Bedrijf verkopen

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Bedrijf verkopen (1360 keer gelezen)
Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Bedrijf verkopen 1 reus
« Jasper S. Gepost op: 17 april 2018, 13:01 »

Hallo,

Ik wil mijn bedrijf gaan verkopen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Als ik zoek op internet kom ik vooral de financiële en belastingkant tegen.

Maar hoe vind ik een koper, zonder teveel onrust te veroorzaken bij personeel en klanten.

Het bedrijf is nog steeds groeiend, heeft geen schulden en heeft een solvabilliteit van 85% (op basis van cijfers van 2016, cijfers van 2017 komen eraan maar op het eerste gezicht zal de solvabilliteit ongeveer gelijk zijn).
Bovendien kan de nieuwe ondernemer een goede boterham verdienen en nog steeds een budget overhouden om te investeren.
Dit jaar zijn er ook weer een aantal vaste klanten (met leveringscontract) bij gekomen. De looptijd varieerd tussen de 1 en 5 jaar.
De verkoop heeft geen haast, maar ik merk dat ik heel erg de passie mis om de nieuwe groei opnieuw op te zetten. Ik ben na 17 jaar wel toe aan iets nieuws.
Binnen de groep werknemers/freelancer is 1 kandidaat, maar die kan het financieel niet opbrengen, omdat hij zelf al diep in de schulden zit.

Ik weet niet goed hoe nu verder, het bedrijf zomaar te koop zetten op bijvoorbeeld marktplaats, lijkt me niet helemaal de gangbare manier.
Hoe heet iemand die mij stap voor stap zou kunnen begeleiden, niet alleen de verkoop zelf, maar ook het juridisch gedeelte en eventueel ook het financiele gedeelte.
Wouter Hol
Raad van Advies
Legend

Karma: 301

Berichten: 2727



Re: Bedrijf verkopen
« Wouter Hol Antwoord #1 Gepost op: 17 april 2018, 13:42 »

Heb je al je concurrenten benaderd? Vaak is een concurrent een voor de hand liggende partij om jouw bedrijf over te nemen.

Voor de juridische kant zou je een advocaat in kunnen huren, de financiële kant zou een accountant kunnen doen. Kost wel geld, uiteraard.

Doe mij maar een patatje oorlog.
Rik99
Legend

Karma: 19

Berichten: 727

Re: Bedrijf verkopen
« Rik99 Antwoord #2 Gepost op: 17 april 2018, 14:06 »

Ik weet niet precies wat je als zoekargumenten gebruikt hebt op internet maar ik (zelf totaal geen verstand van deze materie) heb binnen een minuut de volgende (vervolg) termen gevonden.

Het opstellen van een informatiememorandum of verkoopmemorandum. En daarna het zoeken van een verkoopadviseur of overnameadviseur. (Of andersom want met het opstellen van dat memorandum kan de adviseur je ook helpen.)

Als je dan verder zoekt met die argumenten kom je op internet heel wat tegen.

b.v. via https://www.bobb.nl/ (Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht)
https://www.bobb.nl/voor-ondernemers/waar-kan-een-bedrijfsoverdrachtadviseur-u-mee-hel...
Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Re: Bedrijf verkopen
« Jasper S. Antwoord #3 Gepost op: 17 april 2018, 14:08 »

Door concurretten te benaderen, veroorzaak ik juist heel veel onrust lijkt mij.
Ik was wel wat verzamelbedrijven tegengekomen, maar die rekenen een hoop geld, voordat ze iets gaan doen en kunnen verder niet aangeven hoeveel mensen ze kunnen benaderen of wat de slagingskansen zijn.


Quote : Rik99 op 17 april 2018, 14:06
Ik weet niet precies wat je als zoekargumenten gebruikt hebt op internet maar ik (zelf totaal geen verstand van deze materie) heb binnen een minuut de volgende (vervolg) termen gevonden.

Het opstellen van een informatiememorandum of verkoopmemorandum. En daarna het zoeken van een verkoopadviseur of overnameadviseur. (Of andersom want met het opstellen van dat memorandum kan de adviseur je ook helpen.)

Als je dan verder zoekt met die argumenten kom je op internet heel wat tegen.

b.v. via https://www.bobb.nl/ (Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht)
https://www.bobb.nl/voor-ondernemers/waar-kan-een-bedrijfsoverdrachtadviseur-u-mee-hel...

 
Hmm dat weet ik ook niet meer precies, maar ik kwam vooral uit bij belastingadviseurs, stakingswinsten en rechten voor personeelsleden.
Highio
Moderator

Karma: 334

Berichten: 7522



Re: Bedrijf verkopen
« Highio Antwoord #4 Gepost op: 17 april 2018, 14:17 »

Oriënteer je eerst eens op websites als Brookz en Bedrijventekoop...

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
DaMedia
Printing on demand, mailingen, databases, loten
Legend

Karma: 19

Berichten: 535



Re: Bedrijf verkopen
« DaMedia Antwoord #5 Gepost op: 17 april 2018, 14:18 »

Zoeken op "bedrijfsovernames" levert wel een aantal websites met mogelijkheden op.

Wouter Hol
Raad van Advies
Legend

Karma: 301

Berichten: 2727



Re: Bedrijf verkopen
« Wouter Hol Antwoord #6 Gepost op: 17 april 2018, 14:33 »

Quote : Jasper S. op 17 april 2018, 14:08
Door concurretten te benaderen, veroorzaak ik juist heel veel onrust lijkt mij.
 
Je concurrent is bij uitstek de ideale kandidaat om jouw bedrijf over te nemen. Ze kopen er dan simpelweg omzet en klanten bij. Ik weet niet hoe onmisbaar jij zelf nu bent bij jouw eigen zaak, maar een concurrent heeft al een ondernemer die bekend is met het werk.
Als het bedrijf eigenlijk niet kan functioneren zonder jou als ondernemer aan het roer, dan is je bedrijf een heel eind minder interessant om over te nemen voor een bedrijf die niet al werkzaam is in jouw branche, laat staan voor een investeringsmaatschappij.

Quote : DaMedia op 17 april 2018, 14:18
Zoeken op "bedrijfsovernames" levert wel een aantal websites met mogelijkheden op.
 
Zo lang je maar weg blijft bij Argus.

Doe mij maar een patatje oorlog.
Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Re: Bedrijf verkopen
« Jasper S. Antwoord #7 Gepost op: 17 april 2018, 14:38 »

Alleen voor de verkoop ben ik nu nog onmisbaar, maar ben aan het proberen mijn personeel hiervoor op te leiden.
Ik heb er wel voor gezorgd dat de verkoop niet gebaseerd is op een gunfactor naar mij toe, maar naar het bedrijf.
Operationeel doe ik eigenlijk niet meer mee. Ik loop nog wel mee met grote klussen, maar stuur dan niemand meer aan.

Waarom argus niet?
Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

Karma: 569

Berichten: 3694



Re: Bedrijf verkopen
« Roel J Antwoord #8 Gepost op: 17 april 2018, 14:42 »

ALs je op je site groot TE KOOP zet en tegen je personeel roept "als dit stinkhol niet binnen 6 maanden verkocht is sluit ik de boel" dan veroorzaak je onrust.

Als jij gewoon eens met een paar concurrenten praat over hoe de zaken lopen en bespreekt dat je ziet dat er een volgende groeistap zit aan te komen maar dat je nog niet helemaal ziet hoe dat zal gaan en of je daar wel zin in hebt. Dan is dat ook een ander gesprek dan wanneer je een concurrent belt en vraagt hoeveel hij over heeft voor je toko..

Als jij je wilt gaan orienteren op verkoop zal je toch zo links en rechts eens moeten laten vallen dat je ook naar andere uitdagingen kijkt of dat je voor het juiste bod best wilt verkopen..
Hoe je dat het beste aanpakt binnen jou netwerk kan ik je niet vertellen.. maar collega ondernemers bespreken toch wel vaker struikelblokken of toekomstplannen (uiteraard niet alles, het blijven concurrenten)

Verkoopadviseurs en makelaars gaan ook niet veel anders doen dan contacten benaderen en de toko aanbieden aan anderen. En daarnaast natuurlijk een mooi "foldertje" of pagina op hun site om de toko aan te prijzen..
Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Re: Bedrijf verkopen
« Jasper S. Antwoord #9 Gepost op: 17 april 2018, 15:03 »

Dank jullie wel, ik ga hier weer mee aan de slag.

Ik heb nog nooit gesproken met een concurrent over bedrijfsactivteiten.
Komt ook wel door een monopolie positie die we in deze regio hebben gecreeerd.
De bedrijven die onze producten ook verhuurde zijn er bijna allemaal mee gestopt, omdat wij hett goedkoper, completer en uitgebreider konden aanleveren (specialisme)
StefanO
Bedrijfsovernam e, financiering en rendementverbet ering
Ambassadeur
Legend

Karma: 94

Berichten: 780



Re: Bedrijf verkopen 2 reuzen
« StefanO Antwoord #10 Gepost op: 18 april 2018, 01:47 »

Begin met een plan en ga niet lukraak concurrenten of andere partijen benaderen. De ene koper is de andere niet en niet alle wegen leiden tot succes. Ga vooral discreet te werk. Wanneer je zelf gaat rondbellen, dan weet iedereen meteen welk bedrijf te koop staat. Laat alleen daarom al een ander bellen en bij voorkeur een specialist. Maar goed, eerst een plan.

1. Weet wat je bedrijf waard is
Uiteraard moet je gaan rekenen en vergelijken met recente transacties in de markt. Maar waarderen is meer dan cijferen. Weet ook waarom je bedrijf waarde heeft en voor wie. Er zijn verschillende typen kopers en iedere koper heeft zo zijn eigen motieven (en mogelijkheden).

2. Bepaal je verkoopstrategie
Welk type koper past het beste? Wat vinden zij belangrijk? Hoe en via welke kanalen ga je ze benaderen en wat wordt precies je aanbod? Zorg er voor dat je in ieder geval met meerdere kopers tegelijk in het traject zit. Je hebt druk van concurrentie nodig om de beste deal te forceren. Niemand gaat vrijwillig het beste bod op tafel leggen. Daar moet je ze een beetje bij helpen.   

3. Maak een lijst met kandidaat-kopers
De ene koper is de andere niet. Maak een lijst met verschillende soorten partijen. Als 5 concurrenten van een bepaald type geen interesse hebben, dan heeft de 6e dat waarschijnlijk ook niet. Probeer er achter te komen welk type koper het meest ontvankelijk is en zoek daar meer van.

4. Besteed veel aandacht aan de voorbereiding
De eerste indruk telt zwaar mee. Maak een goed document met een objectieve beschrijving van je bedrijf. Wees niet te conservatief in het cijferwerk (dus niet de accountant een prognose laten opstellen) maar blijf wel reëel. Een koper baseert zijn aanbod op de stukken die je verstrekt en zal daarna bij boekenonderzoek toetsen in hoeverre deze info juist is. Bedenk dat je niet probeert om je bedrijf te verkopen, maar help de kandidaat-kopers zo goed mogelijk bij hun aankoop. Voor alles wat je niet vertelt, maakt men aannames en die zijn nooit in het voordeel van de verkoper. Vergeet verder je website niet. Die moet er top uit zien, aangezien deze de eerste indruk (document) moet bevestigen. We hebben zelfs klanten die hun bedrijfspand volledig pimpen voordat ze in de verkoop gaan. Klinkt misschien gek, maar het werkt wel.

5. Kies een goede adviseur
Verkopen is een vak apart, zeker bij complexe transacties als deze. Het gaat niet alleen om vaktechniek, maar vooral ook om verkoopskills. Adviseurs van BOBB e.d. worden gescreend op vaktechniek. Ik was er ook lid van, maar heb opgezegd omdat er veel kaf tussen het koren zat. DCFA is een andere vakorganisatie die in mijn optiek een hogere standaard hanteert (daar ben ik nog wel lid van). Neemt niet weg dat er ook bij BOBB prima adviseurs aangesloten zijn, maar het is geen automatisme.

Let verder op dat alle info vertrouwelijk blijft. Een NDA biedt weinig bescherming. Het beste is om strategische informatie niet te verstrekken danwel dit zo te versleutelen dat het niet bruikbaar is voor andere doeleinden dan dealmaking. Zeker wanneer je met concurrenten praat is dat van belang. Zo verstrekken wij regelmatig pas de NAW gegevens van klanten nadat bij de notaris is gepasseerd. Tot dat moment is het nog volledig anoniem. Een deal kan ook op het laatste moment nog afketsen (soms is dat een bewuste actie) en je wilt niet dat je vertrouwelijke info dan in handen komt van de afgehaakte koper. Overnames zijn geen lieve spelletjes en de belangen zijn enorm.

Mocht je meer over mijn visie op het verkopen van bedrijven willen weten, dan kan je eens op mijn website kijken (handtekening). Daar staat veel achtergrondinfo over wat wij het beter verkopen van bedrijven noemen. Ook kan je vlot een indicatie van de waarde uitrekenen. Ik wil echter niet teveel pluggen en dit is randje spam....

Succes!

Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Re: Bedrijf verkopen
« Jasper S. Antwoord #11 Gepost op: 18 april 2018, 03:06 »

Beste Stefano,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, als ik morgen uitgerust ben ga ik het op mijn gemak lezen.
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Karma: 110

Berichten: 1014



Re: Bedrijf verkopen
« Ab Bauer Antwoord #12 Gepost op: 18 april 2018, 08:36 »

Quote : Roel J op 17 april 2018, 14:42
Verkoopadviseurs en makelaars gaan ook niet veel anders doen dan contacten benaderen en de toko aanbieden aan anderen. En daarnaast natuurlijk een mooi "foldertje" of pagina op hun site om de toko aan te prijzen..
 
Helemaal mee eens.
Bij de verkoop van mijn bedrijf ook vele gesprekken gehad met 'professionele verkoopadviseurs'.
Kost een vermogen en voegt vrij weinig toe. Precies als huizenmakelaars.
Vragen de hoofdprijs voor een bord in de tuin en wat ongeïnteresseerde rondleidingen.

Uiteindelijk komt het vooral op jezelf aan.
Je bent zeventien jaar lang de kapitein van het schip geweest, dan kan die laatste stap er ook nog wel bij.
Zo'n belangrijke beslissing in je leven wil je toch ook 100% zelf nemen lijkt mij?

Ik zou beginnen met een lange vakantie om in alle rust zelf uit te denken waar je naar toe wilt met je leven.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
svenh
Super Senior

Karma: 5

Berichten: 133

Re: Bedrijf verkopen
« svenh Antwoord #13 Gepost op: 18 april 2018, 08:42 »

Toen ik mijn eerste bedrijfsactiviteit wilde verkopen had ik een leverancier gevraagd of zij iemand wisten.

In een oogwenk was de boel verkocht, aan een concurrent.

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
Jasper S.
Super Senior

Karma: 4

Berichten: 131

Re: Bedrijf verkopen
« Jasper S. Antwoord #14 Gepost op: 21 april 2018, 23:41 »

Allereerst excuses voor mijn late reactie, een nieuwe opdrachtgever nam al mijn tijd op. Gelukkig met een positief resultaart

@Ab Bauer
Dank je wel voor je toevoeging.
Ik wist altijd al dat ik heel slecht was in netwerken, maar dat werd de laatste tijd alleen maar benadrukt.
Ik ken helemaal niemand bij de bedrijven waar we vast zaken mee doen. Klinkt heel raar, maar omdat de samenwerking in de meeste gevallen erg beviel (aan beide kanten), werden contracten gewoon verlengt, zonder dat er echt een uitgebreid verhaal aan vast zat. Zelfs als na verloop van tijd het personeel veranderd.

Wij helpen veel mee met het organiseren van netwerk bijeenkomsten en ben daardoor ook vaak aanwezig bij deze meetings. Maar op één of andere manier zijn mensen niet geïnteresseerd in mijn verhaal en ben ik altijd de luistende partij. Wel vaak utiwisselen van kaartjes en er komen ook wel opdrachten uit. Maar echt contact leggen is er vaak niet bij.

Dit is echt één van mijn zwakke punten als ondernemer en ook de reden waarom concurrenten van mijn eerdere bedrijven altijid veel harder en sneller groeide dan ik.
Ik ben naar aanleiding van jullie adviezen nu wel bezig geweest om contact te leggen met klanten.
Het eerste gesprek was echt een complete ramp. In mijn ogen goed voorbereid, maar tijdens het gesprek, bleef ik er maar omheen draaien. Tot op het punt dat men uiteindelijk vroeg wat ik nou eigenlijk kwam doen. Het kwam er vervolgens zo geforceerd uit, dat men het niet eens in overwegging nam. Het onderwerp werd afgesloten met de opmerking "Dat het beter was als mijn personeel het zou overnemen, omdat daar de kennis en ervaring in zit"
Uiteindelijk wel 3 opdrachten weten binnen te halen, maar dat was niet het doel van het gesprek.

Ik heb hoop dat de verkoopadviseurs een veel groter netwerk hebben dan wat ik heb.
Mijn plan is nu om mijn klanten en leveranciers te benaderen, hopelijk gaan de gesprekken dan steeds is soepeler en natuurlijker. En mocht daar niets uitkomen om dan een extern bedrijf in te schakelen, om zo gebruik te kunnen maken van netwerk, kennis en ervaring.

Ik hoef trouwens niet na te denken wat ik wil met mijn leven, mijn nieuwe onderneming begint al behoorlijk vorm te krijgen.
--
@Svenh:
Dat is inderdaad een goede. Deze komen inmiddels regelmatig langs en is de verstandhouding wat vrijer.
--

@StevenO
Ik ga zeker in de loop van de week even contact met je opnemen.
Vooral dat punt over geheimhouding vind ik erg lastig.
Het is namelijk al heel snel duidelijk wie wij zijn.
- Transportkosten zijn een belangrijk onderdeel, dus het bedrijf moet in het midden van zijn klantenkring zitten, of anders gezien klanten zoeken een bedirjf in de buurt. De waarde van het bedrijf is dus voor een groot deel afhankelijk van de locatie (muv buitenlandse opdrachtgevers en grote evenementen organisaties, deze kijken eerst naar kennis en kwaliteit en dan pas naar de prijs)
- Wij hebben geen concurrentie in de buurt, de concurrenten komen allemaal ver uit de regio (ook omdat de opslag in mijn regio per m2 vele malen hoger ligt dan buiten mijn regio (randstad))
- In onze onze branche kent bijna iedereen ons wel. Veel van mijn plaatselijk concurrenten huren de materialen, personeel en transport bij ons. Wat het voor ons weer geen concurrent maakt, maar een opdrachtgever.

Ik ben heel benieuwd naar je insteek hierin en zou graag willen brainstormen over je lijstje.
Pagina's: [1] 2  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons