BBZ voorschotten worden verrekend

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Financiering
  BBZ voorschotten worden verrekend
Pagina's: 1 [2] 3
Auteur  Onderwerp: BBZ voorschotten worden verrekend (4447 keer gelezen)
Hoofdgebruiker
Legend

Re: BBZ voorschotten worden verrekend
« Hoofdgebruiker Antwoord #15 Gepost op: 4 december 2017, 22:05 »

Ik ga later in op de laatste reacties. Zicht op werk en zicht op voorschot/uitkering. Het woord 'voorschot' zegt het al. Er bestaat een zgn om niet regeling waarbij in bepaalde gevallen de verkregen uitkering, kan worden kwijtgescholden (na afloop kalenderjaar). Eerlijkheidshalve verwachtte ik dat dit ging gebeuren, gezien de situatie, vermogen en inkomen.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #16 Gepost op: 4 december 2017, 22:29 »

Quote : Hans van den Bergh op  4 december 2017, 14:26
Wat zou het woord 'voorschot' nog anders kunnen betekenen?

Voorschot kan ook betekenen: voor de maanden september, oktober en november keren we alvast de BBZ uitkering uit als voorschot in afwachting van de behandeling van de aanvraag. Is het resultaat van die behandeling negatief, dan moet dat voorschot terugbetaald worden. Dan heeft u over genoemde periode wel recht op een alternatieve uitkering. Daarmee kan dat voorschot ook verrekend worden.

HL had lang een BBZ-expert, maar die zie ik niet meer.

Kun je niet iets verkopen om die ene maand te overbruggen?   

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
Hoofdgebruiker
Legend

« Hoofdgebruiker Antwoord #17 Gepost op: 4 december 2017, 22:52 »

Ik heb nog 2 scooters, verwachte opbrengst 900 - 1000 euro. Verder heb ik niets. De woning staat leeg en ik heb geen bezittingen. Probleem is dat die scooters niet uit de schuur mogen (niet op openbare weg, dat zijn de regels). Ze zijn namelijk geschorst. Niemand wil me verzekeren, omdat de vorige verzekeraar heeft beëindigd wegens wanbetaling.

'Niemand' niet te letterlijk nemen, want ik ga door totdat ik alle verzekeraars heb gebeld, maar op korte termijn is dit niet geregeld. Daarna zou ik alle scooterzaken in de omgeving afrijden om die rommel van de hand te doen. Maar ik krijg dus nog geen doorgang tot die verzekering. Als iemand een proefrit wil maken, loop ik bijgevolg het risico op een CJIB boete. En die zijn niet gering. Lang verhaal kort; scooters verkopen is nog niet 1-2-3 geregeld.

Er is zicht op een (gedeeltelijke) uitkering, dus misschien is het probleem binnenkort opgelost. Keiharde garantie op die uitkering heb ik nog niet (geen briefje met daarin een bevestiging).

Eén probleem: werken worden een gevaarlijke bezigheid voor mij. De overtuiging dat werk in loondienst de beste manier is om een inkomen te verwerven (enige garantie op een inkomen), is door de niet op handen tellende problematiek, zó sterk geworden, dat ik ervoor moet oppassen dat ik mezelf niet kapot ga werken.    Want deze ellende zal ik niet zo snel opnieuw opzoeken. Ik ga werken als een idioot. Echt als een mafketel. Die ellende heeft tot een groot aantal overtuigingen geleid, waaronder, dat 'loondienstwerk' behoort tot de belangrijkste dingen in het menselijk bestaan.

Ondernemen misschien in de toekomst, maar dan alleen als ik op voorhand al een ondernemersomzet heb gecreeerd in de maanden die eraan voorafgaan. En waterdichte ondernemingsplannen heb opgesteld.

Zelfs de overheid kan ik niet vertrouwen wat betreft inkomen. Als zij er minder moeilijk mee zouden omgaan, dan waren de uitkering tijdig uitbetaald. En was de achterstand in huur, minder groot geweest.

Quote:
Is het resultaat van die behandeling negatief, dan moet dat voorschot terugbetaald worden. Dan heeft u over genoemde periode wel recht op een alternatieve uitkering. Daarmee kan dat voorschot ook verrekend worden.

Terugbetalen: als ze dit nou eens als waarschuwing in hun communicatie vermelden, waaronder hun brieven, dan kan ik tijdig het gevaar zien aankomen en daarop plannen trekken. Wel recht op alternatieve uitkering over die periode - en daarmee dan verrekenen, juist. Dit is nou precies wat zou zouden kunnen toepassen in dit geval. Enige coulance lijkt mij wel op z'n plaats. Het verrekenen begrijp ik, echter kan ik geen begrip opbrengen voor het geboden alternatief. Ze kunnen je toch niet helemaal zonder uitkering laten zitten? Daar gaat het mij daadwerkelijk om.

Een advocaat sociaal zekerheidsrecht had hier wellicht een stok voor kunnen steken.

StevenK
Raad van Advies
Legend

« StevenK Antwoord #18 Gepost op: 5 december 2017, 06:02 »

Quote : Hoofdgebruiker op  4 december 2017, 22:52
Ik heb nog 2 scooters, verwachte opbrengst 900 - 1000 euro. Verder heb ik niets. De woning staat leeg en ik heb geen bezittingen. Probleem is dat die scooters niet uit de schuur mogen

Dat maakt voor verkopen toch helemaal niets uit? Sterker nog, het is reden te meer om ze direct te verkopen: jij kunt er niet mee rijden, een ander wel.

En voor de rest: kruip uit je slachtoffer rol. Voorschot is precies wat het is, een vooruitbetaling waarvan je mocht begrijpen dat die verrekend zou gaan worden. Niks 'hadden ze moeten zeggen' of 'ik weet niks van BBZ', maar gezond boeren verstand.

Verkoop die scooters, ga werken. Dan heb je ook minder tijd om je druk te maken.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl
Focus op ondernemers- en insolventierecht
blog: http://advocaatkroesbergen.wordpress.com
Norbert Bakker
Heeft gelukkig meer verstand van verzekeren
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #19 Gepost op: 5 december 2017, 07:57 »

Quote:
'Niemand' niet te letterlijk nemen, want ik ga door totdat ik alle verzekeraars heb gebeld

allemaal  verspilde energie aan bijzaken, en nog meer bijdragen aan die berg waar jij niets aan doet.
Je heb echt geen verzekering nodig om een scooter te kunnen verkopen. Zet die dingen op marktplaats of bel die handelaren.

Enne: jij hoeft en kunt na royement wegens wanbetaling maar één verzekeraar te bellen, en dat is de Vereende
wimj
Super Senior

« wimj Antwoord #20 Gepost op: 5 december 2017, 08:33 »

Quote : Norbert Bakker op  5 december 2017, 07:57
Je heb echt geen verzekering nodig om een scooter te kunnen verkopen. Zet die dingen op marktplaats of bel die handelaren.

Als iemand die scooter wil kopen via Marktplaats dan wil hij toch een proefrit maken? Bij mij zouden alle alarmbellen afgaan als dat niet zou mogen.
Rik99
Legend

« Rik99 Antwoord #21 Gepost op: 5 december 2017, 08:40 »

Quote : Norbert Bakker op  5 december 2017, 07:57
Enne: jij hoeft en kunt na royement wegens wanbetaling maar één verzekeraar te bellen, en dat is de Vereende

Of Diks Verzekeeringen. Kun je binnen 14 dagen ook weer kosteloos annuleren  

Overigens... deze twee zijn echt niet de enige waar je terecht kunt.
Norbert Bakker
Heeft gelukkig meer verstand van verzekeren
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #22 Gepost op: 5 december 2017, 08:46 »

Quote:
Overigens... deze twee zijn echt niet de enige waar je terecht kunt.

In ieder geval meer dan genoeg tips voor vraagsteller om zijn hoofd te gebruiken en die scooters vandaag nog te verkopen, met of zonder verzekerde proefrit.
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

« Hans van den Bergh Antwoord #23 Gepost op: 5 december 2017, 11:42 »

Inderdaad maar snel verkopen, schorsen is maar één jaar geldig, als je dat laat verlopen, kom je ook daar weer voor onverwachte kosten te staan. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/tijdelijk-niet-gebruiken/schorsing-onli...

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #24 Gepost op: 5 december 2017, 15:26 »

Er staat een simpele oplossing voor jouw meest urgente probleem (het is wel een opeenstapeling) in de schuur en je gaat hier enorm ingewikkelde verhalen ophangen? Tijdverspilling! Teveel hoofdgebruik. Laat de handjes wapperen. Bel een handelaar of zet de scooters zelf op Marktplaats. Dan maar iets minder geld, maar je wint kostbare tijd.

Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

« Ritzema Antwoord #25 Gepost op: 5 december 2017, 16:00 »

Kan hier misschien een slotje op?  Topicstarter is inmiddels meer dan gewezen op de inconsequentie van z'n handelen. (niet) te verzekeren scooters e.d. geloof ik wel en dragen in feite niet toe aan de voortzetting van deze voorheen zinvolle discussie.

TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: BBZ voorschotten worden verrekend 1 reus
« TwaBla Antwoord #26 Gepost op: 5 december 2017, 16:09 »

Quote : Ritzema op  5 december 2017, 16:00
Kan hier misschien een slotje op?

HL is geen vraagbaak maar een forum.

Het vraagstuk van de verrekening van voorschotten BBZ heeft meer aspecten die wellicht later nog aan de orde komen.

Als je een topic niet meer interessant vindt, lees je toch andere topics.   

Ritzema
barcodewinkel.n l levert Barcode & Point of Sale Apparatuur
Super Senior

« Ritzema Antwoord #27 Gepost op: 5 december 2017, 16:16 »

@twabla   

Patrick Keizer
Legend

Re: BBZ voorschotten worden verrekend 1 reus
« Patrick Keizer Antwoord #28 Gepost op: 5 december 2017, 16:17 »

De (BBZ) problematiek loopt al sinds augustus 2014... Lijkt mij dat TS meer hulp nodig heeft dan alleen advies over al dan niet rechtmatig verrekenen van voorschotten BBZ. Al eens aan de hulp van maatschappelijk werk gedacht?

Hoofdgebruiker
Legend

« Hoofdgebruiker Antwoord #29 Gepost op: 5 december 2017, 17:25 »

Quote:
Inderdaad maar snel verkopen, schorsen is maar één jaar geldig, als je dat laat verlopen, kom je ook daar weer voor onverwachte kosten te staan. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/tijdelijk-niet-gebruiken/schorsing-onli......

Er is geen limiet hoe vaak een schorsing verlengd kan worden. Dus ik ben inmiddels vaste klant. Geen onverwachtse kosten, maar een korting! Dat zou redelijker zijn, denk ik. (zonder gekheid, snel verkopen = volledig mee eens.)

Quote:
De (BBZ) problematiek loopt al sinds augustus 2014... Lijkt mij dat TS meer hulp nodig heeft dan alleen advies over al dan niet rechtmatig verrekenen van voorschotten BBZ. Al eens aan de hulp van maatschappelijk werk gedacht?

Zoals gezegd, het ziet ernaar uit dat er toch een uitkering zal worden verstrekt. Voor 2 maanden. Nu dus wel precies volgens advies van adviseur die levensvatbaarheid onderzocht (hij zei ook; geef 'm 2 maanden). Dus deze discussie kunnen we vooralsnog sluiten. Als de uitkering onverhoopt niet verstrekt wordt (ze hebben zich vaker niet aan de afspraken gehouden), zal ik hier een post alsnog over plaatsen.

Goed, en dan nu maatschappelijk werk. Ja, inderdaad. Er speelt inderdaad een hele hoop. En juist maatschappelijk werk (waar ik sinds juni/juli 2017) al door wordt begeleid, heeft gezorgd voor enig zicht op een uitkering.

Dus volgens mij hebben we het belangrijkste behandeld nu. Ik heb nu geen tijd om in te gaan op alle reacties. Er is alweer een dag voorbij aan een deurwaardersoorlog en het onprofessioneel handelen van een rechtbank. Dit terwijl ik had moeten focussen op het werk vandaag en een paar andere spoedeisende taken. Ik vraag me serieus af of ik geen posttraumatische stressstoornis ga overhouden aan dit alles! Ben ik vervloekt of zo?

Wie het weet, mag het zeggen. Ik ga in ieder geval even verder; gegroet.

Pagina's: 1 [2] 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons