Import en export. Administratie en BTW

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Import en export. Administratie en BTW (839 keer gelezen)
Timvdbekerom
Junior

Import en export. Administratie en BTW
« Timvdbekerom Gepost op: 11 september 2017, 13:43 »

Beste leden,

Momenteel ben ik bezig met de opzet van een eigen bedrijf. Ik importeer goederen uit China en verkoop deze wereldwijd. Nu zit ik nog met een aantal onduidelijkheden rondom de administratie.

Import:
1) goederen komen van buiten de EU binnen. Ene keer wordt er wel bij de douane BTW en invoerrechten geheven en andere keer niet ( ook bij hogere bedragen). Ben ik als ondernemer verplicht om deze goederen aan te geven of kan ik deze tegen 0% BTW inboeken?
2) Welke documenten moet ik bewaren per levering om een te voldoen aan de administratieplicht?
3) Ik heb de webshop gekoppeld aan de app van e-boekhouden. In welke rubriek moet ik deze goederen inboeken ( horloges).

Export ( aan particulieren):
1) Zowel binnen als buiten de EU ga ik de goederen verkopen. Binnen de EU snap ik hoe het werkt en zit je met drempelbedragen. Is een factuur voldoende voor in de administratie op te nemen?
2) buiten de eu dien je te voldoen aan extra administratieverplichtingen volgens de Nederlandse regels. Hierbij staan diverse documenten. Ik neem aan dat je niet al deze documenten dient te kunnen overleggen. Volstaat alleen een factuur met een adres?

De link voor de administratie buiten de EU, waarbij alle documenten staan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/b...

Met vriendelijke groet,
Tim
Bert.
Customs manager - Customs Connect Europe B.V.
Legend

Re: Import en export. Administratie en BTW
« Bert. Antwoord #1 Gepost op: 11 september 2017, 14:15 »

Quote:
Export ( aan particulieren):
1) Zowel binnen als buiten de EU ga ik de goederen verkopen. Binnen de EU snap ik hoe het werkt en zit je met drempelbedragen. Is een factuur voldoende voor in de administratie op te nemen?
2) buiten de eu dien je te voldoen aan extra administratieverplichtingen volgens de Nederlandse regels. Hierbij staan diverse documenten. Ik neem aan dat je niet al deze documenten dient te kunnen overleggen. Volstaat alleen een factuur met een adres?

Export aan particulieren binnen de EU is altijd inclusief Nederlandse Btw (of die van de lidstaat van bestemming), daar hoef je geen extra documenten voor te bewaren. Factuur lijkt me sowieso wel handig (en verplicht...). Export naar buiten de EU (ook aan particulieren) gaat met het Btw 0-tarief, dan moet je kunnen aantonen dat de zending de EU verlaten heeft.

Customs Connect Europe B.V. - Advies & trainingen Import Export BTW Accijnzen
Timvdbekerom
Junior

« Timvdbekerom Antwoord #2 Gepost op: 11 september 2017, 18:01 »

Hoi Bert,

bedankt voor je antwoord. Zover had ik het inderdaad ook begrepen vanuit de belastingdienst website. Echter is mijn vraag: is een factuur voldoende 'bewijslast'om aan te tonen dat de goederen de EU hebben verlaten? Zo niet, hoe kan je dit als webshop het meest simpel aantonen.

Met vriendelijke groet,
Tim
Karina Meulendijks
Newbee

« Karina Meulendijks Antwoord #3 Gepost op: 11 september 2017, 20:37 »

Indien er een levering buiten de EU plaats vindt zal er ook een uitvoerdocument gemaakt moeten worden. Dit uitvoerdocument dient een bevestiging van uitgang te krijgen en alleen dan heb je het bewijs dat de goederen daadwerkelijk de EU hebben verlaten. Dus alleen een factuur is niet voldoende.
Timvdbekerom
Junior

« Timvdbekerom Antwoord #4 Gepost op: 11 september 2017, 21:11 »

Hoi Karina,

Top, duidelijk antwoord. Dat uitvoerbewijs is daar een standaardopzet ergens van te verkrijgen zover jij weet?

Gr Tim
Timvdbekerom
Junior

« Timvdbekerom Antwoord #5 Gepost op: 11 september 2017, 21:31 »

weet iemand ook hoe het zit met het inboeken, in welke rubrieken, van deze goederen  ?
Karina Meulendijks
Newbee

« Karina Meulendijks Antwoord #6 Gepost op: 11 september 2017, 22:45 »

Het uitvoerbewijs is een bericht van de douane. Degene die de uitvoeraangifte maakt, ontvangt dit in zijn douaneaangifte systeem en kan dit bericht aan je verstrekken. Engelse benaming is de confirmation of exit. Duitse benaming is Ausgangsvermerk.
Mocht het uitvoerdocument om wat voor reden dan ook geen bevestiging van uitgang hebben verkregen dan kan er alsnog aan de hand van alternatief bewijs bevestiging van uitgang worden aangevraagd. Dit laatste kan echter alleen degene doen die ook het uitvoerdocument heeft gemaakt.
Wat voor alternatief bewijs aangeleverd dient te worden is mede afhankelijk van de vervoersmodaliteit.
Timvdbekerom
Junior

« Timvdbekerom Antwoord #7 Gepost op: 14 september 2017, 21:15 »

Hoi karina,

Top. ik ga werken met sendcloud en momenteel met hun in gesprek om te kijken in hoeverre hun systeem hierin kan voorzien.

Nogmaals bedankt voor je reactie  !

gr,
Tim
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons