Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Overname Shishalounge (waterpijplounge) stappen

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Financiering
  Overname Shishalounge (waterpijplounge) stappen
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Overname Shishalounge (waterpijplounge) stappen  (3164 keer gelezen)
tommie95
Newbee

Re: Overname Shishalounge (waterpijplounge) stappen
« tommie95 Antwoord #15 Gepost op: 14 november 2017, 13:01 »

Quote : Ron van der Kolk op 14 november 2017, 10:11
Quote : tommie95 op 13 november 2017, 23:18
Mijn neefje en ik willen een lounge overnemen. De huidige huurder wil voor de overname €30.000,-  inclusief de inventaris. Wij willen dit bedrag financieren bij een bank. Wij hebben eerder geen zaak gehad en hebben ook geen ervaring met overnemen, juridische zaken etc.  We weten ook niet waar we moeten zijn met onze vragen.

Je vraagt je af hoe je €30.000 moet financieren maar niet of die €30.000 wel een verstandige investering is?

Klassieke fout van de beginnende ondernemer: alleen aandacht voor de eenmalige kostenkant en geen enkele notie van de doorlopende opbrengsten- en risicokant. Snap ik wel hoor, het hebben van een eigen winkeltje klinkt vaak heel aanlokkelijk.

Advies: vooral niet aan beginnen! Leer eerst meer over ondernemen. Ga bijvoorbeeld eens in loondienst bij zo'n lounge om te kijken hoe dat allemaal werkt, wat dingen kosten, wat dingen opleveren, waar risico's zitten, enzovoorts. Dat is allemaal beter dan jezelf voor €30.000 in de schulden steken terwijl je geen idee hebt wat je koopt of hoe je zoiets moet exploiteren.

Bedankt voor uw advies..
Yahoo Belastingparadijzen
Super Senior

« Yahoo Belastingparadijzen Antwoord #16 Gepost op: 2 december 2017, 13:48 »

Quote : tommie95 op 13 november 2017, 23:18
Beste lezers van HL,

Mijn neefje en ik willen een lounge overnemen. De huidige huurder wil voor de overname €30.000,-  inclusief de inventaris. Wij willen dit bedrag financieren bij een bank. Wij hebben eerder geen zaak gehad en hebben ook geen ervaring met overnemen, juridische zaken etc.  We weten ook niet waar we moeten zijn met onze vragen..

Voor de financiering moeten we een ondernemingsplan opstellen en daarvoor hebben wij de jaarrekening van de lounge nodig. Maar moet de jaarrekening getekend zijn door een accountant of hoeft dat niet ? Zo ja, wat nou als ze dat niet hebben gedaan ?

De huidige huurder zegt dat de eigenaar van dat pand in Duitsland woont. Moet de eigenaar van dat pand ook aanwezig zijn ?
Wat zijn de stappen die we moeten volgen? Moet er een notaris ingeschakeld worden ?
Graag hoor ik het van jullie, alvast bedankt !

Aangaande de geldverstrekking van E30.000,- : ergens in de thread schrijf je dat jullie werkervaring in de horeca hebben. Dan is het veel makkelijker als je op basis van je huidige loonstroken ieder E15.000,- leent. Zelf heb ik lang geleden bij twee banken als accountmanager zakelijk gewerkt. Wij financierden GEEN horeca! En een waterpijpcafe, daar wil geen enkele bank wat mee te maken hebben.
Deze opstelling is voor een oplettende krantenlezer best begrijpelijk: Afgehakt hoofd voor Amsterdam's waterpijpcafe

Hou er ook rekening mee dat de gemeente waar je je zaak wil gaan openen waarschijnlijk een langdurig Bibob-onderzoek zal gaan beginnen: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob)

Phileine
M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« Phileine Antwoord #17 Gepost op: 4 december 2017, 19:05 »

Ik heb wel ervaring met overnames in de horeca. Het belangrijkste is: krijg jij een vergunning (exploitatie)? Die vergunning die er wellicht nu is kan je niet zo overdragen. Het bestemmingsplan en jouw achtergrond is van belang. Welke bestemming heeft de locatie nu? Google maar want staat allemaal online. Gemengde bestemmingen mag je bijvoorbeeld alleen kleine horeca vestigen en moet om 23.00 dicht en verder wil je weten of je alcohol mag schenken.

Daarnaast heb je certificaat sociale hygiene nodig indien je horeca exploiteert. Niet zo moeilijk en niet duur maar wel vereiste.

Financiering voor EUR 30k, ik lees hier dat de bank niet meedoet (denk ik ook), maar je zou de verhuurder eens kunnen vragen of hij bereid is om mee te financieren. Een verhuurder heeft belang bj een goed betalende huurder en wil daar vaak wel wat in investeren. Horeca levert per m2 veel winst op.
Hij zal de overnamesom niet betalen maar kan wellicht wat regelen wat betreft de huursom. Jij zou met verkoper termijnen kunnen afspreken (al zou ik dat als ik verkoper was nooit doen)

Phileine
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons