Huurcontract zonder huurprijs

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Huurcontract zonder huurprijs (324 keer gelezen)
DietistenpraktijkL
Newbee

Huurcontract zonder huurprijs
« DietistenpraktijkL Gepost op: 9 januari 2017, 14:18 »

Ik heb een vraag over de juridische verplichtingen van een huurcontract.

De situatie is zo. Ik heb een aanbod gekregen van een kennis. Deze gaat een salade/juicebar beginnen. Hier hebben ze een ruimte vrij waar ik gebruik van mag maken. Als tegenprestatie schrijf ik blogs voor hun, werk ik af en toe in hun bedrijf etc. Maar ik betaal geen huurprijs. Omdat ik met zorgverzekeraars contracten afsluit ben ik verplicht om deze bedrijfsruimte te vermelden bij de Kamer van Koophandel. Hiervoor heb ik een huurcontract nodig als bewijs.

Mijn vraag is, is een huurcontract geldig als er geen huurprijs wordt vermeld, maar alleen deze tegenprestatie?
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

Re: Huurcontract zonder huurprijs
« Hans van den Bergh Antwoord #1 Gepost op: 9 januari 2017, 14:34 »

Quote : DietistenpraktijkL op  9 januari 2017, 14:18
Mijn vraag is, is een huurcontract geldig als er geen huurprijs wordt vermeld, maar alleen deze tegenprestatie?

Lijkt mij wel, misschien een beetje lastig te beschrijven, maar een overeenkomst gaat over prestatie en tegenprestatie. Echter, voor eventuele BTW en andere fiscale aspecten, is het wellicht handiger het e.e.a. toch te concretiseren en te waarderen d.m.v. een zogenaamde barter-overeenkomst, want daar gaat het hier over.

'Een idee kan slecht gevonden worden en met een goed plan toch een goudmijn blijken! Of omgekeerd...'
Succes & Groet, Hans http://activeconsultants.nl 'Metéén Méétbaar Méér!'
DietistenpraktijkL
Newbee

« DietistenpraktijkL Antwoord #2 Gepost op: 9 januari 2017, 15:02 »

Dankjewel voor jouw antwoord! Dan zal ik even checken of deze ook geldig is bij de KvK voor inschrijving van het adres. Als het wel verplicht is, is in principe ook geen probleem. Dan maak ik een bedrag van €1,- per maand bijvoorbeeld. Maar wou het even checken voor de zekerheid.
JansenmeteenJ
Super Senior

« JansenmeteenJ Antwoord #3 Gepost op: 9 januari 2017, 15:35 »

Huurcontract voor 1 euro volstaat voor kvk.

Echter krapt bdienst wel achter de oren. Een dienst in natura heeft ook een waarde
Hans van den Bergh
ACTIVE Consultant
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #4 Gepost op: 9 januari 2017, 15:41 »

Quote : DietistenpraktijkL op  9 januari 2017, 15:02
Dan maak ik een bedrag van €1,- per maand bijvoorbeeld. Maar wou het even checken voor de zekerheid.

Zoals ik eerder aangaf en wat door Jansenmeteenj nog even wordt benadrukt: het gaat hier om een barterovereenkomst, dus het moet ook fiscaal goed worden afgedekt. Er is wellicht sprake van Btw-verplichtingen en dan staat € 1,00 niet in verhouding tot de werkelijke waarde van het verhuurde en de tegenprestatie ook niet.

'Een idee kan slecht gevonden worden en met een goed plan toch een goudmijn blijken! Of omgekeerd...'
Succes & Groet, Hans http://activeconsultants.nl 'Metéén Méétbaar Méér!'
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #5 Gepost op: 9 januari 2017, 15:46 »

Volgens mij is bij ruiltransacties van ondernemers een factuur verplicht en moet de waarde van het goed cq. de dienst worden vastgesteld, op de factuur vermeld en daarover BTW berekend. Als die factuur dan een andere waarde weergeeft als je huurcontract is dat wel erg raar. Daarnaast is het praktisch ook erg onhandig als je de wederdienst (af en toe werken, af en toe een blog) niet concreet maakt, want waar ligt dan de grens als ze je steeds meer willen laten doen?

UwJurist
UwJurist.nl
Super Senior

« UwJurist Antwoord #6 Gepost op: 9 januari 2017, 16:00 »

Je zou ook aan een bruikleenovereenkomst kunnen denken. Dan is een laag bedrag veel gebruikelijker. Maar zoals hierboven al aangegeven. Concretiseer de wederzijdse prestaties uitdrukkelijk en zwart op wit. Zo niet, dan vraag je om problemen.

Vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht-Incasso
DietistenpraktijkL
Newbee

« DietistenpraktijkL Antwoord #7 Gepost op: 13 januari 2017, 14:53 »

Dankjewel voor jullie reacties. Het licht dus ingewikkelder dan ik dacht. En dat 'af en toe werken' moet zeker vast gelegd worden.
UwJurist
UwJurist.nl
Super Senior

« UwJurist Antwoord #8 Gepost op: 13 januari 2017, 14:59 »

Quote : DietistenpraktijkL op 13 januari 2017, 14:53
Dankjewel voor jullie reacties. Het licht dus ingewikkelder dan ik dacht. En dat 'af en toe werken' moet zeker vast gelegd worden.

Ja, zoiets is altijd ingewikkelder als een leek denkt. Schakel een huurrechtjurist in voor het opstellen of nakijken van de overeenkomst.

Vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
6Figures
Administratie & advies
Senior

« 6Figures Antwoord #9 Gepost op: 13 januari 2017, 16:08 »

Quote : Ron van der Kolk op  9 januari 2017, 15:46
Volgens mij is bij ruiltransacties van ondernemers een factuur verplicht en moet de waarde van het goed cq. de dienst worden vastgesteld, op de factuur vermeld en daarover BTW berekend. Als die factuur dan een andere waarde weergeeft als je huurcontract is dat wel erg raar. Daarnaast is het praktisch ook erg onhandig als je de wederdienst (af en toe werken, af en toe een blog) niet concreet maakt, want waar ligt dan de grens als ze je steeds meer willen laten doen?

Hier sluit ik mij bij aan!
Je kan wederzijds de dienst naar elkaar toe waarderen tegen de inkoopprijs, dan is het geen probleem als er een klein verschil is tussen de waardes van de diensten naar elkaar toe.
Leg het in ieder geval contractueel vast!

De eerder genoemde 1 euro huur is een symbolische vergoeding (eigenlijk alles onder de 10% WEV, bij huur zou ik zelfs durven stellen dat het onder de 20% symbolisch is), het gevolg hiervan is dat de belastingdienst dit zal corrigeren naar de waarde economisch verkeer (dus niet meer naar de inkoop) en daar zal dan ook over afgerekend worden.

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?
www.6figures.nl
UwJurist
UwJurist.nl
Super Senior

« UwJurist Antwoord #10 Gepost op: 13 januari 2017, 16:14 »

Quote : 6Figures op 13 januari 2017, 16:08
De eerder genoemde 1 euro huur is een symbolische vergoeding (eigenlijk alles onder de 10% WEV, bij huur zou ik zelfs durven stellen dat het onder de 20% symbolisch is), het gevolg hiervan is dat de belastingdienst dit zal corrigeren naar de waarde economisch verkeer (dus niet meer naar de inkoop) en daar zal dan ook over afgerekend worden.

Ook om die reden raadde ik een bruikleenovereenkomst aan.

Vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons