BTW aftrekbaar inrichten kamer als kantoor

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: BTW aftrekbaar inrichten kamer als kantoor (14004 keer gelezen)
stinkywinky
Senior

« stinkywinky Gepost op: 29 april 2008, 12:58 »

Ik sta op het punt om een slaapkamer in ons huurhuis te verbouwen en in te richten als kantoor. Deze kamer heeft geen eigen ingang of sanitaire ruimte. Vanuit deze kamer verdien ik mijn inkomen.

Is de BTW van deze verbouwingskosten aftrekbaar. Dan heb ik het in dit geval over het leggen van een nieuwe vloer, verven van de muren. Kopen van een nieuw bureau, bureaustoel etc.

harrepar
Senior

Re:BTW aftrekbaar inrichten kamer als kantoor
« harrepar Antwoord #1 Gepost op: 29 april 2008, 20:38 »

Ben je een dga van een B.V. of zzpér/ez?

Volgens mij moet je zoveel % van je inkomsten vanuit die kamer verdienen en aparte ingang hebben, maar de regels zijn verandert voor de btw i.v.m. dga gebeuren.

Ik wacht even af wat een expert omtrent dit alles kan melden.
R.I.P. | Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

« R.I.P. | Peter Bonjernoor Antwoord #2 Gepost op: 29 april 2008, 21:51 »

Hmm...ik denk niet dat je een slaapkamer als ondernemingsvermogen kunt aanmerken als het niet aan de daarvoor gestelde voorwaarden voldoet, ook niet alleen voor de BTW.

Marjan
Retired Mod
Legend

« Marjan Antwoord #3 Gepost op: 29 april 2008, 23:15 »

Zover ik weet is het als volgt:
Verf, vaste vloer e.d. zijn "nagelvast" aan het huis verbonden en kunnen dus geen ondernemingsvermogen vormen. Op bureau, stoel e.d. is de BTW wel aftrekbaar mits deze (vrijwel) uitsluitend dienen om werkzaamheden in de onderneming te verrichten. Indien ook prive gebruikt dan een privecorrectie toepassen.

maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
stinkywinky
Senior

« stinkywinky Antwoord #4 Gepost op: 30 april 2008, 09:56 »

@Harrepar:
"Ben je een dga van een B.V. of zzpér/ez?"

Zelfstandige zonder personeel.

@913N
"Volgens deze bronnen en voor zover ik het begrijp mag de topicstarter de kamer en de inrichting voor de BTW tot het ondernemersvermogen rekenen en aftrekken als voorbelasting mits hij over zijn werkzaamheden BTW plichtig is. Hij moet daarna een correctie toepassen voor privé gebruik. Daar mag hij 10 jaar over doen."

Je zegt dat ik een correctie moet toepassen voor prive gebruik. Hoe doe ik dat voor bijvoorbeeld de nieuwe vloer? De kosten voor de nieuwe vloer bedragen ongeveer 500 euro. Hiervan mag ik dus, als ik het goed begrijp, 19% btw als voorbelasting aftrekken.

Daarna een percentage vaststellen van het totale privegebruik? Aangezien ik vrijwel alleen maar op die kamer zit voor werk, stel ik dit redelijkerwijs vast op 30%.

Het rekensommetje is dus 1/10 x 30% x 80 Euro = 2,40 EURO per jaar. Nou nou, dat is nogal wat.  

Moet ik ditzelfde toepassen voor aanschaf van een nieuwe PC / Bureau / Bureaustoel etc ?

Uiteraard ben ik BTW plichtig over mijn werkzaamheden.

Quote:"De BTW is nu
aftrekbaar indien de ondernemer de
goederen tot zijn de onderneming
rekent."

Vallen Verf/behang/vloer ook onder de term 'goederen' ?
Hans v Nijnatten
Inventigator ( '-_-)
Ambassadeur
Legend

Re:BTW aftrekbaar inrichten kamer als kantoor 1 reus
« Hans v Nijnatten Antwoord #5 Gepost op: 30 april 2008, 12:02 »

Lijkt me beter dat een deskundige antwoord geeft. Ik lijk de zaak alleen ingewikkelder te maken.

https://www.kemdirectwebshop.nl Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.
stinkywinky
Senior

« stinkywinky Antwoord #6 Gepost op: 3 mei 2008, 17:31 »

Iemand die nog een eenduidig antwoord kan geven op mijn oorspronkelijke vraag?
renep
Expert Member
Legend

« renep Antwoord #7 Gepost op: 3 mei 2008, 18:47 »

Ik vind dat Stien een prima antwoord gaf.

Aangezien 913N zijn berichten heeft verwijderd, heb ik mijn reacties daarop ook maar verwijderd.

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #8 Gepost op: 5 mei 2008, 00:11 »

Dag allen,

Leuke vraag en laten we beginnen met het onderscheid tussen de BTW en de IB.

IB:
pas als de werkruimte een zelfstandig zakelijk deel vormt (denk aparte opgang, toilet etc.) en 70% van het inkomen en 30% van de tijd verdiend resp. besteed wordt in de werkruimte zijn kosten aftrekbaar. Hier dus niet van toepassing omdat het geen werkruimte betreft in fiscale zin. De kosten van inrichting (verf, behang, vloerkleedje, maar ook meubilair) zijn niet aftrekbaar. Apparatuur uiteraard wel.

BTW:
Hier geldt een heel andere aanpak. De aftrek van voorbelasting op kosten voor de werkruimte beginnen als het pand in gebruik wordt genomen. Dan moet bepaald worden of de werkruimte zakelijk is.

Dat lijkt mij in dit geval voor de BTW wel het geval, MAAR:
Stofferen, verven en alles wat onlosmakelijk met het pand verbonden is, zal toch echt privé zijn.

Kosten van meubilair vormen in mijn visie een uitzondering. Ookal zijn deze voor de IB niet aftrekbaar, dan zie ik weldegelijk een rechtvaardiging in de BTW om de BTW op kosten van meubilair als voorbelasting op te voeren. De meubels dienen immers geen privé doel en daar gaat het bij de BTW om.

Het antwoord dat 913N verwijderd heeft, gaat niet op. De optie om alle BTW terug te vragen ontstaat alleen als het pand bij ingebruikname een BTW pand is en gaat niet op voor tussentijds ontstane BTW op kosten.

(voor de experts op dit gebied, ik ga inderdaad kort door de bocht, maar Arrest Charles/Tijmens is niet van toepassing, zodat uitleg daarover mij overbodig lijkt)

@topicstarter:
Verdien je echt al je inkomen vanuit de werkruimte?

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
stinkywinky
Senior

« stinkywinky Antwoord #9 Gepost op: 5 mei 2008, 09:31 »

Quote : Denarius op  5 mei 2008, 00:11
@topicstarter:

Groet
Joost

Ja. Uiteraard zit ik wel eens met de laptop op de bank, maar achter de PC op de werkkamer wordt veruit de meeste tijd besteed.
OranjeMuis
Senior

« OranjeMuis Antwoord #10 Gepost op: 5 mei 2008, 15:57 »

Dit is wat ik er over terug kan vinden.

Er is hier spraken van: Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

De niet aftrekbare kosten
• kosten vanwege het voeren van een zekere staat;
• kosten van vaartuigen die worden gebruikt voor representatieve doeleinden;
• geldboete opgelegd door een Nederlandse strafrechter;
• geldsom betaald aan de Staat ter voorkoming van strafvervolging in Nederland;
• geldsom ter voldoening aan een voorwaarde verbonden aan een besluit tot gratieverlening;
• geldboete opgelegd door een instelling van de Europese Unie;
• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Algemene wet inzake rijksbelastingen;
• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Wet inzake de douane en de accijnzen;
• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Coördinatiewet Sociale Verzekeringen;
• geldboete en verhoging opgelegd ingevolge de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften;
• kosten van misdrijven (transacties en schadeloosstellingen);
• illegale wapens en minutie; en
• kosten van agressieve dieren.

De hierboven genoemde kosten van zaken en diensten zijn wel volledig aftrekbaar voor zover de onderneming direct gericht is op het vervaardigen of verhandelen van deze zaken of het verrichten van deze diensten, voor zover de zaken en diensten deel uitmaken van de omzet.

De beperkt aftrekbare kosten
Voor gemengde kosten geldt een aftrekbeperking van € 4.000 (2005). De ondernemer kan echter ook kiezen voor een (lagere) aftrekbeperking, berekend als volgt:
• 25% van de kosten van voedsel, drank en genotmiddelen;
• 25% van representatiekosten, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak; en
• 25% van congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke, met inbegrip van de desbetreffende reizen (€ 0,18 p/km) en het desbetreffende verblijf. Reizen gemaakt voor gezinsbezoek zijn wel aftrekbaar (HR 14 juni 1995, nr. 30 229).

De hierboven genoemde kosten zijn wel volledig aftrekbaar voor zover de onderneming direct gericht is op het vervaardigen of verhandelen van deze zaken of het verrichten van deze diensten, voor zover de zaken of diensten deel uitmaken van de omzet.

Aftrekuitsluiting specifiek voor de belastingplichtige ondernemer
Bij het bepalen van de winst mogen een aantal kosten niet of beperkt in aftrek worden gebracht omdat de die uitgaven specifiek voor de belastingplichtige/ondernemer zijn gedaan. In de Wet IB 2001 zijn daarom regels opgenomen betreffende:
• de kosten van een werkruimte in de woning van de belastingplichtige;
• de kosten van een telefoonaansluiting in de woning van de belastingplichtige;
• literatuur, anders dan vakliteratuur;
• kleding;
• persoonlijke verzorging;
• premies ingevolge de Waz of een buitenlandse regeling met dezelfde aard en strekking;
• premies ingevolge de Zfw of een buitenlandse regeling met dezelfde aard en strekking;
• reis- en verblijfskosten in verband met cursussen en opleidingen voor studie en beroep, alsmede in verband met congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke;
• muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, gereedschappen, computers en andere dergelijke apparatuur, alsmede beeldapparatuur, voorzover deze eigendom zijn van of gehuurd zijn door de belastingplichtige;
• kosten en lasten die verband houden met een arbeidsvergoeding aan de partner van de belastingplichtige;
• verhuiskosten;
• kosten van woon-werkverkeer;
• privé-gebruik woning, ingeval de woning tot het ondernemingsvermogen behoort; en
• privé-gebruik auto, ingeval de auto tot het ondernemingsvermogen behoort.

Bron: http://www.belastingwijzer.com/onib_fisca.html

Groet
renep
Expert Member
Legend

« renep Antwoord #11 Gepost op: 5 mei 2008, 16:10 »

Quote : OranjeMuis op  5 mei 2008, 15:57
Dit is wat ik er over terug kan vinden.

Nou, dat gaat zo te zien over de bedrijfskosten, niet over het terugvragen van BTW.

OranjeMuis
Senior

« OranjeMuis Antwoord #12 Gepost op: 5 mei 2008, 16:23 »

Oeps volgende keer beter lezen   , maar mogelijk heeft iemand ook iets aan deze info.
OranjeMuis
Senior

« OranjeMuis Antwoord #13 Gepost op: 5 mei 2008, 16:41 »

Hoop dat dit wel voldoende antwoord geeft op de eerder gestelde vraag.

Schaft u als ondernemer een pand aan dat u zowel zakelijk als privé; gebruikt, of een vakantiewoning die u naast privé; ook gaat verhuren? Als u de woning tot uw ondernemersvermogen rekent, dan kunt u de volledige BTW op de aankoop van het goed in aftrek brengen. Sinds dit jaar is hier een nieuwe regel bijgekomen. U moet in de tien jaren daarna het privé;-gebruik in uw BTW-aangifte opnemen.

Groet

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #14 Gepost op: 8 mei 2008, 02:38 »

Quote : stinkywinky op  5 mei 2008, 09:31
Quote : Denarius op  5 mei 2008, 00:11
@topicstarter:

Groet
Joost

Ja. Uiteraard zit ik wel eens met de laptop op de bank, maar achter de PC op de werkkamer wordt veruit de meeste tijd besteed.

Fijn antwoord: zoals je mag concluderen zijn kosten voor de werkruimte niet in de IB aftrekbaar, hoewel ik wel een pleitbaar standpunt zie. Als je deze ruimte buiten jouw huis zou huren, dan zijn wel alle kosten aftrekbaar!

BTW: dan blijf ik bij mijn vorige antwoord.

@oranjemuis: zoals gezegd: dat gaat om het moment van investeren en de keuze die je dan moet maken.

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons