Marketing met nepnieuws?

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Marketing met nepnieuws? (2683 keer gelezen)
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 222

Berichten: 15533



Marketing met nepnieuws?
« TwaBla Gepost op: 10 november 2017, 13:58 »

De technieken van nepnieuws zijn voor sommige marketeers onweerstaanbaar. De meningen lopen waarschijnlijk uiteen: kan dat nou net wel of net niet? Of absoluut niet? Laten we eens een case bekijken.

Op Nu.nl draait de online recommendation engine Plista mee (dat zijn vaak motors die nepnieuws-circulatie mogelijk maken). Deze aanbevelingsmachine noemt zes andere artikels interessant en twee daarvan zijn commercieel. Vandaag stond daar een advertorial-link bij met de kopregel Nederlanders woest op energieleverancier.

De link leidt naar een artikel op de website van een Consumentenraad. Merk op dat de hele look een sterke gelijkenis heeft met die van de Consumentenbond, zelfs het beeldmerk vertoont overeenkomsten qua kleuren en afbeeldingen. Maar deze site is een initiatief van Ultraned in Heerhugowaard die ook Trustshop.nl beheert. Het riekt naar een affilate-opzetje.

De reden waarom Nederlanders woest zijn volgens Ultraned heeft iets met zonne-energie te maken. We kunnen dit jaar nog zonnepanelen aanschaffen zonder BTW te betalen. Het verkoopverhaal is evident. De redacteur citeert een 'autoriteit op het gebied van besparen met zonne-energie' namelijk L. Heerema - de Boer. Ik kan die persoon nergens vinden.

Wie interesse heeft wordt doorgeleid naar een aanmeldingspagina, alles binnen dezelfde site. Welke installateur erachter zit, blijft vooralsnog onduidelijk.

Consumentenraad heeft tevens pagina's voor zorgverzekeringen en hypotheken. Bij zorgverzekeringen wordt gesuggereerd dat de prijzen omhoog gaan op basis van citaten uit een gesprek met Chris Oomen van DSW (die net aangekondigd heeft de premie te verlagen) en bij hypotheken wordt de VEH aangehaald over energiezuinigheid en duurzaamheid van een koophuis. Het zijn tamelijk loze pagina's die vooral lijken te dienen om zoekmachines de indruk te geven dat er nieuws gepubliceerd wordt.

Het geheel is dus waarschijnlijk een nepopzetje voor de verkoop van zonnepanelen. Is dat een goede marketingtactiek?
Nederlanders_woest.png

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus

Ward
ceo@storecore
Moderator

Karma: 191

Berichten: 1481



Re: Marketing met nepnieuws?
« Ward Antwoord #1 Gepost op: 10 november 2017, 14:14 »

Quote : TwaBla op 10 november 2017, 13:58
Is dat een goede marketingtactiek?
 
Dat is geen marketing maar sales.  

Ab Bauer
App bouwer
Legend

Karma: 110

Berichten: 1014



Re: Marketing met nepnieuws? 1 reus
« Ab Bauer Antwoord #2 Gepost op: 10 november 2017, 14:16 »

Ik begrijp de verwarring niet. Er staat toch netjes 'Advertentie' op de button die naar de site leidt?
Voor mij is het overduidelijk dat alles wat daarna in beeld komt een advertentie is. Weliswaar verpakt in de vorm van een onderzoekje maar door de vermelding 'Advertentie' meteen te herkennen als verkooppraat.

Ik zou de term nepnieuws liever bewaren voor de categorie artikelen die, bijvoorbeeld op Facebook, mensen verleiden tot klikken naar en lezen van een nep artikel. Met als enig doel een paar euro per 1000 views ontvangen.

Veel geniepiger vind ik deze 'advertorial' voor een huishouden zonder gas in het NOS journaal. De 'enthousiaste early adopters' bleken een stel te zijn waarvan de vrouw 'businessontwikkelaar' is bij Alliander.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

Karma: 410

Berichten: 5210



Re: Marketing met nepnieuws?
« Hans van den Bergh Antwoord #3 Gepost op: 10 november 2017, 14:42 »

Zulk nieuws overspoelt Facebook, MSN e.d. ook, de gekste gebeurtenissen worden in een nieuwsartikel beschreven, maar blijkt dan bijvoorbeeld reclame te zijn voor een online casino of een gadget waardoor je je TV-abonnement niet meer nodig zou hebben. Eerlijk is eerlijk, er staat dan ook altijd, zij het in wat kleinere letters 'gesponsord' bij. Of het goede sales is, weet ik niet, op Facebook wordt al snel gereageerd met boze emoticons en teksten die erop wijzen dat het bedrieglijk is om zo naar een online casino gelokt te worden of om een niet functionerende gadget te kopen. Ik negeer die gesponsorde berichten, maar er wordt via die kanalen wel verkocht, lees ik uit diverse reacties. Of het de meest frisse salestactiek is, ik zou het zelf niet doen, ik verkoop liever G.O.E.D. (Geïnteresseerd, Openhartig, Eerlijk, Duidelijk)

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 222

Berichten: 15533



Re: Marketing met nepnieuws?
« TwaBla Antwoord #4 Gepost op: 10 november 2017, 14:46 »

Quote : Hans van den Bergh op 10 november 2017, 14:42
Zulk nieuws overspoelt Facebook, MSN e.d. ook...
 
Ik weet, ik weet.   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Cosara
Europhile
Legend

Karma: 145

Berichten: 1920



Re: Marketing met nepnieuws?
« Cosara Antwoord #5 Gepost op: 2 januari 2018, 17:00 »

Ik begrijp de commotie niet geheel ... goedgelovigheid is (waarschijnlijk) zo oud als de mensheid zelf.

Een aanrader om te lezen: Het Spinoza-effect - Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid; Eric Rassin - 2013; Uitgeverij Scriptum Psychologie; ISBN 9789055947966.

Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
svenh
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 119

Re: Marketing met nepnieuws?
« svenh Antwoord #6 Gepost op: 3 januari 2018, 16:09 »

Quote : Cosara op  2 januari 2018, 17:00
Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.
 

<zwart/witmodus>Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden.</zwart/witmodus>

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
Cosara
Europhile
Legend

Karma: 145

Berichten: 1920



Re: Marketing met nepnieuws?
« Cosara Antwoord #7 Gepost op: 3 januari 2018, 16:30 »

Quote : svenh op  3 januari 2018, 16:09
Quote : Cosara op  2 januari 2018, 17:00
Het gevaar bestaat dat door het overweldigend aanbod van informatie, de zoektocht naar de waarheid geheel of gedeeltelijk ondergesneeuwd raakt.
 

<zwart/witmodus>Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden.</zwart/witmodus>
 
Elke bibliotheek staat vol met fictie en non-fictie ... de kunst is om die twee van elkaar te kunnen onderscheiden.
Cosara_Funny_Quotes_3.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.

svenh
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 119

Re: Marketing met nepnieuws? 1 reus
« svenh Antwoord #8 Gepost op: 4 januari 2018, 09:16 »

In een bieb komen in het algemeen alleen mensen die al kunnen lezen.

Internet wordt ook bezocht door mensen die alleen maar denken dat ze kunnen lezen.

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 222

Berichten: 15533



Re: Marketing met nepnieuws?
« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 4 januari 2018, 22:53 »

Quote : svenh op  3 januari 2018, 16:09
<zwart/witmodus>Als dit gedoe doorzet dan kan internet als geheel een onbetrouwbaar medium worden.</zwart/witmodus>
 
Kijk maar eens naar de Nederlandse versie van wikipedia. Dat is te vergelijken met een moestuintjescomplex: vol hobbyisten die mekaar het leven zuur maken.

Wisdom of crowds?

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons