Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken? (326 keer gelezen)
BramLi
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« BramLi Gepost op: 9 januari 2017, 12:06 »

Hallo allemaal!

Ik ben in oktober 2016 met mijn eigen bedrijfje begonnen. Doordat ik maar een hele kleine omzet (en winst) heb, wil ik zo veel mogelijk van de administratie zelf doen. Tot nu toe gaat dat goed maar van één punt kan ik nergens vinden hoe ik dit moet doen.

Voordat ik mijn bedrijfje ben begonnen heb ik verschillende cursussen en opleidingen gedaan. Deze wil ik nu inboeken om hiermee mijn winst te verlagen. Nu vraag ik me alleen af op welke manier ik dit moet aangeven.

De uitgaven hiervoor heb ik gedaan met mijn privérekening. Hoe kan ik dit nu inboeken? Op dit moment heb ik op mijn beginbalans, mijn bankrekening verhoogd met het bedrag van de vooraf gemaakte kosten en gedaan alsof deze zijn betaald met de bankrekening. Hierdoor komt het in de praktijk uit op waar het op moet uitkomen maar dit lijkt me niet de juiste manier.

Ik werk op dit moment met e-boekhouden.


Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt!
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

Karma: 193

Berichten: 1843



Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken? 1 reus
« Ron van der Kolk Antwoord #1 Gepost op: 9 januari 2017, 12:11 »

Beste Bram,

Welkom op Higherlevel.

Quote : BramLi op  9 januari 2017, 12:06
Voordat ik mijn bedrijfje ben begonnen heb ik verschillende cursussen en opleidingen gedaan. Deze wil ik nu inboeken om hiermee mijn winst te verlagen.
 
Doorgaans is alleen het op peil houden van je vakkennis en -vaardigheden aftrekbaar als bedrijfskosten, het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden niet. Je kunt de opleidingskosten mogelijk wel in privé als aftrekpost opvoeren als opleiding voor toekomstig beroep of functie. In dat laatste geval geldt een drempel en zijn bijkomende kosten (zoals reis en verblijf) niet aftrekbaar. Kijk voor meer informatie bij de Belastingdienst bij Studiekosten en andere scholingsuitgaven.

Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

Karma: 522

Berichten: 3318



Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« Roel J Antwoord #2 Gepost op: 9 januari 2017, 12:15 »

nooit maar dan ook nooit gaan lopen klooien met bankrekeningen!! je krijgt afschriften van de bank en die moeten exact overeenkomen met jou boekhouding.

Als je iets prive betaald hebt, dan breng je dat in door het te boeken als privestorting. (die vervangt als het ware de bankrekening in de boekingen)

Daar tegenover, als je geld opneemt tbv je eigen levensonderhoud dan boek je dat als priveopname.
BramLi
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« BramLi Antwoord #3 Gepost op: 9 januari 2017, 12:31 »

Quote : Ron van der Kolk op  9 januari 2017, 12:11
Beste Bram,

Welkom op Higherlevel.

Quote : BramLi op  9 januari 2017, 12:06
Voordat ik mijn bedrijfje ben begonnen heb ik verschillende cursussen en opleidingen gedaan. Deze wil ik nu inboeken om hiermee mijn winst te verlagen.
 
Doorgaans is alleen het op peil houden van je vakkennis en -vaardigheden aftrekbaar als bedrijfskosten, het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden niet. Je kunt de opleidingskosten mogelijk wel in privé als aftrekpost opvoeren als opleiding voor toekomstig beroep of functie. In dat laatste geval geldt een drempel en zijn bijkomende kosten (zoals reis en verblijf) niet aftrekbaar. Kijk voor meer informatie bij de Belastingdienst bij Studiekosten en andere scholingsuitgaven.

 


Maar als ik bijvoorbeeld hier kijk dan geven zij aan dat dit juist wel kan. En ook aan deze beschrijving van de belastingdienst voldoe ik.

De kosten die ik zou willen aftrekken zijn:
- Sportdocent opleiding van de sport die ik geef voor mijn bedrijf (vervolgopleiding tot hoger niveau)
- Opleiding voor nieuw onderdeel dat ik wil gaan aanbieden
- BE rijbewijs dat ik puur voor mijn bedrijf heb gehaald (is ook goed te verantwoorden waarom dat nodig is)

Zou het dan toch kunnen dat ik deze kosten mag aftrekken (binnen het bedrijf)?
BramLi
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« BramLi Antwoord #4 Gepost op: 9 januari 2017, 12:40 »

Quote : Roel J op  9 januari 2017, 12:15
nooit maar dan ook nooit gaan lopen klooien met bankrekeningen!! je krijgt afschriften van de bank en die moeten exact overeenkomen met jou boekhouding.

Als je iets prive betaald hebt, dan breng je dat in door het te boeken als privestorting. (die vervangt als het ware de bankrekening in de boekingen)

Daar tegenover, als je geld opneemt tbv je eigen levensonderhoud dan boek je dat als priveopname.

 


Dat is duidelijk! Moet ik hiervoor een nieuwe grootboekrekening (in de 1xxx sector) maken met het kenmerk 'Betalingsmiddelen'? Als ik anders een betaling of factuur wil inboeken kan ik niet prive storting/-opnamen selecteren maar alleen kas of bank.
realist
Legend

Karma: 36

Berichten: 704



Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« realist Antwoord #5 Gepost op: 9 januari 2017, 13:10 »

Quote : BramLi op  9 januari 2017, 12:31
Quote : Ron van der Kolk op  9 januari 2017, 12:11
Beste Bram,

Welkom op Higherlevel.

Quote : BramLi op  9 januari 2017, 12:06
Voordat ik mijn bedrijfje ben begonnen heb ik verschillende cursussen en opleidingen gedaan. Deze wil ik nu inboeken om hiermee mijn winst te verlagen.
 
Doorgaans is alleen het op peil houden van je vakkennis en -vaardigheden aftrekbaar als bedrijfskosten, het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden niet. Je kunt de opleidingskosten mogelijk wel in privé als aftrekpost opvoeren als opleiding voor toekomstig beroep of functie. In dat laatste geval geldt een drempel en zijn bijkomende kosten (zoals reis en verblijf) niet aftrekbaar. Kijk voor meer informatie bij de Belastingdienst bij Studiekosten en andere scholingsuitgaven.

 


Maar als ik bijvoorbeeld hier kijk dan geven zij aan dat dit juist wel kan. En ook aan deze beschrijving van de belastingdienst voldoe ik.

De kosten die ik zou willen aftrekken zijn:
- Sportdocent opleiding van de sport die ik geef voor mijn bedrijf (vervolgopleiding tot hoger niveau)
- Opleiding voor nieuw onderdeel dat ik wil gaan aanbieden
- BE rijbewijs dat ik puur voor mijn bedrijf heb gehaald (is ook goed te verantwoorden waarom dat nodig is)

Zou het dan toch kunnen dat ik deze kosten mag aftrekken (binnen het bedrijf)?
 
De links gaan over de situatie als zzp'ers.
"U bent ondernemer en.... "
U was op dat moment nog géén ondernemer

Hoezeer je de parallellen ook van de muur kunt schrapen, "kosten gemaakt in aanloopfase, verkenningen en adviesgesprekken" geeft de wetgever toch duidelijk aan onder het kopje studiekosten dat deze hier niet bij horen.

Een rijbewijs, ook al betreft het BE, behoort tot het gewone leven. Ga je dat, of enig ander rijbewijs, halen in je gewone leven, dan is dat niet aftrekbaar. Zéker niet als je, net als bovenstaande, dit haalt als je nog geen ondernemer bent.
TIPHC
Newbee

Karma: 0

Berichten: 3

Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« TIPHC Antwoord #6 Gepost op: 11 januari 2017, 10:52 »

Hi Bram,

Gezien de reacties en verdeeldheid zou ik als ik jou was contact opnemen met de Belastingdienst zelf. Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt.

De manier waarop je deze kosten nu hebt verwerkt (in de beginbalans) is in ieder geval niet goed. De beginbalans moet gewoon kloppen met de werkelijkheid. Ik maak ook gebruik van e-Boekhouden en het verwerken van kosten die je privé hebt gemaakt is niet moeilijk. Zoek maar eens in de knowledgebase (onder de support-knop als je bent ingelogd) op 'Zakelijke aankoop privé voldaan'.

Succes!
BramLi
Newbee

Karma: 0

Berichten: 4

Re: Hoe vooraf gemaakte kosten inboeken?
« BramLi Antwoord #7 Gepost op: 11 januari 2017, 14:06 »

Quote : TIPHC op 11 januari 2017, 10:52
Hi Bram,

Gezien de reacties en verdeeldheid zou ik als ik jou was contact opnemen met de Belastingdienst zelf. Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt.

De manier waarop je deze kosten nu hebt verwerkt (in de beginbalans) is in ieder geval niet goed. De beginbalans moet gewoon kloppen met de werkelijkheid. Ik maak ook gebruik van e-Boekhouden en het verwerken van kosten die je privé hebt gemaakt is niet moeilijk. Zoek maar eens in de knowledgebase (onder de support-knop als je bent ingelogd) op 'Zakelijke aankoop privé voldaan'.

Succes!
 


Bedankt voor je tips! Ik heb namelijk van een boekhouder juist weer te horen gekregen dat dit wel mag... Ik ga de belastingdienst contacteren om zekerheid te krijgen.

Ik ga de kosten inderdaad op die manier bijwerken, dan zal het daarna weer kloppen.
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons