Kinderopvangtoeslag voor 'resultaatgenieters'

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Kinderopvangtoeslag voor 'resultaatgenieters'
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Kinderopvangtoeslag voor 'resultaatgenieters' (1139 keer gelezen)
Cosara
Europhile
Legend

Re: Kinderopvangtoeslag voor 'resultaatgenieters'
« Cosara Antwoord #15 Gepost op: 9 maart 2018, 13:19 »

Quote : sverris op  9 maart 2018, 12:42
Quote : Cosara op  9 maart 2018, 12:14
Quote : sverris op  9 maart 2018, 09:46
In 2014 heb ik met mijn partner KOT aangevraagd, in de veronderstelling, dat 'resultaatgenieter' net zo als andere zelfstandige recht op KOT hebben ...Wel was er niet meteen (veel) inkomen; in 2015 minder dan 500 Euro.

Waar staat de partner en haar inkomen in dit verhaal?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Zij is naast een 8h-baan in loondienst ondernemer voor de btw. Uit haar zelfstandig werk haalt zij rond 8.000 Euro per jaar. Wij werk(t)en beide gemiddeld 38h.

Excuses voor de onvolledige formulering van mijn kant ... Waar staat in 2015 de partner en haar inkomen in dit verhaal?

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
sverris
Junior

« sverris Antwoord #16 Gepost op: 9 maart 2018, 13:29 »

Zoals omschreven was het ook in 2015.

modedit: quote-spaghetti verwijderd ivm leesbaar houden van de reacties..
« Laatste verandering: 9 maart 2018, 14:11 door Roel J »
sverris
Junior

« sverris Antwoord #17 Gepost op: 9 maart 2018, 15:41 »

Nog een aanvulling, doe misschien interessant is (ook voor mensen, die als startende ondernemers/freelancers met dit soort probleem in aanraking komen):

Ik heb even in het verslag van onze hoorzitting bij de BD gekeken: De BD heeft geen bezwaar dat ik en laag inkomen heb. Maar de BD geeft an, dat gewerkte uren, die geen inkomen opleveren, niet als 'arbeid in het economische verkeer' kunnen worden gezien.
Marjan
Retired Mod
Legend

« Marjan Antwoord #18 Gepost op: 9 maart 2018, 19:52 »

Alle uren die bedoeld zijn om (uiteindelijk) inkomen te verwerven zijn in principe uren die in aanmerking zouden moeten komen. Echter is al eerder de toets van redelijkheid en billijkheid geopperd. Deze wordt ook vaak door rechters in beroepszaken aangehaald.

Je gaf aan dat jij en je vrouw beiden gemiddeld 38 uur per week (aantoonbaar) aan arbeid besteden. Hoeveel uur per week werd/en je kind(eren) opgevangen? En wat voor soort opvang was dit? Kindercentrum, buitenschoolse opvang, gastouderopvang (door bekenden?).

Een rechter zal jullie plaatje in zijn geheel beoordelen als je in beroep gaat. Dus kijken naar arbeidsuren, soort en aantal uren kinderopvang, behaald resultaat c.q. of resultaat in alle redelijkheid binnen redelijke termijn te verwachten valt.

Als (startend) romanschrijver lijkt het mij wel lastiger om aan te tonen dat alle uren die je besteedt aan het schrijven van een boek op redelijke termijn ook daadwerkelijk tot een bepaald inkomensresultaat zullen leiden. Hoeveel mensen dromen er niet van een boek te schrijven, beginnen ermee maar komen aan daadwerkelijk publiceren en hieruit inkomen genereren niet toe?

Kortom: het volledige plaatje is van belang. Kun je hier een schets/specificatie geven van de door jou opgevoerde arbeidsuren? (schrijven aan (nog te publiceren) roman, overige schrifuren, indirecte uren zoals boekhouding, website, reizen etc.)? En daarbij welke uren daadwerkelijk inkomen hebben opgeleverd?

Het zelfde geldt voor de uren van je partner. Loondiensturen zijn aantoonbaar maar ook de overige uren moeten op zijn minst aannemelijk gemaakt worden.

maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
sverris
Junior

« sverris Antwoord #19 Gepost op: 12 maart 2018, 17:30 »

@Marjan

Ik ga me het onderwerp "redelijkheid en billijkheid" en de reacties van mensen hier noteren. (We hebben volgende week een gesprek met een advocaat...)

Kindje ging rond 50uur per week naar de creche. In elk geval kan ik door urenregistratie en zeer vele prints van netwerkgesprekken, e-mails, sollicitaties naar freelance schrijf- en vertaalopdrachten, andere aanvragen en prints van mijn teksten etc. kunnen laten zien, dat ik serieus bezig ben. En ik kan bewijzen, dat een uitgever al een bod had gedaan op een roman, die o.a. in 2015 geschreven werd. Verder lijkt het mij een teken van redelijkheid, dat er een duidelijk stijgende lijn van inkomen en opdrachten/afnemers aantoonbaar is. Daadwerkelijk waren de betaalde uren heel weinig, maar dat zijn nu veel meer.

Mijn  urenadministratie (in excel) is bijna precies zo ingedeeld, als jij aangeeft. Er was ooit op beeldrijk.org een template te downloaden. Deze gebruik ik sinds 2012, en sinds 2014 in een iets verbeterde vorm.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #20 Gepost op: 12 maart 2018, 18:59 »

Gemiddeld 50 uur per week?

Groet,

Highio

HelicopterLandingsplaats...
sverris
Junior

« sverris Antwoord #21 Gepost op: 12 maart 2018, 19:48 »

Quote : Highio op 12 maart 2018, 18:59
Gemiddeld 50 uur per week?

Groet,

Highio

ja, 49 uur, om precies te zijn
Marjan
Retired Mod
Legend

« Marjan Antwoord #22 Gepost op: 12 maart 2018, 21:09 »

50 uur per week kinderopvang is erg veel, dat zijn 5 hele dagen (uitgaande van dagopvang).
Gezien de omzet/inkomensontwikkeling sinds 2014 kan ik me heel wel voorstellen dat de Belastingdienst in het kader van redelijkheid en billijkheid hier niet in meegaat. Als je al zoveel jaren zo weinig omzet / inkomen genereert zal het naar mijn mening lastig zijn om voor de rechter de aanspraak op zoveel uren kinderopvangtoeslag in stand te houden.

50 uur kinderopvang per week betekent dat zowel jij als je partner minimaal 36 uur per week aan arbeids(inkomens)gerelateerde uren hebben moeten maken. Met de inkomsten die jij schetst en blijkbaar al vier jaar zo gaan zal het een harde dobber worden om de rechter te overtuigen.

maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #23 Gepost op: 13 maart 2018, 01:59 »

Dat zal denk ik nogal per geval verschillen. Zolang het aannemelijk is dat je daadwerkelijk zoveel tijd aan een onderneming besteed doet het er niet zoveel toe of je winst of verlies maakt, of hoeveel dat precies is.

Het komt natuurlijk best wel eens voor dat ondernemers meer dan voltijd in hun bedrijf bezig zijn maar daarmee nauwelijks winst maken, of zelfs verlies laten gedurende een aantal jaren.

Bij iets als het schrijven van een roman kan ik me voorstellen dat heel veel activiteiten 'tellen' als uren besteed aan die activiteit, bijvoorbeeld ook het doen van research of het lezen van andere boeken om je vaardigheden te vergroten.

Of daar ooit inkomsten uit zullen voortvloeien is natuurlijk lastig te zeggen - het zou kunnen dat je de auteursrechten voor miljoenen incasseert na 10 jaar, of er nooit een cent voor vangt.

sverris
Junior

« sverris Antwoord #24 Gepost op: 13 maart 2018, 20:20 »

Quote : Benm op 13 maart 2018, 01:59
Dat zal denk ik nogal per geval verschillen. Zolang het aannemelijk is dat je daadwerkelijk zoveel tijd aan een onderneming besteed doet het er niet zoveel toe of je winst of verlies maakt, of hoeveel dat precies is.

Het komt natuurlijk best wel eens voor dat ondernemers meer dan voltijd in hun bedrijf bezig zijn maar daarmee nauwelijks winst maken, of zelfs verlies laten gedurende een aantal jaren.

Bij iets als het schrijven van een roman kan ik me voorstellen dat heel veel activiteiten 'tellen' als uren besteed aan die activiteit, bijvoorbeeld ook het doen van research of het lezen van andere boeken om je vaardigheden te vergroten.

Of daar ooit inkomsten uit zullen voortvloeien is natuurlijk lastig te zeggen - het zou kunnen dat je de auteursrechten voor miljoenen incasseert na 10 jaar, of er nooit een cent voor vangt.

Grappig genoeg heeft iemand een paar dagen geleden interesse in een vrij oude tekst (2006, 2014 herzien) van mij getoond - en vandaag aangegeven dat hij van deze tekst gebruik wil maken in een van zijn projecten en dat ik iets in rekening ervoor mag brengen...
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons