Gebruikelijk loon regeling

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Gebruikelijk loon regeling (909 keer gelezen)
woutergm
Senior

Gebruikelijk loon regeling
« woutergm Gepost op: 19 maart 2017, 20:53 »

Allen,

Situatie is dat ik als DGA bij een goedlopende groothandel wel als aandeelhouder wil aanblijven, maar me wil richten op nieuwe activiteiten. Ik zal nog voor gemiddeld 1 dag per week voor de zaak werken. Wat is het meest redelijk en praktisch wat betreft het DGA loon: huidig delen door 5 of gebruikelijk loon regeling toepassen?

Liefst zou ik het terugzetten naar in verhouding 1 dag per week. Echter er is een manager die aanzienlijk meer dan het gebruikelijk loon ontvangt. Daarbij is de kans groter dat ik mezelf dividend zal uitkeren bij een minimaal salaris.

Graag jullie advies.
exhaeller
Legend

Re: Gebruikelijk loon regeling
« exhaeller Antwoord #1 Gepost op: 20 maart 2017, 19:36 »

Je moet natuurlijk niet minder verdienen (tenminste op voltijdbasis!) dan de 'duurbetaalde manager' die in dienst is.

(Overigens snap ik niet zo goed dat je kennelijk geen adviseur hebt als je een duurbetaalde manager in dienst hebt - maar dat terzijde.)

woutergm
Senior

« woutergm Antwoord #2 Gepost op: 20 maart 2017, 20:01 »

adviseur/ accountant raadt minimale DGA loon aan vanwege gebruikelijk loon regeling, zelfs bij 'parttime' werk. Wat is redelijker en praktischer; vol DGA loon bij 1 dag per week, of 1/5 van dga loon en verschil via dividend uitkeren? Belasting is praktisch hetzelfde.
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #3 Gepost op: 20 maart 2017, 20:06 »

Quote : Ron van der Kolk op 27 november 2016, 14:00
Aanvullend: in de wetgeving over het gebruikelijk loon is niet opgenomen dat er sprake kan zijn van een part time factor. In rechtszaken wordt daar wel eens over getwist, maar dat helpt meestal niet; dan zou je (blijkbaar, volgens deze jurisprudentie) aan moeten tonen dat de persoon in kwestie slechts taken van ondergeschikt belang vervult.

exhaeller
Legend

« exhaeller Antwoord #4 Gepost op: 20 maart 2017, 20:51 »

Quote : woutergm op 20 maart 2017, 20:01
Wat is redelijker en praktischer; vol DGA loon bij 1 dag per week, of 1/5 van dga loon (...)

Tja, dan moet je maar aannemelijk proberen te maken dat jouw loon lager hoort te zijn dan dat van jouw 'duurbetaalde manager'.

Gelukkig heb je een adviseur die je hierbij kan helpen.

Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons