Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype

Higherlevel.nl
  Bedrijfsstrategie, ondernemingsplannen en bedrijfsprocessen
  Groei!
  Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype
Pagina's: 1 2 3 [4]
Auteur  Onderwerp: Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype (2009 keer gelezen)
jajajeroen
Senior

Re: Ondernemen in duurzame voeding: Van hippie food naar Vegan hype
« jajajeroen Antwoord #45 Gepost op: 19 juni 2018, 13:19 »

Even weer een beetje terug naar de originele vraag, we zijn nu een discussie aan het voeren waarbij de vleeseters tegenover de vegetariërs/veganisten staan, dat kan niet helemaal de bedoeling zijn.

Volgens het sociaal planbureau telde Nederland in 2016 tussen de 470.000 - 700.000 vegetariërs en maximaal 70.000 veganisten (pagina 52).

Nederland telde in 2016 15.750 restaurants en 1.130 cateraars (2015).

Eind 2016 at 18 procent van de bevolking minimaal één keer per week buiten de deur.

Dus, heel zwart op wit gesteld, heeft elke horecagelegenheid (restaurant en/of catering) 8,2 vegetariër of veganist per week te eten.

Natuurlijk is dit verre van waar, daar ik op dit moment geen rekening houdt met allerlei variabelen die wel zouden moeten worden meegenomen (Locatie, soort restaurant, leeftijden, etc etc).

Waarom ik dit toch aanhaal? Er is wel iets voor te zeggen dat de zakelijke markt niet echt warm loopt voor je producten, bovenstaande cijfers zijn niet gigantisch bemoedigend, en als je ook nog gaat kijken naar het gemiddelde uitgegeven bedrag van de zogenoemde 'Millennials’ de grootste groep die uit eten gaat, bevat een rekening van gemiddeld €19,42 vast geen voor-, hoofd- en nagerecht.

Ik heb zelf geen voedselallergie, en mensen met wie ik vaak uit eten ga ook niet, dus voor mij geen reden om het duurdere nagerecht te kiezen, ondanks dat deze ook nog 'eerlijker’ zou zijn.

Kortom: Ik denk niet dat de zakelijke markt een markt is waar je snel tussenkomt. Met een (te laag) gemiddeld aantal vegetariërs per week, per gelegenheid, maakt de gemiddelde horecagelegenheid toch liever zelf haar vegetarische/veganistische gerechten.

Ik zou, als ik jou was, juist meer mikken op de consumentenmarkt. MOR, zonder E, want E-nummers zijn doorgaans niet al te best voor je. Maak het allemaal wat luchtiger, neem het een beetje op de hak. Haal het serieuze weg. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #46 Gepost op: 19 juni 2018, 13:52 »

In televisieprogramma's met rondrennende koks zie je ze soms ingrediënten inkopen en erg blij kijken als ze iets origineels vinden. De praktijk bij restaurants en cateraars is (vrees ik) dat ze enkele prefered suppliers hebben. Omdat het simpelweg niet te doen is zicht te houden op teveel leveranciers.

Dan ben je dus te marginaal.

Tenzij je met een andere leverancier kan meefietsen. Misschien is er wel een reguliere bakker die bereid is jouw taarten, punten en gebaksels mee te nemen (in ruil voor een redelijke commissie). Kan hij zijn aanbod mee verbreden.

Of lokale groothandel.

Of salade- en sapleverancier.   

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: Ondernemen in duurzame voeding: van hippie food naar vegan hype
« TwaBla Antwoord #47 Gepost op: 9 augustus 2018, 23:20 »

Was de naam Sharp Sharp al genoemd in dit topic?

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Bazzio
natuurlijk gezond
Legend

« Bazzio Antwoord #48 Gepost op: 10 augustus 2018, 01:13 »

volgens mij niet   

"zoek het maar uit"
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #49 Gepost op: 10 augustus 2018, 02:41 »

Quote : Kira J. op 19 juni 2018, 07:57
Frikandel kan ook als duurzaam worden gezien, maar als de dieren niet zouden zijn geslacht was er ook geen separatorvlees. over om frikandel te maken. Dat zou de beredenering van een veganist kunnen zijn.

Hoe veganisten er tegen overstaan weet ik niet, maar je kunt zonder meer stellen dat iets als een frikadel een product is dat nauwelijks zorgt voor extra dierenleed, en bijdraagt aan het vermijden van voedselverspilling.

Iets soortgelijks zou je kunnen stellen over bijvoorbeeld bouillon getrokken van vissekoppen of runderbotten: je vangt of slacht er geen enkel extra dier door, maar maakt wel gebruik van iets dan anders bij het afval zou belanden. 

Maar wellicht is dat allemaal veel te principieel geneuzel, en is de markt waarbij het daadwerkelijk een verschil maakt aanzienlijk groter: Ik denk dat eerder aan mensen die om gezondheidsredenen echt bepaalde ingredienten moeten vermijden, en er mogelijk medische consequenties zijn aan fouten in het proces.

Een veganist per ongeluk toch gelatine serveren is niet acuut gevaarlijk, maar iemand met een extreme allergie tegen pinda's of garnalen iets voorzetten dat toch (sporen van) die producten bevat kan levensbedreigend zijn.

Latte macchiato
Senior

« Latte macchiato Antwoord #50 Gepost op: 11 augustus 2018, 14:10 »

Mooie site!

Wat losse flodders: Taart is luxe, ik weet niet direct of vegans zich aangesproken voelen door luxe producten. Is de term schuldvrij taart eten daar misschien je antwoord op? En is dat wel zon handige slogan.

Het botst wat met luxe, dat gaat eigenlijk meer om bijzondere zaken. Die op kleine schaal met de beste grondstoffen gemaakt worden. Is het een idee om iets met "in de beperking toont zich de meester" te doen. En zo je ambachtskant te onderstrepen?

Excuseer, het is allemaal erg associatief. Van een andere taart, naar de beste taart. Is het idee.
Pagina's: 1 2 3 [4]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons