Facturen betaald met privérekening

Pagina's: 1 [2] 3 4
Auteur  Onderwerp: Facturen betaald met privérekening (2884 keer gelezen)
wpronk
Senior

Re: Facturen betaald met privérekening
« wpronk Antwoord #15 Gepost op: 13 januari 2018, 18:18 »

Doe je ook aan Dubbelboek houden in je Excell sheet ? En is het bedrag ook op je zakelijke rekening terug gestort ? Zo ja dan boek je dit bedrag Credit aan bank en Debet aan b.v.b. kosten. Dit zou het probleem moeten oplossen lijkt mij.

Graag hoor ik verder van je
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #16 Gepost op: 13 januari 2018, 18:23 »

Ja, op die manier komt er een privéstorting in de boeken die je (fictief) "kas" gedaan hebt (dus inderdaad ook kas weer opboeken). Dan is de kas-positie ook weer zoals die in werkelijkheid is en heb je een privéstorting gedaan voor de balans. (resultatenrekening/winst-en-verliesrekening staat hier buiten want die is alleen voor kosten en opbrengsten)
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #17 Gepost op: 13 januari 2018, 18:32 »

Zoiets heet dus een memoriaal boeking en daarmee trek je dus het verschil recht inderdaad. Mijn tip zou toch zijn om jezelf meer te bekwamen in het boekhouden. Voor je het weet, doe je jezelf tekort of krijg je problemen met de fiscus omdat je eigenlijk niet goed weet hoe je met bepaalde zaken moet omgaan...

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Anouk V
Legend

« Anouk V Antwoord #18 Gepost op: 13 januari 2018, 20:52 »

Quote : Brood op 13 januari 2018, 14:54
Quote : Diekeltje op 13 januari 2018, 14:40
Alleen krijg ik mijn jaaroverzicht nu niet kloppend en lijkt het alsof ik nog een post moet toevoegen met dit bedrag. Maar waar en hoe noem ik die post?

Anouk heeft toch het antwoord gegeven  

Haha ja ik vond ook al dat het antwoord er al de hele middag stond. Zoveel berichten nodig alleen om wat privé betaalde bedragen.
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #19 Gepost op: 14 januari 2018, 08:54 »

Quote : wpronk op 13 januari 2018, 18:18
Doe je ook aan Dubbelboek houden in je Excell sheet ? En is het bedrag ook op je zakelijke rekening terug gestort ? Zo ja dan boek je dit bedrag Credit aan bank en Debet aan b.v.b. kosten. Dit zou het probleem moeten oplossen lijkt mij.

Graag hoor ik verder van je

Ik doe niet aan dubbelboekhouden. Het bedrag is niet op mijn privérekening teruggestort.
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #20 Gepost op: 14 januari 2018, 08:59 »

Quote : Hans van den Bergh op 13 januari 2018, 18:32
Zoiets heet dus een memoriaal boeking en daarmee trek je dus het verschil recht inderdaad. Mijn tip zou toch zijn om jezelf meer te bekwamen in het boekhouden. Voor je het weet, doe je jezelf tekort of krijg je problemen met de fiscus omdat je eigenlijk niet goed weet hoe je met bepaalde zaken moet omgaan...

Bedankt
Het boekhouden gaat mij goed af. Ik houd het vrijwel dagelijks bij en alles klopt, ook aan het eind van het jaar geen verschillen.
Het enige waar ik nu in vastloop is het jaaroverzicht, dat is wat ingewikkelder nu ik een privebetaling heb gedaan voor het bedrijf (en een product uit de inventaris heb verkocht).
Als dit voor t eerst in al die jaren voorkomt, is het niet zo gek dat ik daar een vraag over heb. En dan ben ik blij dat ik hier terecht kan bij mensen die hier wel in bekwaamd zijn.
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #21 Gepost op: 14 januari 2018, 15:28 »

Quote : Anouk V op 13 januari 2018, 20:52
Haha ja ik vond ook al dat het antwoord er al de hele middag stond. Zoveel berichten nodig alleen om wat privé betaalde bedragen.

Ik kom hier toch even op terug.
Heb het jaaroverzicht weer voor me (ik word een beetje radeloos zo langzamerhand), maar dat betreffende bedrag (bijna 3000,-) staat nu in feite twee keer in de kolom credit. Namelijk bij het kasgeld uit en bij privéstortingen. Is dat niet dubbelop?
Anouk V
Legend

« Anouk V Antwoord #22 Gepost op: 14 januari 2018, 16:05 »

Als je toch credit die privé storting weer bij de kas hebt ingevuld dan gaat daar het kasgeld toch weer debet.
Dus dan heb je eerst geboekt
Debet kosten
Aan credit kasgeld

En dan
Debet kasgeld
Aan credit privé storting.

Debet en credit kasgeld valt dan tegen elkaar weg en de kosten en privé storting blijven over.
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #23 Gepost op: 14 januari 2018, 17:07 »

Sorry, ik snap hier niets van.

Ik heb het als volgt in mijn administratie staan:

"Inkoop voorraad" - het bedrag in de kolom uitgaven - kas --> dit wordt in het jaaroverzicht automatisch meegenomen in de mutatiekolom "credit" bij "kas" èn in de mutatiekolom "debet" bij "inkoop voorraad".

In welke kolom moet de privéstorting dan staan?
Of moet ik het anders doen?
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #24 Gepost op: 14 januari 2018, 17:11 »

Quote : Diekeltje op 14 januari 2018, 17:07
In welke kolom moet de privéstorting dan staan?

Dat gaf Anouk toch al aan:

Debet kasgeld
Aan credit privé storting.

Er kan natuurlijk ook een behoorlijke fout in je sheet zitten.

Gaan andere normale privéstortingen wel goed?
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #25 Gepost op: 14 januari 2018, 17:53 »

Heb je mijn vorige post gelezen Rik?
Ik probeer het te begrijpen en dat lukt niet erg.

Er zit geen fout in mijn sheet, alle controletellingen kloppen. De administratie van het hele jaar klopt.
Het gaat om het jaaroverzicht waar een flink groot verschil in zit tussen credit en debet, en ik de balans dus ook niet kloppend krijg. Daar staan posten in die "er bij komen", zoals de activa en passiva (afschrijvingen, voorraad e.d.).

De privéstortingen die ik verder heb, zijn de zakelijke km's die in het jaaroverzicht komen te staan, en een paar kleine overboekingen van privé naar bedrijf. Dat gaat ieder jaar goed.

Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #26 Gepost op: 14 januari 2018, 18:07 »

Klopt het saldo van de kas nu wel in de boeken?
Diekeltje
Super Senior

« Diekeltje Antwoord #27 Gepost op: 14 januari 2018, 18:33 »

Quote : Rik99 op 14 januari 2018, 18:07

Zoals ik het nu heb geboekt in mijn dagelijkse boekhoudingsheet, staan die uitgaven (die ik via mijn privérekening heb betaald) op kas (kas uit). In de totaaltelling kas is dit inderdaad ook meegenomen.

Als jullie nu zeggen, boek die uitgaven maar niet op kas, maar boek dat op dit en dat, en in het jaaroverzicht dat en daar, dan doe ik dat.
Als jullie zeggen, laat maar staan op kasuitgaven, en maak in het jaaroverzicht die en die regel aan en boek daar dat bedrag, dan doe ik dat.

Ik heb van alle geprobeerd om credit en debet in het jaaroverzicht gelijk aan elkaar te krijgen, maar het lukt gewoon niet. En ik wil niet zomaar wat doen.
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #28 Gepost op: 14 januari 2018, 18:42 »

Quote : Diekeltje op 14 januari 2018, 18:33
Quote : Rik99 op 14 januari 2018, 18:07

Zoals ik het nu heb geboekt in mijn dagelijkse boekhoudingsheet, staan die uitgaven (die ik via mijn privérekening heb betaald) op kas (kas uit). In de totaaltelling kas is dit inderdaad ook meegenomen.

Dat was niet wat ik vroeg. Ik vroeg of je saldo van je kas op de balans nu klopt met de werkelijkheid.

Quote:
Als jullie nu zeggen, boek die uitgaven maar niet op kas, maar boek dat op dit en dat, en in het jaaroverzicht dat en daar, dan doe ik dat.
Als jullie zeggen, laat maar staan op kasuitgaven, en maak in het jaaroverzicht die en die regel aan en boek daar dat bedrag, dan doe ik dat.

Het probleem is dat wij dat niet kunnen zeggen omdat wij totaal geen kennis hebben van jouw Excel sheet. Er is al meerdere keren aangegeven hoe je dat zou moeten boeken. Alleen jij begrijpt niet hoe je dat moet boeken in jouw sheet omdat die waarschijnlijk weer andere termen gebruikt.

Jij hebt aangegeven dat je de betaling als kas geboekt hebt (fictief). Even van die situatie uitgaande (nog zonder privéstorting)... klopt je balans dan wel helemaal??? Dat zou n.l. wel moeten kloppen. Alleen het feit dat je kas in de boeken lager is en je eigenlijk geld "in de zaak gestopt hebt" met die betaling wat nu niet zichtbaar is in de boeken. Maar de balans op zich zou moeten kloppen.

Als dat niet zo is dan heb je ergens anders een probleem. Als dat wel zo is dan is het enige dat je daarna hoeft te doen is die privéstorting te boeken op de kas en dan moet het daarna ook allemaal weer kloppen.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #29 Gepost op: 14 januari 2018, 18:53 »

Kloppen de aangiften omzetbelasting en/of overlopende posten?

Groet,

Highio

HL guest hospitality team member.
Pagina's: 1 [2] 3 4  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons