Ondernemersplan cupcake en taartenwinkel

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Ondernemersplan cupcake en taartenwinkel (3789 keer gelezen)
Ron van der Kolk
Interim Manager
Ambassadeur
Legend

Re: Ondernemersplan cupcake en taartenwinkel
« Ron van der Kolk Antwoord #15 Gepost op: 28 november 2017, 08:43 »

Quote : A Cup of Cake op 27 november 2017, 22:23
Daarom vind ik het zo lastig om een omzet analyse te maken, verkoop ik 100 of 10000 cupcakes op een dag, en heb ik 5 bestellingen per week of misschien wel 25? Vind dit erg moeilijk.

Hoeveel je gaat verkopen is niet te berekenen. Branchecijfers zijn gemiddelde statistieken achteraf en hebben weinig voorspellende waarde voor de toekomst van jouw winkel. Je kunt een onderbouwde schatting maken door heel specifiek te kijken naar vergelijkbare ondernemingen in een vergelijkbare buurt, door er op diverse momenten in het jaar te gaan turven. Houd er vervolgens rekening mee dat zo'n onderneming er mogelijk jaren over heeft gedaan om zoveel klanten te krijgen en dat er vele onbekende factoren meespelen. Het blijft ondernemen: een grote gok.

Een ondernemersplan komt een stuk meer bij kijken dan ik had verwacht! Ik zit nu al op 11 pagina’s en dan heb ik nog een heel financieel hoofdstuk te gaan!

In elk geval een pluim voor je doorzettingsvermogen. En opnieuw mijn punt: op basis van die financieen moet je misschien het hele plan nog een paar keer compleet herschrijven. In Excel kun je elk plan op papier wel dichtrekenen om huurbazen en geldverstrekkers mee te paaien, maar uiteindelijk levert dat alleen ellende op. Wat kun je uit je concept/kosten wegstrepen dat niet direct bijdraagt aan de omzet/winst?

Als je deze onderneming begint vanuit een droom is het misschien bijzonder lastig om dingen weg te strepen en te versimpelen. Als je deze onderneming begint vanuit streven naar winst dan is dat makkelijker. Zeker in het begin denk ik aan een start waarin je geen personeel hebt; dat betekent dat je alles zelf moet doen. Dat vraagt om taarten en cupcakes die je allemaal zelf buiten openingstijden kunt maken. Dat wil zeggen een beperkt (niet wisselend) assortiment met houdbare ingredienten omdat je geen tijd hebt om elke dag boodschappen te doen. Enzovoorts.

Quote : A Cup of Cake op 28 november 2017, 08:15
Ik hoop inderdaad op walk in customers maar daarnaast ook omzet door bestellingen van taarten en cupcakes.

Stop met hopen en maak een plan wat je gaat doen om die geschatte/gewenste aantallen te realiseren. Ondernemersplannen die alleen een statisch ideaalplaatje schetsen stuur ik retour; ik wil lezen welke acties er worden ondernomen. Welke risico's er zijn en hoe die worden ondervangen. Ga je vestigen op een plek waar veel mensen langskomen, ga je veel adverteren, heb je connecties met gerelateerde bedrijven, enzovoorts. Hoe kun je de loop er een beetje inkrijgen en zorgen voor herhaalaankopen. Reken je ook hier niet rijk met een paar acties op social media, want dat levert meestal niet zoveel op, zeker niet als je net begint.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #16 Gepost op: 28 november 2017, 09:06 »

Bak je in de winkel?

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #17 Gepost op: 28 november 2017, 10:07 »

En daarbij op welk niveau bak je taarten en cupcakes en schenk je koffie(specialiteiten)? Heb je productie- en horeca-ervaring als resultaatverantwoordelijke?

Quote:
In het centrum is een locatie beschikbaar waar een huidige cupcake winkel zit (die dan gekocht dient te worden en ik wil hierover in overleg ben geweest). Maar dit is een pand van 30m2 voor 1925 per maand (excl BTW en servicekosten).

Zijn hierbij geen historische omzetanalyse in productaantallen of bezoekersaantallen gepresenteerd? Is de verhuurder ook de huidige exploitant? Anders zou je die te spreken moeten zien te krijgen.

Bovenop de huurverplichting in het winkelcentrum komen waarschijnlijk ook nog flinke servicekosten en bijdragen aan marketing van de exploitant of de winkeliersvereniging.

Met de papiergebonden en theoretische onderbouwing die ik hier voorlopig teruglees, zeg ik vooral niet doen. Wordt eerst (assistent) bedrijfsleider en ga met stevige werkervaring ondernemen.

Heb je ooit vakcursussen gevolgd?

Heb je ooit een zakelijke partner met aanvullende kwaliteiten overwogen?

Heb je ooit een 'coffee cake catering' overwogen?

Wat alleen moeite en tijd kost is verder oriënteren en professionaliseren op zoek naar meer mogelijkheden. Horecapunt in ziekenhuis?

Groet,

Highio

Jasper D2G
Design2Gather
Newbee

« Jasper D2G Antwoord #18 Gepost op: 28 november 2017, 10:27 »

Heb je er al aan gedacht om met een Minimum Viable Product te beginnen? Dus niet meteen een barretje met heel veel vaste lasten, maar eerst beginnen met de eerder gesuggereerde catering: heb je een paar bedrijven waar je in ieder geval x cupcakes langs kan brengen voor bij de koffie, dan heb je dus ook al inkomsten en sta je sterker in je business plan: je kunt dan een betere inschatting geven van de vraag, een 'garantie' (tot bepaalde hoogte) geven dat er inkomsten zijn en dat er in ieder geval vraag is naar MVO-cupcakes. Bij wijze van spreken maak je deze cupcakes nog in je eigen keuken thuis: Als je maar kunt laten zien dat er vraag naar is.

Dan kun je ook meteen aan die eerste afnemers vragen: Als jullie deze cupcakes in een bakkerij zouden zien staan, zou je dan binnen lopen? Hoeveel zou je in een bakkerij voor een cupcake als deze betalen? Cijfers versterken je boodschap altijd. Van de 100 ondervraagden zeggen 34 dat ze hem zouden kopen voor een gemiddelde prijs van €4,50. Dat geeft iets aan over je afzetmarkt en de relatieve waarde van je product, nog voordat je heel veel vaste lasten hebt.

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #19 Gepost op: 28 november 2017, 11:34 »

@Benm
Dank je wel voor je reactie, klopt het is ook deels horeca en deels bakkerij. In mijn plan is dit ook verder toegelicht. Daarom vind ik het zo lastig om een omzet analyse te maken, verkoop ik 100 of 10000 cupcakes op een dag, en heb ik 5 bestellingen per week of misschien wel 25? Vind dit erg moeilijk.

Reken gerust meerdere scenario's door.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
svenh
Super Senior

« svenh Antwoord #20 Gepost op: 2 december 2017, 13:23 »

Ik heb een paar keer geprobeerd om een reactie te geven die onder woorden brengt wat zie als ik een cupcakewinkel zie.

Dat lukt me niet, maar ik denk vooral aan "schraal"
In de zin van dat je geen cupcakes verkoopt maar de gezelligheid eromheen.
Er is alleen maar iets te vinden voor mensen die van cupcakes houden, met iets erbij te drinken.

Een beetje een koffie/lunchroom maar dan met een schraal aanbod...

Ik heb er nog geen gezien waar ik als man enthousiast van wordt. Nu zijn vrouwen best een sterke klantengroep, maar toch, je mist de helft van de rondlopende klandizie.

Maar dan als variant:
Moet je je winkel niet in een markt(aanhang)wagen stoppen? Dus om te beginnen geen zitplaats bieden?

Als dat uit zijn voegen groeit kan je altijd nog de winkel overwegen.
Bevalt het niet dan verkoop je de wagen weer.
En dan kan je ook wat makkelijker stoere cupcakes voor mannen serveren. Die hoeven dan de vrouwentent niet in...  

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons