Aangifte omzetbelasting verschillen

Pagina's: 1 [2] 3
Auteur  Onderwerp: Aangifte omzetbelasting verschillen (1105 keer gelezen)
Rik99
Super Senior

Re: Aangifte omzetbelasting verschillen
« Rik99 Antwoord #15 Gepost op: 20 april 2017, 17:14 »

Quote : Joeyvelzen op 20 april 2017, 16:43
Die verschillen die je per telefoon oplost, moest je daar ook geld voor betalen?

Alle uren werden door administratie (door aparte mensen) en accountant bijgehouden. Daar kregen we dan in het begin van het jaar een afrekening voor (na 3 kwartalen voorschot betaald te hebben). Door omstandigheden en moeilijke constructies was dat wel behoorlijk opgelopen in de loop der jaren. Nu is alles versimpeld en doe ik de omzet-aangifte zelf.

250 per kwartaal alleen voor de BTW-aangifte dus... Mmmmmm, ja, als je alles zelf al geboekt hebt dan lijkt me dat eigenlijk wel veel. Zeker als zij het ook niet meer hoeven te boeken. Ze hoeven alleen maar te kijken of dat wat jij gedaan hebt klopt. Dit lijkt mij meer een prijs voor als zij ook echt alles zelf inboeken in een boekhoud programma. Niet voor alleen een controle van een Excel bestand.

Zoek op internet maar eens op kosten btw aangifte. Dan krijg je een indicatie van wat een boekhouding buiten de deur (met BTW aangifte) zou kosten.
Joeyvelzen
Junior

« Joeyvelzen Antwoord #16 Gepost op: 20 april 2017, 17:22 »

Ik ga daar morgen even over in gesprek met ze, ik vind die 250 per kwartaal eigenlijk ook teveel voor een btw aangifte. In mijn excel overzicht pluk je zo de totaal bedragen van de btw eruit en die vul je dan in bij de aangifte ob en klaar is kees. 500 zou een mooi bedrag zijn, het sausje maakt het alleen zo duur.

Ik heb even gekeken online en ik zie bedragen van tussen de 120 euro en 140 euro per jaar voor een btw aangifte per kwartaal. Dan is 250 idd wel veel, dan zou het eerder tussen de 30 en 40 euro moeten liggen per kwartaal. Wat een verschil zeg! Ga het daar morgen maar is over hebben.
Rik99
Super Senior

« Rik99 Antwoord #17 Gepost op: 20 april 2017, 17:38 »

Nu is het wel zo dat die bedragen van €120 per jaar gebaseerd zijn op het feit dat zij ook de administratie inboeken (en daar staat online, meestal erboven, ook wel wat de tarieven daarvoor zijn). Op het moment dat ze een "vreemd" Excel bestand moeten controleren komt daar natuurlijk nog wel wat bij. Je moet die €40 per kwartaal dus zien als alleen maar het intikken van de online aangifte. Daar zit geen "controle" meer bij want dat zit bij het inboeken van de boekhouding.

Maar dan blijft er voor hun nog €210 over om jouw Excel-bestand op correctheid te beoordelen en dat lijkt mij toch nog steeds erg veel. Daar zijn ze echt niet zolang mee bezig (want dat wordt niet door iemand gedaan die €300 per uur kost). Ik neem aan dat ze dan wel van jou alle papieren krijgen want als jij bijvoorbeeld iets vergeet in dat Excel-bestand te zetten, kunnen ze dat nooit ontdekken als je ze niet alle in- & verkoopfacturen en bank- & kasboeken gegeven hebt.

Als je iemand kent die een beetje boekhoudkundig onderlegd is zou die ook per kwartaal een blik op je boekhouding kunnen werpen of je alles geboekt hebt zoals het zou moeten.

Verder ga ik ervan uit dat je een goed Excel-sjabloon gebruikt.
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #18 Gepost op: 20 april 2017, 17:40 »

Quote : Joeyvelzen op 20 april 2017, 17:22
Ik ga daar morgen even over in gesprek met ze, ik vind die 250 per kwartaal eigenlijk ook teveel voor een btw aangifte.

Ja, maar zo kan je dat ook niet stellen.

Want jouw 'kwartaal-Excel' dient (als het goed is...) voor veel meer dan dat.
Dus je kan wel zeggen "de BTW aangifte per kwartaal kost 25 euro" en vervolgens alles (dus wel 500, 1000 of 1500) in rekening brengen eens in het jaar. Komt op hetzelfde neer.

Het is niet zo heel simpel om een bij jou passende intermediair te vinden die jou wil helpen voor een 'fatsoenlijk bedrag' en die ook de voor jou geschikte diensten kan/wil verrichten op basis van jouw huidige werkwijze - want die wil je in principe handhaven (neem ik aan).

Natuurlijk zijn er zat 'kantoren' die voor 1500,- per jaar een paar aangiften willen wegsturen. Maar of dat nou is wat je zoekt...

Overigens zag ik dat je ook met affiliate en vreemde valuta "zit" als ondernemer.
Maakt het ook wel (misschien) iets complexer eigenlijk.

Dit is zeer tegen mijn principes (en drijfveren/bedoelingen!) in eigenlijk, maar als je wil mag je mij je Excel mailen en dan zal ik volgende week kijken wat ik er van denk.
En anders ga je gewoon voor het gemak met je nieuwe (beoogde) intermediair morgen om tafel zitten en afspraken maken, dat kan gewoon natuurlijk ook.

Joeyvelzen
Junior

« Joeyvelzen Antwoord #19 Gepost op: 20 april 2017, 17:56 »

Aha ik snap het, vandaar dat die bedragen zo laag zijn. Het is alleen maar invullen en versturen. Bij mij moeten ze mijn excel bestand controleren en of alle facturen erin staan (die stuur ik idd allemaal mee) (controle via csv bestand van paypal, zie je ook meelopend saldo gelijk) + ik krijg een kwartaaloverzicht + een gesprekje. Als ze daar 2,5 uur mee bezig zijn dan zou het die 250 euro wel waard zijn.

Klopt het is best moeilijk om een goede intermediair te vinden ook vanwege mijn vreemde valuta ''probleem'' (waar ik ook nog steeds niet helemaal uit ben met de omzetbelasting, daar zou ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken)

Quote:
Dit is zeer tegen mijn principes (en drijfveren/bedoelingen!) in eigenlijk, maar als je wil mag je mij je Excel mailen en dan zal ik volgende week kijken wat ik er van denk.

Bedankt voor je aanbod ik zal het onthouden, ik kijk eerst even het gesprek aan morgen.
Rik99
Super Senior

« Rik99 Antwoord #20 Gepost op: 20 april 2017, 18:10 »

De vraag is natuurlijk of ze 2,5 uur bezig zijn met het controleren van jouw Excel-bestand.
Ik heb geen idee hoe complex het is met die vreemde valuta.

Wellicht kun je anders met hun afspreken om een proefperiode te doen waarbij zij ook kunnen kijken hoeveel tijd het hun kost. En als het meevalt dat het ook voor minder (of meer) zou kunnen (dat natuurlijk op goed vertrouwen). Dus op basis van werkelijke uren.

In het geval van alleen controle krijg jij natuurlijk geen rapportage (of saldilijst e.d.) van hun terug want het zou allemaal in dat bestand staan. Je Excel is dan dus geen extra controle meer maar het "hoofd-bestand". Zij zullen dan alleen aangeven of het goed is of waar e.v. fouten zitten.

Succes met je gesprek morgen.
exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #21 Gepost op: 20 april 2017, 18:25 »

Quote : Joeyvelzen op 20 april 2017, 17:56
Als ze daar 2,5 uur mee bezig zijn dan zou het die 250 euro wel waard zijn.

Maar zo kan je dat toch ook niet zeggen...

Wat zal jou dat nou een worst wezen of zij daar een kwartiertje, of een dag, er mee bezig zijn?
Als je maar krijgt wat je moet krijgen - met goed resultaat.

Joeyvelzen
Junior

« Joeyvelzen Antwoord #22 Gepost op: 20 april 2017, 18:43 »

Ik weet het ook niet hoe lang ze ermee bezig zullen zijn, die 250 euro was een schatting van de gemiddelde klanten. Die proefperiode is wel een goede idee, maar kan ook negatief uitpakken ga er even over nadenken.

Quote:
Wat zal jou dat nou een worst wezen of zij daar een kwartiertje, of een dag, er mee bezig zijn?
Als je maar krijgt wat je moet krijgen - met goed resultaat.

Voel me aardig genaait als ik 250 moet betalen en ze zijn er maar een kwartiertje mee bezig   
Maar even serieus ik snap wat je bedoelt, het maakt niet uit hoe lang ze ermee bezig zijn als er maar goed werk geleverd word.

Quote:
Succes met je gesprek morgen.

Dank je en bedankt voor jullie hulp.
mmint
Legend

« mmint Antwoord #23 Gepost op: 20 april 2017, 21:08 »

Nog een korte overweging: met alles wat je nu doet is de btw-aangifte wellicht makkelijk zelf te doen. Zelf gebruik ik Snelstart om alle facturen en betalingen nee in te boeken. De BTW/ICP-aangifte rolt er automatisch uit en ook de balans voor de IB-aangifte is snel te maken. In het begin gebruikte ik Excel, maar daarin maakte ik regelmatig copy/paste fouten.
De eerste jaren liet ik de boekhouding jaarlijks controleren, maar na enkele jaren zonder opmerkingen doe ik het nu zelf. Kost me in totaal misschien een halve dag per kwartaal die ik altijd wel weet in te passen zonder omzetderving. Door er zelf bovenop te zitten hoeft ik niet te wachten, hou ik m'n kosten laag en vertrouw ik erop dat m'n cijfers kloppen...
Zelf boekhouden is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar naar mijn mening niet iets wat je per se moet uitbesteden.
Joeyvelzen
Junior

« Joeyvelzen Antwoord #24 Gepost op: 21 april 2017, 15:25 »

Toevallig dat je het over Snelstart hebt. Ik ben vandaag bij het nieuwe administratiekantoor geweest en hun werken ook met Snelstart.

Het was een fijn gesprek en ik heb er een goed gevoel bij, heel anders dan bij die ''prutsers''. Ze gaan de aangifte omzetbelasting voor mij verwerken en ze gaan voor mij de administratie inrichten in Snelstart. Als het straks allemaal een beetje loopt kan ik zelf alles gaan inboeken.

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #25 Gepost op: 21 april 2017, 15:46 »

Best knap als je als administratiekantoor een klant verspeelt op een eenvoudige aangifte omzetbelasting...

...voor Joey als starter een vervelende, omdat die eerste aangifte waarschijnlijk nogmaals gecontroleerd en/of het verschil in een volgende aangifte meegenomen moet worden.

Groet,

Highio
colombo
Legend

« colombo Antwoord #26 Gepost op: 21 april 2017, 16:05 »

Quote : Highio op 21 april 2017, 15:46
...voor Joey als starter een vervelende, omdat die eerste aangifte waarschijnlijk nogmaals gecontroleerd en/of het verschil in een volgende aangifte meegenomen moet worden.

Dat laatste kun je weer compenseren als je zakelijk in je eigen privé auto rijdt. Dan mag je namelijk de BTW schatten bij de voorbelasting.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #27 Gepost op: 21 april 2017, 16:06 »

Quote:
Dat laatste kun je weer compenseren als je zakelijk in je eigen privé auto rijdt. Dan mag je namelijk de BTW schatten bij de voorbelasting.

Euh... vrijdagmiddag? Het gaat mij om het aspect van dubbele inspanningen en kosten op een minimaal verschil in aangifte.
mmint
Legend

« mmint Antwoord #28 Gepost op: 21 april 2017, 16:23 »

Quote : Joeyvelzen op 21 april 2017, 15:25
Toevallig dat je het over Snelstart hebt. Ik ben vandaag bij het nieuwe administratiekantoor geweest en hun werken ook met Snelstart.

Vraag dat kantoor of je de facturen al direct zelf in Snelstart kunt inboeken. Da's vrij makkelijk. Je moet bij het inboeken alleen controleren of je het juiste BTW-percentage hebt gekozen. De betalingen zijn vrij makkelijk vanuit je bank te importeren en worden meestal automatisch aan de factuur gekoppeld.
Mogelijk hebben ze wel een licentie beschikbaar voor klanten. Dat scheelt niet alleen kosten, maar zorgt ook dat jij het niet dubbel hoeft te doen en je daarnaast altijd een actueel overzicht van de stand van zaken kunt inzien.

Ik heb ooit een eigen licentie gekocht en stuurde in het begin de Snelstart database op die mijn boekhouder zonder extra werk kon controleren. Nu gebruik ik Snelstart nog steeds en bij de jaarlijkse aangifte zie ik hooguit af en toe een afrondingseuro die ik aan de ene of andere kant moet zetten om de balans kloppend, zonder foutmelding in de IB aangifte te krijgen. De BTW is ook geen probleem, zelfs niet met verlegging naar buitenland en autobijtelling. Appeltje, eitje, klaar...
Joeyvelzen
Junior

« Joeyvelzen Antwoord #29 Gepost op: 21 april 2017, 16:48 »

Quote:
Vraag dat kantoor of je de facturen al direct zelf in Snelstart kunt inboeken.

Het administratiekantoor gaat nu eerst even uitzoeken of het allemaal mogelijk is en hoe we dat het beste in Snelstart kunnen krijgen/zetten. Ik zit namelijk met dollars en euro's en (bijna) alles gaat bij mij via paypal. Ik heb al gezien dat er een tool beschikbaar is om paypal mutaties in snelstart te zetten dus het moet goed komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het dit keer een stuk beter gaat.
Pagina's: 1 [2] 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons