Investering + afschrijving

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Investering + afschrijving (12211 keer gelezen)
Bas kilompo
Senior

Investering + afschrijving
« Bas kilompo Gepost op: 10 juni 2008, 09:19 »

Goedemorgen!

ik zit een beetje te rommelen met mijn liquiditeitsbegroting en een resultatenrekening. Ik had al op het forum gezocht maar kon het antwoord toch niet helemaal afleiden.

Ik koop in jaar 1 een laptop + printer, bij elkaar 1.912 euro,-

Ik schrijf per jaar 450 euro af op deze apparaten. De laptop is na 3 jaar afgeschreven en de printer na 4 jaar.

Hoe moet ik deze kosten meenemen op de resultatenrekening? Ik heb nu de afschrijvingen op de resultatenrekening staan, maar ook de algemene kosten waar de aanschaf van de laptop en printer in verwerkt zijn, dat lijkt me dus dubbel op.

Moet je dan alleen de afschrijvingkosten meenemen op de resultatenrekening? Dit is namelijk wat ik denk, maar ik moet de laptop en printer dus uit de algemen kosten halen?

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen
ecofin
Legend

Re:Investering + afschrijving
« ecofin Antwoord #1 Gepost op: 10 juni 2008, 09:27 »

Bas,

Voor investeringen in vaste activa neem je op de liquiditeitsbegroting de aanschafprijzen mee op het moment van investering. Verder komt er op deze begroting t.a.v. hiervan niets.

Voor het resultaat tellen de afschrijvingen mee in de respectievelijke boekjaren als verlies. Dus inderdaad niet nogmaals opnemen onder algemene kosten.

Onder kosten van de omzet worden begrepen de inkoopwaarde van de gemaakte omzet alsmede eventueel de gemaakte directe verkoopkosten. Onder deze laatste categorie vallen b.v. transportkosten van een bepaalde aan te wijzen verkochte partij goederen.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor  boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl
Yannick Veys
Moderator

« Yannick Veys Antwoord #2 Gepost op: 10 juni 2008, 09:28 »

Quote : Bas kilompo op 10 juni 2008, 09:19
Ik schrijf per jaar 450 euro af op deze apparaten. De laptop is na 3 jaar afgeschreven en de printer na 4 jaar.

Afschrijven doe je niet met een 450 p/j omdat je het leuk vindt en die activa schrijf je voortaan in 5 jaar af, niet in 3 noch 4  

Het aanschaffen van die activa zijn geen kosten, alleen uitgaven. Alleen de afschrijvingen zijn kosten. Je begint met afschrijven de maand nadat je de factuur hebt ontvangen.

@yannick_veys Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Kan je nog wel een goede vakman gebruiken? Ga dan naar Zoofy.nl
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #3 Gepost op: 10 juni 2008, 09:36 »

Bedankt  voor de snelle antwoorden. Ik heb de afschrijvingen als volgt berekend:

(Aanschafprijs – Restwaarde) / Levensduur = Afschrijving 

Voor de laptop is dat dus:

(€ 1699 - € 350) / 4 =    -337,-

is dat tegenwoordig echt 5 jaar? Ik heb nu in enkele boeken gelezen dat dit 3 of 4 jaar is.

Yannick Veys
Moderator

« Yannick Veys Antwoord #4 Gepost op: 10 juni 2008, 09:39 »

De fiscus vindt tegenwoordig dat de economische levensduur 5 jaar is. Je schrijft dus voortaan (behalve op gebouwen, goodwill, etc.) af in 5 jaar. Dat moet je dus ook toepassen op je berekening.

@yannick_veys Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Kan je nog wel een goede vakman gebruiken? Ga dan naar Zoofy.nl
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #5 Gepost op: 10 juni 2008, 09:41 »

Commercieel prima berekend.

Fiscaal moet je er even rekening mee houden dat je maximaal 20% van de aanschafkosten per jaar af mag schrijven.

Wil je commercieel en fiscaal niet uit elkaar laten lopen, dan zul je commercieel ook de fiscale regels toe moeten passen. Andersom mag namelijk niet.

Voor de laptop dus maximaal 20% * 1699 = 340 per jaar.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #6 Gepost op: 10 juni 2008, 09:42 »

Ok bedankt, dan pas ik 5 jaar toe. Bedankt trouwens voor jullie antwoorden het is nu me nu duidelijk. Het is belangrijk om het verschil in kosten en uitgaven te zien :-)

ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #7 Gepost op: 10 juni 2008, 09:44 »

In jouw geval kan het dus ook in 4 jaar, omdat je rekening houd met een restwaarde van tenminste 20%.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #8 Gepost op: 10 juni 2008, 09:49 »

Ja dat is waar, nog een klein vraagje:

Ik heb in mijn kostenplaatje ook rekening gehouden met 1.000 euro aan onvoorziene kosten. Waar moet ik deze onder zetten? Opnemen in de resultatenrekening als algemene kosten? Ook meenemen in de liquiditeitsbegroting? Nee toch?

en op mijn exploitatiebegroting staan ook de afschrijvingen, moeten de laptop en printer dan ook niet onder de bedrijfskosten?

ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #9 Gepost op: 10 juni 2008, 10:01 »

Als het nog geen daadwerkelijke kosten zijn, kun je er weinig mee. Tenzij je kunt voorzien dat deze kosten zich voor gaan doen, door omstandigheden die zich in deze periode voordoen - dan kun je een voorziening opnemen. Die moet je wel kunnen onderbouwen.

Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #10 Gepost op: 10 juni 2008, 10:07 »

Ok naja misschien is het makkelijker als ik die even weglaat. In principe heb ik alle kosten wel opgenomen namelijk.

In mijn investeringsbegroting heb ik verder ook nog aanloopkosten staan onder de vlottende activa, hoe moet ik deze kosten meenemen onder de verschillende begrotingen?

Mijn investerigsbegroting ziet er als volgt uit:

Vaste Activa:
Computerapparatuur      2.257,-
Inventaris         5.550,-

Vlottende activa:
Aanloopkosten      490,-

totaal:                                      8.297,-

TvG
Tot ziens, allemaal!
Legend

« TvG Antwoord #11 Gepost op: 10 juni 2008, 10:56 »

Indien je een startende onderneming bent kun je eventueel ook fiscaal gebruik maken van de willekeurige afschrijving: http://85.159.96.82/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-05.html
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #12 Gepost op: 10 juni 2008, 11:09 »

Interessant artikel inderdaad.

Ik heb voor het gemak al mijn kosten maar even in een word documentje gezet, ik kom er toch niet helemaal uit welke kosten waar horen. Ben al een eind op weg:

www.web-info.nl/kosten.doc

Ik kom er niet helemaal uit wat ik nou onder investeringskosten moet scharen, wat onder bedrijfskosten, aanloop kosten enz. Ik heb bijvoorbeeld ook de marketing middelen nodig om het bedrijf bekend te maken, hier investeer ik dan toch ook in, dus ook vermelden op de investeringsbegroting?

Ik hoop dat jullie me een beetje verder op weg kunnen helpen. Heb in ieder geval al veel gehad aan de tips op dit forum en artikelen. Maar het financiele gedeelte blijft toch het lastigste :-)

ecofin
Legend

« ecofin Antwoord #13 Gepost op: 10 juni 2008, 12:00 »

Van de investeringskosten worden alle uitgaven > € 450 geactiveerd en over meerdere jaren afgeschreven. (Laptop en CMS systeem)

Alle andere kosten als kosten opnemen.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor  boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl
Bas kilompo
Senior

« Bas kilompo Antwoord #14 Gepost op: 10 juni 2008, 12:59 »

Dus alleen de laptop + CMS systeem zijn investeringskosten? HEt CMS systeem is bedoeld om in websites te bouwen van klanten. Dus in principe een investering, want het moet aangeschaft worden.

En de marketing kosten dan? Want als ik alleen de laptop + CMS systeem meeneem heb ik natuurlijk niet een hoge financierings behoefte.

Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons