Afrekenen met Belastingdienst bij overdracht eenmanszaak ?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Afrekenen met Belastingdienst bij overdracht eenmanszaak ?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Afrekenen met Belastingdienst bij overdracht eenmanszaak ? (1381 keer gelezen)
4711
Legend

Re: Afrekenen met Belastingdienst bij overdracht eenmanszaak ?
« 4711 Antwoord #15 Gepost op: 8 november 2017, 19:16 »

Anne,

Allereerst moet ik zeggen dat ik datgene je bedacht hebt niet zo’n heel 'zakelijke' constructie vind, maar eerder een soort 'familie' constructie.
En dus is het zakelijke aspect niet heel aanwezig bij je overwegingen (en dat kan dan weer fiscale consequenties hebben) lijkt mij, maar ja…

Stel dat je slotbalans is zoals je geschetst hebt:

Je hebt dus een (1.) auto, (2.) geld op een bankrekening en (3.) een vordering op een klant.
Daar staat tegenover een schuld aan (4.) BTW en (5.) een leverancier. En dus heb je ook ( 6.) een (positief) eigen vermogen wanneer je stopt.

1.    De auto  ben je van plan om zelf te houden.
2.    Het geld is toch van jou, maar uiteraard kan je het ook weggeven aan je zoon.
3.    De klant zal toch wel jouw vordering aan jou voldoen neem ik aan en niet aan iemand anders (zoals je zoon).
4.    De BTW schuld moet je toch zelf voldoen.
5.    De leverancier zal toch bij jou aankloppen als je de schuld aan hem/haar niet voldoet.
6.    Dat gaat dan over naar jou privé (want het is jouw eigen vermogen), wanneer je stopt als ondernemer.

Dan vraag je hoe de openingsbalans van je zoon eruit ziet:
Geen idee. Een auto heeft hij niet. En klanten komen kennelijk vanzelf (dat zijn o.a. jouw 'oude' klanten die je "om niet" hebt weggegeven).
Misschien heeft hij geld in de zaak gestopt, maar dat zal dan blijken uit het saldo van zijn bankrekening of zijn kas.

En misschien brengt hij andere zaken in de onderneming bij de start! Ik zou het niet kunnen ruiken, eerlijk gezegd…

En dan vraag je of je BTW verschuldigd bent wanneer je 'marge-auto' naar privé gaat:

Nee, dat ben je dan weer niet (maar de vraag is natuurlijk of deze – de auto dus - eigenlijk niet 'doorgeschoven' wordt naar je zoon en dat kan dan weer misschien allerlei andere gevolgen hebben, alhoewel je wanneer je de gehele rijschool zou 'doorsluizen' ook geen BTW verschuldigd zou zijn dus dat zal wel loslopen lijkt mij…).

En dan vraag je ook nog eens of jouw zoon BTW als voorbelasting kan verrekenen/terugvragen wanneer hij jouw (auto)kosten voldoet:

Eigenlijk moet hij facturen (met BTW!) hebben die op zijn (bedrijfs-)naam gesteld zijn.
Ik heb geen idee hoe jullie dit willen gaan vormgeven, maar wanneer jij de eigenaar bent (zonder BTW plichtig te zijn!) en dit als het ware 'doorberekent' naar derden (jouw zoon), dan wordt dit wel een beetje ingewikkeld.
Mij een beetje té ingewikkeld voor een forum. En waarschijnlijk dat je daarom zo teleurgesteld lijkt te zijn over de reacties van allerlei vrijwilligers hier op HL en het uitblijven van "antwoorden op je vragen".

Peter
« Laatste verandering: 8 november 2017, 19:19 door P. »

Anne.Koek
Junior

« Anne.Koek Antwoord #16 Gepost op: 8 november 2017, 19:54 »

Beste Peter

Bedankt voor de reactie.
Toevallig ben ik vanmiddag bij een administratiekantoor geweest en mijn verhaal gedaan. Het zat ons niet lekker. Dit was zijn conclusie:
De auto gaat naar mij privé, dit zal wel moeten omdat deze op mijn naam staat. De kosten zoals wegenbelasting en verzekering zijn niet aftrekbaar. De gebruikerskosten zoals tanken en onderhoud wel. Hij rijdt er immers zakelijk in. Dus ook de btw kan afgetrokken worden. Ik hoef idd geen btw af te rekenen omdat er bij aanschaf ook geen btw is teruggevraagd.

Verder blijft de rest van de balans zo staan en worden gebruikt als beginbalans voor mijn zoon.
Het bedrag wat ik als eigen vermogen heb staan moet hij mij betalen. Dit kan worden gezien als een schenking. Mijn zoon blijft immers dezelfde bankrekening gebruiken, deze is al overgezet op zijn naam.
De btw over kwartaal 1 betaald hij dus net als de crediteuren. De debiteuren en het banksaldo zijn dus voor hem. Het bedrag wat we dan overhouden aan de passivakant op mijn eindbalans is mijn eigenvermogen en de waarde van mijn bedrijf. Dit moet hij mij dus betalen.

Zoals het mij werd verteld en uitgelegd klinkt behoorlijk logisch in mijn ogen.
U ook?

4711
Legend

« 4711 Antwoord #17 Gepost op: 8 november 2017, 20:07 »

Quote : Anne.Koek op  8 november 2017, 19:54
De auto gaat naar mij privé, dit zal wel moeten omdat deze op mijn naam staat. De kosten zoals wegenbelasting en verzekering zijn niet aftrekbaar. De gebruikerskosten zoals tanken en onderhoud wel. Hij rijdt er immers zakelijk in. Dus ook de btw kan afgetrokken worden.

En wat hebben jullie dan bedacht inzake het privégebruik van de auto?
Zowel voor de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting?

Want deze oplossing is toch een soort 'mengelmoes' van allerlei regelingen, als ik het goed lees dan:
Gebruik en onderhoud zakelijk, zowel voor de IB als de BTW.
Motorrijtuigenbelasting en verzekering (en eventuele afschrijvingen/waardeverminderingen) zijn privé.

En wat gebeurt er als er een verbetering (dus geen onderhoud, maar bijvoorbeeld het 'opknappen' van de auto) plaatsvindt? Is dat dan zakelijk of privé...
« Laatste verandering: 8 november 2017, 20:10 door P. »

Anne.Koek
Junior

« Anne.Koek Antwoord #18 Gepost op: 8 november 2017, 20:18 »

Om eerlijk te zijn niet over gehad. Mijn zoon rijdt idd wel privé in de auto.
Wat betreft de kosten brandstof en onderhoud was het antwoord dat het gewoon aftrekbaar is omdat hij er in rijdt.
Wat een gedoe zeg.

Hoe kunnen we dit dan oplossen/ indekken?

Had ik de auto achteraf nu maar gewoon op zijn naam gezet! Maar goed, dit is nu niet meer terug te draaien.

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons