Annuleren opdracht na bevestiging en start productie

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Contracten en aanverwante onderwerpen
  Annuleren opdracht na bevestiging en start productie
Pagina's: 1 [2] 3
Auteur  Onderwerp: Annuleren opdracht na bevestiging en start productie (2648 keer gelezen)
4711
Legend

Re: Annuleren opdracht na bevestiging en start productie 1 reus
« 4711 Antwoord #15 Gepost op: 8 november 2017, 08:25 »

In Angelsaksische bedrijven noemen zij het meestal "Purchase Order" (een PO dus) naar mijn weten, maar dat komt op hetzelfde neer.

Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

Re: Annuleren opdracht na bevestiging en start productie
« Norbert Bakker Antwoord #16 Gepost op: 8 november 2017, 08:46 »

Quote : P. op  8 november 2017, 08:25
In Angelsaksische bedrijven noemen zij het meestal "Purchase Order" (een PO dus) naar mijn weten, maar dat komt op hetzelfde neer.

Ah, zo zie je maar weer hoe handig het is om geen jargon en afkortingen te gebruiken zonder toelichting... al was het maar omdat het in de ene sector soms iets anders betekent.
(Bij P.O. denk ik bijvoorbeeld aan  “Persoonlijke Ongevallen”, een specifiek gezondheidsrisico)

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
svenh
Super Senior

« svenh Antwoord #17 Gepost op: 8 november 2017, 08:55 »

Met een iets helderder hoofd heb ik de mailwisseling nog eens uitgeplozen.

ik schreef:
-----
"Beste ...

Met dank voor je bestelling ontvang je bij deze de bevestiging van de opdracht zoals we die besproken hebben.

---Omschrijving opdracht met vermelde leverprijs en levertijd---"

Daar kreeg ik deze reactie op:

"Dank voor onderstaande informatie.
Ik ga alles intern doorzetten en de 3 flacons vandaag nog naar onderstaand adres toesturen.

Wil even dubbelchecken of dit de prijs is voor de ... maar dan in zwart."
----
Daar is het gedonder een beetje begonnen.

Wat ik aangeboden had was een ander model dan contactpersoon dacht dat ze had gevraagd.
Voor iets anders was geen tijd meer, en was er ook niet geweest als het wel meteen duidelijk was dat het haar om een ander model ging.

Ik heb haar meerdere keren gezegd dat ik door moest om de gewenste leverdatum te kunnen halen.

En qua PO nummer (die term was nieuw voor mij), ik heb ook al eens gehad dat de opdrachtgever zelf de boel  bestelde vooruitlopend op de officiele opdracht en dat ook zo vertelde te moeten doen vanwege de ook toen korte levertijd.

Het lijkt me dat dat niet zo ongebruikelijk is.

Ik heb een en ander even in een nette mail gegoten en gevraagd of ze me het werk dat enkel en alleen aan hun opdracht toe te schrijven was willen betalen.

Verder ga ik er geen energie meer in steken.

Fijn om over dit geheel met jullie van gedachten te kunnen wisselen, dat helpt met het verwerkingsproces  

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #18 Gepost op: 8 november 2017, 09:00 »

Als er uit de correspondentie en stukken blijkt dat er feitelijk opdracht is gegeven/order geplaatst (door een tekenbevoegde), is het invullen en tekenen van een bepaald formulier (bon, opdracht, overeenkomst, P.O.) slechts een formaliteit.
De opdrachtgever kan zich daar dan niet op beroepen.

Hier is blijkbaar nog niet feitelijk een bestelling geplaatst, gezien bovenstaande aanvulling door vraagsteller. Pijnlijk.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht
Lucien Ridderbroek
e-Legal incasso advocaten
Super Senior

« Lucien Ridderbroek Antwoord #19 Gepost op: 8 november 2017, 09:24 »

Quote:
Laat de complete correspondentie door een advocaat of jurist bekijken om te beoordelen of er nu wel niet een overeenkomst is. Want als jij zegt ‘bedankt voor de opdracht’ en zij sturen daarna nog gegevens / materialen die jij nodig hebt voor de uitvoering van de opdracht dan denk ik dat er toch sprake is van een overeenkomst en anders van een in een dusdanig laat stadium afgebroken onderhandeling dat ze schadeplichtig zijn.

Juist.

Daarnaast dient jouw contactpersoon ook in te staan voor het bestaan en de omvang van zijn volmacht. Dus lastig dat er nog geen PO is, maar dat is zeker niet altijd doorslaggevend.

Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #20 Gepost op: 8 november 2017, 09:34 »

define:HL  

Norbert Bakker
Moderator

Re: Annuleren opdracht na bevestiging en start productie 1 reus
« Norbert Bakker Antwoord #21 Gepost op: 8 november 2017, 09:40 »

_sig(RT)

(de standaard uitvlucht na iedere blooper:  was het een omissie, of geavanceerd sarcasme?   )

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

« Ritzema Antwoord #22 Gepost op: 8 november 2017, 10:21 »

Je hebt altijd met name van grotere bedrijven een inkoopformulier nodig. Op deze wijze is er aan een opdracht een referentie toegevoegd en krijg je uiteindelijk ook de factuur betaalt.

kuifje
Octrooi- gemachtigde
Legend

« kuifje Antwoord #23 Gepost op: 8 november 2017, 11:20 »

Quote : John B op  8 november 2017, 07:59
Quote : wimj op  8 november 2017, 06:57
Quote : Mathias@evelo op  7 november 2017, 20:03
Bij grote bedrijven: Geen PO nummer = geen opdracht.

Is dat correct? Als je een bericht krijgt dat de offerte accoord is, lijkt het me niet dat ze later kunnen zeggen dat het niet accoord is omdat er geen PO is.

Hangt ervan af. Soms geeft de contactpersoon alleen akkoord op de (technische) inhoud van de offerte, gaat het geheel daarna langs een aantal beslissingsbevoegden voor een handtekening en wordt dan de PO afgegeven.

Wel, hangt er inderdaad van af. Hoe moet jij als leverancier weten dat dat hun interne werkwijze is? Daar heb jij niets mee te maken.

Afhankelijk van of je in de toekomst nog opdrachten denkt te ontvangen, is er misschien best wel reden om het hoog te spelen. Je contactpersoon krijgt dan misschien wel problemen, intern, maar afgaande op jouw verhaal is die ook niet 100% lekker bezig geweest.

Maar zoals elders al aangegeven: ga met het hele verhaal bij een jurist langs, en besluit dan.

Patenthuis voor alle octrooivragen.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #24 Gepost op: 8 november 2017, 11:35 »

Svenh lijkt al besloten te hebben:

Quote:
Ik heb een en ander even in een nette mail gegoten en gevraagd of ze me het werk dat enkel en alleen aan hun opdracht toe te schrijven was willen betalen.

Verder ga ik er geen energie meer in steken.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
Bigdeal
Junior

« Bigdeal Antwoord #25 Gepost op: 8 november 2017, 12:25 »

Wat mij verbaasd is,(achteraf gelul) als het zo'n spoedklus voor het grote bedrijf is. Waarom ging alles via de email? Je moest steeds wachten op een reactie, met een telefoon gesprek kon je veel duidelijker zijn en een verbaal akkoord sluiten.
Norbert Bakker
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #26 Gepost op: 8 november 2017, 12:32 »

Quote : Bigdeal op  8 november 2017, 12:25
Wat mij verbaasd is,(achteraf gelul) als het zo'n spoedklus voor het grote bedrijf is. Waarom ging alles via de email? Je moest steeds wachten op een reactie, met een telefoon gesprek kon je veel duidelijker zijn en een verbaal akkoord sluiten.

Bij een groot bedrijf lijkt me een "verbaal akkoord" juist vragen om problemen. Zorg vooral in grote organisaties eerst voor de schriftelijke bevestiging voordat je kosten gaat maken (en de "purchase order") , want anders krijg je achteraf problemen met al dan niet bewust selectief geheugenverlies of interpretatieverschillen of dat iemand een toezegging deed waarvoor hij/zij eigenlijk niet bevoegd was.

Dat inzicht is niet nieuw: Verba volant, scripta manent  

svenh
Super Senior

« svenh Antwoord #27 Gepost op: 8 november 2017, 13:09 »

Quote : Bigdeal op  8 november 2017, 12:25

Er was naast de mailuitwisseling ook veel getelefoneer.

En wat ik nog niet vermeld had, ik had bij mijn eerste aanbod vermeld dat het tot 10 uur de volgende ochtend gold.
Toen ze begin van de middag nog niet hadden gereageerd heb ik mijn aanbod per mail en telefoon ingetrokken.

Toen bleek dat ze ze een kleinere hoeveelheid wilden gaan afnemen om binnen budget te blijven.

Daarna heb ik de bevestiging gemaild die ik eerder beschreef.

En idd, ik steek er (buiten dit draadje) geen energie meer in.

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

« Ritzema Antwoord #28 Gepost op: 8 november 2017, 16:29 »

Quote : kuifje op  8 november 2017, 11:20
Quote : John B op  8 november 2017, 07:59
Quote : wimj op  8 november 2017, 06:57
Quote : Mathias@evelo op  7 november 2017, 20:03
Bij grote bedrijven: Geen PO nummer = geen opdracht.

Is dat correct? Als je een bericht krijgt dat de offerte accoord is, lijkt het me niet dat ze later kunnen zeggen dat het niet accoord is omdat er geen PO is.

Hangt ervan af. Soms geeft de contactpersoon alleen akkoord op de (technische) inhoud van de offerte, gaat het geheel daarna langs een aantal beslissingsbevoegden voor een handtekening en wordt dan de PO afgegeven.

Wel, hangt er inderdaad van af. Hoe moet jij als leverancier weten dat dat hun interne werkwijze is? Daar heb jij niets mee te maken.

Afhankelijk van of je in de toekomst nog opdrachten denkt te ontvangen, is er misschien best wel reden om het hoog te spelen. Je contactpersoon krijgt dan misschien wel problemen, intern, maar afgaande op jouw verhaal is die ook niet 100% lekker bezig geweest.

Maar zoals elders al aangegeven: ga met het hele verhaal bij een jurist langs, en besluit dan.

Geen PO is geen opdracht.
Dan staat het gewoon zwart op wit en niet afhankelijk van Pietje of Klaasje die achteraf niet meer helemaal precies weet of wil weten hoe de afspraak ook nog maar was.

svenh
Super Senior

« svenh Antwoord #29 Gepost op: 8 november 2017, 19:10 »

Quote : Ritzema op  8 november 2017, 16:29

Dan staat het gewoon zwart op wit en niet afhankelijk van Pietje of Klaasje die achteraf niet meer helemaal precies weet of wil weten hoe de afspraak ook nog maar was.

In dit soort kwesties kan het op een komma aankomen.
Maar ik neem aan dat je hier bedoeld "Je kan het beste de volgende stelling hanteren:
"

Want zoals je het in het citaat geformuleerd hebt doe je de suggestie dat je een feit weergeeft en dat is hier naar mijn mening juist niet het geval.
Zonder PO kan je wel degelijk een opdracht hebben en soms stuurt een klant daar zelf op aan, ook al wijkt dat af van de normale procedure bij die klant.

Pagina's: 1 [2] 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons