Openstaande vordering Stijging fiscale winstberekening?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
Pagina's: [1]
Auteur  Onderwerp: Openstaande vordering Stijging fiscale winstberekening? (149 keer gelezen)
Peter635
Newbee

« Peter635 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:05 »

Volgens mij doe ik iets verkeerd...

Ik heb een  openstaande vordering van 9000,= op linkerkant balans... hierdoor  stijgt mijn eigen vermogen met 9k en is dus ook mijn fiscale winstberekening 9k hoger?

winst uit onderneming 34K  fiscale winstberekening = 43K  nu wordt ik aangeslagen voor 43K maar heb maar 34k-9k = 25k ontvangen...

prinsrachid
Legend

Re: Openstaande vordering Stijging fiscale winstberekening?
« prinsrachid Antwoord #1 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:12 »

Quote : Peter635 op 10 oktober 2018, 11:05
Ik heb een  openstaande vordering van 9000,= op linkerkant balans... hierdoor  stijgt mijn eigen vermogen met 9k en is dus ook mijn fiscale winstberekening 9k hoger?

winst uit onderneming 34K  fiscale winstberekening = 43K  nu wordt ik aangeslagen voor 43K maar heb maar 34k-9k = 25k ontvangen...

Volgens mij gaat het helemaal goed. Je betaalt namelijk belasting over je winst en niet over wat je hebt 'ontvangen'. Althans, als je volgens het factuurstelsel werkt en niet via het kasstelsel.

Stel dat je in december zou beginnen met ondernemen én factureren. En stel dat je een betaaltermijn van 45 dagen zou hanteren. Dan zou het dus kunnen dat je belasting moet betalen over al die facturen, terwijl de betaaltermijn pas in januari of februari verloopt. Bij het factuurstelsel betaal je immers belasting over de periode waaraan de omzet wordt toegerekend en niet aan de periode waarin de omzet daadwerkelijk wordt betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Peter635
Newbee

« Peter635 Antwoord #2 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:21 »

Ik begrijp je... echter het volgende... volgens mij heb ik dubbeltelling nu.. ik doe iets verkeerd.
ik werk volgens factuur stelsel.

winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan... waardoor die 9k er nog een keer op komt.... fiscale winstberekening 43k.
Maxn
Legend

« Maxn Antwoord #3 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:43 »

Quote : Peter635 op 10 oktober 2018, 11:21
winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan...

En als er wel betaald was, en het geld stond nog op je zakelijke rekening, dan had je een 9k hogere post "liquide middelen" op je balans staan, i.p.v. 9k "debiteuren"
Maakt dus niet uit...
prinsrachid
Legend

« prinsrachid Antwoord #4 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:48 »

Quote : Peter635 op 10 oktober 2018, 11:21
winst uit onderneming 34k (hier zit die 9K al bij in) echter heb ik nu de openstaande vordering op de balans staan... waardoor die 9k er nog een keer op komt.... fiscale winstberekening 43k.

Ah, ok. Hmm... ik denk dat het lastig wordt om de oplossing zo op afstand te vinden. Helaas is daar meer informatie voor nodig. Het hoeft zelfs niet om dezelfde 9K te gaan, maar 'toevallig' om een bedrag ter hoogte van dat bedrag. Bijvoorbeeld een verschil in privéopnames/-stortingen. Je zou eigenlijk alles even langs moeten lopen. Heb je alle privéopnames of voorgeschoten bedragen goed geadministreerd? Is de btw goed gegaan? Wat is de optelsom van alle facturen zonder btw? Etc...

Voel je overigens niet al te slecht hierover. Ik kan me eigenlijk geen aangifte herinneren waarin de winst uit onderneming en fiscale winstberekening niet iets van elkaar afweken, al is het maar vanwege afrondingsverschillen. Al is 9K natuurlijk iets meer dan een afrondingsverschil.  

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe
Peter635
Newbee

« Peter635 Antwoord #5 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:54 »

Ik heb hem al.... privee onttrekkingen verkeerd-om uitgerekend..     

Dankjewel... ik voel me weer vrolijk!
Pagina's: [1]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons