Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Klanten waarvan de administratie niet klopt

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Klanten waarvan de administratie niet klopt (1863 keer gelezen)
Bora76nl
Newbee

Karma: 0

Berichten: 5

Klanten waarvan de administratie niet klopt
« Bora76nl Gepost op: 31 juli 2017, 21:51 »

Beste forum

Ik ben een boekhouder.

Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte.
Ze willen dat ik aangiftes verstuur terwijl de voorbelasting fictief door hun wordt voorgelegd. De kosten zijn dus hogged dan dat ze werkelijk zijn, terwijl er geen factuur aanwezig is. Op deze manier willen ze minder ob betalen.

Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.

Mijn vraag is: kan ik verantwoordelijk gehouden worden tegen deze aangiftes.
Kan de belastingdienst op mijn vingers tikken omdat ik weldegelijk had kunnen weten dat de aangeleverde gegevens niet kloppen.
Of omdat ik opgekrikte voorbelastingen heb ingevoerd terwijl er geen factuur aanwezig is.
ijscoman
Senior

Karma: 0

Berichten: 59



Re: Klanten waarvan de administratie niet klopt
« ijscoman Antwoord #1 Gepost op: 31 juli 2017, 22:05 »

Als dit je vak is zou je dit toch zelf moeten weten lijkt me?
En wat heb je aan opgekrikte voorbelasting die later weer terug betaald moet worden? Laat ze lekker zelf de boekhouding doen en zelf nepfacturen inboeken als ze het zo goed weten.

100% de coolste traktaties voor bedrijfsfeesten en zakenrelaties|  https://www.ijstraktatie.nl/
henkh
tijdelijk op zee
Organisatie HL Dag
Legend

Karma: 197

Berichten: 2883



Re: Klanten waarvan de administratie niet klopt
« henkh Antwoord #2 Gepost op: 31 juli 2017, 22:16 »

Mijn boekhouder heeft in zijn voorwaarden staan dat ik ten alle tijden zelf verantwoordelijk ben voor de aangeleverde cijfers. Misschien jouw AV aanpassen?   

Helaas heb ik zo weinig voorheffing (inkoop) dat ik ieder kwartaal een substantieel bedrag mag overmaken naar Dijselbloem    Je kan er wel mee sjoemelen maar je houdt jezelf voor de gek daarmee.
shoptillyoudrop
Legend

Karma: 9

Berichten: 311



Re: Klanten waarvan de administratie niet klopt
« shoptillyoudrop Antwoord #3 Gepost op: 31 juli 2017, 22:30 »

Wanner je (als adviseur) medepleger van een vergrijp bent, dan kan er inderdaad een vergrijpboete opgelegd worden.

Dus het is niet heel handig om te helpen frauderen.

"What, me worry?"
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Karma: 1122

Berichten: 16555



Re: Klanten waarvan de administratie niet klopt
« Joost Rietveld Antwoord #4 Gepost op: 31 juli 2017, 23:11 »

Dag bora

Dit is een netelige kwestie voor jou, maar geef je nooit maar dan ook nooit over aan de eisen van je klant als je weet dat het tegen de wet is.

Ten eerste: jouw rol in hun foutieve aangiftes is beboetbaar. Google maar eens op vierde tranche awb. Jij kunt als medepleger van een onjuiste aangifte beboet worden.

Ten tweede roep je, als het misgegaan is, extra controles af over je andere cliënten. Waar rook is, is vuur zal de fiscus denken.

Ten derde: pietje-ik-beslis-zelf-wel-wat-ik-betaal kent waarschijnlijk ook een jantje met dezelfde gedachtengang. Drie keer raden naar wie pietje jantje gaat sturen zodra jij toegeeft.... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, doet niet moeilijk als je zelf wat cijfertjes opgeeft aan haar. Ga eens praten met haar!"

Tot slot: inzake achtergehouden omzet: ook als boekhouder heb je van doen met de wwft (zie google). Je hebt een meldingsplicht bij vermoeden van zwart geld.

Alle redenen om ver weg te blijven van cliënten die het niet zo nauw nemen met de wet en jou voor hun karretje willen spannen.

Succes
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Cosara
Europhile
Legend

Karma: 150

Berichten: 1979



Re: Klanten waarvan de administratie niet klopt
« Cosara Antwoord #5 Gepost op: 1 augustus 2017, 11:17 »

Quote : Bora76nl op 31 juli 2017, 21:51
Ik heb soms van die klanten die het niet eens zijn met hun aangifte ... Ik heb ook van die klanten waarvan ik weet dat er omzet achter gehouden wordt.
 
Dit soort klanten kent iedere boekhouder wel.

Over de verantwoordelijkheid en strafrechtelijke consequenties is hiervoor al het nodige geschreven.

Verder ... "De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend" ... m.a.w. de meeste klanten draaien wel bij als jij weigert om aan dit soort verzoeken gehoor te geven. Van de klanten die voet bij stuk houden beëindig je de relatie en stuurt ze weg ... Meestal gaan zij uit zichzelf wel weg.

Ik heb in bijna 10 jaar tijd wel een aantal 'gevallen' weggestuurd of zien vertrekken. Voor iedere vertrekkende klant kreeg ik er minimaal 2 voor terug.

De frase van Joost Rietveld kent dan ook een keerzijde ... "hey Jan, die boekhouder van mij, Bora, is goudeerlijk. Ga eens praten met haar!" Voor mij is dat de beste reclame die een boekhouder zich kan wensen.

Succes en vooral veel plezier met boekhouden.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons