Marketing doelgroep grootte bepalen

Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: Marketing doelgroep grootte bepalen (2488 keer gelezen)
Ericson
Junior

Marketing doelgroep grootte bepalen
« Ericson Gepost op: 14 januari 2018, 11:42 »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ericson, ik ben 30 jaar en ik woon samen met mijn vriendin in Rotterdam. Mijn passie is muziek en ik hou me daarnaast graag bezig met voeding en yoga.

Ik wil mijn eigen onderneming starten en ik ben reeds begonnen met mijn ondernemingsplan. Om de grootte van mijn doelgroep te bepalen, zoek ik hulp hoe ik daar zo goed mogelijk achter kan komen. Ook is het nodig voor de geldverlener (bank), zodat ik kan bewijzen hoeveel omzet ik zal maken. De vorm van mijn onderneming is eenmanszaak en ik ga e-leaning paketten maken en deze online verkopen. Het betreft online cursussen over hoe beginnende en gevorderde dj's moeten leren draaien. Daarnaast komt er op de website dj nieuwsberichten en allerlei andere informatie gerelateerd aan het dj beroep.

Doelgroep
Beginnende en gevorderde dj's
Leeftijd tussen de 18 en 35 jaar (schatting)
Man en vrouw
Taal e-learning: engels
Geografie: wereldwijd (aangezien het online wordt verkocht en in potentie iedereen het wereldwijd kan kopen). Verwachting is dat de meeste klanten uit Amerika komen en daarna Azie en Europa.

Mijn vraag is:
hoe bepaal ik hoe groot mijn doelgroep is in aantallen? Waar moet ik naar kijken en hoe kan ik dit onderbouwen naar financiele cijfers, zodat ik dit aan de bank kan overhandigen?

Ik zat zelf te denken om online statistieken erbij te pakken zoals:

Retail sales value of DJ mixers in the United States from 2005 to 2016 (in million U.S. dollars)
https://www.statista.com/statistics/444405/us-retail-sales-dj-mixers/

Maar om aan die info te komen moet ik lid worden en dat kost 550 euro en dat kan ik nu niet betalen. Ik heb overal gezocht naar informatie over aantal verkochte mixers, dj sets, enz, maar ik kan er niets over vinden.
Ook dacht ik aan om een enquete te houden in een dj apparatuur zaak, maar dan heb ik alleen cijfers die lokaal gebaseerd zijn in Nederland.

Dus ik kom geen stap verder en ik heb jullie hulp nodig.

Alvast bedankt,

Ericson
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

Re: Marketing doelgroep grootte bepalen
« WalterBrokx Antwoord #1 Gepost op: 14 januari 2018, 15:35 »

Misschien kun je testen of er een doelgroep is door een paar simpele tutorials op bijvoorbeeld YouTube te zetten?
Dat levert dan niet direct iets op, maar je kunt dan wel al een publiek opbouwen en jezelf als expert profileren.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #2 Gepost op: 14 januari 2018, 16:06 »

Quote : WalterBrokx op 14 januari 2018, 15:35
Misschien kun je testen of er een doelgroep is door een paar simpele tutorials op bijvoorbeeld YouTube te zetten?
Dat levert dan niet direct iets op, maar je kunt dan wel al een publiek opbouwen en jezelf als expert profileren.

Goedemiddag Walter,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad altijd goed om wat online te zetten en te kijken wat daar uit komt. Ik heb alleen nog geen apparatuur, dus kan ik nog geen producten produceren. Daarnaast is er wel een markt voor, want er is online veel (betaalde) lessen beschikbaar. Ik weet dus al dat er een markt is, nu alleen nog te weten komen hoe groot mijn markt is door te bepalen hoeveel potentiele kopers ik heb (/zal hebben in de toekomst).
4711
Legend

« 4711 Antwoord #3 Gepost op: 14 januari 2018, 16:22 »

Er zullen wel honderdduizenden (of miljoenen?) potentiële DJ's, hobby DJ's, wannabe-DJ's en echte DJ's zijn wereldwijd.
Op scholen, in buurthuizen, gewoon overal...

Ik zou zelf wel 10 kunnen opnoemen, als ik creatief wil zijn.

Ik ken misschien enkele honderden mensen (sommige goed, andere via-via e.d.).
Er zijn miljarden mensen op de wereld. Op het platteland van China zal je waarschijnlijk niet veel DJ's vinden, maar toch.
Stel dat ik van een paar honderd namen al tien namen kan noemen, dat is: 5% dus? of 3%? 1%?

Als naast al die armen in de wereld een miljard mensen overblijft, dan zou je vele miljoenen potentiële DJ's kunnen hebben dus.

Hoe wou je dat gaan "bewijzen" aan een bank?
Ik denk dat in jouw geval de wereldwijde doelgroep een stuk minder van belang zal zijn in deze dan een goed verhaal over waarom jouw dienst/product nou zo goed/vernieuwend is.

Mijn mening slechts...

WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #4 Gepost op: 14 januari 2018, 17:56 »

Quote : Ericson op 14 januari 2018, 16:06
...........................

Goedemiddag Walter,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad altijd goed om wat online te zetten en te kijken wat daar uit komt. Ik heb alleen nog geen apparatuur, dus kan ik nog geen producten produceren. Daarnaast is er wel een markt voor, want er is online veel (betaalde) lessen beschikbaar. Ik weet dus al dat er een markt is, nu alleen nog te weten komen hoe groot mijn markt is door te bepalen hoeveel potentiele kopers ik heb (/zal hebben in de toekomst).

Wat voor apparatuur heb je nodig?

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

« Ritzema Antwoord #5 Gepost op: 14 januari 2018, 19:01 »

Facebook ads al geprobeerd? Geeft direct inzicht in de aantallen.

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #6 Gepost op: 15 januari 2018, 14:08 »

Quote : Ericson op 14 januari 2018, 11:42
Doelgroep
Beginnende en gevorderde dj's

Hoe is dat anders dan: dj's?

Als ik google op Nederlandse dj's, dan kom ik alleen maar artikelen tegen over artiest-dj's, niet over draai-dj's. Google is een beetje stuk, lijkt het. Geen wonder dat je moeite hebt dingen te vinden.

Om wat voor dj's gaat het bij jou?

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Demandbysdm
Newbee

« Demandbysdm Antwoord #7 Gepost op: 16 januari 2018, 13:50 »

Je moet allereerst niet kijken naar hoeveel DJ's er zijn maar hoeveel er gaan komen. Dat laatste is veel natte vinger werk. Je kunt immers niet in een glazebol kijken al verwacht de bank dat wel van je. Voor sommige producten zoals een lunchroom/restaurant is het behalen van doelgroep een stuk eenvoudiger; je kunt met pen en papier in de straat gaan zitten en tellen.

Waar de bank voornamelijk in is geïnteresseerd is is in hoeverre heb jij er over nagedacht en is er een plan b,c en idealiter zelfs d. Natuurlijk kijken ze ook naar jouw data maar in dit geval is dat erg lastig te achterhalen. Je zult het moeten doen met "best educated guesses" wat zoveel betekend als; Wat jij als expert denkt te gaan doen. Denk hierbij aan demografische gegevens (samenstelling en grootte), de behoeften onder jouw doelgroep en zelfs het besteedbaar inkomen. Stel in Amerika wonen ruim 323 miljoen mensen; hoeveel valt er onder jouw doelgroep (leeftijd etc), welk % van deze doelgroep is geïnteresseerd in jouw product (well educated guess). Zorg er naast deze cijfers met name voor dat je marketingplan goed in elkaar zit!

Je geeft zelf aan dat je jezelf richt op de beginnende / gevorderde dj; in mijn optiek beginnen dj's tegenwoordig al rond hun 11e-12e met het verwezenlijken van hun droom. Een zetten van een doelgroep van 18-xxxxx schiet het doel van jouw product in mijn optiek voorbij.

Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #8 Gepost op: 17 januari 2018, 10:46 »

Daar heb je een goed punt. Inderdaad beginnen ze vaak al op een veel jongere leeftijd. Alleen hebben ze op die leeftijd vaak geen of zeer laag inkomen en kunnen ze doorgaans de E-learning lessen niet betalen. Dan zouden hun ouders het moeten betalen, maar dan blijven er denk ik weinig potentiele klanten over.
Of zie jij dat anders?
Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #9 Gepost op: 17 januari 2018, 10:53 »

het zijn als het ware "aspirante" Dj's. Dus ze hebben de intentie om dat te worden. Eigenlijk is de doelgroep dus beginnende en gevorderde "aspirante" Dj's. Ze hebben thuis een eigen Dj-set/software en hebben hulp nodig met de basis en (ver)gevorderde technieken. Daarnaast willen ze via producten-reviews, nieuwsberichten en informatie omtrent het Dj-schap op de hoogte gebracht worden.
Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #10 Gepost op: 17 januari 2018, 10:57 »

benodigheden: Audio en video apparatuur voor het opnemen van de lessen, dj apparatuur (cd-spelers en mixer), dj-software en allerlei andere dingen zoals webhosting, opslagcapaciteit, verzekeringen, enz.
mcdelange
Senior

« mcdelange Antwoord #11 Gepost op: 17 januari 2018, 11:51 »

Quote : Ericson op 14 januari 2018, 16:06
Ik heb alleen nog geen apparatuur, dus kan ik nog geen producten produceren.

Hoe heb je zelf leren draaien dan?
Draai je plaatjes als hobby of is dj jouw beroep?

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.
Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: Doelgroepgrootte bepalen
« TwaBla Antwoord #12 Gepost op: 17 januari 2018, 12:32 »

De vorm van mijn onderneming is eenmanszaak en ik ga e-learning paketten maken en deze online verkopen.

Het idee achter dit soort bedrijven is dat je met geringe investeringen en vanuit je bestaande passie (hobby) een inkomen kan verdienen.

Begin gewoon met bestaande middelen (lean startup), want de kans dat een bank jouw start gaat financieren is gering. Dan wordt het al snel uitstel-gedrag oftewel eindeloos voorbereiden.

Veel succes!   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #13 Gepost op: 17 januari 2018, 12:47 »

Quote : TwaBla op 17 januari 2018, 12:32
De vorm van mijn onderneming is eenmanszaak en ik ga e-learning paketten maken en deze online verkopen.

Het idee achter dit soort bedrijven is dat je met geringe investeringen en vanuit je bestaande passie (hobby) een inkomen kan verdienen.

Begin gewoon met bestaande middelen (lean startup), want de kans dat een bank jouw start gaat financieren is gering. Dan wordt het al snel uitstel-gedrag oftewel eindeloos voorbereiden.

Veel succes!   

Ik heb in mijn jeugd (15 t/m 25) jaar een eigen Dj-set gehad en op verschillende feesten gedraaid. Zelf heb ik dus al de nodige vaardigheden en ervaring. Uiteraard wil/moet ik de vergevorderde technieken ook nog onder de knie krijgen en kan ik dat bereiken door full-time met mijn passie bezig te zijn, dus is het een win-win situatie.
Ericson
Junior

« Ericson Antwoord #14 Gepost op: 17 januari 2018, 12:51 »

Quote : Ericson op 17 januari 2018, 12:47
Quote : TwaBla op 17 januari 2018, 12:32

Veel succes!   

Ik heb in mijn jeugd (15 t/m 25) jaar een eigen Dj-set gehad en op verschillende feesten gedraaid. Zelf heb ik dus al de nodige vaardigheden en ervaring. Uiteraard wil/moet ik de vergevorderde technieken ook nog onder de knie krijgen en kan ik dat bereiken door full-time met mijn passie bezig te zijn, dus is het een win-win situatie.

Waarom zou een bank het niet financieren? Als ik op de site van Qredit.nl kijk, dan zou ik met mijn idee in aanmerking komen voor een lening.
Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons