Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Basisverzekering ziektekosten 2006

Pagina's: [1] 2 3 4
Auteur  Onderwerp: Basisverzekering ziektekosten 2006 (20902 keer gelezen)
Camelot
G van Dijk
Retired Mod
Legend

Basisverzekering ziektekosten 2006
« Camelot Gepost op: 10 maart 2005, 15:28 »

Via deze draad zal ik info verstrekken over het nieuw in te voeren zorgstelsel. Zodra mij nieuwe informatie bereikt, zal ik trachten deze z.s.m. te publiceren.

Algemeen

De nieuwe basisverzekering geldt voor iedereen. Eenieder is verplicht zich te verzekeren. De basisverzekering wordt een standaardpakket met gelijke voorwaarden voor iedereen en biedt dekking tegen alle, op genezing gerichte zorg. De AWBZ wordt herzien en biedt slechts nog dekking voor zorg die niet op genezing is gericht.

De overheid bepaalt welke zorg tot de dekking van de basisverzekering hoort en wanneer de verzekerde hierop aanspraak kan maken. Daarnaast bepaalt de overheid ook het eigen risico. Deze is opgebouwd uit 5 treden van € 100,00 elk. De korting die door de verzekeraar gegeven mag worden bepaalt de verzekeraar zelf, mits deze maar voor alle verzekerden gelijk is. De navolgende zorgvormen zullen vergoed worden:

- geneeskundige zorg
- mondzorg
- farmaceutische zorg
- hulpmiddelenzorg
- verpleging
- verzorging
- verblijf i.v.m. geneeskundige zorg
- vervoer i.v.m. het ontvangen van zorg of diensten (incl AWBZ)

De zorgverzekeraars moeten aan de volgende wettelijke bepalingen voldoen:

- de verzekeraar moet een polis aanbieden ZONDER eigen risico.
- de verzekeraar is verplicht om iedereen te accepteren voor alle door hem aangeboden eigen risico's.
- de verzekeraar moet iedereen met hetzelfde eigen risico dezelfde korting geven.

Verzekeringsvormen

De verzekeraar heeft een zorgplicht voor de zorg die vanuit de basisverzekering verstrekt wordt. De prestaties bestaan uit zorg en overige diensten waaraan verzekerde behoefte heeft en op vergoeding van de kosten van deze zorg. De verzekeraar is hierbij vrij om te bepalen door wie en waar de zorg verzekerd wordt. (men is vrij om contracten af te sluiten met zorginstellingen)
De volgende polissen zullen worden aangeboden:

1) een polis met vooraf gecontracteerde zorg

Deze zal een premievoordeel op kunnen keveren aangezien de verzekerde zich voor de benodigde zorg dient te wenden tot de zorginstellingen cq verleners die gecontracteerd zijn. Echter, de verzekerde kan hier wel van afwijken (keuzevrijheid) maar zal dan iets minder vergoed krijgen. (de lagere vergoeding mag niet zo laag zijn dat het vrije verkeer van diensten wordt belemmerd)

2) een polis met niet gecontracteerde zorg

Vergelijkbaar met de huidige particuliere verzekeringen. Men kan zelf de zorgverlener/instelling kiezen. De kosten worden vervolgens door de verzekeraar vergoed.

3) een polis met een combinatie van bovenstaande vormen.

Hierbij zijn er voor bepaalde vormen van zorg contracten gesloten met de zorginstellingen en in andere gevallen is men volledig vrij in de keuze.

Premie

De premie zal gaan bestaan uit twee componenten:

- de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgevers. Hierdoor wordt circa 50% van de kosten van de gezondheidszorg door de werkgevers betaald!

- de nominale premie.
Dit is de premie die de verzekerde aan de verzekeraar betaald. Deze premie kan dus per verzekeraar verschillen, met dien verstande dat er per zorgverzekeraar slechts een nominale premie per polisvariant kan gelden.
Verzekerden tot 18 jaar betalen geen nominale premie.

Collectiviteitskorting:
Deze bedraagt maximaal 10% en kan door werkgevers of rechtspersonen worden gesloten.

Aanvullende verzekeringen

Niet alle zorg wordt vanuit de basisverzekering vergoed. In de samenstelling van deze aanvullende verzekering en premie, zijn de verzekeraars volledig vrij. Hier zal dus het onderscheid gaan plaatsvinden. Daarnaast kunnen de verzekeraars binnen de collectiviteiten nogal wat differentiatie toepassen. Niet alleen op het gebied van het aanvullend pakket maar zeker ook op het gebied van de premie. (de maximale korting van 10% is niet van toepassing op de aanvullende premies!)

//edit:: "ziektekosten" aan titel toegevoegd ten behoeve van vindbaarheid
« Laatste verandering: 26 oktober 2005, 09:50 door WelleKe »

Benm
Moderator

Re:Basisverzekering 2006
« Benm Antwoord #1 Gepost op: 10 maart 2005, 17:26 »

Interessant bericht!

Quote:
- de verplichte inkomensafhankelijke bijdrage van de werkgevers. Hierdoor wordt circa 50% van de kosten van de gezondheidszorg door de werkgevers betaald!

Enig idee hoe het voor zelfstandigen zit, moeten we weer een percentage van het inkomen als verzekeringspremie gaan betalen, zoals nu het geval bij ondernemers onder de ziekenfondsgrens?

WelleKe
Martijn van Well
Retired Mod
Legend

« WelleKe Antwoord #2 Gepost op: 10 maart 2005, 18:23 »

Zeker interessant topic.

Hoe zit het met (startende) ondernemers die op dit moment wel verzekerd zijn maar geen premie hoeven te betalen omdat het inkomen te laag is? Het lijkt erop dat deze ondernemers nu wel de premie moeten gaan betalen, omdat dit aan commerciële partijen wordt uitbesteed.

Weet je daar al iets over Camelot?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!
Amadeos, inspireert ...
Super Senior

« Amadeos, inspireert ... Antwoord #3 Gepost op: 10 maart 2005, 21:38 »

Personen niet aangesloten bij een collectief lopen de 10% korting mis en de korting van 10 to 50% op de aanvullende verzekeringen. Onder de uitgesloten groepen vallen onder andere:

- kleine zelfstandigen
- studenten
- senioren
- mensen met een uitkering (ww, wao, aow)

Deze groepen kunnen lid worden van een collectief en op die manier wel profiteren van een korting.

Als je zoekt op 'ziektekostenkorting' vindt je partijen die dit mogelijk maken.

« Laatste verandering: 16 juli 2005, 13:57 door Alot Hosting - Goed & Goedkoop »

Amadeos, inspireert ...

Met vriendelijke groet,

Remo Natali
PS: http://www.penprinter.nl
PPS: http://www.3ddirect.nl
willemj
Legend

« willemj Antwoord #4 Gepost op: 10 maart 2005, 21:50 »

@camelot: dank voor informatieve post. Was wel ergens een belletje geluid aan het maken dat er weer een verandering aan zaten te komen maar (nog) niet erg bezig. Zo'n reminder met mooie samenvatting is erg prettig. Reus erbij.

@Alot: heb je wel eens gehoord van sluipreclame    (overigens geen kneus, ben meer fan van zinvol verbaal geweld  )
Edward
Retired Mod
Legend

« Edward Antwoord #5 Gepost op: 10 maart 2005, 23:33 »

Gert-Jan,
Dank je. Hoewel voorgenomen had ik nog geen tijd gevonden om mij hierin te verdiepen, uiterst handige post. Ik ben overigens wel benieuwd hoe de invoering gaat uitpakken, zowel voor verzekeraars als voor verzekerden. 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |
WelleKe
Martijn van Well
Retired Mod
Legend

« WelleKe Antwoord #6 Gepost op: 10 maart 2005, 23:44 »

Quote:
En juist voor onze doelgroep is er Verzekerd Collectief.

Haha, onze doelgroep, dat zegt genoeg over het idee erachter   Niks mis mee natuurlijk, tenslottte is ondernemen ook bedoeld om geld te verdienen  

Maar leg eens uit, hoe bedoel je dat voor die doelgroep (want je refereerde denk ik aan mijn opmerking ten aanzien van startende ondernemers?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!
Mira
Super Senior

« Mira Antwoord #7 Gepost op: 11 maart 2005, 09:18 »

Goed initiatief Camelot!
mklerx
Newbee

« mklerx Antwoord #8 Gepost op: 14 juli 2005, 19:46 »

Quote : Benm op 10 maart 2005, 17:26
Enig idee hoe het voor zelfstandigen zit, moeten we weer een percentage van het inkomen als verzekeringspremie gaan betalen, zoals nu het geval bij ondernemers onder de ziekenfondsgrens?

Ik kan overal slechts het volgende vinden:
- als zelfstandige betaal je uiteraard ook gewoon de nominale premie (schatting 1.100 eur)
- daarnaast is er een inkomensafhankelijke premie, die 6,25 van het inkomen (maximaal over ongeveer 30.000 eur) bedraagt en bij werknemers verplicht door de werkgever betaald wordt. Volgens mij mogen zelfstandigen hier zelf voor opdraaien.

Persoonlijk voor mij:
Dat wordt dus totaal bij een inkomen van 30.000 euro 1.100 + 6,25% x 30.000 eur = 2.975 euro! (bijna 10% van het inkomen) Momenteel ben ik particulier verzekerd en betaal 1464 euro per jaar. Dat wordt dus 2x zo veel.

Daarnaast gaat de partner als die nu in het ziekenfonds zit ook de nominale premie betalen en dus een stuk meer. Maar aangezien de zorgtoeslag over het gezinsinkomen (en niet over het persoonlijk inkomen) wordt berekend krijgt deze geen zorgtoeslag om dit te compenseren.

Het lijkt erop dat de ondernemers in Nederland weer eens fiks genaaid gaan worden.
R.I.P. | Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

« R.I.P. | Peter Bonjernoor Antwoord #9 Gepost op: 15 juli 2005, 11:27 »

Quote : mklerx op 14 juli 2005, 19:46
Het lijkt erop dat de ondernemers in Nederland weer eens fiks genaaid gaan worden.

En zonder zoenen ook nog...  

Vergeet niet dat je p.p. je no-claim van 250 euri aan het eind van het jaar terug kunt krijgen...

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #10 Gepost op: 15 juli 2005, 12:23 »

Ik heb de nieuwe cijfers inderdaad ook gezien, tis godgeklaagd eigenlijk.

Dit is echt voor -iedereen- nadelig, ondernemers zijn schandalig veel duurder uit, of ze momenteel nou ziekenfonds of particulier zijn.

Dan hoor je een of andere overheidspaljas zeggen dat de premie niet meer zou worden dan 5% van het inkomsten, en vervolgens maken ze er doodleuk 6.25% plus 1100 euro van. Blijkbaar telt het werkgeversdeel in den haag niet mee... ook niet als je dat gewoon zelf moet betalen.

Merkava
Legend

« Merkava Antwoord #11 Gepost op: 15 juli 2005, 12:28 »

Zijn er nog mensen die het gek vinden dat van alle westerse economieen de Nederlandse de enige is die achteruit rent.
De cijfers die gisteren in de pers bekend gemaakt werden van verschillende instanties spreken boekdelen.

Erg triest dat zelfs het journaal zich voor het overheidskarretje spant door mensen aan te sporen te gaan consumeren.

Wie gaat er ingodsnaam aan zijn spaarcenten zitten als januari 2006 ook alweer op een soort lotto uitdraait.
Karen
Buiten HL bekend als Karen Romme
Legend

« Karen Antwoord #12 Gepost op: 15 juli 2005, 13:35 »

Benm,

Misschien een pleistertje op de wonde.
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar het lijkt me zo dat werkgevers hun bijdrage van de winst mogen aftrekken. Wellicht dat ondernemers die dat deel zelf moeten betalen dat ook van hun winst mogen aftrekken. Dan betaalt Den Haag dus toch een beetje mee aan ons werkgeversdeel.

Karen
(die vast ook veel meer moet gaan betalen, maar desondanks graag haar eigen werkgever blijft  )

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor MBO, HBO en VO www.isondernemenietsvoorjou.nl
Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl
R.I.P. | Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

« R.I.P. | Peter Bonjernoor Antwoord #13 Gepost op: 15 juli 2005, 16:14 »

Quote : Benm op 15 juli 2005, 12:23
Dit is echt voor -iedereen- nadelig, ondernemers zijn schandalig veel duurder uit, of ze momenteel nou ziekenfonds of particulier zijn.

Ben sinds kort ziekenfondsverzekerd, en dat was al duurder dan particulier...

Benm
Moderator

« Benm Antwoord #14 Gepost op: 15 juli 2005, 19:24 »

Karen,

Wat je daar zoal stelt klinkt eigenlijk heel redelijk, maar ik denk niet dat het zo gaat werken. Momenteel bestaat toch dezelfde situatie met het werkgeversdeel van de ziektekosten?

Het zal waarschijnlijk wel kunnen als je een BV hebt, dan neem ik aan dat de premie die straks op het DGA salaris komt van de winst af gaat (en dus scheelt in de VB)... maar ik heb er weinig fiducie in dat men eenpitters zal compenseren... is electoraal ook niet zo interessant natuurlijk.

Pagina's: [1] 2 3 4  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons