Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

HBO deeltijd opleiding investering eigen bedrijf?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  HBO deeltijd opleiding investering eigen bedrijf?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: HBO deeltijd opleiding investering eigen bedrijf? (1581 keer gelezen)
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Legend

Re: HBO deeltijd opleiding investering eigen bedrijf?
« Hans van den Bergh Antwoord #15 Gepost op: 24 november 2017, 07:22 »

Quote : Hoofdgebruiker op 24 november 2017, 00:02
Voor marketingkennis volstaat een cursus of verkorte opleiding toch ook?

Tuurlijk, maar op welk niveau wil je over die kennis en vaardigheden beschikken, dat is dan de vraag. Wil je puur uitvoerend zijn of wil je een strategie kunnen uitwerken naar plan en uitvoering of wil je strategisch met marketing bezig zijn?

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
Ron van der Kolk
Interim Manager
Legend

« Ron van der Kolk Antwoord #16 Gepost op: 24 november 2017, 08:50 »

Quote : Regenboogwerker op 23 november 2017, 21:54
Nu is mijn vraag: Aangezien ik graag zelfstandig wil blijven (hopelijk ooit helemaal zelfstandig te worden) en deze opleiding dus ga doen om mijn bedrijf te versterken, kan ik deze opleiding zakelijk ‘aanschaffen’ en dus als kostenpost boeken? En mag ik dan ook de studie-uren meetellen in de urencriterium?

Quote : Hoofdgebruiker op 23 november 2017, 22:45
Antwoord op jouw vraag: ja en ja. Het is een investering in je bedrijf (studiekosten en studie-uren).

Mijn antwoord op jouw vraag: nee en nee (met een kanttekening). Een complete HBO opleiding Commerciële Economie is niet het "op peil houden" van bestaande kennis binnen de onderneming maar het verwerven van nieuwe kennis die ook privévoordelen heeft. Je kunt de kosten wel aftrekken, maar dan in privé als studiekosten en niet in je eenmanszaak als zakelijke kosten. Daarover is op dit forum genoeg te vinden met verwijzingen naar jurisprudentie. Jammer is dat bijvoorbeeld reiskosten voor de studie in privé niet aftrekbaar zijn, terwijl ze dat zakelijk wel waren geweest. Over de uren kun je nog discussiëren; de directe studie-uren zijn logischerwijs ook privé, maar wat extra denktijd besteden om je privéstudie toe te passen op je werk zijn wel weer zakelijke uren. Daar is dus enig grijs gebied mogelijk.

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #17 Gepost op: 24 november 2017, 08:56 »

Marco, wat voor studiefaciliteiten biedt jouw werkgever? Dat lijkt me veel logischer...

Groet,

Highio
Ward
ceo@storecore
Moderator

« Ward Antwoord #18 Gepost op: 24 november 2017, 09:16 »

Quote : Hoofdgebruiker op 23 november 2017, 23:22
Misschien 55% van je uren ondernemen, 25% in loondienst en 20% studie. Je moet je uren gemakkelijk kunnen bewijzen. Ze zien in de systemen dat je in loondienst bent geweest en zullen daarom al snel om een urenverklaring kunnen vragen.

Er geldt nog een criterium en daarbij geven "ze" een treffend voorbeeld:

Quote:
U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst).

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons