Grootboek via excel?

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]
Auteur  Onderwerp: Grootboek via excel? (95158 keer gelezen)
Eric Mailer
Super Senior

Re: Grootboek via excel?
« Eric Mailer Antwoord #60 Gepost op: 15 mei 2015, 11:20 »

Als je niet zelf weet te vinden hoe je dat percentage aanpast, dan kun je er beter helemaal van af blijven omdat er dan vast wel meer verkeerd kan gaan.

Overigens is de template in het 4e bericht een slecht ontworpen spreadsheet waar afrondfouten voorgeprogrammeerd zijn. Als je boekhoudkundig werkt, moet je op centen afronden en geen fracties van centen meenemen. Hier worden getallen door de btw percentage gedeeld en met die breuk wordt verde gerekend zonder eerst op hele centen af te ronden.

Op zich is er niets mis met het bijhouden in excel, maar dan moet je wel de vaardigheden hebben om het goed te programmeren. Zelf doen we ook een groot deel in een spreadsheet programma, maar dan zit het wel vol met controle berekeningen om tikfouten bij de invoer op te vangen.

Antislip
Newbee

« Antislip Antwoord #61 Gepost op: 20 maart 2017, 22:35 »

Hmm kom er net achter dat ik ook niet weet hoe ik de BTW in een alleen-lezend bestand kan veranderen.   Was je er nog uitgekomen GerLo?

Groetjes,
colombo
Legend

« colombo Antwoord #62 Gepost op: 21 maart 2017, 10:54 »

Quote : Eric Mailer op 15 mei 2015, 11:20
Als je boekhoudkundig werkt, moet je op centen afronden en geen fracties van centen meenemen. Hier worden getallen door de btw percentage gedeeld en met die breuk wordt verde gerekend zonder eerst op hele centen af te ronden.

Het ligt helemaal op welke plekken je in de boekhouding met fracties van centen rekent. In mijn boekhouding maakt het helemaal niet uit. Uiteindelijk moet het allemaal toch weer op hele euro's afgerond worden bij de aangifte.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wanneer getallen door het btw percentage gedeeld moeten worden. Volgens mij is er juist altijd sprake van vermenigvuldiging. Delen betekent namelijk dat je het btw bedrag probeert te herleiden uit het bedrag inclusief btw en dat is nu juist niet de bedoeling.

Quote:
Op zich is er niets mis met het bijhouden in excel, maar dan moet je wel de vaardigheden hebben om het goed te programmeren. Zelf doen we ook een groot deel in een spreadsheet programma, maar dan zit het wel vol met controle berekeningen om tikfouten bij de invoer op te vangen.

Hier ben ik het wel volledig mee eens. Ik ben programmeur van beroep en gek van getalletjes en ik kan beamen dat je er wel wat affiniteit noodzakelijk is. Daarnaast heb ik diverse controle berekeningen waarbij ik ook met kleurtjes werk, rood is fout en groen is goed. Zodra een controle berekening fout gaat valt dat dus meteen op.
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

« Peter Bonjernoor Antwoord #63 Gepost op: 21 maart 2017, 11:48 »

Even voor de zekerheid - dit topic is na 2 jaar weer gebumpt met een oneliner...

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons