Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Winst uit kamers verhuren - Businessplan

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Winst uit kamers verhuren - Businessplan (746 keer gelezen)
Nick Enterprises
Newbee

Winst uit kamers verhuren - Businessplan
« Nick Enterprises Gepost op: 9 januari 2018, 21:33 »

Hi HL-leden,

Gaaf forum hebben jullie hier met nuttige informatie. Mijn vraag gaat over het kopen van vastgoed en dit verhuren in de vorm van kamers voor winst. Mijn doel is een vorm van relatief passieve inkomsten op te zetten en uit te breiden. Op de hieronder omschreven manier kom ik als particuliere hypotheekverlener en verhuurder uit op een zeer lage winst. Ik rekende op 3 huurders tegen EUR 500,- per maand huur en mijzelf als bewoner. Graag ontvang ik jullie ideeën en tips hoe dit wel interessant kan worden:

Er wordt met deze inschatting uitgegaan van een annuïteitenhypotheek van EUR 200.000 met een rente van 2,5% en 30 jaar aflossing.

Baten & Lasten - cashflow maandelijks

Verzekeringspremies (overlijdensrisico, inboedel, opstal)                                    - 70
Reservering reparaties en onderhoud                                                                - 250
Gemeentelijke belastingen (afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende zaken)    - 63
Reservering belastinguitgaven                                                                          - 63
Hypotheeklasten (aflossingen en rente)                                                              - 800

Huurinkomsten bewoners                                                                                            - 1.500
Voorschot servicekosten bewoners (gas, elektra, water, internet)                                  - (wordt geen winst/verlies op gemaakt)

Netto resultaat                                                                                                            - EUR 254

Reservering belastinguitgaven (ik ga uit van na een aantal jaar aflossen, omdat de renteaflossing en dus hypotheekrenteaftrek steeds lager wordt)
Box 1 Inkomstenbelasting
Waarde eigen woning= 1/4 x 200.000 = 50.000
Huurwaardeforfait over WOZ-waarde eigen woning = 0,6% x 50.000 = 300
Aftrekbare hypotheekrente = 5.000 hypotheekrente (schatting) x 1/4 = 1.250
Aftrekpost eigenwoning = aftrekbare hypotheekrente - huurwaardeforfait = 1.250 - 300 = 950 (gokje van 400 eur belastingteruggave box 1)

Box 3 Sparen en Beleggen
Waarde = 3/4 x 200.000 = 150.000
Hypotheekschuld = 3/4 x 180.000 = 135.000
150.000 - 135.000 = 15.000
15.000 x 30% heffing x 4% fictief rendement (volgens mij rekenen ze zo in box 3?) = 180
Hierdoor verder een inkomstenbelasting meer over de huuropbrengsten.

Vermogensrendementheffing
Overwaarde = WOZ-waarde - resterende hypotheek = 200.000 - 180.000 = 20.000
20.000 x 3/4 x 1,2% VRH = 180

Belastingteruggave Box 1                            - 400
Belastingbetaling Box 3 Sparen en Beleggen  - 180
Belastingbetaling Box 3 VRH                        - 180
Saldo belastingen                                                  - 760

Reservering per maand EUR 63,- in het begin. Later zal dit oplopen tot meer dan EUR 150,- per maand.

Een winst vanaf zo'n EUR 10.000 is interessant voor mij. Uiteraard heb ik de verbouw- en financieringskosten en kosten koper niet over het hoofd gezien, maar weggelaten om het wat te simplificeren. Zelfs als ik de huur nog flink wat omhoog gooi blijft het geen vetpot, onder de EUR 10.000 winst zonder rekening te houden met aankoop- en verbouwingskosten.

Doe ik hier iets verkeerd, is het onmogelijk als starter in deze huizenmarkt, of zou het als bedrijf veel beter te doen zijn?
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Legend

Re: Winst uit kamers verhuren - Businessplan
« Hans van den Bergh Antwoord #1 Gepost op: 9 januari 2018, 21:42 »

Beste Nick, welkom op dit ondernemersforum, waar beleggen in vastgoed niet als ondernemen wordt gezien. Dan zit er inderdaad ook het nodige niet goed in jouw aannames: je bent geen hypotheeknemer, maar-gever, aflossing telt niet mee in het berekenen van winst, je lijkt ervan uit te gaan dat je de hypotheek wel gefinancierd krijgt, wat met een opzet als jij voor ogen hebt niet zomaar door een bank geaccepteerd gaat worden, etc

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Nick Enterprises
Newbee

« Nick Enterprises Antwoord #2 Gepost op: 9 januari 2018, 22:22 »

Hi Hans,

Bedankt voor je bericht en de correcties. Stom, ik wist dat ik hypotheekgever zou zijn, gelijk aangepast. De reden dat ik dit topic heb aangemaakt is omdat ik er van uit ga dat het als particulier niet rendabel genoeg zal zijn en ik de mogelijkheid overweeg om het verhuren te doen in de vorm van een bedrijf.

Een duwtje in de juiste richting hoe ik wel mijn beoogde resultaat kan behalen, is waar ik naar opzoek ben. Ik ben het met je eens dat de cijfers van hierboven geen bank akkoord gaat. Heb je een idee of advies in welke vorm dit interessant kan zijn?

Overige correcties zijn nog steeds welkom!
svenh
Senior

« svenh Antwoord #3 Gepost op: 9 januari 2018, 22:44 »

Kamers verhuren voor eu 500?
Heb je ze al met het puntensysteem berekend?

Ik ben ook eens gaan rekenen en toen heeft een advocaat de vloer aangeveegd met mijn huisbaas....

De huur ging met terugwerkende kracht van fl 400 naar fl 125,--
Ik woonde er al een tijdje....

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurprijs-en-puntentelling/vraag-en-antwoord/...

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #4 Gepost op: 10 januari 2018, 00:02 »

Beste Nick

Je vraag gaat over privé verhuur (box 3) en valt als zodanig buiten de scope van HL. Dit grenst niet aan actief ondernemerschap. Topic gaat daarom op slot.

Groet
Joost
HL admin

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Denarius Advies op facebook
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons