auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé. (732 keer gelezen)
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: auto van de zaak (eenmanszaak) naar privé.
« Joost Rietveld Antwoord #15 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:25 »

Uiteraard kan dat.

Maar dit is gewoon de fiscale realiteit: als het gebruik dusdanig wijzigt dat een auto van verplicht privé of ondernemingsvermogen ineens keuzevermogen wordt dan kan de auto van de balans af en naar privé

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
beware
Junior

« beware Antwoord #16 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:49 »

Quote : Joost Rietveld op 10 oktober 2018, 21:25
Uiteraard kan dat.

Maar dit is gewoon de fiscale realiteit: als het gebruik dusdanig wijzigt dat een auto van verplicht privé of ondernemingsvermogen ineens keuzevermogen wordt dan kan de auto van de balans af en naar privé

Ik hoor hier dus voor het eerst dat ik deze verandering wel zonder ongewenste fiscale consequenties kan doorvoeren.
Ik hoop dat dit niet weerlegd wordt.

Thx.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #17 Gepost op: 10 oktober 2018, 21:55 »

Dat komt omdat in je berichten lang niet duidelijk was dat je de auto aantoonbaar onder 500 km privé gebruikte en pas Cosara voor het eerst vroeg naar de nieuwe privé kilometers.

Kijk op HL maar eens op heretikettering

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #18 Gepost op: 10 oktober 2018, 23:53 »

Quote : beware op 10 oktober 2018, 21:49
Quote : Joost Rietveld op 10 oktober 2018, 21:25
Uiteraard kan dat.

Ik hoor hier dus voor het eerst dat ik deze verandering wel zonder ongewenste fiscale consequenties kan doorvoeren.Ik hoop dat dit niet weerlegd wordt.

Nou, die weerlegging is wel denkbaar.

Een en ander hangt helemaal af van de hoeveelheid zakelijke en privé kilometer die nu gereden gaan worden. Het komt op mij een beetje onwaarschijnlijk over als met de zakelijke auto opeens voor meer dan 90% privé wordt gereden.

Een heretiketering van vermogensbestanddelen kan eigenlijk alleen als er sprake is van verplicht zakelijk naar verplicht privé-vermogen. De Belastingdienst zal in uw geval redeneren dat het zakelijke gebruik van het vermogensbestanddeel (de auto) geen substantiële wijziging heeft ondergaan. Een verschuiving binnen de bandbreedte 90%zakelijk-90%privé zal door de Belastingdienst worden gezien als een normale variatie en niet worden gehonoreerd met een heretikettering.

Het keuzevermogen komt slecht ter sprake op het moment van ingebruikname van de vermogensbestanddeel ... eenmalig en definitief.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #19 Gepost op: 11 oktober 2018, 08:41 »

Heb je een bron voor je stelling Cosara?

De auto was bij ingebruikname namelijk geen keuzevermogen vanwege het voorgenomen privégebruik <500 km, maar verplicht zakelijk vermogen.

Imho kan bij een duidelijke wijziging van gebruik dan weldegelijk opnieuw etikettering plaatsvinden.

Groet
Joost

Denarius advies Linkedin
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #20 Gepost op: 11 oktober 2018, 09:29 »

Quote : Joost Rietveld op 11 oktober 2018, 08:41
Heb je een bron voor je stelling Cosara?

Geen bron, maar eigen interpretatie van de regels. Ook ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel.

Quote : Joost Rietveld op 11 oktober 2018, 08:41
De auto was bij ingebruikname namelijk geen keuzevermogen vanwege het voorgenomen privégebruik <500 km, maar verplicht zakelijk vermogen. Imho kan bij een duidelijke wijziging van gebruik dan weldegelijk opnieuw etikettering plaatsvinden.

Volgens de spaarzame gegeven informatie door TS gaat het zakelijk gebruik niet wezenlijk anders worden ... de privé auto wordt verkocht en dus wordt de zakelijke auto nu ook privé gebruikt ...  en dus is er IMHO geen reden om een heretikettering toe te wijzen. Als de Belastingdienst daar anders tegen aan kijkt, dan hoor ik dat graag.

Enige achtergrondinformatie in deze kwestie: keuzevrijheid in de vermogensetiketteting.

Verder heeft TS wel een punt en hij is niet de enigste in ondernemersland ... de zakelijke auto verkopen en in privé een andere auto terugkopen lost alle problemen op. Wat TS wil, is de eigen bekende en goed onderhouden zakelijke auto overhevelen/verkopen naar privé/aan echtgenote ... en daar ligt het manco van de betreffende wetsregels, want die staat dat niet toe. Dat heeft tot gevolg dat er creatief met de regels wordt omgegaan, wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Vanuit de situatie van TS gezien is de vraag dus heel logisch en begrijpbaar... wat is het risico (bij een belastingcontrole) als van de regel wordt afgeweken? Het mag duidelijk zijn dat iedere boekhouder hierover wel een eigen creatieve mening heeft, maar geen antwoord op deze vraag kan of wil geven.

Ik zou willen zeggen ... leg het uit aan de Belastingdienst, verzoek om een heretikettering en laat het ons hier weten wat er is besloten.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

« Hans v Nijnatten Antwoord #21 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:38 »

Belastingdienst is duidelijk: bij aanschaf (eerst volgende aangifte) zakelijk of privé etiketteren.

Maar als je nu toch de auto aan je vrouw verkoopt of gewoon onttrekt aan de zaak op basis van koerslijst
ANWB of een taxatierapport, en je pakt netjes een eventuele boekwinst en draagt BTW af?

Het ergste wat dan kan gebeuren is een controle waarbij de inspecteur concludeert dat dit (eigenlijk) niet is toegestaan. Vervolgens moet hij bewijzen wat de schade is die de belastingdienst heeft gehad naar aanleiding van de malversatie om bijvoorbeeld een naheffing/boete op te leggen.

Er zijn diverse tools beschikbaar waar je kan uitrekenen of je een auto beter privé of zakelijk kan rijden. De verschillen zijn voor de meeste situaties niet erg groot, en daarmee de schade voor de belastingdienst ook niet. Er kan zelfs sprake zijn van een voordeel.

En het mooie is dat de belastingdienst zelf de auto als voorbeeld geeft als het gaat om privéonttrekkingen.

Quote:
Wat is de waarde van de storting/onttrekking?
In de meeste gevallen gaat u bij een storting of onttrekking uit van de waarde in het economisch verkeer. Dat is de waarde die in normale koop- en verkoopsituaties zou gelden. Bij bedrijfsmiddelen zoals computers en auto’s is deze waarde vaak redelijk makkelijk te bepalen.

bron

Het feit dat je de auto kan verkopen aan een ander en een zelfde auto weer terug mag kopen of je zaak kan stoppen en de auto overbrengen naar privé en weer opnieuw kan starten laat zien de regel dat je niet zomaar kan veranderen moeilijk te handhaven is. Heb nog even gekeken of erover is geprocedeerd maar heb niets kunnen vinden. Mogelijk is het dus een probleem dat geen probleem hoeft te zijn als je alles netjes doet.

Aan de andere kant zou ik het overbrengen naar privé zelf niet zo snel doen, gewoon omdat ik liever geen onnodige discussie heb bij een eventuele controle.

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons