Verkopen bedrijf

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Verkopen bedrijf (763 keer gelezen)
Pim1160
Newbee

Verkopen bedrijf
« Pim1160 Gepost op: 11 maart 2018, 19:15 »

Graag zou ik mijn bedrijf verkopen en van het bedrag wat er overblijft niet voor de helft naar de fiscus hoeven brengen zijn er manieren om het door te investeren in  bijvoorbeeld onroerend goed ?  Of andere legale manieren om meer zelf te kunnen houden ? Hoor graag mvg  Pim
Highio
Moderator

Re: Verkopen bedrijf
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 11 maart 2018, 19:45 »

Goedenavond Pim,

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Wat is de rechtsvorm van jouw te staken onderneming? Een eenmanszaak? Zie dan: u staakt uw onderneming.

Op basis van jouw summiere introductie valt er niet direct meer als reactie van te maken. Als het om een substantieel verkoopbedrag gaat en je nog tijd (jaren) hebt, dan zou ik je in het algemeen een adviseur willen aanraden die de mogelijkheden doorrekent.

Groet,

Highio
« Laatste verandering: 14 maart 2018, 20:00 door Highio »

mmint
Legend

« mmint Antwoord #2 Gepost op: 11 maart 2018, 21:27 »

Hallo Pim, welkom op HL. Je hebt het over de helft. Op basis waarvan kwam je tot de conclusie dat je 50% belasting moet afdragen? Zijn je overige inkomsten zo hoog dan?
StefanO
Bedrijfsovernam e, financiering en rendementverbet ering
Ambassadeur
Legend

« StefanO Antwoord #3 Gepost op: 12 maart 2018, 22:57 »

Je draagt de helft af wanneer je activa van een eenmanszaak of VOF verkoopt en een forse boekwinst realiseert (goodwill). Die winst wordt dan tegen maximaal 52% in box 1 belast. Denk dat Pim daar op doelt, maar dat kan hij het beste zelf even toelichten.

anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #4 Gepost op: 13 maart 2018, 17:44 »

Quote : Pim1160 op 11 maart 2018, 19:15
Graag zou ik mijn bedrijf verkopen en van het bedrag wat er overblijft niet voor de helft naar de fiscus hoeven brengen zijn er manieren om het door te investeren in  bijvoorbeeld onroerend goed ?  Of andere legale manieren om meer zelf te kunnen houden ? Hoor graag mvg  Pim

Wat is de rechtsvorm van je bedrijf?

Bij verkoop van een onderneming geldt dat fiscaal als staking. Je moet dan inderdaad in beginsel afrekenen over de stille reserves, goodwill etc. Het is niet handig om dit zonder meer advies even te doen. Je betaalt dat lijkt me teveel althans het kan goedkoper dan alles tegen 52% te belasten.

Er zijn mogelijkheden.

Zie hier https://www.sprout.nl/content/fiscale-regels-bij-bedrijfsoverdracht

Op dit forum zijn er overigens een aantal goede experts.

Zoek een belastingadviseur!
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons