Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief?

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief? (1945 keer gelezen)
FabB
Newbee

Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief?
« FabB Gepost op: 12 november 2017, 06:57 »

Goedemorgen allen,

Ik heb me suf ge-google'd en dit forum goed doorzocht, maar helaas geen enkele informatie kunnen vinden over hetgeen ik wil weten. Wellicht dat hier mensen zitten die hier ervaring mee hebben.

De situatie: Ik bezit 1 holding, met daaronder 2 werkmaatschappijen.
Nu is de situatie ontstaan dat werkmij 1 bepaalde diensten nodig heeft, die zijn wat werkmij als core business heeft (IT-gerelateerde werkzaamheden).

Nu kan ik mij lastig voorstellen dat je hier, als je zelf eigenaar van beiden bent, helemaal zelf je eigen tarief voor vast mag stellen. Immers: Dan zou men vrij winst van de ene naar de andere onderneming kunnen doorsluizen, om daarmee bijvoorbeeld minder vennootschapsbelasting te gaan betalen.

Mijn vraag: Hoe bepaal je als ondernemer welk tarief je rekent wanneer je zaken doet tussen twee BV's die beiden jouw eigendom zijn?

Groet,
Fabian
wimj
Legend

Re: Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief?
« wimj Antwoord #1 Gepost op: 12 november 2017, 07:55 »

Als jouw aanname juist is (en dat lijkt me niet onlogisch) zal het statement van de belastingdienst ongetwijfeld zijn “marktconform”. En wat dat is, kan je ongetwijfeld vragen aan je IT tak.
Ward
ceo@storecore
Moderator

Re: Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief? 1 reus
« Ward Antwoord #2 Gepost op: 12 november 2017, 09:47 »

Zoek eens met de vaktermen interne verrekenprijzen en transfer pricing.

Een van de eerste hits is deze notitie (PDF) van de Belastingdienst.

FabB
Newbee

Re: Zaken tussen twee eigen bedrijven: Tarief?
« FabB Antwoord #3 Gepost op: 14 november 2017, 09:26 »

Geweldig Ward, dank je! Deze beide termen waren mij volledig onbekend, waardoor ik er ook niet op heb gezocht natuurlijk. Hier kan ik mee verder, aangezien de te hanteren prijzen identiek zijn aan de prijzen die de IT-BV aan anderen rekent zal dit dus geen probleem zijn :-)
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons