Klant betaalt niet.

Pagina's: 1 2 3 [4]
Auteur  Onderwerp: Klant betaalt niet. (4094 keer gelezen)
Benm
Moderator

Re: Klant betaalt niet.
« Benm Antwoord #45 Gepost op: 24 november 2017, 02:49 »

Dat zal wel mee vallen, de meeste mensen zijn geen klootzakken.

Maar als ze nog steeds fotos gebruik die jij hebt gemaakt maar waar niet voor betaald is, heb je zeker een rechtsgrond om te eisen dat er alsnog betaald wordt, en zo niet het gebruik van die fotos onmiddelijk gestaakt wordt. En zelfs als ze het gebruik staken vervalt je recht op een vergoeding niet, ze hebben ze enige tijd gebruikt en daar hoort een passende vergoeding bij.

Dit staat verder los van de kwaliteit van de foto's: zelfs als ze heel slecht zouden zijn dan heeft de afnemer de keuze om ze niet te gebruiken en niet te betalen (wanprestatie van jouw kan), of wel te gebruiken en er dan ook voor te betalen. Gebruiken wil in die zin zeggen dat men ze -blijkbaar- goed genoeg vind voor gebruik.

Of het de moeite is hier juridisch iets aan te doen weet ik niet, maar zoals je het hier voorstelt heb je die mogelijkheid wel. Uiteraard ken ik het verhaal van de tegenpartij niet en zou ik je daarom nooit adviseren zomaar te gaan procederen.

WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #46 Gepost op: 24 november 2017, 15:23 »

Quote : questionasker op 23 november 2017, 23:38
.........................

Nee ik schiet geen RAW, ik shoot wel raw. Reden: Omdat altijd als ik de perfecte plaatje schiet, Lightroom mijn instellingen - kleur totaal anders maak dan wat ik schiet. Met Jpeg is het vastgebrand.

Misschien heb jij een tip dat lightroom dit niet meer doet?

Dit is een vraag die ik niet zou willen horen van een fotograaf die ik inhuur.
Naast zakelijke kennis is technische vakkennis ook onmisbaar.
De vraag die je stelt ontbeert ook heel veel informatie: hoe is de kleur totaal anders? (Warmer/kouder/groener/te magenta? Of bedoel je eigenlijk het contrast of de verzadiging?) Je weet dat RAW vlak is en er anders uitziet dan wat je op jouw camera schermpje te zien krijgt, omdat dat gebruik maakt van de kleurprofielen op de camera?

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #47 Gepost op: 24 november 2017, 15:51 »

Quote : Hoofdgebruiker op 23 november 2017, 23:32
Quote:
Stap 1: maak screenshots van de webpagina's met jouw werk. Nu.
Dan heb je in ieder geval beeld dat ze jouw werk gebruiken.

Onvoldoende. Het werk moet een datumstempel o.i.d. hebben waaruit kan worden opgemaakt dat hij als eerst de eigenaar was van dit werk. Een onafhankelijke bron, moet geregistreerd hebben, dat hij op xx datum en xxx tijdstip eigenaar was...

Gebruik je hoofd (en ogen)  
Daarom noem ik in dezelfde alinea RAW files. Dat is de onafhankelijke bron met datum en tijdstip van het maken van de foto. In de metadata staat zelfs met welk type camera, welke brandpuntsafstand, sluitertijd, etc de foto gemaakt is. In een beetje fatsoenlijke camera kun je ook de eigen of bedrijfsnaam als copyrighthouder direct in de metadata meegeven.
Als je als fotograaf zorgt dat je als enige die files hebt, dan is elke .jpg/.pdf daar een afgeleid werk van met een later tijdstip van creatie. Je kunt een RAW-file niet teruggenereren uit een jpg.
Technisch gezien kun je een jpg wel opnieuw verpakken in een .dng, maar dan ontbreken nog steeds de bijbehorende bitdiepte en datagrootte. Bovendien komt er uit een Canon .cr2, uit een Nikon .nef, Sony .arw, etc: elk merk heeft een eigen RAW formaat dat je niet kunt recreëren. (Maar wel kunt omzetten naar DNG: de globale standaard voor Digital NeGative.)
Dus bewijstechnisch is het dan slim om, als je raw-files moet overhandigen, maar niet ook het auteursrecht overdraagt, de RAW-files uit de camera om te zetten naar DNG. Dan heb je zelf nog steeds de originele negatieven.
In ieder geval de RAW files goed bewaren: of je nu jpg of dng, pdf, psd, whatever levert aan de klant. (En dan niet alleen omdat je dan als een paranoïde beeldschepper jouw auteursrecht kunt bewaken, maar ook omdat je de klant dan in de toekomst ook kunt helpen met andere versies/formaten van de gemaakte foto's, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit.)

Quote : Hoofdgebruiker op 23 november 2017, 23:32
En de tegenpartij moet daar niets tegenin te brengen hebben, dan pas staat e.e.a. vast. Want als zijn (klant? was het volgens mij) nou precies hetzelfde screenshot maakt, hoe sterk is zijn bewijspositie dan nog? Precies.

Dan geeft de tegenpartij toe dat ze de foto's inderdaad op hun website hadden. :p
En dan heeft de klant net zo goed niets bewezen omtrent eigenaarschap.
Net zomin als wanneer ik dat screenshot zou maken. (Als non-partij in het conflict.)
Het toont dus slechts het gebruik aan.
Het screenshot dient dus alleen maar als bewijs dat de foto inderdaad gebruikt is, voor het geval de foto's snel verwijderd worden na de notificatie dat er inbreuk gepleegd wordt.

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #48 Gepost op: 24 november 2017, 15:57 »

Zouden jullie on topic willen blijven — klant betaalt niet — en de ins & outs over beeldvormende techniek kunnen bewaren voor een onderonsje of een forum dat daar beter geschikt voor is?

TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #49 Gepost op: 24 november 2017, 16:38 »

De toelichting op RAW en de bewijskracht van beeldformats is behoorlijk on-topic, met wat extra service aan de vraagsteller!

Quote : WalterBrokx op 24 november 2017, 15:51
Dus bewijstechnisch is het dan slim om, als je raw-files moet overhandigen, maar niet ook het auteursrecht overdraagt, de RAW-files uit de camera om te zetten naar DNG. Dan heb je zelf nog steeds de originele negatieven.

Leerzaam bovendien!

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Pagina's: 1 2 3 [4]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons