Hoe integer is een incassobureau?

Pagina's: 1 2 [3]
Auteur  Onderwerp: Hoe integer is een incassobureau? (2513 keer gelezen)
Benm
Moderator

Re: Hoe integer is een incassobureau?
« Benm Antwoord #30 Gepost op: 12 maart 2018, 02:22 »

Quote : boblei op 11 maart 2018, 19:28
Dank voor je reactie Benm! M'n per mail gestuurde voorstel voorafgaand aan het traject was m.i. klip en klaar en op basis daarvan zijn we ook het traject ingegaan (mondelinge instemming met het traject en de diverse meetings). Zoals eerder aangegeven in deze thread heb ik in m'n 9 jaar als freelance dienstverlener nog nooit een wanbetaler meegemaakt (ongeacht niet per mail geaccordeerde werkzaamheden).

Ik begrijp je punt - over het algemeen doe ik er ook niet zo moeilijk over in het voortraject, mensen die achteraf niet willen of kunnen betalen zijn ook voor mij gelukkig zeldzame gevallen.

Het is me in 10+ jaar tijd wellicht 2 keer gebeurd dat iemand niet kon of wilde betalen, waarvan 1 geval achteraf gewoon een oplichter bleek, maar zelf ook geen voordeel heeft weten te behalen aan de geleverde diensten. Mocht dat alsnog gebeuren dan zou ik zeker mn gram gaan halen, maar dat lijkt vooralsnog een weinig realistisch scenario. Wellicht moet ik die partij nog maar een keer manen zodat de vordering niet verjaard, mochten ze ooit nog wat om gaan zetten (is/was een BV, categorie niets meer te halen, inmiddels zelfs uitgeschreven uit het handelsregister).

Overigens zou ik door 1 rotte appel niet meteen compleet paranoïde worden en iedere toekomstige overeenkomst per se spijkerhard op papier gaan zetten: als je goed werk levert is men in de regel prima bereid daarvoor te betalen, zelfs al is er mogelijk onvoldoende bewijs om die betaling via een rechter af te kunnen dwingen. Zaken als reputatie en verdere samenwerking zijn ook van belang, als een klant oprecht en met goede argumentatie ontevreden is met de geleverde diensten wil ik er niet eens voor betaald krijgen... uiteraard wel met de conditie dat de klant de geleverde programmatuur nooit in gebruik zal nemen en dergelijke.

Bij dienstverlening is het soms lastig - je hebt een inspanningsverplichting, maar het kan gebeuren dat het resultaat niet naar wens van de klant is ondanks je inspanning. Strict genomen heb je dan aan jouw deel van de overeenkomst voldaan en moet de klant daarvoor gewoon betalen. Anderzijds kun je er wellicht meer uit halen om eens goed duidelijk te krijgen waarom de klant niet tevreden is met wat je gedaan hebt - dat inzicht kan wel eens meer waard zijn dan soebatten over 1000 euro hier of daar.

boblei
Eigenaar
Junior

« boblei Antwoord #31 Gepost op: 12 maart 2018, 09:44 »

Dank weer voor je constructieve en empathische reactie Benm! Ik heb idd ook nagedacht waarom cliënt niet wil betalen. Mogelijk is dat het feit dat hij met de analyse en het advies nog geen klanten heeft. Dat is naar mijn idee logisch, met het maken van bouwtekeningen en grondonderzoek heb je immers ook nog geen huis, maar in zijn (m.i. naïeve) verwachting had hij al een (deel van) een huis moeten hebben. M.i. is mijn voorstel duidelijk genoeg dat fase 1 een 'bouwtekening en grondonderzoek' zou zijn en dat hij daarvoor zou moeten betalen. Maar goed, vraag blijft hoe een rechter het ziet en als ik alle diverse reacties zie op mijn case denkt lang niet iedereen er eenduidig over dus is een rechter z'n mening ook nog niet zeker.

Shepherd and Hunter
"Strategy based Marketing, Sales and Communication"
Bob Lei - Eigenaar
06 -2907 6947
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #32 Gepost op: 12 maart 2018, 09:51 »

Quote:
Maar goed, vraag blijft hoe een rechter het ziet en als ik alle diverse reacties zie op mijn case denkt lang niet iedereen er eenduidig over dus is een rechter z'n mening ook nog niet zeker.

Als ik de  reacties in dit topic lees dan is de meerderheid van mening dat je zwak staat en daar sluit ik mij bij aan: er is geen aantoonbare overeenkomst, geen aantoonbare opdrachtomschrijving, en geen bepalingen over verrekening van kosten bij tussentijds staken. Waarover moet een rechter dan gaan oordelen? Het is jouw woord tegen de zijne....

Mijn mening? Even slikken en deze zaak laten schieten.

Pak het voortaan anders aan: zorg in iedere geval voor duidelijke algemene voorwaarden die je ook meestuurt en van toepassing verklaart en neem daarin bepalingen op over wat er in rekening wordt gebracht bij tussentijds staken opdracht.

En zorg voor een duidelijke opdracht en bevestiging daarvan. Dat hoeft echt niet in een dik contract op geschept papier met handtekening, maar zorg voor iets (een akkoord per mail bijvoorbeeld ) waaruit jij achteraf - bij een rechter - kunt aantonen dat er een opdracht was en een overeengekomen beloning daarvoor en dat jij die opdracht hebt uitgevoerd. Nu heb je eigenlijk allleen het laatste.....

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Bob de webbouwer
Legend

« Bob de webbouwer Antwoord #33 Gepost op: 12 maart 2018, 12:07 »

Client verweert zich richting incassobureau door te stellen dat mijn werk vrijblijvend zou zijn en dat hij nooit akkoord gegeven heeft op bepaalde betaalde activiteiten door mij zoals door mij omschreven in een voorstel voorafgaand aan het werk.

Ik ben geen rechter of advocaat, maar ik vermoed dat een rechter de klant in het gelijk zou stellen. Hij heeft namelijk nooit akkoord gegeven, althans niet op de manier die jij zelf omschreven hebt:

PS: indien je akkoord bent met bovenstaand voorstel graag per mail je akkoord waarna we de vervolgafspraak kunnen gaan inplannen.

Ik denk dat het prima verdedigbaar is dat de klant er van uit ging dat dit nog steeds het voortraject / offertetraject betrof. Aan de andere kant weet een fotograaf natuurlijk ook heel goed dat een professional betaald moet worden voor zijn tijd, daar verdient hij zelf immers ook zijn geld mee.

Ik zou het ook niet aandurven om naar de rechter te gaan op basis hiervan. Voortaan echt zorgen dat je heel duidelijk communiceert en dat je op alles een expliciet akkoord per e-mail krijgt.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.
Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.
boblei
Eigenaar
Junior

Re: Hoe integer is een incassobureau? 1 reus
« boblei Antwoord #34 Gepost op: 12 maart 2018, 12:54 »

Dank voor je mening Bob!

Shepherd and Hunter
Bob Lei - Eigenaar
06 -2907 6947
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #35 Gepost op: 12 maart 2018, 15:50 »

Wel even benieuwd: had je nog iets vernomen van het incassobureau rond de specificatie van de 550 euro die zij vroegen?

Qua integriteit kun je je afvragen waarom zij blijkbaar procederen wel zien zitten, terwijl de meeste feedback van HL'ers met een juridische achtergrond het afraad of op zn minst tot voorzichtigheid maant.

Bedenk wel dat het incassobureau sowieso verdient aan procederen, ook als je verliest. Het enige verschil voor hen is dat ze jou de rekening geven ipv je tegenpartij, maar die moet hoe dan ook betaald worden. Wat dat betreft is er wel een soort incentive om naar de rechter te gaan met zaken waarvan de betalingsverplichting serieus betwist wordt of kan worden, en de kans op winnen van de zaak verre van 100% is.

kuifje
Octrooi- gemachtigde
Legend

« kuifje Antwoord #36 Gepost op: 12 maart 2018, 15:51 »

Quote : boblei op 11 maart 2018, 16:22
Als bewijs van gedaan werk heb ik:
1. een strategiedocument welke veel niet-openbare informatie bevat over cliënt (onderdeel van de strategiebepaling was een interne analyse)
2. diverse whatsapps met client waarin we afspreken voor de diverse meetings
3. diverse mail track informatie die laat zien dat, hoe vaak en wanneer mijn mails geopend zijn (wel openen maar zelden reageren; cliënt is nogal introvert of was reeds moedwillig bezig met ontlopen betaling)

Groet, Bob

Ben je je ervan bewust dat die laatste informatie zeer waarschijnlijk illegaal verkregen is? Zie https://blog.iusmentis.com/2017/03/06/is-tracker-e-mail-legaal/

Patenthuis voor alle octrooivragen.
boblei
Eigenaar
Junior

« boblei Antwoord #37 Gepost op: 12 maart 2018, 15:54 »

Nee, dat wist ik niet! Dank.

Shepherd and Hunter
Bob Lei - Eigenaar
06 -2907 6947
anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #38 Gepost op: 12 maart 2018, 20:24 »

Quote : Norbert Bakker op 12 maart 2018, 09:51
Quote:
Maar goed, vraag blijft hoe een rechter het ziet en als ik alle diverse reacties zie op mijn case denkt lang niet iedereen er eenduidig over dus is een rechter z'n mening ook nog niet zeker.

Als ik de  reacties in dit topic lees dan is de meerderheid van mening dat je zwak staat en daar sluit ik mij bij aan: er is geen aantoonbare overeenkomst, geen aantoonbare opdrachtomschrijving, en geen bepalingen over verrekening van kosten bij tussentijds staken. Waarover moet een rechter dan gaan oordelen? Het is jouw woord tegen de zijne....

Mijn mening? Even slikken en deze zaak laten schieten.

Pak het voortaan anders aan: zorg in iedere geval voor duidelijke algemene voorwaarden die je ook meestuurt en van toepassing verklaart en neem daarin bepalingen op over wat er in rekening wordt gebracht bij tussentijds staken opdracht.

En zorg voor een duidelijke opdracht en bevestiging daarvan. Dat hoeft echt niet in een dik contract op geschept papier met handtekening, maar zorg voor iets (een akkoord per mail bijvoorbeeld ) waaruit jij achteraf - bij een rechter - kunt aantonen dat er een opdracht was en een overeengekomen beloning daarvoor en dat jij die opdracht hebt uitgevoerd. Nu heb je eigenlijk allleen het laatste.....

Ik ben niet zozeer van mening dat je een zwakke zaak hebt indien je geen schftelijke overeenkomst hebt gesloten met klant. Het werk is verricht en geleverd en een klant kan niet zondermeer stellen dat zonder handtekening er geen afspraak is. De opdrachtgever heeft wellicht emails etc welke aantonen dat er werk is verricht en akkoord is bereikt. De hoogte van de betaling kan een punt zijn indien er niets is gecommuniceerd over de prijs. Je kan er zeker wel wat mee maar zou eerst proberen er met klant uit te komen ipv de rechter. Ik vermoed wel dat de rechter van mening zal zijn dat niets gratis is. Werk is werk en voor niets gaat de zon op. Klant moet inhoudelijk verweer leveren waarom er niets wordt betaald.

Ik ben eens met voorgaande commentaar dat de EUR 550 als voorschot niet de griffierechten zou dekken. @UwJurist had een goed punt. Mijn ervaring is echter dat alle incassokantoren en zakelijk dienstverleners de verschotten en kosten direct doorfactureren aan klant en niet in mindering brengen in eerste instantie op voorschot (die is bedoeld voor de werkzaamheden van de dienstverlener), tenzij klant niet betaalt...
boblei
Eigenaar
Junior

« boblei Antwoord #39 Gepost op: 13 maart 2018, 22:40 »

@Norbert en @phileine: jullie ook nog bedankt voor je reactie.

Ik zie grofweg twee stromingen reacties:

1. Diegenen die zeggen: pech, had je maar voor een handtekening/akkoord per mail met voorwaarden e.d.moeten gaan. Ik acht je vrij kansloos of ik zou het niet durven gokken voor rechter. Get on with your life.

2. Diegenen (een minderheid maar een op mij ook wel kundig overkomende minderheid) die stellen een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst in NL, het is niet gezegd dat je aan het kortste eind trekt als je de overeenkomst op andere manieren kan aantonen. Voordat ik het incassotraject aanvroeg bij het incassobureau vroeg ik hun ook nog hoe groot ze m'n kans op winst achten en hun oordeel was "zeker kansrijk" (anders had ik überhaupt niet voor een incassotraject gegaan).

@Benm: vandaag geprobeerd contact te krijgen met het incassobureau maar diegene die ik wilde spreken was in bespreking. Wordt vervolgd. Grappig feitje: degene die ik sprak werkte er net maar stak haar hand ervoor in het vuur dat er bij hun kantoor een eerlijk oordeel over de kans op winst gegeven is en zal worden gegeven (toen ik dat als twijfel over hun uitspraken meegaf). Het kwam oprecht over.

Quote:
Het werk is verricht en geleverd en een klant kan niet zondermeer stellen dat zonder handtekening er geen afspraak is. De opdrachtgever heeft wellicht emails etc welke aantonen dat er werk is verricht en akkoord is bereikt.

Het werk is geleverd idd (een uitgebreide interne en externe analyse met gegevens ook die alleen door gesprekken kunnen zijn achterhaald, getuigt daarvan). Daarnaast dus diverse Whatsapp berichten rondom meetings met m'n client in de periode tussen m'n gestuurde (maar niet per mail beantwoorde) voorstel en de factuur. Helaas maar 1 mail retour van m'n client op de vraag waar ik e.e.a. kon vinden (ook in desbetreffende periode). Tot slot vele 'mail opened' (meerdere keren per mail) berichten retour (die dus wellicht niet gebruikt kunnen worden in een rechtszaak, Whatsapp berichten wel?). 
Quote:
De hoogte van de betaling kan een punt zijn indien er niets is gecommuniceerd over de prijs.

Zie m'n voorstel in de post van 11 maart 2018, 19:28
Quote:
Je kan er zeker wel wat mee maar zou eerst proberen er met klant uit te komen ipv de rechter.

Geprobeerd maar eerst gaf hij aan het veel geld te vinden (op de 2e deelfactuur reageerde hij geprikkeld terwijl deze binnen de scope van het voorstel viel). Vervolgens reageert hij niet op betalingsregelingsvoorstellen en stelt hij het gewoon niet te hebben (dus pech). Tot slot hanteert hij richting het incassobureau een ander verhaal: mijn dienstverlening zou 'vrijblijvend' van aard geweest zijn en het zou slechts een analyse zijn waar hij niks aan heeft (het was een analyse met advies voor een koers de komende jaren waarvan hij de waarde niet kan of wil inzien, red). M.a.w. ik heb geprobeerd tot een oplossing te komen maar hij wil er gewoon onderuit achteraf.
Quote:
Ik ben eens met voorgaande commentaar dat de EUR 550 als voorschot niet de griffierechten zou dekken.

UwJurist stelde: "Bij een procedure komen er gerechtelijke kosten bij (salaris gemachtigde, deurwaarderskosten en griffierecht). Deurwaarderskosten bedragen circa 100 euro voor het betekenen van de dagvaarding. Het griffierecht bedraagt voor een eenmanszaak / particulier 226 euro voor een vordering tot 2500 euro (576 euro voor een rechtspersoon, bijvoorbeeld een B.V.)."

Daarmee valt het m.i. dus binnen de 550 euro voor mij qua griffierecht en deurwaarderskosten maar ik zal morgen of overmorgen een specificatie opvragen van de voorschotkosten en eventueel nog te verwachten kosten als ik zou doorzetten

To be continued dus.

PS: wat ook enigszins verklarend is voor het niet per se willen verkrijgen van het expliciete akkoord (en het niet opnemen van voorwaarden) welke ik vroeg in m'n voorstel:
1. Mijn cliënt kende ik al een jaar ongeveer en ik maakte regelmatig een praatje met hem op het schoolplein (hij is vader van een kind op de school van m'n dochter). Het contact was goed te noemen. Om die reden wilde ik ook niet strikt zijn met het per se nog verkrijgen van het akkoord per mail. Ik had vertrouwen in z'n integriteit.
2. Het ging 'maar' om max 975 euro.

Shepherd and Hunter
Bob Lei - Eigenaar
06 -2907 6947
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #40 Gepost op: 14 maart 2018, 02:54 »

Volledig begrijpelijk en iets dat vrijwel iedereen doet: je vertrouwt de andere partij, het bedrag is niet wereldschokkend, en het zal allemaal wel goed komen - als je goed werk levert betalen ze wel, ongeacht of je voldoende juridische munitie hebt om dat af te dwingen.

In 99% van de gevallen verloopt het ook min of meer zo, maar je hebt nu gewoon een keer een rotte appel te pakken.

Dat een incassobureau stelt eerlijk te zijn over de kans op winst is natuurlijk mooi, als ze die kans dan ook daadwerkelijk communiceren. 100% garantie is nooit te geven, maar oprecht 90% wellicht wel als alles op orde is (waarvan ik niet overtuigd ben, maar goed, ik weet niet alle details).

Wat ook wel van belang is: zelfs al zijn je kansen zeer goed om de zaak te winnen, is er dan wel wat te halen bij de tegenpartij? Je kunt goed en wel een proces winnen, maar als de tegenpartij financieel op omvallen staat en eerst nog schulden moet doen aan pakweg de belastingdienst dan sta je alsnog achteraan de rij om daadwerkelijk je betaling te krijgen.

In die zin kun je jezelf soms ook in de voet schieten: als het toekennen van jouw vordering het failliet van de tegenpartij oplevert is de kans reëel dat je nooit een cent zult terugzien. Dan heb je wel je gelijk, maar zit je waarschijnlijk ook met de kosten van het incassobureau die ze alsnog op jou zullen verhalen gezien je tegenpartij ze niet kan betalen. Dit soort situaties gebeuren niet heel vaak, maar zijn wel een risico om te overwegen.

Het gevoel van onrecht snap ik volledig, maar er is een enorm verschil tussen gelijk hebben, gelijk krijgen, en betaald krijgen. Het verschil tussen die laatste twee wordt vaak onderschat: je zou denken dat wanneer een kantonrechter je eis toekent je je geld ook wel gaat krijgen, maar dat is lang niet altijd het geval.

Pagina's: 1 2 [3]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons