Welke CAO dekt de lading?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Welke CAO dekt de lading? (1765 keer gelezen)
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

Re: Welke CAO dekt de lading?
« Hans van den Bergh Antwoord #15 Gepost op: 11 januari 2018, 12:10 »

Dank je Norbert, tekst KHN CAO had ik overigens al gedownload... Sleutel is (hoofd)activiteit in relatie tot percentage loonsom, daar gaat het blijkbaar om! Dat zet mij in ieder geval op het goede spoor...

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #16 Gepost op: 11 januari 2018, 16:36 »

Leuke ontwikkelingen in het hoge noorden Hans!,

Maar wel een leuk dilemma inderdaad. Ik wilde mijn (antieke) ervaring delen maar zag in de reactie van Highio naar een topic uit 2016 ik daar al die ervaring heb gedeeld. Ik denk dat je door nu al naar functieomschrijvingen te kijken een beetje aan de verkeerde kant begint. Uiteindelijk is binnen elke CAO van jou activiteiten wel een passende functie te vinden.

Je hebt bij zo'n gemengd bedrijf altijd discussies rondom classificatie want er zijn 3 partijen met een mening.
- De SBI indeling van de KvK (gebaseerd op CBS) waar grootste toegevoegde waarde de hoofdactiviteit bepaald en loonsom alleen een secundair criterium is als op basis van toegevoegde waarde geen onderscheid mogelijk of onduidelijk is.
- De Sectorindeling door het UWV en belastingdienst.
- De indeling op basis van de CAO (vaak ook wettelijk algemeen verbindend??)

Aangezien de belastingdienst de sectorale indeling bij beschikking vastlegt, lijkt het voor de hand te liggen om op basis van die indeling ook de juiste cao te bepalen. Scheelt je een hoop zelfonderzoek en beredeneren. Eerste wat ik nu zou bekijken dus is in welke sector is jou VOF nu ingedeeld en in welke sector is de over te nemen partij ingedeeld en dan primair bij het uwv en /of de belastingdienst.
Op basis daarvan kun je bepalen of er uberhaubt een conflicterende situatie ontstaat of dat uit die indeling je eigenlijk als vanzelf bij de juiste CAO uitkomt. Ik weet dat niet zeker maar ik denk dat als een CAO algemeen verbindend verklaard is dat dat toch ook gebeurd op basis van de sectorale indeling.

Ik denk dat medewerkers die bereid zijn zowel schoonmaakwerk te doen als te bedienen in een lunchroom / bakkerswinkel, het niet zo heel spannend vinden in welke CAO ze worden uitbetaald als ze tevreden zijn over het salaris en hoe je met ze samenwerkt.  Terwijl deskundigen van diverse branchevertegenwoordigers met genoegen willen strijden op de vierkante millimeter over de in hun ogen enig juiste indeling.

Lang verhaal kort. Ik zou beginnen bij de sectorale indeling door uwv en belastingdienst en onderzoeken of deze na de samenvoeging nog juist / ongewijzigd is en welke cao bij die sector gebruikelijk of mogelijk verplicht is.
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #17 Gepost op: 11 januari 2018, 16:53 »

Quote:
Ik zou beginnen bij de sectorale indeling door uwv en belastingdienst en onderzoeken of deze na de samenvoeging nog juist / ongewijzigd is en welke cao bij die sector gebruikelijk of mogelijk verplicht is.

Als methode prima, maar het blijft behelpen: niet de sectorindeling maar de feitelijke activiteiten en de werkingssfeer van een Algemeen verbindend bepaalde CAO bepalen uiteindelijk of een CAO van toepassing is. De sectorindeling is alleen doorslaggevend voor sociale verzekeringswetten.
Zelfs als er meer dan 1 CAO van toepassing zou kunnen zijn, wordt niet gekeken naar de sectorindeling maar naar de aard van de werkzaamheden.

Zie oa de eerder op dit forum aangehaalde STIPP-problematiek : Het betrof hier IT bedrijven die door UWV waren ingedeeld in sector zakelijke dienstverlening, maar op grond van hun mate van detachering alsnog en met terugwerkende kracht verplicht werden gesteld om deel te nemen aan de CAO van de flexbranche.

Hans van den Bergh
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #18 Gepost op: 12 januari 2018, 10:23 »

Dank Roel, nogmaals dank Norbert e.a., genoeg input om weer even mee te stoeien. Uiteraard weer reactie/terugkoppeling als ik weer wat verder ben...

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Hans van den Bergh
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #19 Gepost op: 12 januari 2018, 10:40 »

De de KvK-indeling van SBI-codes lijkt dan ook weer niet te corresponderen met de indeling van het ministerie SZW (Onderwerpen > Cao/AVV > Overzicht Cao/AVV, onder I), dat maakt het uitzoeken ook niet gemakkelijker...

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #20 Gepost op: 12 januari 2018, 11:55 »

Quote : Hans van den Bergh op 12 januari 2018, 10:40
De de KvK-indeling van SBI-codes lijkt dan ook weer niet te corresponderen met de indeling van het ministerie SZW (Onderwerpen > Cao/AVV > Overzicht Cao/AVV, onder I), dat maakt het uitzoeken ook niet gemakkelijker...

De eerste 3 cijfers van die codes corresponderen wel hoor, alleen zegt het juist daardoor helemaal niets: SBI Code 960 kan zowel slaan op textielreiniging als haarverzorging als crematoria. Allemaal SBI 960xxx met 3 totaal verschillende CAO's

Hans van den Bergh
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #21 Gepost op: 12 januari 2018, 12:42 »

Dat bedoel ik...    

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #22 Gepost op: 12 januari 2018, 15:31 »

Ik heb even vanuit het handelsregister de - per vestiging relevante - SBI-codes op een rijtje gezet, dan kom je op de volgende verdeling:

Boerderij:
-    55.10.2     Logiesverstrekking: Hotels (geen hotel-restaurants), pensions en conferentieoorden
-    55.9             Logiesverstrekking: Overige logiesverstrekking
-    55.20.2    Logiesverstrekking: Jeugdherbergen, vakantiekampen, groepsaccommodaties
-    56.21    Eet- en drinkgelegenheden: Eventcatering
Noot: Drankvergunning aanwezig

Nieuwe vestiging
-    47.24    Detailhandel: Winkels in brood, banket, chocolade en suikerwerk
-    55.9            Logiesverstrekking: Overige logiesverstrekking
-    56.10.2    Eet- en drinkgelegenheden: Fastfoodrestaurants, cafetaria’s, ijssalons, eetkramen…
-    56.21    Eet- en drinkgelegenheden: Eventcatering
Noot: géén drankvergunning

Nu is het zo dat de taken in de Recreatie functie-competentieprofielen m.i. nauwelijks hierbij aansluiten, grote nadruk bij de taken van de (allround) recreatiemedewerker ligt op frontofficewerk, omgang met gasten e.d. en bijvoorbeeld horeca- en schoonmaakwerkzaamheden worden als bijkomend werk benoemd op grotere parken.

Bij de Horeca komen alle vermelde taken in de functie bedieningsmedewerker naadloos overeen met de werkzaamheden die wij de drie mensen, uitwisselbaar op beide locaties, willen laten verrichten, bovendien kan ik stellen dat er bij onze Logiesverstrekking vaker aanvullende Horeca-diensten worden verleend dan andersom (Logies aanvullend op Horeca), vanuit deze gezichtspunten heb ik de neiging de horeca CAO te hanteren, omdat daarin (55 á 60%) de hoofdactiviteit plaatsvindt, Logies 30 á 40% en Detailhandel 10 á 15%?

Ik kan KvK niet bellen, wel mailen, dat ga ik dus ook doen met bovenstaande, maar antwoord van die kant zal wel even op zich laten wachten.

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons