Kan ik een dienst van een particulier afnemen als eenmanszaak

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Kan ik een dienst van een particulier afnemen als eenmanszaak (929 keer gelezen)
Hardearner101
Newbee

« Hardearner101 Gepost op: 19 mei 2017, 22:02 »

Hallo allemaal,

Ik wil met mijn eenmanszaak graag een dienst afnemen van een particulier. Deze particulier gaat voor ons filmpjes maken van onze producten. Deze filmpjes gaan wij gebruiken om ons producten mee te promoten. Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht. Ik wil dit graag als kosten opvoeren om zo mijn winst te drukken. Ik heb echter geen zin om voor deze kleine bedragen een 0 uren contract op te stellen. De particulier van wie ik de dienst ga afnemen, doet dit alleen voor mij en heeft verder geen soortgelijke neveninkomsten. Zij wilt voor deze kleine bedragen dan ook geen eenmanszaak oprichten.

Nu heb ik gelezen dat zij een kwitantie kan opsturen naar mij met daarop de kosten voor de dienst die zij voor mij heeft verricht. Deze kosten moet zij dan als overige inkomsten aangeven bij haar jaaraangifte. Echter kon ik nergens vinden wat ik verder als ondernemer moet aangeven. Kan ik het gewoon als kosten opvoeren of moet ik nog iets speciaals melden bij de belastingdienst?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
TwaBla
Legend

Re: Kan ik een dienst van een particulier afnemen als eenmanszaak
« TwaBla Antwoord #1 Gepost op: 19 mei 2017, 23:55 »

Quote : Hardearner101 op 19 mei 2017, 22:02
Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht.

Jij neemt dus iemand in dienst. Zij is geen zelfstandig ondernemer. Moet je minimum loon betalen en lasten afdragen.

Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

« Peter Bonjernoor Antwoord #2 Gepost op: 20 mei 2017, 00:10 »

Eens in de maand een opdracht van 50 euro? Lijkt me geen dienstverband...

Volgens mij kun je die kosten gewoon zakelijk boeken zolang je een kwitantie hebt.

Nancy Zonneveld
Banner designer
Junior

« Nancy Zonneveld Antwoord #3 Gepost op: 20 mei 2017, 01:52 »

Vervelend dat hier altijd zo moeilijk over wordt gedaan, dan kan men wel eens gaan denken dat zoiets alleen zwart kan, wat gelukkig niet zo is.

De particulier mag gewoon een factuur schrijven, zonder BTW te noemen. Die BTW kan je dan natuurlijk ook niet aftrekken, maar je kan de factuur wel meenemen met de inkomstenbelasting. De particulier vult vervolgens de inkomsten als "overige inkomsten" bij zijn eigen inkomstenbelasting en tadá wit werken als particulier.

Verder hoef je niks speciaals te melden.

Ward
Usability Professional
Moderator

« Ward Antwoord #4 Gepost op: 20 mei 2017, 07:25 »

Voor dergelijke betalingen moet je het formulier IB47 gebruiken. Daartoe werden wij ooit zelf "uitgenodigd" door een speciale afdeling van de FIOD, omdat wij destijds veel freelance vertalers inschakelden, dus het lijkt me verstandig om het wél op deze wijze te melden.

Quote:
Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons aanleveren. U moet dat doen als de persoon die de betalingen krijgt, aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

• De persoon is niet bij u in dienstbetrekking.

• De persoon voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer.

Voorbeelden van betalingen die u moet aanleveren, zijn:

• betalingen aan freelancers voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes

• betalingen aan sprekers en auteurs

• betalingen aan deelnemers aan medische proeven

Zie Belastingdienst: Uitbetaalde bedragen aan derden (IB47) aanleveren.

TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #5 Gepost op: 20 mei 2017, 12:23 »

Quote : Nancy Zonneveld op 20 mei 2017, 01:52
De particulier mag gewoon een factuur schrijven, zonder BTW te noemen.

Zo kan ik ook komkommers laten plukken in mijn kas. Is de vlogger de nieuwe krantenjongen?

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #6 Gepost op: 20 mei 2017, 16:32 »

Quote : TwaBla op 19 mei 2017, 23:55
Jij neemt dus iemand in dienst. Zij is geen zelfstandig ondernemer. Moet je minimum loon betalen enlasten afdragen.

Yep, het is weer komkommertijd ... Een dienst van iemand afnemen is wezenlijk iets anders dan iemand in (loon)dienst nemen.  

Met dank voor de correcte bijdragen van Nancy Zonneveld en Ward.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #7 Gepost op: 20 mei 2017, 19:25 »

Quote : Cosara op 20 mei 2017, 16:32
Een dienst van iemand afnemen is wezenlijk iets anders dan iemand in (loon)dienst nemen.

Dus je kan als bedrijf iemand in loondienst nemen, als zelfstandige een opdracht geven of als particulier een dienst laten leveren. Elke dag (kranten bezorgen), elke week (hulp in de winkel), elke maand (video maken) of in het seizoen (komkommers plukken).

Dan kan ik dus als particulier aan bedrijven mijn diensten aanbieden.

En dan ook nog eens zonder BTW te heffen, ook al betreft het regelmatige neveninkomsten.

Reuze leerzaam weer.   

Highio
Moderator

« Highio Antwoord #8 Gepost op: 20 mei 2017, 20:25 »

Genoemde frequentie en omvang van werkzaamheden of financiële compensatie:
Quote:
Ik ben van plan om haar eens in de maand in 'huren' om een paar filmpjes te maken en te editen.

Het gaat niet om hele grote bedragen maximaal 50 euro per opdracht.

Zonder BTW met in theorie of bedoeling aangifte IB.

Het zou met 12 x 50 EURO omzet (!) namelijk geheid onder de KOR vallen (en dan betaalt de film editor als ondernemer ook geen BTW).

Quote:
Reuze leerzaam weer.

Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch (no pun intended)?

Groet,

Highio
TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #9 Gepost op: 20 mei 2017, 21:26 »

Quote : Highio op 20 mei 2017, 20:25
Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch?

Toch wel, al is het onderdeel van een bredere trend.

Een trend waarin duur werk (in loondienst of van zelfstandigen) verschuift naar laag beloond werk van zzp'ers, slecht betaalde particulieren, stagiars of zelfs onbetaalde vrijwilligers.

Ik wist helemaal niet dat je particulieren kan inhuren en onder het minimumloon mag betalen voor maandelijkse diensten.

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #10 Gepost op: 20 mei 2017, 22:32 »

Quote : TwaBla op 20 mei 2017, 21:26
Quote : Highio op 20 mei 2017, 20:25
Dat is voor jou hopelijk geen nieuw gegeven, toch?

Toch wel, al is het onderdeel van een bredere trend.

Als bekend is dat het onderdeel van een bredere trend is, dan is het voor mij geen nieuw gegeven meer ...

Een trend waarin duur werk (in loondienst of van zelfstandigen) verschuift naar laag beloond werk van zzp'ers, slecht betaalde particulieren, stagiars of zelfs onbetaalde vrijwilligers.

(1)Alle waar is naar z'n geld. Voor beide partijen is dat een vrijwillige keuze die gemaakt kan worden.
(2)Wat is het probleem als iemand bepaalde werkzaamheden gratis of voor minder dan duur wilt uitvoeren?
(3)Wat is het verschil tussen zelfstandigen en zzp'ers?

Ik wist helemaal niet dat je particulieren kan inhuren en onder het minimumloon mag betalen voor maandelijkse diensten.

(1)Particulieren en ZZP'ers - vallen niet onder een CAO.
(2)Voor zover ik kan overzien is er bij TS er geen sprake van maandelijks terugkerende diensten. Als dat wel het geval is, dan kan er sprake zijn van ondernemerschap.
(3)Iedereen maakt een keuze, al dan niet vrijwillig of gedwongen, op basis van: "Supply, Demand, Time, Quality and Money.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
colombo
Legend

« colombo Antwoord #11 Gepost op: 20 mei 2017, 23:10 »

Quote:
Wat doet de Belastingdienst met deze gegevens?

De gegevens die u aanlevert, gebruiken wij bij het beoordelen van de aangifte inkomstenbelasting van degene die het uitbetaalde bedrag heeft gekregen.

Heeft dus niets te maken met BTW of ondernemerschap oid maar alles met zwart werken...

Overigens heb ik in een ver verleden wel eens dergelijke kleine opdrachten gedaan. Niets mis mee.
TwaBla
Legend

« TwaBla Antwoord #12 Gepost op: 20 mei 2017, 23:53 »

Quote : Cosara op 20 mei 2017, 22:32
(1)Alle waar is naar z'n geld. Voor beide partijen is dat een vrijwillige keuze die gemaakt kan worden.
(2)Wat is het probleem als iemand bepaalde werkzaamheden gratis of voor minder dan duur wilt uitvoeren?

Dan heeft een werkster meer rechten.

Quote:
Wie alles netjes volgens de wet wil doen, moet de hulp het minimumloon betalen (ongeveer 9 euro per uur). Een huishoudhulp heeft bovendien – net als vrijwel elke andere werkende in Nederland – recht op vier weken betaalde vakantie, vakantiegeld (8 procent) en doorbetaling bij ziekte (maximaal 6 weken). Ook al werkt iemand illegaal en heb je dit niet vastgelegd in een arbeidscontract, formeel is er wel sprake van een dienstverband. Er is namelijk sprake van een gezagsverhouding: jij geeft een opdracht, de hulp voert het uit. Betaal je dit niet, dan zou de hulp het in theorie als achterstallige betaling terug kunnen eisen. (Bron NRC)

Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #13 Gepost op: 21 mei 2017, 03:00 »

Quote : TwaBla op 20 mei 2017, 23:53
Quote : Cosara op 20 mei 2017, 22:32

Dan heeft een werkster meer rechten.

Enkele werksters dan wel te verstaan ... niet alle werksters.

Vergeet het smeuïge verhaal van het NRC maar ... er zijn betere bronnen van informatie, zoals:
(1) Dienstverlening aan huis
(2) en de regeling zelf ... Regeling dienstverlening aan huis.
(3) Huishoudelijk werkzaamheden voor anderen
(4) U doet huishoudelijk werk voor iemand.

Branko Collin
Webdeveloper
Legend

« Branko Collin Antwoord #14 Gepost op: 21 mei 2017, 12:32 »

Hebben we het hier niet afgelopen jaar al uitgebreid over gehad?

De belastingdienst beoordeelt een arbeidsverhouding op basis van drie criteria:

Quote:
Is er een verplichting tot persoonlijke arbeid? Is er een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en zzp'er (werkgeversgezag)? Krijgt de zzp'er loon?

Is het antwoord op deze 3 vragen 'ja'? Dan is er een dienstbetrekking. De opdrachtgever moet dan loonheffingen inhouden en betalen

Het hangt ervanaf hoe de TS deze vragen beantwoordt of er sprake is van een dienstverband.

Als uit het voorgaande blijkt dat er geen dienstbetrekking is, dan is er nog de vraag of de particulier btw-plichtig is. Zowel neveninkomsten als inkomsten uit een onderneming kunnen met btw belast zijn. Het hebben van een bedrijf, van een winstoogmerk of van meerdere opdrachtgevers lijkt daarbij niet uit te maken. Je mag echter geen btw heffen zonder toestemming van de fiscus, dus als de particulier het zeker wil weten, moet ze even bellen.

Ik ben zelf een keer weggelachen toen ik me vanwege neveninkomsten bij de belastingdienst wou aanmelden (weliswaar 20 jaar geleden), dus ik zou er zeker niet van uitgaan dat je bij geringe omzet btw moet heffen. Altijd even checken (en hopen dat ze je niet uitlachen).

Front-end web developer.
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons