Artikel: Bitcoins en belastingen

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8
Auteur  Onderwerp: Artikel: Bitcoins en belastingen (11147 keer gelezen)
Cosara
Europhile
Legend

Re: Artikel: Bitcoins en belastingen
« Cosara Antwoord #90 Gepost op: 11 februari 2018, 08:54 »

Quote : wpronk op 10 februari 2018, 21:12
Wat heeft dit met ondernemen te maken ?? Niets toch ?Slotje  er op zou ik zeggen !!

Sinds wanneer heeft de handel in valuta niets met ondernemen te maken? Het is net zo oud als valuta zelf.

De Republiek Montenegro heeft geen eigen munt, maar maakt voor 100% illigaal gebruik van de Euro als (inter)nationaal ruilmiddel ... en dat voor een land dat zelfs geen geen lidstaat van de Europese Unie is.

Het is maar net wat je toestaat of gedoogd.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Ab Bauer
App bouwer
Legend

Re: Artikel: Bitcoins en belastingen 1 reus
« Ab Bauer Antwoord #91 Gepost op: 11 februari 2018, 10:23 »

Op zich heb je wel een punt dat de discussie over de waarde van Bitcoin geen borrelpraat moet worden. HL is geen beleggings forum waar eindeloos gekletst wordt over dalende of stijgende koersen.

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen het hele Bitcoin gebeuren. Zoek op Youtube naar uitleg over Bitcoin en je komt in een wereld van zwetsers, oplichters en paradijsvogels terecht. De recente prijsstijging van eind vorig jaar trekt een leger van gelukszoekers aan en de filmpjes van zogenoemde Bitcoin experts zijn niet te harden.

Voor mij blijft de serieusheid waarmee mensen ook hier op HL over Bitcoin praten wonderlijk.
Discussiëren of de peildatum nu een minuut vóór of een minuut ná Nieuwjaarsdag 0:00 uur is werkt op mijn lachspieren.

De opzet van Bitcoin als een betaalmiddel zonder centrale macht is een typische nerd gedachte. De techniek als oplossing voor alle problemen (Making the world a better place...). Helaas blijkt de praktijk altijd lastiger. Er zijn zoveel krachten in de wereld die, met gebruik van macht en geweld, hun belangen zullen verdedigen dat ik vrees voor Bitcoin. En als de Bitcoin niet aan externe krachten ten onder gaat zal er door interne ruzies een einde aan komen. Er moeten nog veel stappen genomen worden (zo is de transactiesnelheid belachelijk laag en moeilijk te verbeteren) dat er toch vanuit een centraal orgaan regels opgesteld moeten worden. En dat is weer in strijd met het idee van een decentraal netwerk. Kortom, ik zie het nog niet gebeuren.

De Blockchain techniek vind ik veel interessanter dan die Bitcoin. Daarvoor is dit forum over Ondernemerschap en innovatie juist bij uitstek geschikt. Alhoewel na tien jaar roepen dat 'dit alles gaat veranderen' er nog maar bitter weinig Blockchain succesverhalen uit de praktijk zijn.

Sieb & Oscar - handgebonden fotoboekjes bekleed met zijde.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #92 Gepost op: 11 februari 2018, 10:50 »

Dit topic is bedoeld voor bespreking van het artikel Bitcoins en belastingen. Er bestaat een subboard voor life sciences, misschien moeten we de wenselijkheid van een subboard voor blockchain technology (initiatieven of toepassingen) dan maar eens bespreken.

Modgroet,

Highio
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #93 Gepost op: 11 februari 2018, 12:05 »

Als de kaars is opgebrand dooft de vlam vanzelf.

Ik sluit mij aan bij de wijze woorden van TwaBla ...
Quote : TwaBla op 10 februari 2018, 21:50
Je hoeft niet alle topics op dit forum te volgen.   

... en mocht er voor de één sprake zijn van enige prietpraat, dan kan voor een ánder daaruit iets moois groeien.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Paul Stuyver
Legend

« Paul Stuyver Antwoord #94 Gepost op: 12 februari 2018, 08:15 »

Er komt bij mij het gevoel op als ik de reacties lees, en reuzen/kneuzen, dat ik weer aan de legendarische "experts" moet denken die "de digitale snelweg" al dood verklaarden voordat het aansloeg.

Eveneens de mooie video's van Griet Titulaar die met mobiele koelkast op een fiets verklaarde dat later iedereen wel eens zo de wereld in ging.

Het heeft ook geen zin in dit stadium te verklaren dat bitcoin goud is of lood. Het is echter wel duidelijk wie de oogkleppen op heeft aan beide kanten van het voor/tegen argument.

| Leds save the planet | http://www.proton-industries.com |
prinsrachid
Legend

Re: Artikel: Bitcoins en belastingen 1 reus
« prinsrachid Antwoord #95 Gepost op: 12 februari 2018, 16:06 »

Quote : Ab Bauer op 11 februari 2018, 10:23
De opzet van Bitcoin als een betaalmiddel zonder centrale macht is een typische nerd gedachte. De techniek als oplossing voor alle problemen (Making the world a better place...).

Hmm... what is hier 'nerdgedachte' aan? Wat is überhaupt een nerdgedachte? En wat is daar typisch aan? Er waarom gebruik je die term eigenlijk pejoratief? En waarom doe je nu net alsof iemand beweert dat "techniek" de oplossing is voor "alle" problemen, terwijl bitcoin hooguit een manier is om mogelijke problemen met centralisatie op te lossen. Ik vind dat je nogal uit de bocht vliegt hier.

Alhoewel na tien jaar roepen dat 'dit alles gaat veranderen' er nog maar bitter weinig Blockchain succesverhalen uit de praktijk zijn.

Vertel dat maar aan Zimbabwanen dan. Nadat Robert Mugabe het hele land naar de knoppen hielp met idiote hyperinflatie (biljetten van 100.000.000.000.000 Zimbabwaanse dollars), werd de Zimbabwaanse munt afgeschaft en de Amerikaanse dollar ingevoerd. Eind vorig jaar waren er alleen niet genoeg dollarbiljetten meer. De overheid ging vervolgens over op IOU's (eigenlijk een soort Monopoly-geld) waarin niemand echt vertrouwen had. Het gevolg is dat bitcoin in Zimbabwe een behoorlijk voet aan de grond heeft gekregen, met name vanwege het decentrale karakter ervan. Ze hebben een behoorlijk geavanceerd eigen trading platform in Golix en bitcoin is nu vrij algemeen geaccepteerd. Autootje kopen? Kan gewoon in bitcoin?

De Blockchain techniek vind ik veel interessanter dan die Bitcoin.

Hashgraph is all the rage now. Maar zoals ik al eerder zei:
Quote:
De tijd zal het leren. Ik denk altijd dat er twee krachten tegelijkertijd werken op een nieuwe ontwikkeling: mensen die er evangelisch over preken en mensen die zich er met hand en tand tegen verzetten. Wie er wint zal afhangen van de mate waarin het voor het grote publiek makkelijk, handig, simpel, goedkoop, snel, etc zal werken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #96 Gepost op: 12 februari 2018, 17:50 »

Quote : prinsrachid op 12 februari 2018, 16:06
Vertel dat maar aan Zimbabwanen dan.

Ja, alle Zimbabwanen doen boodschappen met bitcoins.

Ik zou zulke verhalen niet al te serieus nemen.

De Zimbabwaanse munt was zo zwak dat ze overgeschakeld zijn op Zuidafrikaanse rand (ook niet bepaald een koersvaste munt) en dollars. Wie wat grotere sommen geld heeft, wijkt uit naar zekerheid en dan is bitcoin (met een groeiende waarde) even aanlokkelijk. Maar uiteindelijk harstikke onpraktisch. Een dollaraccount is minder kwetsbaar. Heb je helemaal geen biljetten voor nodig.

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #97 Gepost op: 12 februari 2018, 19:54 »

Quote : TwaBla op 12 februari 2018, 17:50
Wie wat grotere sommen geld heeft, wijkt uit naar zekerheid en dan is bitcoin (met een groeiende waarde) even aanlokkelijk.

Overigens, als bitcoin nou een stabiel betaalmiddel was hadden de Zimbabwanen er wat aan gehad. Net als de Wära in Duitsland destijds. Maar die krankzinnige speculatie doorkruist alle goede bedoelingen. Dat heeft op zich niks met cryptocurrencies te maken, wel met de madness of crowds.

De schaduwkant van Dick Bruna. Tot 19 augustus te zien in de Kunsthal te Rotterdam.
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #98 Gepost op: 16 maart 2018, 09:40 »

Een gevaar wat in de Bitcoins & Belastingen discussie nog weinig naar voren is gekomen: diefstal van je Bitcoins en hoe je dit bewijst aan de Belastingdienst. Uit een leuk artikel hierover:

1. How can I be 100% sure that I am the only one controlling a private key, at all times. You can’t.
2. How can I prove that I have lost the control over crypto value and that I am not liable for taxation on the lost funds. You can’t.

Als ik het goed begrijp loop je dus een dubbel risico. Het verlies van je Bitcoins en vervolgens het probleem dat je dit niet kan bewijzen tegenover de Belastingdienst.

20 maart aanstaande is hierover ook een Meetup in Amsterdam (Blockchain regulations: Tax rules, privacy, illegal activities)

Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #99 Gepost op: 16 maart 2018, 11:25 »

Quote:
Als ik het goed begrijp loop je dus een dubbel risico. Het verlies van je Bitcoins en vervolgens het probleem dat je dit niet kan bewijzen tegenover de Belastingdienst.

Vervang in deze zin "bitcoins" eens voor goudstaven of diamanten of - nog simpeler - contant geld of waardepapier.

Niets nieuws onder de zon   

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #100 Gepost op: 16 maart 2018, 11:41 »

Quote : Norbert Bakker op 16 maart 2018, 11:25
Vervang in deze zin "bitcoins" eens voor goudstaven of diamanten of - nog simpeler - contant geld of waardepapier.

Kan je je ook verzekeren tegen Bitcoin diefstal dan?

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #101 Gepost op: 16 maart 2018, 11:47 »

Quote : Ab Bauer op 16 maart 2018, 11:41
Quote : Norbert Bakker op 16 maart 2018, 11:25

Met gokken en verzekeren kan alles ...

Insurers Begin to Offer Cryptocurrency Theft Cover, Tackling Risks of Growing Sector....

Norbert Bakker
B2BSure, verzekeringen en risicobeheer
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #102 Gepost op: 16 maart 2018, 12:57 »

Quote : Ab Bauer op 16 maart 2018, 11:41

Nog niet, verzekeraars sluiten ongereguleerd geld nu nog uit.

Maar kijk nu ook nog eens naar de recente kluiskraak bij Rabobank: daar moeten de houders gaan aantonen wat er precies aan goud, diamanten, geld en waarde papieren in die kluis lag, anders krijgen ze het niet vergoed!

Snap je mijn punt?

Nog steeds niets nieuws onder de zon

prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #103 Gepost op: 16 maart 2018, 18:00 »

Quote : Ab Bauer op 16 maart 2018, 09:40

Bij inkomen en vermogen ligt de bewijslast bij de Belastingdienst, bij aftrekposten ligt de bewijslast omgekeerd.

De bewijslast ligt dus in jouw voorbeeld niet bij degene die aangeeft, maar bij de Belastingdienst. Als je je bitcoins kwijt raakt en vervolgens dus ook niet opgeeft, is het aan de fiscus om te bewijzen dat je die bitcoins nog wél hebt - als ze dat van mening zijn.

Zoals ik al in het artikel aangaf is dat niet uniek voor bitcoin, maar zelfs nog sterker het geval voor contant geld. Van bitcoin wordt letterlijk elke transactie in een openbaar grootboek bijgehouden; van contact geld helemaal niets. Maar ook bij contante betalingen staat de fiscus niet helemaal machteloos. Middels boekenonderzoeken bij potentiële leveranciers kan vaak toch achterhaald wie de betaling heeft verricht. Aangezien bitcoin overal electronische vingerafdrukken achterlaat is het alleen maar makkelijker.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #104 Gepost op: 17 maart 2018, 19:01 »

Quote : prinsrachid op 16 maart 2018, 18:00
Quote : Ab Bauer op 16 maart 2018, 09:40

Bij inkomen en vermogen ligt de bewijslast bij de Belastingdienst, bij aftrekposten ligt de bewijslast omgekeerd.

Jaar 1: je geeft ter waarde van 1M EUR bitcoin aan.
Jaar 2: je zegt dat je wallet verloren is.

Fiscus slaat je voor 1M aan (of wat de courante waarde op dat moment is). Bewijs dat je dat hebt: je aangifte over het vorige jaar. Wat mis ik?

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons