Orientatie gesprek bij belastingadvies buro - vrijblijvend?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  Orientatie gesprek bij belastingadvies buro - vrijblijvend?
Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: Orientatie gesprek bij belastingadvies buro - vrijblijvend? (2885 keer gelezen)
Hans van den Bergh
Verrassend Gastvrije Ondernemer
Ambassadeur
Legend

Re: Orientatie gesprek bij belastingadvies buro - vrijblijvend?
« Hans van den Bergh Antwoord #15 Gepost op: 1 december 2017, 13:06 »

Dit is typisch weer zo'n kwestie die een goede adviseur in zijn algemene voorwaarden heeft opgenomen en (met name) een belastingadviseur (=financiële dienstverlener?) valt volgens mij onder wet- en regelgeving die dat verplicht stelt.

Heeft de adviseur jou vooraf van diens voorwaarden op de hoogte gesteld en was jij daarmee akkoord?

Zo niet, dan is en blijft het een grijs gebied, waarbij je kunt 'welles-nietesen' tot je een ons weegt, maar de bal ligt m.i. toch bij de adviseur om te bewijzen dat het jou duidelijk was dat er voor een oriëntatiegesprek (waarbij 'oriëntatie' mij nogal vrijblijvend in de oren klinkt) een rekening verwacht mocht worden.

Succes & Groet,
Hans van den Bergh
Horeca- & Recreatieondernemer Herberg De Witte Boerderij (& Het Lopster Veerhuis m.i.v. 01/03/'18) http://herbergdewitteboerderij.nl
TwaBla
Raad van Advies
Legend

« TwaBla Antwoord #16 Gepost op: 1 december 2017, 13:15 »

Quote : Cosara op  1 december 2017, 09:00
Met hetzelfde gemak kunt u beweren dat mondeling is afgesproken dat voor het oriëntatiegesprek geen kosten in rekening worden gebracht.

Met hetzelfde gemak kunt u beweren dat mondeling is afgesproken dat er een juten zak kruidnootjes wordt afgeleverd bij het hoofdkantoor van Higherlevel.

Dactylus, dactylus...
Olleke bolleke, eenmaal vijf regels
die rijmen aan het slot.
Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.
Moeilijk te maken, maar wat een genot.
wimj
Legend

« wimj Antwoord #17 Gepost op: 1 december 2017, 13:58 »

Wacht daarom eerst de factuur af, en aan de hand van het bedrag kijk je of je dit als een dure en wijze les beschouwd, of probeert de factuur van tafel te krijgen.
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #18 Gepost op: 1 december 2017, 14:13 »

Als je wil bepalen wat een gebruikelijke prijs is, zou je verschillende belastingadviseurs kunnen vragen wat zij rekenen voor een kennismakingsgesprek. Het zou me niet verbazen als het resultaat dicht bij de nul zit.

(Een korte google naar 'belastingadviseur tarief kennismakingsgesprek' leert: "het eerste oriënterende gesprek bij ons op kantoor is meestal zonder verdere kosten", "uiteraard geen kosten", "kosteloos (0,5 uur)" enzovoort, waarbij ik moet aantekenen dat ik verwacht dat adviseurs eerder met kosteloze dan met dure kennismakingsgesprekken zullen schermen op hun webpagina's.)

Wat heb je afgesproken? Is dit per e-mail gegaan (of bevestigd) of per telefoon? Welke woorden hebben jullie gebruikt? De advocaten in deze vraag wijzen er wel mooi op dat het er van hangt, maar vragen helaas niet door naar wat je nu precies verzocht hebt.

Het lijkt me in elk geval dat je, voordat je een overeenkomst kunt aangaan, je de contouren van die overeenkomst moet kunnen bepalen, zonder dat die bepaling zélf tot een overeenkomst leidt waarvoor een vergoeding is vereist.

Ter vergelijking, als de spreekwoordelijke bakker om de hoek een webpagina met zijn openingstijden wil hebben, dan is een kennismakingsgesprek van maximaal een half uur bij mij gratis. Maar grote klanten vragen mij wel eens om een haalbaarheidsonderzoek, en dan begint mijn teller vanaf de eerste minuut te lopen. De aard en complexiteit van een haalbaarheidsonderzoek voor een grote klant zijn vergelijkbaar met het kennismakingsgesprek voor de kleine klant, en toch breng ik de eerste in rekening en de tweede niet.

Wat daarbij uiteraard ook speelt, is of ik de klant al ken. Je zou in elk geval kunnen stellen dat een deel van jullie gesprek geen advies was, maar kennismakingsgesprek en vaststelling van de opdracht. Als je er twee uur hebt gezeten en de adviseur brengt je twee uur in rekening, lijkt me dat niet pluis.

Kwamen er overigens verzekeringen ter sprake? Bij verzekeringsadvies is de adviseur namelijk verplicht van tevoren een prijsopgave te doen (Wet op het financieel toezicht, artikel 4:25).

Is de adviseur lid van de NOB? De gedragsregels daarvan stellen namelijk dat "als een lid een opdracht aanvaardt, hij met de cliënt [overlegt] op welke wijze en voor welke tarieven hij zijn werkzaamheden zal verrichten en – als de cliënt hierom vraagt – over de frequentie waarmee hij zal declareren."

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #19 Gepost op: 1 december 2017, 14:28 »

Quote : Branko Collin op  1 december 2017, 14:13
Kwamen er overigens verzekeringen ter sprake? Bij verzekeringsadvies is de adviseur namelijk verplicht van tevoren een prijsopgave te doen

Beetje vergezocht allemaal.. en niet van toepassing: op de eventuele verzekeringen die bij de aanschaf van een kleine bedrijfshal van toepassing kunnen zijn, geldt die wettelijke verplichting niet; die is alleen van toepassing op complexe en impactvolle producten waarvoor een provisieverbod geldt.

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Mathias@evelo
Legend

« Mathias@evelo Antwoord #20 Gepost op: 1 december 2017, 15:49 »

Moeilijk geval.

Als ik voor mezelf denk: als ik het gevoel zou hebben van tijdens dit gesprek iets bijgeleerd te hebben waarmee ik later mogelijk voordeel zou kunnen doen financieel. Dan zou ik wel bereid zijn om er voor te betalen als het een redelijk bedrag is.

En dan nog zou je eventueel kunnen vermelden dat je in de veronderstelling was dat dit een gratis vrijblijvend kennismakingsgesprek was. (kan ook leerzaam zijn voor de andere partij dat dit hun eens duidelijk gezegd wordt).

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.
Wesley Shanghai
SH
Senior

Re: Orientatie gesprek bij belastingadvies buro - vrijblijvend? 2 reuzen
« Wesley Shanghai Antwoord #21 Gepost op: 4 december 2017, 09:36 »

Voor en tijdens het gesprek heb ik zelf niet aangegeven dat ik twee adviseurs aan het vergelijken was. Maar de reden daarvoor was ook omdat ik dacht dat dit normaal was.

Vorige week heb ik per mail de adviseur gevraagd of ik verkeerd had gehandeld volgens hem en ik wilde graag de uitleg horen. Verder had ik gevraagd wat het bedrag zou zijn dat hij graag zou willen factureren.
Hierop kreeg ik antwoord dat mijn reactie te lang uitbleef na de offerte plus een herinnering per email en dat ik voor hun gevoel plots in zee ging met een andere adviseur. Maar hij heeft tegelijkertijd besloten om het hierbij te laten.

Mensen met respect behandelen blijft toch de beste manier!
anononiemPH
Lawyer M&A - Ondernemingsrec ht
Super Senior

« anononiemPH Antwoord #22 Gepost op: 4 december 2017, 16:02 »

Niet alle reacties helemaal kunnen lezen. In dit geval is er onduidelijkheid over of er een overeenkomst is gesloten tussen jou en de adviseur. Het zal aan de communicatie en mailwisseling moeten worden geïnterpreteerd wat voor rechtsverhouding jullie met elkaar hebben. In geval van een overeenkomst geldt zoals eerder gezegd hier de redelijkheid en billijkheid wat betreft de vergoeding.

Mijn mening is dat voor zover er al een overeenkomst is er sprake is van een mondelinge overeenkomst. De adviseur heeft een lastige positie omdat hij moet bewijzen dat er een overeenkomst was. Langskomen voor een gesprek betekent niet automatisch dat er een overeenkomst is gesloten namelijk.

Verder indien het gaat om een fiscalist die is aangesloten bij de beroepsorganisatie van belastingadviseurs (er zijn er meer maar www.rb.nl is een beroepsorganisatie) hij valt onder bepaalde gedragsregels die hij moet naleven. Dit is iets wat wellicht in die gedragsregels zo is gevonden en opgelost (hij had wellicht duidelijker moeten zijn wat betreft zijn informatie naar jou etc). Kijk op de website waar deze adviseur is aangesloten (beroepsorganisatie).
Je kunt een klacht indienen dat hij overfactureert ect en onduidelijk is wat en wanneer hij factureert.
« Laatste verandering: 4 december 2017, 16:07 door Phileine »
R.I.P. | Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Retired Mod
Legend

« R.I.P. | Peter Bonjernoor Antwoord #23 Gepost op: 4 december 2017, 16:35 »

Quote : Phileine op  4 december 2017, 16:02
Niet alle reacties helemaal kunnen lezen.

Misschien volgende keer wel doen - direct boven jouw bericht geeft TS aan dat het opgelost is.   

Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons