Naam behouden bij bedrijfsovername?

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Naam behouden bij bedrijfsovername? (2303 keer gelezen)
Dim67
Newbee

Naam behouden bij bedrijfsovername?
« Dim67 Gepost op: 12 februari 2018, 19:53 »

Hallo,
Ik ga binnenkort een bedrijf overnemen, een kleine lijstenmakerij. De huidige eigenaar, en dus ook de winkel, heeft een goede naamsbekendheid in de stad en de regio en een goede klantenkring. Zijn naam en website-adres staan op de gevel van de winkel en op de visitekaartjes etc.
Na de overname gaat hij emigreren naar het buitenland en ga ik de zaak verder runnen. Uiteraard zou ik het leuk vinden om dan ook mijn naam op de winkel te zetten. Mijn eigen idee was om beide namen te gebruiken. Maar ik krijg daar van verschillende mensen verschillende meningen over. De een zegt dat het niet handig is om meteen mijn eigen naam te gebruiken omdat ik dan klanten kwijtraak. Twee namen gebruiken kan helemaal voor verwarring zorgen. Een ander zegt dat ik gewoon mijn naam moet gaan gebruiken want ik ben tenslotte de nieuwe eigenaar/uitbater.
Wat is wijsheid?
wimj
Legend

Re: Naam behouden bij bedrijfsovername?
« wimj Antwoord #1 Gepost op: 12 februari 2018, 20:29 »

Ik heb wel eens namen gezien van de vorm “Lijstemakerij Rembrandt, voorheen Vermeer”.

Is dat een idee?
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #2 Gepost op: 12 februari 2018, 21:12 »

Met een goede naamsbekendheid en een goede klantenkring zou ik persoonlijk voorlopig de naam houden (als dat mag van de huidige eigenaar. Ik weet niet wat je allemaal overneemt). Je kunt er later altijd je eigen naam nog bij toevoegen en veel later eventueel besluiten om de naam totaal te wijzigen. Maar op dat moment ben jij ook goed bekend bij de klanten en weet je welke gevolgen een naamswijziging zal hebben.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #3 Gepost op: 12 februari 2018, 21:47 »

Quote : Dim67 op 12 februari 2018, 19:53
De huidige eigenaar, en dus ook de winkel, heeft een goede naamsbekendheid in de stad en de regio en een goede klantenkring.

Dat zou ik ook zeggen als ik mijn zaak verkocht.   

Ik neem aan dat die klantenkring ook een lijst (database) is. Die vaste klanten zijn aan te schrijven. De huidige eigenaar en verkoper is vast wel bereid om de nieuwe eigenaar aan te bevelen. In zo'n brief (folder) kun je bovendien duidelijk maken welke diensten gecontinueerd worden en wat er voor nieuwigheden bijkomen.

Of de oude naam te verkiezen is boven een nieuwe, hangt een beetje van die oude naam af.   

Welkom op HL!

Dactylus, dactylus...
Olleke bolleke, eenmaal vijf regels
die rijmen aan het slot.
Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.
Moeilijk te maken, maar wat een genot.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #4 Gepost op: 13 februari 2018, 08:21 »

Mail-accounts en telefoonnummers kunnen ook interessant zijn. Die laatste kunnen bijvoorbeeld ook op oude rekeningen staan die nog ergens bij klanten rondslingeren.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
StefanO
Bedrijfsovernam e, financiering en rendementverbet ering
Ambassadeur
Legend

« StefanO Antwoord #5 Gepost op: 13 februari 2018, 08:58 »

Meestal gaat het veranderen van een naam na overname geleidelijk. Klanten kennen de nieuwe eigenaar niet en moeten wel de gelegenheid krijgen om hier aan te wennen. Ze weten immers niet of de zaak onder nieuw bewind wel de service en kwaliteit levert die ze gewend zijn. Daar moet je een plan op maken en de verkoper speelt daar een belangrijke rol in. Wanneer klanten eenmaal gewend zijn, kan je veilig de naam veranderen. Communicatie met klanten blijft cruciaal hierin.

Jaap van Lynden
Advocaat
Super Senior

« Jaap van Lynden Antwoord #6 Gepost op: 13 februari 2018, 11:54 »

Mij dunkt (ook) de oude naam nog even behouden, als de vaste klanten jou (persoonlijk) hebben gesproken en bij je zijn "gesettled", kan je overwegen de naam te veranderen.

Leg wel vast (in de overwegingen) dat de voormalige eigenaar naar het buitenland emigreert, en in de ovk dat hij de eerstkomende twee jaar niet in een straal van bijv. 30 km dezelfde soort activiteiten uitoefent. En dat jij ook de naam mag blijven gebruiken.

Advocaat bij MalmbergWaling te Den Haag: http://MalmbergWaling.nl/
Advocaat Samenwerkingen en Ontvlechtingen
imagination_
Newbee

« imagination_ Antwoord #7 Gepost op: 15 februari 2018, 23:58 »

Als er een goede naamsbekendheid is, zou ik het in eerste instantie zeker behouden. Je kan het later altijd nog veranderen.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #8 Gepost op: 16 februari 2018, 09:06 »

What's in a name ...

Kijk eens naar de gebruikte zoekwoorden om de website of het adres van de winkel te vinden.

Het zal mij in het geheel niet verbazen als die "lijstenmakerij" + "[woonplaats]" blijken te zijn.

... En nu maar hopen dat de website de zoekwoorden vastlegd.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 16 februari 2018, 10:49 »

De 'goede naam' is gebonden aan de persoon van de ondernemer, dus op den duur is handhaving betekenisloos. Je kan wel kalmpjes aan doen met hernaming en (zoals eerder gesuggereerd) met aanbeveling van de oude baas van start gaan. En dan gewoon snel zelf naam maken met ongeëvenaarde service.

Wat er op die gevel staat, maakt niet zoveel uit.   

Dactylus, dactylus...
Olleke bolleke, eenmaal vijf regels
die rijmen aan het slot.
Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.
Moeilijk te maken, maar wat een genot.
Dikke doei!!
Junior

« Dikke doei!! Antwoord #10 Gepost op: 16 februari 2018, 11:01 »

e.e.a. is denk ik ook wel afhankelijk of je goodwill hebt betaald voor de naam ...
Zo ja: houden. Zo nee: dan was die vast niet zo belangrijk   
StefanO
Bedrijfsovernam e, financiering en rendementverbet ering
Ambassadeur
Legend

« StefanO Antwoord #11 Gepost op: 18 februari 2018, 10:11 »

Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Een paar keer mispissen en je bent af. Het serviceniveau handhaven heeft prioriteit nummer 1. Of liever overtreffen, mensen houden nu eenmaal niet van ongevraagde veranderingen. De klanten kiezen er niet zelf voor om zaken met de nieuwe eigenaar te doen. Maak die ervaring dus zeer positief. Dat er goodwill is betaald vind ik geen argument voor het handhaven van de naam. Goodwill is het meerdere dat bovenop de boekwaarde van activa wordt betaald, voor het hele systeem van (onzichtbare) activa waaronder ook klantrelaties, handelsnaam, webadres e.d. Verder komen klanten wellicht ook via online kanalen en voor dat segment is de naam van minder belang. Voor de bestaande klanten geldt dat niet, dus ik zou de naam nog wel even willen behouden.

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #12 Gepost op: 18 februari 2018, 10:17 »

Nog een andere tip: ga zo spoedig mogelijk aanwezig zijn, mee op klantbezoek en ingewerkt worden door de huidige eigenaar. Dan leer je de huidige werkwijze en klantenkring alvast kennen. En zij jou, hehe.

Lees je nog mee, Dim67?

Groet,

Highio

Dim67
Newbee

« Dim67 Antwoord #13 Gepost op: 18 februari 2018, 10:29 »

Hallo,

Excuus, ik had de email melding niet ingesteld.

We hebben inderdaad besloten de huidige naam te behouden en dan kijk ik over een jaartje wel of ik mijn eigen naam op de gevel zet. Dan kunnen de klanten er inderdaad vast aan wennen dat er een andere eigenaar in de winkel staat. Ik laat nieuwe visitekaartjes maken die kan ik dan aan de klant meegeven. Ik ben er nu al een paar dagen in de week aan het werk en vanaf April fulltime, in Mei neem ik het over.

Dank voor de reacties :-)
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #14 Gepost op: 18 februari 2018, 10:31 »

Top, bedankt voor je reactie! Geen probleem hoor, maar dat is wel aardig om te weten.

Groet,

Highio

Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons