Van harte welkom op ons ondernemersforum

In Memoriam : Peter Bonjernoor  Ter nagedachtenis aan hem, heffen we het glas. Ben je daar ook bij?

MOET je aangifte inkomstenbelasting onderneming doen?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  MOET je aangifte inkomstenbelasting onderneming doen?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: MOET je aangifte inkomstenbelasting onderneming doen? (2514 keer gelezen)
Hoofdgebruiker
Legend

Re: MOET je aangifte inkomstenbelasting onderneming doen?
« Hoofdgebruiker Antwoord #15 Gepost op: 25 maart 2018, 04:19 »

Quote:
Maar kwam dan bij de balans en vroeg me af hoe doe ik dat dan met mijn liquide middelen. Aangezien ik dus eenmanszaak heb, dan is je zakelijke vermogen ook privé vermogen. Ik heb wel een zakelijke rekening, moet ik dan alleen dat geld er neer zetten?

Heb deze vraag ooit eens aan BD zakelijk gesteld. Het gaat om het saldo op je zakelijke rekening op 31-12-2017 (wanneer je aangifte doet voor 2017). Dit saldo vind je terug op het financieel (jaar)overzicht welke je bank verstrekt elk jaar. Dit is te downloaden in je 'mijn [xxxxx]' omgeving. Prive moeten er wel priveontrekkingen en eventuele privestortingen worden ingevuld in de aangifte. Dat gebeurt overigens op een andere pagina dan op de pagina waar je je balans moet invullen.

HoiSuzan
Junior

« HoiSuzan Antwoord #16 Gepost op: 1 april 2018, 16:03 »

Ik heb inmiddels met een docent van mij die belastingrecht geeft even overleg gepleegd over deze situatie. We kwamen erachter dat ik wel degelijk een winst gedraaid heb van 300 euro omdat ik de investering gerekend had als kosten, terwijl ik deze moest afschrijven over 5 jaar. Nu kom ik dus op winst uit en hij zei ook dat ik gewoon ondernemer voor de inkomstenbelasting ben.

Ik heb nu alles ingevuld en nu zie ik dat ik niks hoef te betalen over die 300 euro winst? Normaal word je toch in boxen ingevuld en moet je een percentage betalen erover.... Ik begrijp het even niet meer, had ik die 300 euro ook nog moeten invullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden?

Ik zie nu dat ik 15 euro moet betalen voor de zorgverzekeringswet dat hebben ze genomen over die 300 euro winst... Wat weinig zeg.
Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #17 Gepost op: 1 april 2018, 19:00 »

sla je belastingstudieboeken er nog eens op na.. de laatste vragen die je nu hier stelt zullen je enorm helpen bij het snappen van de belastingheffing.. dus even zelf wat tijd en energie erin stoppen en dan heb je een mooi praktijkvoorbeeld van bepaalde effecten.

je kunt dat ook doen door bepaalde posten weer uit je aangifte te halen en wat voor invloed het heeft op het totaal. beetje spelen met je eigen aangifte. leer je vaak veel meer van dan 3 hoofdstukken in je kop stampen..  
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #18 Gepost op: 1 april 2018, 19:44 »

Geen urencriterium behaald > geen zelfstandigenaftrek (of startersaftrek) > geen willekeurig afschrijven?

Groet,

Highio

HL guest hospitality team member.
HoiSuzan
Junior

« HoiSuzan Antwoord #19 Gepost op: 8 april 2018, 21:28 »

Het gaat toch ook niet om willekeurige afschrijving? Ik maak gebruik van de lineaire methode en schrijf het af in 5 jaar.

Twanny
Newbee

« Twanny Antwoord #20 Gepost op: 15 april 2018, 13:40 »

Quote : prinsrachid op 24 maart 2018, 16:37
Quote : HoiSuzan op 24 maart 2018, 13:17
Klopt maar als ik het zo lees, ik heb een omzet gedraaid van 2000 euro en m'n winst is -1000. Dus ik denk dat ik inderdaad voor de belastingdienst niet als ondernemer gezien wordt.

Klopt, dat is een juiste inschatting. Je bent gewoon 'resultaatgenieter'. Let overigens op dat je bij een negatieve winst wel in de komende jaren winst gaat maken, anders kan het zijn dat ze je activiteiten alsnog als 'hobby' aanmerken, waarbij er vanuit wordt gegaan dat je helemaal niets aangeeft. En dat kan met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd.

Quote : HoiSuzan op 24 maart 2018, 13:17
En bij de inkomsten uit overige werkzaamheden moet je die posten specificeren, of kan je gewoon neerzetten als omschrijving; verkoop goederen en dan daarachter je omzet zegmaar. Of moet je dit allemaal specificeren?

Nee, hoor. Als je een resultaatgenieter bent, hoef je alleen maar omzet en kosten in te vullen. In jouw geval vul je dan iets van 2.000 euro opbrengsten in en 3.000 euro kosten (althans, dat maak ik een beetje op uit je bedragen). Toevoeging: de opbrengsten en kosten vul je uiteraard in zonder btw.

Heel erg fijn, deze duidelijke uitleg! Bedankt daarvoor. Ik zit alleen nog wel met enkele vragen dus graag haak ik hier nog even op in, als dat oké is..... Ook ik ben geen ondernemer voor de IB en ik heb afgelopen jaar 3000 verlies gedraaid. Volgens de BD hoef ik niets aan te geven, maar hier lees ik dat ik dit min bedrag beter wel kan opgeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom. Zou je mij dit nogmaals uit kunnen leggen? Verder heb ik nog een deeltijdbaan in loondienst. Heeft het wel invullen van deze inkomsten (of, nou ja, verlies) daar op enige manier invloed op? Bvd!

Vriendelijke groetjes,

Cindy

Lex van Roode
Legend

« Lex van Roode Antwoord #21 Gepost op: 15 april 2018, 13:57 »

Beste Cindy,

Als je dat verlies invult in je aangifte, wordt dat afgetrokken van je inkomsten uit loondienst.
Over het totaal wordt de verschuldigde inkomstenbelasting berekend.

Dat is doorgaans minder dan er al van je salaris is ingehouden.
Je hebt dan dus al teveel inkomstenbelasting "betaald".

Daarom krijg je dan een deel van die ingehouden loonbelasting weer terug.
Dat kan bij een verlies van € 3.000 in sommige gevallen meer dan € 1.200 zijn.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl
Twanny
Newbee

« Twanny Antwoord #22 Gepost op: 15 april 2018, 14:21 »

Dank voor je reactie! Dan is het zeer zeker de moeite waard om in te vullen.
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons