BTW-suppletie kleine bedragen

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: BTW-suppletie kleine bedragen (37359 keer gelezen)
John Kode
hobby-fiscalist
Legend

BTW-suppletie kleine bedragen 5 reuzen
« John Kode Gepost op: 21 maart 2012, 21:13 »

Hallo HL-ers,

Na een telefoontje met de BD kreeg ik onderstaande info. Hoewel ik denk dat het door veel ondernemers al zo gedaan werd, is het nu toegestaan.

Kleine BTW-correcties, dat wil zeggen tot per saldo 1.000 euries (te betalen of terug te ontvangen), mogen vanaf 1 april 2012 ook worden verwerkt in de eerstvolgende BTW-aangifte. Het saldo van 1.000 euro kan zowel positief als negatief zijn. Bepalend is het moment waarop de correcties worden ontdekt (bijvoorbeeld bij het maken van de jaarrekening). Als op verschillende momenten in het jaar een correctie van minder 1.000 euro wordt ontdekt, kan de suppletie steeds in het daarop eerstvolgende aangiftetijdvak worden verwerkt, ook als ze tesamen meer dan 1.000 euro per jaar bedragen.

Worden de correcties van meer dan 1.000 euro echter tegelijk aan het einde van het jaar ontdekt, dan moet het verplichte suppletieformulier worden gebruikt. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programma...

groet,

John
John Kode
hobby-fiscalist
Legend

Re: BTW-suppletie kleine bedragen
« John Kode Antwoord #1 Gepost op: 23 maart 2012, 18:12 »

Dank voor de reuzen Joost en Sc!
Schop ik 'm gelijk weer ff omhoog, zodat meer mensen er hoop ik profijt van kunnen hebben.
Toch weer een (kleine) lastenverlichting voor veel ondernemers, hoewel de BD natuurlijk ook profiteert: minder suppleties!

groet,

John
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #2 Gepost op: 23 maart 2012, 23:07 »

is ook al een sticky van gemaakt door mij in het fiscale board

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
John Kode
hobby-fiscalist
Legend

« John Kode Antwoord #3 Gepost op: 25 maart 2012, 09:10 »

Thnx Joost!
Roel J
Moderator

Re: BTW-suppletie kleine bedragen 1 reus
« Roel J Antwoord #4 Gepost op: 25 maart 2012, 12:31 »

10 van dit soort aanpassingen per jaar zijn een stuk beter als dat geklooi met de btw op privegebruik auto's vorig jaar..

Volgens mij ingegeven door de praktijk dat veel ondernemers (en administratiekantoren) het toch al zo deden. En het scheelt mij/ons een aantal keer per jaar uitleggen "dat het eigenlijk niet mag maar dat je het toch maar zo moet doen".

Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast.
Ard-Sc
Expert Member
Legend

« Ard-Sc Antwoord #5 Gepost op: 25 maart 2012, 12:50 »

Quote : Roel Jongman op 25 maart 2012, 12:31
"dat het eigenlijk niet mag maar dat je het toch maar zo moet doen"

Deze zin geeft uitstekend aan dat de "geest" van de wet, belangrijker is dan de letter van de regel.

lyonesse
Junior

« lyonesse Antwoord #6 Gepost op: 29 maart 2012, 15:01 »

Voor het geval nog meer mensen net als ik én de OB-medewerker van de BD twijfelden of dit ook gold voor jaaraangiften OB : ja, 't geldt ook voor jaaraangiften.   

Of 't handig is, is een tweede ...

Groeten, Renée Daniëls

Taxie
Senior

« Taxie Antwoord #7 Gepost op: 11 april 2012, 15:52 »

Heeft er iemand al gebruik gemaakt van dit verplichte suppletieformulier?.
Roel J
Moderator

« Roel J Antwoord #8 Gepost op: 11 april 2012, 15:55 »

het directe antwoord op je vraag is in mijn geval, nee ik nog niet.. maar ik betwijfel of je naar dat antwoord op zoek ben (ook als het ja, ik wel zou zijn)

wat is de achtergrond van je ben je gewoon nieuwsgierig of loop je zelf tegen een probleem aan met het formulier?

« Laatste verandering: 11 april 2012, 15:55 door Roel Jongman »
lyonesse
Junior

« lyonesse Antwoord #9 Gepost op: 11 april 2012, 16:07 »

Ik heb trouwens wel een jaaraangifte gedaan, waar volgens de medewerker van de BD nu een nieuwe 'categorie' (correcties van een vorige aangifte) op zou moeten staan, maar ... nee, stond er niet. Alles was gewoon bij 't oude gebleven.

Groeten, Renée

ronaldinho
Expert Member
Legend

« ronaldinho Antwoord #10 Gepost op: 11 april 2012, 17:48 »

Twee van de redenen dat dit per 1 april is ingevoerd en niet per 1 januari 2012, is dat de exacte uitvoering (de hoogte van het bedrag) nog niet formeel was vastgesteld en dat het (digitale) formulier nog niet was uitgebreid met de kleine suppletie. Dan is het op zich niet zo raar dat op de jaaraangifte over 2011 deze categorie nog niet was opgenomen   

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".
herman van der helm
Uitvonder
Legend

« herman van der helm Antwoord #11 Gepost op: 11 april 2012, 18:06 »

Roel"zegt: "Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast."

Dat noemen ze in de openbare ruimte een "olifantenpad"

www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Ard-Sc
Expert Member
Legend

« Ard-Sc Antwoord #12 Gepost op: 11 april 2012, 18:20 »

Quote : herman van der helm op 11 april 2012, 18:06
Roel"zegt: "Misschien dat de scherpe bezuinigingen ook op de belastingdienst dan ook nog zorgt dat een aantal regels gewoon naar ondernemerslogica ipv wetgevers logica word aangepast."

Dat noemen ze in de openbare ruimte een "olifantenpad"

Even off-topic: dat zo'n slijtpad een "olifantenpad" genoemd werd was mij onbekend.

Een van de bekendste ligt in Eindhoven: het Limbopad op het TU-complex. http://www.tuencyclopedie.nl/index.php?title=Limbopad

In het artikel staat een mooi stuk over de "eigenfrequentie" van een brugconstructie. Gaan we toch weer terug naar innovatie.

Maar het is zeker leerzaam om te zien dat een "goede ondernemersgewoonte" door de bd wordt overgenomen.
« Laatste verandering: 11 april 2012, 18:23 door Starterscoach »

Taxie
Senior

« Taxie Antwoord #13 Gepost op: 13 april 2012, 13:08 »

Quote : Roel Jongman op 11 april 2012, 15:55
wat is de achtergrond van je ben je gewoon nieuwsgierig of loop je zelf tegen een probleem aan met het formulier?

Niet zozeer problemen, maar ik krijg wel een hoop vragen/klachten binnen van gebruikers en ik vroeg me af of dat aan een gebrek aan kennis van de klagers ligt of aan de lay-out van de Belastingdienst.

Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat je de aangifte moet invullen met de gegevens zoals het had moeten zijn, en niet langer slechts met de hoogte van de correctie, zoals dat "vroegah" per brief wel gebruikelijk was. Op zich logisch, maar als er wel een reeds betaald/ontvangen bedrag moet worden gecorrigeerd, hoe geef je dan aan dat het om een reeds ontvangen of een reeds betaald bedrag gaat? Moet een ontvangen bedrag worden aangetoond met een negatief (-) teken ervoor en pakt het systeem van de Belastingdienst dat dan ook zo op. Bij de reguliere aangifte heb je daar het hokje te betalen of het hokje terug te ontvangen voor om aan te vinken. En tot slot begreep ik dat de Belastingdienst problemen heeft met het ontvangen van enkele bestandsformaten (??), maar mij is niet helemaal duidelijk wat ze wel en wat ze niet kunnen ontvangen.

Vandaar, even bij wat andere professionals peilen wat de ervaringen zijn.
lyonesse
Junior

« lyonesse Antwoord #14 Gepost op: 13 april 2012, 13:30 »

Wat ik heb begrepen is, dat onderaan het formulier een nieuwe sectie voor correcties zou moeten (komen te) staan. Met ingang van 1 januari 2012, ongeacht het tijdvak waarover je aangifte doet.
Oftewel: je doet in deel één een 'gewone' aangifte over het tijdvak, in deel twee geef je de correcties op.
Ik heb 't nu overigens over de aangifte via de site van de Belastingdienst zelf.

Zoals ik al aangaf is mijn ervaring dat dat nog niet het geval is. Ik ben ook geen vraag tegengekomen of ik nog correcties uit een vorig tijdvak wilde opgeven.

We zullen 't wel zien gebeuren en tot die tijd is het roeien met de riemen die we hebben ... Maar wat hadden we ook anders kunnen verwachten? Iemand verzint iets en verwacht dat (de software van) de  Belastingdienst dat nog geen maand (of zo?) later kan realiseren.     

Groeten, Renée

Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons