Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen? (1705 keer gelezen)
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

Karma: 80

Berichten: 1352



Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« Branko Collin Gepost op: 10 oktober 2017, 14:33 »

Ik doe meestal opdrachten van tussen de drie weken en de 18 maanden. Daarbij kom ik vaak bij de klant over de vloer - lees, ik voer de opdracht ter plaatse uit.

Over het algemeen is het al vroeg duidelijk of ik iets voor de klant kan betekenen. Ben ik de verkeerde match, dan is het afscheid zonder rancune snel genomen.

Als ik negatieve signalen van een klant ontvang, probeer ik die op te pakken om ervan te leren en zo beter te worden.

In 2016 en 2017 had ik echter een grote klus waarbij ik tegengestelde signalen ontving. De klant leek tegelijkertijd niet en wel blij met me te zijn. Mijn vraag is, hoe ga je daar mee om?

Negatief was:
- Dreigen met niet betalen toen ik een eenzijdige contractswijziging niet wou tekenen.
- Weigeren over dat contract te onderhandelen.
- Rumoerige sfeer op de werkvloer handhaven, ondanks dat ik hier iets over had gezegd.
- Op me schelden.
- Contractverlenging aanbieden, maar dit niet formaliseren/doorzetten.

Positief:
- Stipt van betalen.
- Beweren dat ze iemand als mij een jaar lang hadden gezocht, voor ze me hadden gevonden.
- Bij herhaling aangeven dat ze blij met me waren.
- Flexibiliteit in hoe en waar ik mijn werk deed.
- Een conculega die er eerder was dan ik en hetzelfde werk deed, laten gaan.
- (Kleine) kerstbonus.
- De dag nadat het contract verlopen was, me bellen met de vraag waar ik bleef.

Ik gebruik kritiek op mijn werk om te kijken waar ik kan verbeteren, maar in dit geval staat de kritiek haaks op elkaar.

Wat had ik kunnen doen?

- De klant confronteren en vragen wat er beter kon.
- Dit jaar afschrijven; deze klant steekt nu eenmaal zo in elkaar, dit keer leer ik niks.
- Elke kritiek letterlijk nemen op het moment dat ik hem ontvang, zelfs al spreken de verschillende kritieken elkaar tegen.
- Waar een kritiek uit een handeling volgt, de klant vragen wat dit betekent.

Hebben jullie wel eens iets dergelijks meegemaakt en hoe reageerde je toen?

(Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.)

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Highio
Moderator

Karma: 324

Berichten: 7108



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 10 oktober 2017, 14:40 »

Goedemiddag Branko,

dit klinkt kortgesteld als een opdrachtgever met andere normen en waarden dan jij. Of een manager/contactpersoon met een zekere, dominante managementstijl, slechte mentaliteit en ander normbesef.

Was dit probleem bedrijfscultuur of een houding van een individu?

Groet,

Highio

Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

Karma: 80

Berichten: 1352



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« Branko Collin Antwoord #2 Gepost op: 10 oktober 2017, 14:51 »

In dit geval ging het om een grotere organisatie met allerlei eilandjes met hun eigen belangen. Ik heb dit in het verleden vaker meegemaakt, maar dan trokken de projectmanagers en de afdelingschef met (figuurlijk) knallende pistolen voor mij ten strijde.

In dit geval was er slechts één projectmanager en die werkte slechts part-time, ze kon maar beperkt wat doen. Mijn voorstel zou geweest zijn meerdere projectmanagers langer in te huren, maar vanwege een ontslagronde die aan de gang was, lag dat gevoelig.

Mijn neiging is daarom deze ervaring onder "you cannot win them all" te scharen. Alleen is dat dezelfde suggestie als waar mijn gemakszucht mee aan komt zetten, daarom sta ik er wat achterdochtig tegenover.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
R.I.P. | Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

Karma: 623

Berichten: 6116



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« R.I.P. | Peter Bonjernoor Antwoord #3 Gepost op: 10 oktober 2017, 14:52 »

Ik vind de negatieve dingen behoorlijk serieus, en de positieve meer oppervlakkig. De eerste overheerst dan ook bij mij als ik ze naast elkaar zet - ik denk niet dat ik deze klant graag zou houden als ze die negatieve punten niet snel uit de weg ruimden.

Cosara
Europhile
Legend

Karma: 145

Berichten: 1920



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« Cosara Antwoord #4 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:15 »

Quote : Branko Collin op 10 oktober 2017, 14:33
Wat had ik kunnen doen? Wat denk ik meespeelde was dat ik de klus nodig had, anders had ik de klant al lang ontslagen - ik ben geen therapeut voor bedrijven.
 
Daarmee zijn de antwoorden al gegeven.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

Karma: 11

Berichten: 233



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen? 1 reus
« Ritzema Antwoord #5 Gepost op: 10 oktober 2017, 15:21 »

Welkom in de grote mensenwereld, waarin je moet leren om kritiek niet altijd persoonlijk op te vatten. In sommige gevallen is een dikke huid gewenst. Jij bent immers een Professional.

Bovendien  weet je wat waard bent, doet aan zelfreflectie en staat open voor opbouwende kritiek. Het doel is om de klant optimaal te bedienen, een (redelijke) klantrelatie te onderhouden en uiteindelijk geld op de bank.  Om 17.00 trek je de deur achter je dicht, laat het geheel nog even de revue passeren en richt je weer op zaken die er echt toe doen zoals familie en vrienden.

herman van der helm
Uitvonder
Legend

Karma: 194

Berichten: 1670



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« herman van der helm Antwoord #6 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:29 »

Lijkt me een opdrachtgever in geestelijke nood. Burn-out nabij?

Was zelf ooit ook zo'n opdrachtgever.

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 222

Berichten: 15531



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« TwaBla Antwoord #7 Gepost op: 10 oktober 2017, 17:46 »

Quote : Branko Collin op 10 oktober 2017, 14:51
In dit geval was er slechts één projectmanager en die werkte slechts part-time, ze kon maar beperkt wat doen.
 
Een project-manager (maar ook marketing-manager en andere x-manager) heeft vaak weer een andere directe baas die wispelturig kan zijn. Dan worden spanningen soms uitgeleefd op de inhuurkrachten.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar kan dat vries-dooi effect wellicht ook iets met gender te maken hebben?   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

Karma: 61

Berichten: 582



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« WalterBrokx Antwoord #8 Gepost op: 10 oktober 2017, 19:29 »

Soms heeft een klant gewoon tigerblood en zeggen de uitvallen meer over die persoon dan over jou.
Gaat met hem alles wel goed?

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

Karma: 80

Berichten: 1352



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« Branko Collin Antwoord #9 Gepost op: 11 oktober 2017, 11:40 »

Ik heb geen zin stickertjes op de klant te gaan plakken, mij gaat het erom hoe ik op tegenovergestelde signalen moet omgaan. (Voor een beter begrip wil ik wel aangeven dat het om een middelgrote organisatie ging met 3 à 4 managementlagen, en dat de signalen van verschillende kanten kwamen.)

Zelf had ik al wat antwoorden bedacht.

Ik kan mijn werk naast mijn eigen (interne) kwaliteitsstandaarden leggen.

Ik kan mijn werk aan de hand van externe (buiten mij en de klant om bepaalde) standaarden leggen, bijvoorbeeld die van bedrijfstakorganisaties.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Karma: 222

Berichten: 15531



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« TwaBla Antwoord #10 Gepost op: 11 oktober 2017, 12:23 »

Er zijn natuurlijk heel verschillende bedrijfsculturen, variërerend van regimental met een strakke commando-structuur tot casual waar laissez-fair de boventoon voert. Deze keer belandde je in een organisatie met wat politieke turbulentie en schijnbaar veel emotie, en zo te zien heb je daar zelf ook gebruik van gemaakt:

- niet tekenen contractwijziging
- niet opdagen wegens ontbreken contractverlenging
- iets zeggen over rumoer op de werkvloer

Sommige mensen vinden zo'n emotionele werkwijze wel prettig. Slaan mekaar na afloop van het project op de schouders: we hebben het weer geflikt. Misschien helpt het om eens terug te schelden en niet alleen een rationele reactie te zoeken.   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
kloek
Senior

Karma: 4

Berichten: 95

Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« kloek Antwoord #11 Gepost op: 11 oktober 2017, 17:11 »

Niet betalen - iemand van administratie die een puntje wil scoren?
Schelden - iemand van de werkvloer die ....?
Weigeren onderhandelen over contract - directeur 1 ?
Kerstbonus - secretariaat?
Bellen waar je blijft na dag 1 - directeur 2?

Als er meerdere mensen bij berokken zijn kan het dus ook zijn dat het een mix van reacties zijn van alle mensen. Dat is wat ik vaak zie, de mix die het lastig maakt. Maar je kan geen vrienden zijn met iedereen (of moet dat willen?)

Op je (laten) schelden vind ik not done, zelfs als je er voor betaald wordt. Dat vind ik norm-overschreidend gedrag.
vloerengilde
Vloerengilde woning en projectstofferi ng
Senior

Karma: 3

Berichten: 66



Re: Waardering - hoe om te gaan met gemengde signalen?
« vloerengilde Antwoord #12 Gepost op: 11 oktober 2017, 19:55 »

kom ze ook wel's tegen, opdracht afronden en bij een volgende afwegen of't het waard is. eventueel met onderhandelen de belevingen uit de vorige opdracht meenemen en bepaalde mensen buiten spel zetten.

WWW.vloerengilde.nl
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons