Van harte welkom op ons ondernemersforum

Kom jij ook naar ons volgende evenement?

Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbieden?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Contracten en aanverwante onderwerpen
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbieden? (169 keer gelezen)
PaulU
Newbee

« PaulU Gepost op: 12 juli 2018, 09:44 »

Hallo allen,
Wij hebben een (nu nog) klein bedrijf waarbij we nu voor het eerst een contractverlenging aanbieden aan een medewerker. We zijn tevreden, hij ook, onderhandelingen zijn in principe afgerond op een ding na.

We hebben de keuze gegeven of hij liever een OV-kaart van ons krijgt (optie 1), of dat geld als brutoloon extra (optie 2). Zijn antwoord is dat dit afhangt van privéomstandigheden (redelijke kans op verhuizen naar andere stad). Mijn vraag is: Kunnen we voor optie 1 gaan in het contract en dat na een paar maanden looptijd aanpassen naar optie 2 zonder dat we hem hierna direct voor onbepaalde tijd een contract moeten aanbieden? Ik ben er vrij zeker van dat dit niet als nieuw arbeidscontract geldt, ookal gaat hij in salaris omhoog, maar als gewijzigde arbeidsovereenkomst.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen? Op de vele arbeidscontracten sites kom ik nog niet veel verder.

Alvast bedankt!

Paul
Highio
Moderator

Re: Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbiede
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 12 juli 2018, 09:59 »

PaulU,

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Google eens op cafetariamodel of wacht reacties van experts af.

Wie gaat in bedoeling het contract opstellen?

Groet,

Highio
PaulU
Newbee

Re: Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbiede
« PaulU Antwoord #2 Gepost op: 12 juli 2018, 10:07 »

Dank voor het snelle antwoord en het welkom!
Wij hebben het eerste contract zelf opgesteld, naar voorbeeld van een bevriende ondernemer. Dit tweede contract is ook al opgesteld en in principe akkoord. Er bestaat alleen de kans dat we halverwege het contract de OV-kaart omwisselen voor bruto-loon. Vinden we zelf in principe geen probleem (kosten zijn vrijwel hetzelfde), maar als dat betekent dat we hierna geen contract meer van bepaalde tijd mogen aanbieden wordt het wel vervelend. Idealiter bieden we namelijk volgend jaar nog een keer een contract voor bepaalde tijd aan voordat we naar een contract voor onbepaalde tijd gaan.

Groet,
Paul

UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #3 Gepost op: 12 juli 2018, 10:18 »

U denkt te moeilijk. Neem in de arbeidsovereenkomst de wijzigingsoptie op (met bijv. de voorwaarde dat dit pas na x tijd kan). Ik neem aan dat u niet een jaarkaart verstrekt.

En pas op met contracten die u van anderen krijgt. Dat wil namelijk niet zeggen dat de kwaliteit goed is. En let u wel op dat u met de drie arbeidsovereenkomsten totaal onder de 2 jaar blijft? Anders moet u een transitievergoeding betalen.

Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #4 Gepost op: 12 juli 2018, 10:24 »

Quote : PaulU op 12 juli 2018, 10:07
Vinden we zelf in principe geen probleem (kosten zijn vrijwel hetzelfde)

Kosten zijn voor werknemer niet hetzelfde als er ook privégebruik van die kaart is: dat deel is belast loon of eindheffingsloon.

En door het bruto loon te verlagen wijzigt bovendien ook het loon voor sociale verzekeringswetten als WW en WGA en evt pensioenopbouw, loondoorbetaling bij ziekte etc etc

Lang verhaal kort: deze manier van "verrekenen" is zeker niet de meest optimale en kost vooral werknemer (veel) meer. Beter daarom is verstrekken met eigen bijdrage voor het privé gebruik. Als werkgever is dat -als je het goed doet - ook budgettair neutraal: de werkelijke (reis)kosten had je immers ander ook al vergoed (en het zakelijke deel van een OV-jaarkaart is mogelijk voordeliger dan losse reiskosten )

Quote:
Google eens op cafetariamodel

Doe dat aub vooral niet; totaal ongeschikt is voor kleine werkgevers

PaulU
Newbee

« PaulU Antwoord #5 Gepost op: 12 juli 2018, 10:34 »

Dank allen, hier kan ik wat mee!
UwJurist
UwJurist.nl
Legend

Re: Telt een gewijzigd contract mee in het aantal contracten dat je mag aanbiede 1 reus
« UwJurist Antwoord #6 Gepost op: 12 juli 2018, 10:39 »

Goede aanvulling. Maar volgens mij gaan ze niet het salaris verlagen, maar iets extra's aanbieden. Men schrijft: of dat geld als brutoloon extra (optie 2)

Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #7 Gepost op: 12 juli 2018, 10:49 »

Quote : UwJurist op 12 juli 2018, 10:39
Goede aanvulling. Maar volgens mij gaan ze niet het salaris verlagen, maar iets extra's aanbieden. Men schrijft: of dat geld als brutoloon extra (optie 2)

Je hebt helemaal gelijk.  Werknemer gaat wellicht eerst opteren voor optie 2 (verlengen met hoger loon) en daarna - binnen dit nieuwe contract - alsnog opteren voor optie 1,waarna het bruto loon weer wordt verlaagd tot het oorspronkelijke niveau. Wel een verlaging, maar geen nadeel ten opzichte van de uitgangssituatie.

Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons