bedrijfsruimte huren van zus

Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: bedrijfsruimte huren van zus (2652 keer gelezen)
Handelsonderneming
Junior

bedrijfsruimte huren van zus
« Handelsonderneming Gepost op: 6 december 2017, 11:26 »

Hallo,

Samen met mijn zus bezit ik een verhard terrein met een kleine loods, zijn beiden 50% eigenaar en is onverdeeld..
Beiden voeren de WOZ waarde voor 50% op in box 3 voor de IB.

Er staan prive spullen van mij gestald/ opgeslagen zoals een caravan etc. op mijn 50%.

De andere 50%, de 50% van mijn zus, word door haar niet gebruikt.

Als ik de 50% van mijn zus huur voor mijn onderneming.....

- is de huur voor mij Zus onbelast, zij moet wel die 50% van de WOZ waarde af blijven dragen (event.
  ook nog wat lager dat het nu dan in verhuurde staat is..)

- Ik maak de huur aan haar over en dit zijn voor mij huisvestingskosten.

- Uiteraard een reële/ marktconforme huurprijs

Volgens mij klopt het tot hier ?!??

Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ?? en maakt het nog een verschil dat mijn zus ook ondernemer is ??

Alvast bedank!

vr.gr. Peter
Cosara
Europhile
Legend

Re: bedrijfsruimte huren van zus
« Cosara Antwoord #1 Gepost op: 6 december 2017, 14:42 »

Begrijp ik het goed ... uw deel van de loods staat vol met uw privé-spullen en nu wilt u voor uw zakelijke spullen het gedeelte van uw zuster huren? ... en dat in plaats van uw privé-spullen naar het deel van uw zuster over te hevelen en de vrijgekomen eigen ruimte voor uw zaak te benutten?

Quote : Handelsonderneming op  6 december 2017, 11:26
Als ik de 50% van mijn zus huur voor mijn onderneming.....
- is de huur voor mij Zus onbelast, zij moet wel die 50% van de WOZ waarde af blijven dragen (event.
  ook nog wat lager dat het nu dan in verhuurde staat is..)
- Ik maak de huur aan haar over en dit zijn voor mij huisvestingskosten.

Sinds wanneer zijn huurinkomsten onbelast?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #2 Gepost op: 6 december 2017, 18:09 »

Hallo Nedzhibe,

Wat een vreemde reactie;  .. en dat in plaats van uw privé-spullen naar het deel van uw zuster over te hevelen en de vrijgekomen eigen ruimte voor uw zaak te benutten?

Van u mag ik dus geen kosten voor de zaak maken !  Ik moet de ruimte die ik prive in box 3 heb gaan benutten voor mijn zaak  ....  en dan voor mijn prive spullen die daar staan gaan huren (huur betalen) en dat dan uiteraard zonder enige vorm van aftrek ....  Vreemd advies.

Dus als uw hypotheek van uw woning volledig heb afgelost gaat u proberen er een zakelijke bestemming op te krijgen en mag uw zaak er voor niks inzitten (en dan moet het ook op de balans overwaarde bij verkoop belast etc....) en vervolgens gaat u prive een huis huren ??!!

Sinds wanneer zijn huurinkomsten onbelast? >>>  Box 3 !?

Wist je dat je flink kunt besparen met een verhuurde woning in box 3? Je hoeft over de huur namelijk geen belasting te betalen. Wel moet je dus 1,2% vermogensrendementsheffing over de WOZ-waarde van de woning betalen.   

vrgr. Peter
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #3 Gepost op: 6 december 2017, 18:15 »

Is het woonwinkelpand dat je in november kocht nu al te klein?

Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #4 Gepost op: 6 december 2017, 18:33 »

Beste Ward,

Inderdaad en dat gebruik ik grotendeels prive...

Maar dit wist je dan waarschijnlijk ook niet terwijl dat toch op de site van de belastingdienst te lezen valt:  Anders had je dat wel gemeld toch??

Gebruikt u in uw onderneming goederen die u moet aangeven in box 3? Dan mag u de kosten van het zakelijke gebruik van de winst aftrekken. U mag maximaal het bedrag aftrekken dat in box 3 is belast. U hoeft daarbij geen rekening te houden met het heffingvrij vermogen. Dit geldt niet voor vervoermiddelen (zie Gebruik privévervoermiddel).
Voorbeeld
U had vanaf 1 juli een deel uw privépand, dat al in box 3 hoorde, in gebruik bij uw onderneming. De gemiddelde waarde van dat deel was het jaar hiervoor € 50.000. Het voordeel uit sparen en beleggen van dat deel is dan 4% x € 50.000 = € 2.000. Op jaarbasis mag u dan maximaal € 2.000 als kosten van de winst aftrekken. Voor een half jaar is dit dus maximaal € 1.000.

vrgr. Peter
anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #5 Gepost op: 6 december 2017, 21:07 »

Je bezit 50% prive en je zus ook 50% prive? Dan snap ik dat dit wellicht onder box 3 valt.

Je wil de huurruimte van je zus dus huren door jouw onderneming (al zit ik wel even te denken dat er sprake is van een gemeenschap/boedel)?

Ik weet niet zeker maar het lijkt er ook op dat je prive goederen dan zakelijk gebruikt (nu er gemeenschappelijke boedel is onder Boek 3 BW onverdeeld).

Gebruik van prive goederen zakelijk heeft gevolgen. Weet niet zeker of dit nou handig is...fiscaal advies nodig. Anyone?

Zij kan geen BTW in rekening brengen als prive persoon.
« Laatste verandering: 6 december 2017, 21:09 door Phileine »
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #6 Gepost op: 6 december 2017, 21:13 »

Adviezen vragen opmerkingen zijn tot nu toe mijn inziens weinig zinvol...

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum!..

Kwam deze "zaak" tegen op Higherlevel;
https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zake...

Inzicht en opmerkingen van Joost (sorry Dhr. Joost Rietveld) spraken mij wel aan ..... Zou jij je mening over willen geven  

vr.gr. Peter
« Laatste verandering: 6 december 2017, 21:48 door Joost Rietveld »
Ron van der Kolk
Interim Manager
Ambassadeur
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #7 Gepost op: 6 december 2017, 21:16 »

Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ??

De vraag is eigenlijk niet of jij BTW vrij huurt, maar of zijn BTW vrij kan verhuren.

Quote : Phileine op  6 december 2017, 21:07

Tenzij zij in privé als BTW-ondernemer kan worden gezien door verhuur van een loods.

anononiemPH
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #8 Gepost op: 6 december 2017, 21:23 »

Quote : Ron van der Kolk op  6 december 2017, 21:16
Maar hoe zit het met BTW ?? huur ik BTW-vrij ??

De vraag is eigenlijk niet of jij BTW vrij huurt, maar of zijn BTW vrij kan verhuren.

Quote : Phileine op  6 december 2017, 21:07

Tenzij zij in privé als BTW-ondernemer kan worden gezien door verhuur van een loods.

Kan je als particulier BTW in rekening brengen? Het lijkt erop dat zij wel kan verhuren maar geen ondernemer is nu. Geen inschrijving KvK en Belastingdienst?
« Laatste verandering: 6 december 2017, 21:27 door Phileine »
anononiemPH
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #9 Gepost op: 6 december 2017, 21:28 »

Quote : Handelsonderneming op  6 december 2017, 21:13

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum!..

Kwam deze "zaak" tegen op Higherlevel;
https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/fiscale-zake...

Inzicht en opmerkingen van Joost (sorry Dhr. Joost Rietveld) spraken mij wel aan ..... Zou jij je mening over willen geven  

vr.gr. Peter

Een gepast advies kan alleen indien alle feiten hier worden gezet. Willing to help maar meer info nodig.Het lijkt mij nu dat jij 50% prive eigendom wil huren. Fiscaal kan dat issue zijn.
« Laatste verandering: 6 december 2017, 21:33 door Joost Rietveld »
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #10 Gepost op: 6 december 2017, 21:48 »

Quote : Handelsonderneming op  6 december 2017, 21:13

Ben mij (nog-) verder in gaan lezen, wat overigens een vereiste is hier op het forum

.......

Het is maar hoe je zinvol interpreteert. Zo vind ik de reactie van Nedzhibe niet verkeerd. Mits je het anders leest. Je gaf aan dat de loods onverdeeld gezamenlijk eigendom is met je zus. Hoe ga je dan aantonen op welke 50% van de loods jouw privé spullen staan en welke andere 50% door jou zakelijk in gebruik is?

De fiscus zou best kunnen redeneren dat jouw 50% verplicht ondernemingsvermogen is en dat je voor privé de andere helft kennelijk huurt van je zus.

Het gaat er dus om hoe je aan kunt tonen dat de ene helft inderdaad privé van jou is en dat je de andere helft zakelijk huurt van je zus. Lastige is dat de loods onverdeeld gezamenlijk eigendom is. En als je de rangorde van de wet IB aanhoudt (eerst box 1, dan box 3) zou je bij een controle wel eens het deksel op de neus kunnen krijgen.

Qua BTW: als aantoonbaar is dat jij zakelijk de helft van je zus huurt en jij bent voor minstens 90% van je omzet btw-plichtig, dan zouden je zus en jij in de huurovereenkomst kunnen opteren voor btw belaste verhuur.

Maar het staat of valt dus met de manier waarop jij kunt aantonen dat je privé spullen op jouw helft staan en je zakelijke spullen op haar helft. Lijkt mij lastig te bewijzen bij onverdeeld gezamenlijk eigendom.

Succes
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #11 Gepost op: 6 december 2017, 21:58 »

Joost bedankt voor je reactie !

Mijn 50% gebruik ik prive en blijf ik ook prive gebruiken.

De andere helft, de 50% van mijn zus wil ik van haar huren om te gebruiken voor opslag van voorraad van mijn onderneming. Ik wil haar een marktconforme/ reële huur betalen en dat als kosten opvoeren ten laste van mijn onderneming.

Uiteraard kan ik ook elders huren maar ook daar zou ik moeten betalen, en zou het opvoeren van deze kosten geen enkel probleem zijn..

Het 2e gedeelte van mijn vraag was en is; mijn zus betaald over de huur toch geen inkomstenbelasting
daar het een vermogensbestanddeel betreft wat in box 3 valt en zij er niet actief mee is behoudens geld ontvangen     Uiteraard blijft ze wel vermogensbelasting betalen over de waarde..

vr.gr. Peter
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #12 Gepost op: 6 december 2017, 22:07 »

Graag gedaan
Voor je zus box 3 idd.

Maar nogmaals: hoe ga je de splitsing aantonen? Hoe wil je een onverdeeld gemeenschappelijk bezit gaan verdelen en dat kunnen bewijzen?

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #13 Gepost op: 6 december 2017, 22:17 »

Joost,

Had je laatste bericht nog niet gelezen en al een volgende geplaatst ... was te ongedurig denk ik..

Het probleem zit/zou kunnen zitten in wat is van mij en wat is van mijn zus...

Oké van ieder is 50% maar welke helft is van wie!

Dat kan toch op een stukje papier verdeeld worden ??

Nu is het eigenlijk niet anders ik gebruik de kleine loods voor mijn prive spulletjes en het buitenterrein is voor mijn zus.

Mijn zus zou daar wat caravans kunnen laten stallen of aan mij verhuren..

Als ik samen met mijn zus de verdeling op papier (en ondertekend) maak dat de kleine loods van mij is en het buitenterrein van haar dan zijn we er toch??!!

En zijn de inkomsten voor haar onbelast toch? (zie verdere redenering mijn voorgaande bericht)

vr.gr. Peter
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #14 Gepost op: 6 december 2017, 22:19 »

wederom te ongedurig   
Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons