Kilometervergoeding en WKR: snelste of gebruikelijke route?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Kilometervergoeding en WKR: snelste of gebruikelijke route?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Kilometervergoeding en WKR: snelste of gebruikelijke route? (802 keer gelezen)
Highio
Moderator

Re: Kilometervergoeding en WKR: snelste of gebruikelijke route?
« Highio Antwoord #15 Gepost op: 12 oktober 2018, 16:32 »

Dat is natuurlijk mooi als jullie dat gezamenlijk uit kunnen gaan vinden, maar sommige werkgevers hebben nog meer personeel met een reiskostenvergoeding en dan snap ik enige starheid wel (net door de proeftijd of nog geen zes weken binnen en dan direct zo'n discussiepunt krijgen). Dan komen vroeg of laat collega's die met terugwerkende kracht, enfin jullie snappen vast wat ik bedoel...  

Weekendgroet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
Roel J
Moderator

« Roel J Antwoord #16 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:47 »

Het hoeft geen discussiepunt te zijn als de werkgever doet wat hij heeft toegezegd, ik ken ook werkgevers die in het personeelshandboek hebben staan dat ze de kortste route uit via 2 of 3 routeplanners pakken (scheelt ook nog wel eens per planner)

Er is hier wel sprake van een vrij bijzondere situatie, ten eerste zullen de meeste werknemers niet zo ver van hun werk wonen.

Quote : HvLaarhoven op 12 oktober 2018, 16:25
Wat mij opvalt: De werkgever zegt dat de belastingdienst zegt.... maar is dat wel zo?
Zegt de belastingdienst dat echt? Of denkt de werkgever dat dat zo is, is het hun eigen interpretatie?
Ik vermoed het laatste.

Ik vermoed het ook, weet het eigenlijk wel bijna zeker.
Maar vragen om bewijs dat de belastingdienst dat heeft gezegd heeft niet zoveel zin denk ik. De kans dat het antwoord iets in de trant van "waar bemoei je je mee, wij hanteren de regeling zo" is lijkt me vrij groot en als nieuwbakken werknemer je werkgever vragen om maar te bewijzen het klopt wat ze zeggen lijkt me niet zo handig..

Als werknemer kun je een werkgever alleen overtuigen dat je nu onredelijk getroffen wordt want daar lijkt mij hier wel sprake van door het grote verschil in routes in combinatie met de hoge kosten voor het reizen door de toch al grotere afstand, want dat zijn omstandigheden die ook de werkgever vooraf kende en acceptabel vond (de wg had ook kunnen zeggen, we nemen je niet aan omdat je te ver woont en het ons dan teveel kost om te vergoeden)

op basis vn een fulltime dienstverband praat je voor een vaste reiskostenvergoeding toch wel over en flink bedrag
20km per dag x 214 dagen  x 19 cent = 813 euro p jr (~67 p mnd)
40km per dag x 214 x 19 cent = 1.626 euro p jr of 135,50 p mnd..

Ik snap heel goed dat Klierin naar argumenten zoekt om het er nog een keer over te hebben.
In mijn eerste reactie heb al de optie besproken om een deels belaste vergoeding te krijgen.
andere optie is om een andere vorm van compensatie te vragen. bijv een iets hoger salaris of een andere onkostenvergoeding erbij die ook binnen de WKR past.

het gaat niet alleen maar over wat wettelijke positie is, maar vooral wat de meeste kans op succes heeft als werknemer..

edit: berekening geupdate na opmerking highio (thanks)
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #17 Gepost op: 12 oktober 2018, 21:16 »

Het dubbele zelfs, net onder de grens van 75 km enkele reisafstand voor verplichte nacalculatie die door de Belastingdienst genoemd wordt.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...
Klierin
Newbee

« Klierin Antwoord #18 Gepost op: 15 oktober 2018, 23:17 »

Bedankt allemaal voor alle reacties.

Inmiddels heb ik van mijn werkgever de toezegging dat als de Belastingdienst schriftelijk akkoord gaat, ik de route van 72 kilometer volledig vergoed krijg tegen € 0,19 per kilometer. Dat zal ik dus binnenkort met de Belastingdienst verder gaan afstemmen.

Het is overigens nooit de bedoeling geweest om een deel van mijn reiskostenvergoeding onder de vrije ruimte binnen de WKR te brengen of een eindejaarsregeling toe te passen (zoals in een aantal van de reacties werd opgemerkt). Dat verwacht ik ook helemaal niet van mijn werkgever, we hebben de bepaling over de reiskostenvergoeding in mijn arbeidscontract beide namelijk nooit zo bedoeld. Wel een goed punt overigens.

Ik heb de boekhouder voor de volledigheid nog gevraagd of de Belastingdienst met de opmerking over de ANWB-routeplanner op kortste route, niet op de belaste vergoeding of eindejaarsregeling doelde (in plaats van op de onbelaste kilometervergoeding), maar volgens haar was dit niet het geval. De Belastingdienst heeft schijnbaar de onbelaste kilometervergoedingen van alle werknemers nagerekend via de ANWB korte route. Vraag me niet waarom...

Zodra ik nieuws heb van de Belastingdienst zal ik dit posten om jullie op de hoogte te houden.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons