bedrijfsruimte huren van zus

Pagina's: 1 [2] 3
Auteur  Onderwerp: bedrijfsruimte huren van zus (2652 keer gelezen)
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: bedrijfsruimte huren van zus
« Joost Rietveld Antwoord #15 Gepost op: 6 december 2017, 22:24 »

Dat blijft een kwestie van kunnen bewijzen. Of een stukje papier voldoende is, durf ik niet te zeggen. Kan me geen casus herinneren waarin dit eerder gespeeld heeft.

Als je het eigendom kadastraal kunt splitsen heb je zeker gelijk

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #16 Gepost op: 6 december 2017, 22:40 »

Joost,

Wederom bedankt voor je reactie..

Lijkt mij wel om het kadastraal te splitsen moeten mijn zus en ik het toch ook eerst eens zijn...    kunnen we het net zo goed op een stukje papier zetten...

Of een hek om haar stuk heen met een bordje erop "dit is van mijn zus"   

en wat is jouw mening over; (met andere woorden is dit wat)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/w...

Gebruik privégoederen
Lees voor
Gebruikt u in uw onderneming goederen die u moet aangeven in box 3? Dan mag u de kosten van het zakelijke gebruik van de winst aftrekken. U mag maximaal het bedrag aftrekken dat in box 3 is belast. U hoeft daarbij geen rekening te houden met het heffingvrij vermogen. Dit geldt niet voor vervoermiddelen (zie Gebruik privévervoermiddel).
Voorbeeld
U had vanaf 1 juli een deel uw privépand, dat al in box 3 hoorde, in gebruik bij uw onderneming. De gemiddelde waarde van dat deel was het jaar hiervoor € 50.000. Het voordeel uit sparen en beleggen van dat deel is dan 4% x € 50.000 = € 2.000. Op jaarbasis mag u dan maximaal € 2.000 als kosten van de winst aftrekken. Voor een half jaar is dit dus maximaal € 1.000.

vrgr.
anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #17 Gepost op: 7 december 2017, 08:48 »

Ik weet niet zeker of kadastraal splitsen nodig is maar wellicht wel een goede huurovk?
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #18 Gepost op: 7 december 2017, 10:06 »

Over wat voor metrage spreken we? Of wat is de ruimte behoefte?

En eist/wenst jouw zus huur of wil jij die juist betalen? Is ze accoord met het zakelijk/bedrijfsmatige gebruik van deze loods?

Hoe wil je of willen jullie dit verzekeringstechnisch afdekken?

Praktisch gezien zou ik willen zeggen: timmer een luifel en zet de caravan daaronder of vraag zus of je de caravan op het lege deel mag stallen o.i.d. Verhaal roept bij mij een beetje de associatie met Left Twix and Right Twix op.

Groet,

Highio

anononiemPH
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #19 Gepost op: 7 december 2017, 10:36 »

Quote : Highio op  7 december 2017, 10:06
Over wat voor metrage spreken we? Of wat is de ruimte behoefte?

En eist/wenst jouw zus huur of wil jij die juist betalen? Is ze accoord met het zakelijk/bedrijfsmatige gebruik van deze loods?

Hoe wil je of willen jullie dit verzekeringstechnisch afdekken?

Praktisch gezien zou ik willen zeggen: timmer een luifel en zet de caravan daaronder of vraag zus of je de caravan op het lege deel mag stallen o.i.d. Verhaal roept bij mij een beetje de associatie met Left Twix and Right Twix op.

Groet,

Highio

een fysieke scheiding van het stuk zou zeker helpen. Denk ook aan bodembeslag.
Cosara
Europhile
Legend

Re: bedrijfsruimte huren van zus 1 reus
« Cosara Antwoord #20 Gepost op: 7 december 2017, 11:33 »

Misschien kunnen wij kijken naar een enigszins vergelijkbare situatie ...

Stel ... u heeft een woning dat gezamenlijk eigendom is van u en uw (inmiddels) ex-echtgenote, elk voor de onverdeelde helft. Uw ex-echtgenote woont nog steeds in de woning, maar u niet meer. In beginsel is het dan redelijk dat uw ex-echtgenote aan u een gebruiksvergoeding betaalt voor uw onverdeelde deel van de woning. Hierbij is niet aan de orde welk deel van het geheel (tuin, zolder, schuur, slaapkamer(s) er nu wel of niet door uw ex-echtgenote gebruikt worden ... zij heeft de beschikking daarover. Verhuren van het onverdeelde is iets anders want je kunt een gezamenlijk en onverdeeld bezit niet aan jezelf verhuren.

Wat vinden anderen hiervan?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Netwerken: Het gaat erom wat je kan en wie jou kent.
UwJurist
UwJurist.nl
Legend

« UwJurist Antwoord #21 Gepost op: 7 december 2017, 12:30 »

Pardon? Waarom zou er beslag gelegd moeten/kunnen worden?

@Cosara: een gebruiksvergoeding is een prima oplossing voor deze kwestie.

anononiemPH
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #22 Gepost op: 7 december 2017, 12:43 »

Quote : UwJurist op  7 december 2017, 12:30

Pardon? Waarom zou er beslag gelegd moeten/kunnen worden?

@Cosara: een gebruiksvergoeding is een prima oplossing voor deze kwestie.

de ruimte is niet gescheiden door een duidelijke afscheiding (huurovereenkomst met tekening helpt wel0, bodembeslag (geen gebruikelijke) treft hele perceel. Waarom? De ontvanger.
« Laatste verandering: 7 december 2017, 12:45 door Phileine »
WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #23 Gepost op: 7 december 2017, 14:23 »

Quote : Handelsonderneming op  6 december 2017, 11:26
.....................
Samen met mijn zus bezit ik een verhard terrein met een kleine loods, zijn beiden 50% eigenaar en is onverdeeld..
Beiden voeren de WOZ waarde voor 50% op in box 3 voor de IB.

Er staan prive spullen van mij gestald/ opgeslagen zoals een caravan etc. op mijn 50%.
.......................

Quote : Handelsonderneming op  6 december 2017, 22:17
......................

Het probleem zit/zou kunnen zitten in wat is van mij en wat is van mijn zus...

Oké van ieder is 50% maar welke helft is van wie!

Dat kan toch op een stukje papier verdeeld worden ??

Nu is het eigenlijk niet anders ik gebruik de kleine loods voor mijn prive spulletjes en het buitenterrein is voor mijn zus.
.....................

Vraag mij geen fiscale dingen, maar:
- Als jij de loods bezit en jouw zus het buitenterrein: is dat dan inderdaad 50/50? Of is 50/50 een fictieve afspiegeling van de verdeling?
- Waar staat jouw caravan? Binnen of buiten?

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #24 Gepost op: 7 december 2017, 17:28 »

Quote : WalterBrokx op  7 december 2017, 14:23
- Als jij de loods bezit en jouw zus het buitenterrein: is dat dan inderdaad 50/50?

Het is een onverdeeld eigendom. Beiden zijn gezamenlijk eigenaar van het terrein én de loods.

Of is 50/50 een fictieve afspiegeling van de verdeling?

Niet relevant. Het blijft een onverdeeld eigendom.

- Waar staat jouw caravan? Binnen of buiten?

Ook niet relevant. Kan vandaag buiten staan en morgen binnen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
4711
Legend

« 4711 Antwoord #25 Gepost op: 7 december 2017, 19:21 »

Ik wil de pret zeker niet bederven (de pret is: “onbelaste opbrengsten in box 3”, “aftrekbare kosten in box 1, want bedrijfskosten” enz.).
Maar volgens mij (althans zo lees ik het) is elke millimeter van de betrokken ‘bedrijfsruimte’ voor 50% van de ondernemer in kwestie en voor 50% van de zus (gedeelde eigendom namelijk).

En omdat alles in box 3 zit, kan je dat (lijkt mij) niet aan elkaar (= jezelf) verhuren. Want dan wordt het (nogmaals: lijkt mij) een soort ‘onderneming’ in box 1 met bijbehorende belastingplicht.

M.a.w.: Ik geloof hier niet in, qua constructie.
Maar ieder zijn eigen visie natuurlijk!

WalterBrokx
Filmmaker
Legend

« WalterBrokx Antwoord #26 Gepost op: 7 december 2017, 19:38 »

Nedzhibe, je hapt te vroeg  
Ik wilde weten hoe de vraagsteller het ziet...

BrokxMedia - Audiovisueel Ontwerp
Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Onlinevideo
Bezig met een korte film. De eerst teaser staat hier:
https://www.facebook.com/KoekjesKorteFilm/videos/411303572584235/
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #27 Gepost op: 7 december 2017, 20:36 »

Quote : P. op  7 december 2017, 19:21
Ik wil de pret zeker niet bederven (de pret is: “onbelaste opbrengsten in box 3”, “aftrekbare kosten in box 1, want bedrijfskosten” enz.)

Van aftrekbare bedrijfskosten kan geen sprake zijn als loods en terrein nagenoeg uitsluitend voor privézaken worden gebruikt. Daarmee behoren loods en terrein tot het verplicht privévermogen.

Heretikettering van privé naar zaak is m.i. ook niet mogelijk aangezien het gaat om een onverdeeld eigendom.

4711
Legend

« 4711 Antwoord #28 Gepost op: 7 december 2017, 21:11 »

Volgens mij was de opzet van deze 'constructie' (waar ik dus zelf niet in geloof!) juist dat de 'huur' afgetrokken werd van de winst en 'onbelast' bij de zus terechtkwam...

Maar misschien lees ik het niet goed, dat kan ook natuurlijk.

Handelsonderneming
Junior

« Handelsonderneming Antwoord #29 Gepost op: 13 december 2017, 23:01 »

Hallo allemaal,

Zie/las nu net dat er nog meer reacties gegeven zijn maar had hier geen notificatie in mijn mailbox van gekregen....
Allereerst bedankt voor de reacties!

Al vindt ik er wel een aantal vreemde reacties en/of opmerkingen bijzitten..

Een afdak voor mijn caravan timmeren ........
Hoe ik het een en ander ga verzekeren........ U bedoelt toch niet dat ik het in brand moet (laten-) steken en er dan 2 aparte loodsen op moet (laten-) zetten met een apart hekje erom heen zodat het duidelijker is wat van mij is en wat van mijn zus   
Een pessimist en gelukkig geen realist    die alvast bodembeslag aanhaalt.......
Iemand die het interessant vind wat ik zou gaan antwoorden op o.a. de vraag of ik mijn caravan binnen of buiten neerzet.......
Wat het aantal m2 dan wel niet zijn........  2x de helft word er dan vaak gezegd en dat is ook zo 1helft van mij en de andere helft van mijn zus.....  
En niet te vergeten of ik een linkse of rechtse Twix ben ....  

Wel de opmerking van een gebruiksvergoeding leek mij wat/ sprak mij wel aan ...... maar wat is dan redelijk en zijn dat voor mijn zaak dan huisvestingskosten en voor mijn zus onbelast.....

redelijk 4% van (haar-) helft van de WOZ waarde ??

Of toch beter haar uitkopen,  alles prive gebruiken vol met (eigen) caravannetjes wel of niet onder afdakjes    .....    Mijn zus een pand kopen van het geld wat ik haar betaald heb en dat vervogens van haar huren.................  

vrgr.
Pagina's: 1 [2] 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons