Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Huur delen met ander bedrijf, hoe opnemen in boekhouding?

  Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Administratie en verzekeringen
  Huur delen met ander bedrijf, hoe opnemen in boekhouding?
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Huur delen met ander bedrijf, hoe opnemen in boekhouding? (1358 keer gelezen)
proefkonijn
Junior

Karma: 0

Berichten: 11

Huur delen met ander bedrijf, hoe opnemen in boekhouding?
« proefkonijn Gepost op: 7 november 2017, 15:40 »

Hi!

Onze v.o.f. (2 personen) huurt samen met een ander bedrijf (1 persoon) 2 ruimtes in een bedrijfspand. Wij zijn hoofdhuurder en betalen 750 ex btw per maand hiervoor.

Onderling is afgesproken dat ons bedrijf 500 betaalt en het andere bedrijf (met 1 persoon) 250 euro (ex btw) naar ons overmaakt. Zo betalen we dus 750 euro totaal.

Mijn vraag is nu hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Wij sturen namelijk een factuur naar het andere bedrijf van 250 euro ex btw, maar dit is geen omzet voor ons. Kan dit op een of andere manier op 1 post?

Ik hoop dat iemand advies heeft! Bij voorbaat dank.

Ps: we werken met e-boekhouden.nl

Groet
Rik99
Legend

Karma: 15

Berichten: 542

Re: Huur delen met ander bedrijf, hoe opnemen in boekhouding?
« Rik99 Antwoord #1 Gepost op: 7 november 2017, 15:49 »

Ik neem aan dat je zelf een factuur voor €750 krijgt van de verhuurder.

Je kunt de verkoopfactuur van €250 (€302,50 incl) gewoon boeken als omzet en dan een tegenboeking maken van omzet af, naar huurkosten. Daarmee verlaag je dan je huurkosten van €750 mee naar €500.

(Zo werd het door onze boekhouder altijd gedaan voor een gedeelde postbus.)
Pagina's: [1]  


Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons