Omzet belasting in mijn holding

Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Omzet belasting in mijn holding (195 keer gelezen)
TwoThird
Newbee

Omzet belasting in mijn holding
« TwoThird Gepost op: 12 september 2018, 23:58 »

Ik heb een holding met daarin 20% aandelen van een werkmaatschappij.
Ik probeer met mijn ingenieursverstand de winst verlies rekening (opgesteld door boekhouder) te begrijpen.
Excelletje gemaakt en gepoogd alles "na te rekenen".

De vraag:
Hoe bereken ik de omzetbelasting, waar wordt deze over geheven? Waar vind ik deze terug in de winst/verlies rekening? Ik zie ook bij mijn afschrijvingen dat er omzetbelasting elk kwartaal betaald wordt, maar hoe deze bepaald wordt, geen idee.

Ik heb wel gevonden dat bij een holding recht van aftrek bestaat, maar wat voor aftrek (aftrek ken ik voor opgave van mijn inkomsten belasting, daar gaat het hier toch niet om?).

(in ruil voor jullie hulp zal ik 3 dubbele integralen oplossen, dat begrijp ik tenminste)

Tonino
Dinilu promotieartikel en
Legend

Re: Omzet belasting in mijn holding
« Tonino Antwoord #1 Gepost op: 13 september 2018, 06:43 »

Haha, goeie! Omdat voor het gros van de ondernemingen BTW verrekenbaar is, wordt deze daarom ook niet meegenomen in de winst en verliesrekening. Alle bedragen die je daar tegenkomt zijn dus waarschijnlijk ex btw.

Op je balans zou wel een post moeten staan, iets van af te dragen btw" meestal. Deze betreft het saldo (btw ontvangen van klanten - btw betaald aan leveranciers) van de laatste periode.

Remmy
Junior

« Remmy Antwoord #2 Gepost op: 13 september 2018, 07:11 »

De omzetbelasting is (normaliter) geen onderdeel van de inkomsten en onkosten van je onderneming en staat daarom dus ook niet op de winst- en verliesrekening. Je bent slechts een gratis (of eigenlijk betalend) werknemer van de belastingdienst om als doorgeefluik te incasseren.

Inkomsten in je holding afkomstig uit gegeneerde omzet (verkoop aan klanten of in rekening gebrachte managementfee aan de werkmaatschappij) zijn in de regel met BTW belast en die incasseer je en betaal je door aan de belastingdienst na aftrek van de BTW welke in rekening gebracht is bij de holding.

Wanneer de holding en de werkmaatschappij een fiscale eenheid vormen (hier waarschijnlijk niet het geval) dan hoeft er over en weer geen BTW in rekening gebracht te worden.

Dit alles staat los van de vennootschapsbelasting welke je wel betaalt op basis van het gerealiseerde resultaat zoals deze ook uit de winst- en verliesrekening blijkt.
Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #3 Gepost op: 13 september 2018, 08:13 »

De omzetbelasting of beter Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) is een saldering van te betalen en terug te ontvangen btw en is daarom niet uit de winst en verlies rekening terug te rekenen.

Het is de enige belasting die jou geen geld kost. (behalve dan voor de administratieve rompslomp die je ervan hebt)
Als je het btw systeem platslaat valt het terug te brengen.

Op je verkoopfacturen staat BTW en die moet je afdragen
Op je inkoopfacturen staat BTW en die mag je terugvragen

Beide bedragen hou je bij op de balans op aparte grootboekrekeningen.
Eén keer per kwartaal moet je aangifte doen en dan moet je het saldo van die rekeningen af dragen.
In je administratie zitten dus meerdere grootboekrekeningen om de btw bij te houden.
In je jaarrekening vind je maar 1 regeltje waar als alles goed is gegaan het saldo van de aangifte voor het 4e kwartaal op staat.

Proberen dit te volgen of aan te sluite is als een wiskundige formule op te lossen met 2 onbekende factoren.. dat gaat (bijna) niet..
TwoThird
Newbee

« TwoThird Antwoord #4 Gepost op: 13 september 2018, 15:17 »

...Hartelijk dank! Ik krijg mijn excelletje zo wel op orde denk ik! Ik hoef in elk geval niet te gaan zweten bij het woordje "omzetbelasting".
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons