Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen (588 keer gelezen)
smimpi
Junior

Kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen
« smimpi Gepost op: 8 februari 2018, 19:40 »

Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie ervaring is m.b.t. een cross channel strategie waarbij je de fysieke producten die in je winkel staan ook tegelijk in je webshop te koop hebt.

Stel:

Een klant koopt een product in de webshop maar tegelijkertijd is het al in de winkel verkocht, dan zit je dus met een probleem?

Punt is dat dit over een commerciële kringloop gaat en ik dus niet 2x hetzelfde product heb.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Of is de kans dat dit voorkomt minimaal? Maarja komt het wel voor hoe dit af te handelen?

Ben benieuwd naar de reacties!  

Groetjes,

Smimpi
« Laatste verandering: 9 februari 2018, 13:00 door Highio »
Highio
Moderator

Re: Kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 8 februari 2018, 20:11 »

Beste Smimpi,

NEE verkopen aan klanten is natuurlijk altijd vervelend. Om dit te voorkomen zou je kassa- en webshopsytemen en unieke producten moeten koppelen.

Mijn wedervraag is of dit commercieel haalbaar is. Waarom zou je een product met voorraad 1 in een webshop willen plaatsen? Misschien zou dit eerder een advertentie moeten worden...

Groet,

Highio
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #2 Gepost op: 8 februari 2018, 21:20 »

Ik zie dat sommige kringlopen een webshop hebben en wil ook met de tijd mee.

Door het op te lossen kun je dus alleen of een online veiling voor speciale artikelen kunnen doen of producten achterhouden speciaal voor de webshop.

Op het moment dat je ook met bijvoorbeeld een marktplaats en dergelijke aan de gang gaat kun je dit wel linken aan je webshop.

Zijn er mensen die een kringloop hebben en ervaringen willen delen hoe ze dit oplossen?
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #3 Gepost op: 8 februari 2018, 21:23 »

Ik zie bijvoorbeeld wel eens een kringloop met zo en speciale veilingkast, hier kun je dan een briefje met een bod in een bus stoppen. Op zich is dat achterhaald en kun je die veilingkast wel maken maar dan doorverwijzen naar je online veiling.
TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #4 Gepost op: 8 februari 2018, 23:36 »

Daarom heb je webshops die aan de winkelkassa gekoppeld* zijn. Zodra je dat product in de winkel verkoopt, is het in de webshop niet meer beschikbaar. Andersom kan wat lastiger zijn.

*Sweebr of Lightspeed bijvoorbeeld.

De donkere kant van Dick Bruna. Kunsthal half-maart/half-augustus Zie de kracht van grafisch ontwerp.
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #5 Gepost op: 9 februari 2018, 09:28 »

Quote : TwaBla op  8 februari 2018, 23:36
Daarom heb je webshops die aan de winkelkassa gekoppeld* zijn. Zodra je dat product in de winkel verkoopt, is het in de webshop niet meer beschikbaar. Andersom kan wat lastiger zijn.

Ja precies, ik snap het. Zal er eens over nadenken en wat reacties afwachten voordat ik een mening vorm.

Quote:
*Sweebr of Lightspeed bijvoorbeeld.

Heb even op de sites gekeken maar dat ziet er goed uit zeg! vooral dat sweebr staat me wel aan.

Zat zelf ook te denken aan zo een gesloten kassa-systeem, stopt de klant het geld in en wisselgeld komt eruit, dan klopt de kassa altijd.

________-
modedit: quote gerepareerd
« Laatste verandering: 9 februari 2018, 09:50 door Roel J »
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Expert Member
Legend

Re: Kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen 1 reus
« Hans v Nijnatten Antwoord #6 Gepost op: 9 februari 2018, 11:02 »

Hier in Breda hebben ze het zo opgelost dat de zaken die in de webshop staan ook te zien zijn achter glas in de winkel maar niet zelf gepakt en afgerekend kunnen worden. Daarvoor moet de klant naar een balie en daar betalen waarbij het item uit de webshop verwijderd wordt. Met een bonnetje kan de dan de andere kassa voorbij lopen (even laten zien en klaar).

Zo kan je ook iets zien op de webshop, naar de kringloopwinkel gaan om het even te bekijken en vervolgens te kopen. Zelf kocht ik zo een brouwketel voor weinig.   

TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #7 Gepost op: 9 februari 2018, 11:47 »

Quote : smimpi op  9 februari 2018, 09:28
Zat zelf ook te denken aan zo een gesloten kassa-systeem, stopt de klant het geld in en wisselgeld komt eruit, dan klopt de kassa altijd.

Heb geen idee wat je bedoelt. Misschien kun je een link naar een voorbeeld plaatsen.

Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld en schematisch maken (Cross Channel Retail Strategie met hoofdletters) maar gewoon met beide voeten op aarde blijven staan. Ook een antiekzaak, de brocanterie en vintage shops doen aan kringloop.   

De donkere kant van Dick Bruna. Kunsthal half-maart/half-augustus Zie de kracht van grafisch ontwerp.
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #8 Gepost op: 9 februari 2018, 12:20 »

Quote : TwaBla op  9 februari 2018, 11:47
Heb geen idee wat je bedoelt. Misschien kun je een link naar een voorbeeld plaatsen.
....

Afbeeldingen zijn niet zo interessant, maar ik heb dit soort systemen alleen nog in België gezien.
Oa. bij een bakker.
Het is eigenlijk een soort betaalautomaat waarbij je kunt pinnen of contant kunt invoeren, net als bij parkeergarages. Het personeel heeft nooit meer geld in handen en al het geld gaat direct de kluis in.

Ik heb alleen geen idee welk deel van het webshop vs fysieke shop probleem dit zou oplossen.
Dit is een puur een systeem voor als je bang bent voor overvallen, niet goed kunt tellen, het personeel niet vertrouwd of misschien zo meer mensen in de rij sneller kunt helpen.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Branko Collin
Webdeveloper
Legend

« Branko Collin Antwoord #9 Gepost op: 9 februari 2018, 12:27 »

Als je geen duur kassasysteem met voorraadbeheerkoppeling kunt veroorloven, dan zou een mogelijke methode zijn dat je zelf alles via de webshop controleert. Je gebruikt de webshop dan als een soort voorraadbeheersysteem.

Het juridische probleem dat je hebt als je iets verkoopt dat je niet meer hebt, is dat van wanprestatie. Je bent dan meen ik verplicht een vergelijkbaar product te leveren. Dan kan vermoed ik lastig zijn, als de koper wist dat het product dat jij voor 1 euro in de winkel had liggen, op Catawiki 1000 euro oplevert.

Albert Heijn kan zich veroorloven om kleine producten in de webshop te zetten, want een pakje boter van een euro is hetzelfde als de honderdduizenden andere pakjes boter die ze verkopen. Bij jou is het waarschijnlijker dat je kleine producten, tenzij je daar ook een grote voorraad van hebt, buiten de webshop houdt. Je krijgt dan al snel het idee van de vitrine waar de dure spullen in staan. Het wordt dan ook makkelijker te checken of het product al via de webshop is verkocht.

De tweedehandswinkel om de hoek plakte (ze zijn inmiddels failliet) stickers met 'verkocht' op producten die verkocht, maar nog niet opgehaald waren. Ik weet niet of zij een webshop hadden - het ging meestal om meubels en zo.

Front-end web developer.
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #10 Gepost op: 9 februari 2018, 12:42 »

Ik zou het allemaal niet te ingewikkeld en schematisch maken (Cross Channel Retail Strategie met hoofdletters) maar gewoon met beide voeten op aarde blijven staan. Ook een antiekzaak, de brocanterie en vintage shops doen aan kringloop.   

Dit is een voorbeeld van een automatisch systeem https://cikam.nl/oplossingen/automatisch-kassasysteem-frontoffice/
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #11 Gepost op: 9 februari 2018, 12:44 »

Quote : WalterBrokx op  9 februari 2018, 12:20
....

Afbeeldingen zijn niet zo interessant, maar ik heb dit soort systemen alleen nog in België gezien.
Oa. bij een bakker.
Het is eigenlijk een soort betaalautomaat waarbij je kunt pinnen of contant kunt invoeren, net als bij parkeergarages. Het personeel heeft nooit meer geld in handen en al het geld gaat direct de kluis in.

Ik heb alleen geen idee welk deel van het webshop vs fysieke shop probleem dit zou oplossen.
Dit is een puur een systeem voor als je bang bent voor overvallen, niet goed kunt tellen, het personeel niet vertrouwd of misschien zo meer mensen in de rij sneller kunt helpen.

Als je veel met vrijwilligers werkt, vooral die graag achter de kassa zitten heb je weleens tekorten weet ik uit ervaring.
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #12 Gepost op: 9 februari 2018, 12:46 »

Quote : Branko Collin op  9 februari 2018, 12:27
Als je geen duur kassasysteem met voorraadbeheerkoppeling kunt veroorloven, dan zou een mogelijke methode zijn dat je zelf alles via de webshop controleert. Je gebruikt de webshop dan als een soort voorraadbeheersysteem.

Het juridische probleem dat je hebt als je iets verkoopt dat je niet meer hebt, is dat van wanprestatie. Je bent dan meen ik verplicht een vergelijkbaar product te leveren. Dan kan vermoed ik lastig zijn, als de koper wist dat het product dat jij voor 1 euro in de winkel had liggen, op Catawiki 1000 euro oplevert.

Albert Heijn kan zich veroorloven om kleine producten in de webshop te zetten, want een pakje boter van een euro is hetzelfde als de honderdduizenden andere pakjes boter die ze verkopen. Bij jou is het waarschijnlijker dat je kleine producten, tenzij je daar ook een grote voorraad van hebt, buiten de webshop houdt. Je krijgt dan al snel het idee van de vitrine waar de dure spullen in staan. Het wordt dan ook makkelijker te checken of het product al via de webshop is verkocht.

De tweedehandswinkel om de hoek plakte (ze zijn inmiddels failliet) stickers met 'verkocht' op producten die verkocht, maar nog niet opgehaald waren. Ik weet niet of zij een webshop hadden - het ging meestal om meubels en zo.

Dat is wel interessant inderdaad.

Sowieso is een volgende vraag m.b.t. inventarisatie en margeregeling.

Ok, ik ben een commercieel bedrijf. Ik heb de spullen voor niks. Hoe kan ik 1. het beste de voorraad aanleggen/bijhouden en 2. maak ik dan gebruik van een marge-regeling?
smimpi
Junior

« smimpi Antwoord #13 Gepost op: 9 februari 2018, 12:47 »

Heb het zo van een site gekopieerd toen ik ernaar zocht en deze term eruit kwam   Ben sowieso niet zo van het Amerikaniseren   haha
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #14 Gepost op: 9 februari 2018, 12:55 »

Voor minder dan een tweedehandsprijsje kunnen we dit topic ook gerust 'kringloopwinkel,webshop en voorraadbeheer ervaringen' noemen. Het subboard 'operationeel en logistiek' wordt dan ook een logische sortering van deze draad.

Modgroet,

Highio
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons