Privégebruik materiaal.

Pagina's: [1] 2
Auteur  Onderwerp: Privégebruik materiaal. (2242 keer gelezen)
kitezz
Newbee

Privégebruik materiaal.
« kitezz Gepost op: 5 december 2017, 21:09 »

Hoi,

Ik ben sinds kort bezig met de opzet van een kiteschool. Nu moet ik materiaal aanschaffen om daarmee les te kunnen geven. In eerste instantie is dit een grote investering ten opzichte van de te verwachtte omzet die ik in het eerste jaar verwacht te halen.

Nu luidt mijn vraag: Ik heb straks materiaal aanschaft ( boards kites etc.) maar wil ik deze materialen ook gebruiken om hiermee reclame ( lees filmpjes/foto's en zelf varen)  te maken. Nu vraag ik mij af of de belastingdienst dit als privégebruik ziet of dat ik het zakelijk gebruik en dus ook de KOR regeling kan toepassen op mijn aanschafte materialen.

Moet ik deze uren die ik in het zelf varen ter promotie en filmpjes maken verantwoorden in mijn urenregistratie?

Ik ben benieuwd,

Met vriendelijke groet,
Kitezz
Highio
Moderator

Re: Privégebruik materiaal.
« Highio Antwoord #1 Gepost op: 5 december 2017, 21:22 »

Beste Kitezz,

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

Quote:
In eerste instantie is dit een grote investering ten opzichte van de te verwachtte omzet die ik in het eerste jaar verwacht te halen.

Niet zo krampachtig, dude!   

Ik zie hier voornamelijk zakelijke doelstellingen. Registreer daarom je (zakelijke) uren in een urenregistratie. Als je recreatief gaat kiten maak je privégebruik van zakelijke materialen of gebruik je in privé aangeschafte spullen. In het eerste geval is (BTW-)correctie aan de orde.

Zie verder het Handboek Ondernemen 2017. KOR is mogelijk helemaal niet aan de orde. Of kun je lesmateriaal anders niet huren van een andere ondernemer?

Groet,

Highio

HL guest hospitality team member.
svenh
Super Senior

« svenh Antwoord #2 Gepost op: 5 december 2017, 21:39 »

Gewoon zorgen dat je altijd recalme kan maken als je gaat eh, vliegen? varen?
Visitekaartjes mee, reclametekst op de vliegers, op je wetsuit.

Dan kan je elke beweging die je doet zakelijk boeken, ook als je meer plezier hebt gemaakt dan klanten hebt gewerkt.

Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com
kitezz
Newbee

« kitezz Antwoord #3 Gepost op: 5 december 2017, 21:45 »

Beste Highio,

Dankjewel voor je reactie/linkje;)!

Quote:
Ik zie hier voornamelijk zakelijke doelstellingen. Registreer daarom je (zakelijke) uren in een urenregistratie. Als je recreatief gaat kiten maak je privé gebruik van zakelijke materialen of gebruik je in privé aangeschafte spullen.

Ik snap inderdaad dat als dit recreatief is dat dit dan als privé gebruik wordt gezien. Echter gebruik ik mijzelf als het ware als een promotiemiddel/reclamemiddel  . Dan neem ik aan dat ik dit toch zakelijk kan registreren?

Ter aanvulling: ik wil een eenmanszaak opstarten. Dan kan ik toch automatisch de KOR regeling toepassen?

Correct me if im wrong  , ik zie het zo; In het begin moet ik materiaal aanschaffen waarmee ik minimaal een jaar voorruit kan. Bij de eerste aangifte verwacht ik dat mijn omzet nog niet heel erg hoog ligt.  het is dan toch zo dat ik het verschil van mijn omzetbelasting en voorbelasting terug krijg van de belastingdienst?

@svenh,

ik zat inderdaad al aan iets van een banner,visitekaartjes te denken. dat moet voldoende zijn lijkt me.

Bedankt voor jullie response!

groeten,
Kitezz
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #4 Gepost op: 5 december 2017, 21:57 »

Bij kosten die (aanvankelijk) hoger liggen dan omzet heb je niks met de KOR te maken. Die gaat over af te dragen omzetbelasting op jaarbasis. En je maakt geen kosten, maar je investeert met aanschaf (van bijvoorbeeld boards, kites en wetsuits) die in basis over vijf jaar afgeschreven moeten worden (denk ik).

Groet,

Highio

kitezz
Newbee

« kitezz Antwoord #5 Gepost op: 6 december 2017, 09:59 »

Super dankjewel voor jullie reacties! ik ga ermee aan de slag!

Greetz,
Kitezz
TwaBla
Raad van Advies
Legend

Re: Privégebruik materiaal kiteschool
« TwaBla Antwoord #6 Gepost op: 6 december 2017, 12:40 »

Wanneer is het eigenlijk een onderneming voor de belasting? Kan het ook een onderneming zijn als je er nooit noemenswaardige winst mee maakt?

De donkere kant van Bruna. Kunsthal 10 maart tot 19 augustus
KSTKR
Newbee

« KSTKR Antwoord #7 Gepost op: 7 december 2017, 23:44 »

Quote : TwaBla op  6 december 2017, 12:40
Wanneer is het eigenlijk een onderneming voor de belasting? Kan het ook een onderneming zijn als je er nooit noemenswaardige winst mee maakt?

Een winstoogmerk is voldoende voor het begrip onderneming.
mmint
Legend

« mmint Antwoord #8 Gepost op: 7 december 2017, 23:55 »

Quote : KSTKR op  7 december 2017, 23:44

Bron?

KSTKR
Newbee

« KSTKR Antwoord #9 Gepost op: 8 december 2017, 00:36 »

Quote : mmint op  7 december 2017, 23:55
Quote : KSTKR op  7 december 2017, 23:44

Bron?

Onder andere ECLI:NL:GHDHA:2015:1541 (punt 7) met verwijzing naar ECLI:NL:HR:1993:ZC5328

Mijn antwoord was misschien te ongenuanceerd, maar je hoeft in ieder geval geen winst te maken maar er moet een winstoogmerk zijn en de winst kan redelijkerwijs worden verwacht.

EDIT: ik citeer ook de rechtbank: ‘Van een bron van inkomen is sprake indien aan een drietal (cumulatieve) voorwaarden is voldaan: (i) deelname aan het economische verkeer, (ii) het (subjectieve) oogmerk om een voordeel te behalen en (iii) het voordeel moet redelijkerwijs te verwachten zijn.’
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #10 Gepost op: 8 december 2017, 07:34 »

Ehmm. Rederijkerwijs te verwachten betekent ook dat het tot aantoonbare winst moet leiden...

Je kunt wel vijf jaar aanmodderen zonder winst, maar dan is geen sprake van redelijkerwijs te verwachten winst. Enkel stellen dat het te verwachten is, is onvoldoende.

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
KSTKR
Newbee

« KSTKR Antwoord #11 Gepost op: 8 december 2017, 08:19 »

Quote : Joost Rietveld op  8 december 2017, 07:34
Ehmm. Rederijkerwijs te verwachten betekent ook dat het tot aantoonbare winst moet leiden...

Je kunt wel vijf jaar aanmodderen zonder winst, maar dan is geen sprake van redelijkerwijs te verwachten winst. Enkel stellen dat het te verwachten is, is onvoldoende.

Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst na 5 jaar gaat kijken of je een onderneming hebt afhankelijk van je resultaten. Als je in jaar 1 verwacht dat je winsten gaat maken en dit ook kan aantonen ben je naar mijn mening een onderneming aan het uitoefenen. Het feit dat je in de jaren daarna geen winst maakt doet niet af aan het feit dat er sprake is van een onderneming. Pas in het jaar dat het vaststaat dat er geen positieve resultaten valt te halen (kosten kunnen niet meer goed worden gemaakt) dan is er geen onderneming meer.
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #12 Gepost op: 8 december 2017, 08:36 »

Dat is dus precies wat wel gebeurt. Start een onderneming. Maak de eerste drie jaar verlies en de fiscus stuurt een brief  waarin de bron van inkomen ter discussie wordt gesteld.

Groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #13 Gepost op: 8 december 2017, 08:47 »

Vraagsteller zoekt naar verantwoordingsmogelijkheden van privégebruik van zakelijke goederen en hikt hooguit tegen opstartkosten of investeringen aan. Commerciële lessen aanbieden met gebruikmaking van eigen middelen en dat ongetwijfeld in deeltijd klinkt als onderneming. Doe er een bescheiden verhuur bij en die winstverwachting of bron van inkomen is zonder meer reëel.

Groet,

Highio

Bob de webbouwer
Legend

« Bob de webbouwer Antwoord #14 Gepost op: 8 december 2017, 12:37 »

Quote : Joost Rietveld op  8 december 2017, 07:34

Volgens die redenering is Twitter ook nog geen onderneming, die hebben in 11 jaar tijd alleen nog maar verlies gedraaid   

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.
Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.
Pagina's: [1] 2  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons