Belastingdienst "Modelovereenkomsten" (ipv VAR)

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Belastingdienst "Modelovereenkomsten" (ipv VAR)
Pagina's: [1] 2 3 ... 17
Auteur  Onderwerp: Belastingdienst "Modelovereenkomsten" (ipv VAR) (15079 keer gelezen)
Christine
je suis charlie
Legend

Belastingdienst "Modelovereenkomsten" (ipv VAR) 1 reus
« Christine Gepost op: 10 februari 2016, 09:58 »

De belastingdienst heeft "voorbeeldovereenkomsten" op hun site gezet. Met deze overeenkomsten kun je in de post-VAR wereld je rechten als zelfstandig ondernemer waarborgen. Maar wat moet je doen als er voor jou geen voorbeeld tussen zit? In het voorbeeld voor "app en game ontwikkeling" staat dat ik zelf de app moet bedenken, maar ik werk altijd strikt volgens de specificaties van de klant. Er is geen branchvereniging van app-ontwikkelaars die een voorbeeldovereenkomst voor mij gaat ontwikkelen. Ik wil ook niet zelf een jurist inhuren om een overeenkomst op te stellen, vind ik zonde van het geld. Ik doe software, geen contracten.
Ik kan me voorstellen dat veel zelfstandige ondernemers geen precies goede "voorbeeldovereenkomst" zien in het rijtje.

« Laatste verandering: 27 februari 2016, 22:01 door Joost Rietveld »

christine.nl    Ciphermail        Maas AItech            Moto Gymkhana
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

Re: Belastingdienst "Modelovereenkomsten" (ipv VAR)
« Ron van der Kolk Antwoord #1 Gepost op: 10 februari 2016, 10:02 »

Je kunt op basis van de voorbeeldovereenkomsten ook zelf aanpassingen maken en die voorleggen aan de belastingdienst. Je kunt dit ook overlaten aan de klant (en die eventueel een jurist laten inhuren). Het is niet verplicht de overeenkomst vooraf te laten beoordelen. Tot 1 mei 2017 wordt er ook niet repressief gehandhaafd. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/on...

Wat ik zelf heb gedaan: ik heb nog geen nieuwe overeenkomst gemaakt (danwel mijn algemene voorwaarden erop aangepast), maar in een recente offerte al wel wat zinsneden overgenomen om duidelijk te maken dat er geen gezagsrelatie is, wat ik mijn eigen werk indeel en dat er uitdrukkelijk sprake is van een opdracht en geen loondienstverband. Dat is voor de toekomst niet voldoende, maar schept vast enige bewustwording bij de opdrachtgever. Een van die standaardovereenkomsten vond ik wel van toepassing, maar ik denk dat de opdrachtgever het benauwd krijg als ik dat opstuur.

Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #2 Gepost op: 10 februari 2016, 11:08 »

Quote : Christine op 10 februari 2016, 09:58
De belastingdienst heeft "voorbeeldovereenkomsten" op hun site gezet. ... In het voorbeeld voor "app en game ontwikkeling" staat dat ik zelf de app moet bedenken, maar ik werk altijd strikt volgens de specificaties van de klant.

Hoi Christine. Ik volg dit ook met grote belangstelling zoals je zult begrijpen.
Even voor de duidelijkheid: Ik zie alleen maar een voorbeeldovereenkomst staan met de naam "software- en gamesontwikkelaar". Is dit dezelfde als waar jij over schrijft? Het woord app zie ik niet terug in die overeenkomst.

Inhoudelijk zou ik zeggen dat het prima is als jouw klant /opdrachtgever specificaties opgeeft. Zolang jij maar vrij bent in de uitwerking van die specificaties naar een app. In mijn woordenboek staat specificaties als "Omschrijving van de eisen waaraan een product moet voldoen." Als jij werkt voor opdrachtgevers die letterlijk vertellen hoe je je werk moet doen dan tja, is dat wel een beetje een gezagsverhouding. En dat mag niet.

Maar het is duidelijk dat het allemaal erg onduidelijk is. Wat een gedoe zeg deze nieuwe overeenkomstenbrij. Behalve voor de juridisch dienstverleners onder ons. Die gaan overuren maken met het uitpluizen van alle overeenkomsten de komende jaren. Ik las ook de zin van staatssecretaris Wiebes in de krant: 'Er is nu te veel onduidelijkheid over de nieuwe duidelijkheid'. Hij heeft wel humor moet ik zeggen.
« Laatste verandering: 10 februari 2016, 13:09 door Hans Schipperijn »

De leukste kaartjes app is van Sieb & Oscar
prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #3 Gepost op: 10 februari 2016, 15:30 »

Ik wil ook niet zelf een jurist inhuren om een overeenkomst op te stellen, vind ik zonde van het geld. Ik doe software, geen contracten.

LMFGTFY.

http://www.belastingtips.nl/zakelijk/zzp-er_en_belastingen/nieuwe_var_verklaring/voorb...
https://zzpmodelovereenkomsten.nl/modelovereenkomsten/
http://www.futd.nl/dossiers/dossier-modelovereenkomsten-i-v-m-beoordeling-arbeidsrelat...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/on...
Ab Bauer
App bouwer
Legend

« Ab Bauer Antwoord #4 Gepost op: 10 februari 2016, 15:47 »

Ik snap dat er via Google heel veel is te vinden.

Maar volgens mij is het probleem dat als je deze 'template' modelovereenkomsten wil aanpassen naar jouw specifieke opdracht (elke opdracht is weer nét even anders) je je gaat begeven op juridisch onzeker terrein.

Dan kun je volgens mij drie dingen doen:

- Zoals Ron zelf een beetje zekerheden in de overeenkomst aandikken. De vraag is dan of de opdrachtgever daar blij mee is. Stel je voor dat hij daardoor de opdracht cancelt.

- Een jurist inhuren om zeker te weten dat je niet achteraf toch in de problemen komt. Lijkt mij een vrij dure grap worden als je voor elke opdracht een jurist naar je contract moet laten kijken.

- De beste oplossing: het contract voorleggen aan de Belastingdienst. Ik hoop alleen niet dat er daardoor vertraging komt. Soms word je voor spoed freelance klussen gebeld. Of ik "volgende week" kan beginnen. Lijkt mij sterk dat ik in die paar dagen een goedkeuring voor mekaar krijg bij de Belastingdienst.

Overigens weet niemand hoe het nu in de praktijk gaat lopen.
Dat maakt het ook zo lastig.
« Laatste verandering: 10 februari 2016, 16:49 door Hans Schipperijn »

De leukste kaartjes app is van Sieb & Oscar
ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #5 Gepost op: 10 februari 2016, 16:22 »

Let even op dat als je een model 'van' de belastingdienst gebruikt, dat deze overeenkomsten niet door de belastingdienst zijn opgesteld en dat (vooralsnog) alléén de fiscale aspecten zijn beoordeeld. Inmiddels is ontdekt dat diverse overeenkomsten nog niet-fiscale fouten bevatten. Volgens de staatssecretaris gaat dit op korte termijn opgelost worden, omdat hij nu eenmaal heeft toegezegd 1-op-1 bruikbare modellen te publiceren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
Christine
je suis charlie
Legend

« Christine Antwoord #6 Gepost op: 10 februari 2016, 21:45 »

Quote : Hans Schipperijn op 10 februari 2016, 11:08
Inhoudelijk zou ik zeggen dat het prima is als jouw klant /opdrachtgever specificaties opgeeft. Zolang jij maar vrij bent in de uitwerking van die specificaties naar een app.

De klant zegt welke functies de app moet hebben, levert de graphics, de flow, en verwacht van mij dat ik het precies bouw zoals ze specificeren, tot op de pixel nauwkeurig.

Brood
Legend

« Brood Antwoord #7 Gepost op: 10 februari 2016, 21:55 »

Het gaat er toch niet om wat er verlangd wordt maar hoe het gedaan wordt.

Ik heb ik 2012  al eens een tegenhanger van de VAR gelanceerd. 
De naam die ik bedacht  was VOR (Verklaring Onderdernemers Relatie)
Christine
je suis charlie
Legend

« Christine Antwoord #8 Gepost op: 10 februari 2016, 21:57 »

Het voelt zeker erg goed om "LMGTFY" te posten?

De links zijn grotendeels dezelfde voorbeelden als op de site van de belastingdienst. En mijn vraag was natuurlijk wat abstracter bedoelt dan "een specifiek voorbeeld van een overeenkomst voor een app-ontwikkelaar". Maar wellicht heb je nooit eerder posts van me gelezen.

Al die voorbeelden ademen een sfeer dat je als freelancer volledig vrij moet zijn in wat je doet. Dat is natuurlijk niet zo. Een klant huurt je in om iets heel specifieks te doen, en als je dan iets anders doet, dan betalen ze je niet, en terecht.

De meeste bedrijven nemen geen advocaat in vaste dienst, omdat daar geen emplooi voor is. Om dezelfde reden huren ze mij niet vast in, omdat het project klaar is na 3 maanden. En dat zou de reden moeten zijn dat de belastingdienst niet gaat zeiken als ik drie maanden ergens freelance werk.

Maar goed, extra reden om te streven naar stoppen met freelancen, en zmp'er te worden.

Christine
je suis charlie
Legend

« Christine Antwoord #9 Gepost op: 10 februari 2016, 21:58 »

Quote : Brood op 10 februari 2016, 21:55
Het gaat er toch niet om wat er verlangd wordt maar hoe het gedaan wordt.

Ik heb ik 2012  al eens VOR (Verklaring Onderdernemers Relatie) een tegenhanger van de VAR  gelanceerd. 
De naam die ik bedacht  was VOR (Verklaring Onderdernemers Relatie)

Wat ik zou willen is een VO: een "Verklaring Ondernemer". "Hierbij verklaar ik, ondernemer X, dat ik zelfstandig werk en afzie van uitkeringen, ziektegeld en wat dies meer zij. In ruil betaal ik daar dan geen premies voor".

Brood
Legend

« Brood Antwoord #10 Gepost op: 10 februari 2016, 22:14 »

Je kunt wel afzien van allerlei rechten, maar bij een geconstateerd fictief dienstverband gaat de Belastingdienst nu naar de opdrachtgever voor 'loonheffingen'.
realist
Legend

« realist Antwoord #11 Gepost op: 10 februari 2016, 23:02 »

is het schrijven van software, apps niet een op een te vergelijken met het schrijven van een advertentietekst, een wervende tekst of enig andere tekst?
Ook daar zal de opdrachtgever een zeer sterk conceptidee hebben over wat erin moet, maar toch besteden ze dit werk uit. Is er geen overeenkomst die dit dan belicht?
Dus: zoek naar parallellen.
Christine
je suis charlie
Legend

« Christine Antwoord #12 Gepost op: 10 februari 2016, 23:11 »

Quote : Brood op 10 februari 2016, 22:14
Je kunt wel afzien van allerlei rechten, maar bij een geconstateerd fictief dienstverband gaat de Belastingdienst nu naar de opdrachtgever voor 'loonheffingen'.

De reden daarvan is dat in het verleden een rechter wel 's een uitkering heeft toegekend aan een freelancer die achteraf verklaarde in verkapte loondienst te zijn geweest. De overheid wil dat voor zijn. Als je als ondernemer verklaart dat je afstand doet van rechten op uitkeringen en wat er meer betaald wordt uit die loonheffingen, dan loopt de overheid geen risico om uitkeringen oid te moeten betalen waarvoor geen premies zijn afgedragen. Mijn verklaring zou dus voorkomen dat mijn klant loonheffingen moet afdragen.

De politiek moet nu eindelijk 's af van dat ze iedereen in loondienst willen dwingen. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #13 Gepost op: 10 februari 2016, 23:12 »

...maar ik werk altijd strikt volgens de specificaties van de klant.

Hi Christine, wat je schrijft is nu juist jouw probleem niet. jouw opdrachtgever heeft de expertise niet in huis en huurt jou in om iets te bouwen volgens zijn specificaties. Jij weet hoe er gebouwd moet worden, hij alleen wat.

Langs die lijn lijkt mij in jouw geval sowieso al een gezagsverhouding te ontbreken, zodat een (verkapt) dienstverband niet aan de orde kan zijn. Niets om je zorgen over te maken.

Wat de shit is met die modelovereenkomsten (en daarin is Wiebes een enorme blinde geweest!!!) is dat opdrachtgevers ineens huiverig zijn geworden.

"aahhh, de bescherming van de VAR-WUO of -DGA is weg, ik ben nu ook aansprakelijk. Ik vertrouw niet op de modelovereenkomsten want wat als...? Weet ik veel, ik ben geen jurist! Kan me niets schelen of jij als opdrachtnemer wel of niet een ondernemer bent. Ik ga het risico niet nemen, ik kap ermee".

En dus zul je zien dat in de aftermath heel veel goedwillende ondernemers (!, niet schijnzelfstandigen) zich geconfronteerd zien met opdrachtgevers die uitvluchten gaan zoeken als uniforce, BV's, loondienst en bemiddelingsbureau's.

Den haag verliest weer gezicht als het aankomt op de wijze waarop ze de gevolgen van lompweg herstellen van ongewenste effecten van oude wetgeving probeert te pareren. Weer over de rug van die ondernemers die net niet duidelijk genoeg het tafellaken zijn, maar zeker het servetje niet.

TRIEST

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
realist
Legend

« realist Antwoord #14 Gepost op: 10 februari 2016, 23:43 »

Heel juist, Joost, of het is nog triester.....
heeft men dit wel degelijk vermoed, maar dit als een gunstig side-effect beschouwd.
Want dit is wat men wil, minder zzp'ers.
Ofwel is er wel voor gewaarschuwd, maar is deze waarschuwing terzijde gelegd.

Ik kan me heel goed de ondernemer voorstellen die nu geconfronteerd wordt met een mogelijk risico, hoe groot dat precies is kan hij niet inschatten, hij heeft de tijd nog de wil nog de expertise zich hierin te verdiepen, en kiest voor better safe than sorry een andere vorm van overeenkomst.
Hetzij payroll of uitzend, hetzij loonverband, hetzij in zee gaan met een groter bureau.

Het is aan de zzp'ers hier een tegengeluid aan te laten horen. We moeten ds de bres op.
Pagina's: [1] 2 3 ... 17  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons