Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Bestelauto geïmporteerd: marge- of btw-auto?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Administratie en verzekeringen
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Bestelauto geïmporteerd: marge- of btw-auto? (1676 keer gelezen)
Denkgroter
Junior

« Denkgroter Gepost op: 31 oktober 2017, 17:09 »

Beste mensen van Higherlevel.nl,

Ik heb onlangs een bestelbus gekocht uit België. Het betreft een auto uit 2002. De auto was hiervoor van een particulier dus de garage verkocht de auto ook inclusief btw(zelfde systeem in NL). Omdat het een auto betreft van voor 2005 hoef je geen bpm-aangifte te doen.

Nu is mijn vraag of ik bij de btw-correctie(1,5% of 2,7% van Catalogusprijs) bij privé-gebruik moet uitgaan van een marge-auto(1,5%) of een BTW-Auto(2,7%).

Ik heb namelijk BTW betaald maar de auto is niet BPM-plichtig.

En de BTW die ik heb betaald bij aanschaf van de auto kan ik die aftrekken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

mvg

[Titel aangepast.]
« Laatste verandering: 31 oktober 2017, 17:11 door Ward »
4711
Legend

Re: Bestelauto geïmporteerd: marge- of btw-auto?
« 4711 Antwoord #1 Gepost op: 31 oktober 2017, 18:04 »

Dus je hebt een auto in België gekocht bij een garage daar en daarbij een factuur gekregen waarop geen (Belgische) BTW vermeld wordt omdat zij daar ook een soort "margeregeling" kennen?

Dan kan je daar natuurlijk verder geen 'aanschaf-BTW' over terugvragen (althans: zeker niet in NL - hoe dit in B werkt weet ik verder niet).

En dan wordt de (forfaitaire) correctie op het privégebruik voor de BTW op 1,5% van de cataloguswaarde gesteld. 

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #2 Gepost op: 31 oktober 2017, 21:34 »

Ook in België kennen we het (EU) margesysteem. En margeauto of -bus is dus juist niet verkocht met btw, zodat er geen aanschaf btw is, noch terug te vragen valt. Anders had het namelijk een btw-bus geheten...

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Denarius Advies op facebook
Denkgroter
Junior

« Denkgroter Antwoord #3 Gepost op: 1 november 2017, 22:14 »

Mijn excuses voor mijn onduidelijke bericht. Inderdaad er is geen BTW wat ik kan terugvragen omdat het een Marge-auto >ex particuliere auto betreft.

Ik ga de betreffende bestelbus dit jaar niet op het balans zetten, wel ga ik 'm voornamelijk zakelijk rijden en €0,19 per km aftrekken als kosten. Het jaar daarop wil ik de auto op de zaak zetten. Mijn volgende vraag is of ik de auto volgend jaar als investering kan zien en zodoende een investeringsaftrek krijgen als ik de auto op balans zet. En waardeer ik de auto op dat moment dat ik m over 2 maanden op mijn balans ga zetten?

Alvast dank voor uw antwoorden.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #4 Gepost op: 1 november 2017, 22:51 »

Bij een eenmanszaak maak je de keuze zakelijk of privé bij aanschaf. Je kunt niet zomaar het etiket privé inwisselen voor zakelijk omdat dat fiscaal beter uitkomt.

De zoekterm is "vermogensetikettering"

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

Denkgroter
Junior

« Denkgroter Antwoord #5 Gepost op: 1 november 2017, 23:29 »

Bedankt voor je antwoord. Kan ik wel gebruik maken van de kia. En ik heb de auto geimporteerd en omgebouwd naar grijs kenteken. Kan ik al die kosten met de aankoop optellen en op de balans zetten?
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #6 Gepost op: 2 november 2017, 08:31 »

Ja dat kan, maar alleen als je de bus voor de IB als zakelijk aanmerkt, met bijtelling

Denkgroter
Junior

« Denkgroter Antwoord #7 Gepost op: 2 november 2017, 13:21 »

Dit jaar heb ik niet zo een hoge omzet behaald, volgend jaar schat ik dat ik de kia meer nodig zal hebben. Is er de mogelijkheid om de investering in 2018 ten laste van de winst te laten gelden?
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #8 Gepost op: 2 november 2017, 16:10 »

helaas niet

Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons