toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  Fiscale zaken
  toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
Pagina's: [1] 2 3 ... 22
Auteur  Onderwerp: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten (124652 keer gelezen)
GastonS
Senior

toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten 3 reuzen
« GastonS Gepost op: 25 maart 2010, 20:11 »

De rechtbank Arnhem heeft recent een zeer interessante uitspraak gedaan:
"Ondernemers die een gedeelte van hun huurwoning voor de onderneming gebruiken, kunnen het huurrecht van die woning tot het ondernemingsvermogen rekenen. Het zorgt voor een forse aftrekpost."

"De inspecteur had terecht gesteld dat de werkruimte in de huurwoning niet als een zelfstandige werkruimte kon worden aangemerkt: de werkruimte was niet zelfstandig verhuurbaar, de werkruimte had geen eigen ingang, geen eigen sanitaire voorzieningen, enz. De inspecteur had de kostenaftrek terecht geweigerd. Maar toch pakte de procedure goed uit voor de ZZP’er. De rechtbank was het met belanghebbende eens dat zij het huurrecht van haar woning per 1 januari 2005 tot haar ondernemingsvermogen kon rekenen. Zij gebruikte 25% van de ruimte in haar woning voor zakelijke doeleinden, en dat rechtvaardigde de kwalificatie als ondernemingsvermogen. Daardoor kon zij alle kosten van de huurwoning (de huur plus alle andere kosten, in totaal 9.251 euro) in aftrek brengen op de winst"

http://www.sprout.nl/68/8499/how-to/forse-aftrekpost-voor-zzp-ers-met-huurwoning.html...

Goed nieuws!
De vraag rijst nu: Is dit ook van toepassing op werkruimte in de eigen woning?

mod edit: titel aangepast, laten we geen woningbezitters gek maken met de titel zonder het woord huur erin  

[Mod edit: titel verandert op basis van aanscherping wetgeving ]
« Laatste verandering: 29 november 2016, 09:30 door Norbert Bakker »
Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

Re: toch NIET!: niet-zelfstandige werkruimte huurwoning op te voeren als kosten
« Joost Rietveld Antwoord #1 Gepost op: 25 maart 2010, 21:18 »

beiden worden wezenlijk anders behandeld in de wet. Ik zie geen reden om nu een volle parallel te trekken naar de woning in eigendom. Er is bij eigendom geen sprake van een huurrecht dat tot het ondernemingsvermogen kan behoren.

groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #2 Gepost op: 25 maart 2010, 21:45 »

Nog een aanvulling:

PWC berichtte hierover ook al met een veel betere uiteenzetting van de casus:

http://www.nl.pwc.com/extweb/Bn/Taxnews.nsf/Public/GH01827

en refereert onderaan het bericht over de parallel naar de eigen woning:

http://www.nl.pwc.com/extweb/bn/taxnews.nsf/public/KC14540

Kortom, voor de werkruimte in de eigen woning die niet kwalificeert, is (blijkens link 1) de aftrek van kosten voor energie nu definitief toelaatbaar, maar dus nog steeds niet voor de inrichting/aankleding en een evenredig deel van de kosten van bezit van het huis.

groet
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie

LinkedIn
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #3 Gepost op: 26 maart 2010, 13:20 »

Heeft het zin dit nu mee te nemen in de aangifte over 2009?

Ik heb een werkruimte in een huurhuis, die voor de verandering van de wetgeving wel aan de eisen voldoet (genoeg verdient in cq vanuit deze werkruimte etc). Als ik een proportioneel deel van de huur en/of energierekening als aftrekpost kan opvoeren levert me dat een aanzienlijke besparing op, zeker de moeite om uit te zoeken.

Alleen vraag ik me nu dus af: Wat is dan aftrekbaar: een proportioneel deel van de huur, de extra gemaakte energiekosten, beiden?

Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #4 Gepost op: 26 maart 2010, 13:41 »

Hey Ben,

beiden! en ja, neem het beslist al vanaf 2009 mee!

groet
Joost

LinkedIn
Benm
Moderator

« Benm Antwoord #5 Gepost op: 26 maart 2010, 14:01 »

Daar zal ik zeker naar kijken, maar ook even -wat- ik precies als kosten kan opvoeren.

Voorheen nam ik 25% van de huur en energiekosten op basis van oppervlakte (toen dat een paar jaar geleden nog mocht). Op zich is het aandeel van de energiekosten echter hoger - niet dat het verschil spectaculair zal zijn, maar als ik het doe, dan liefst meteen correct  

odeon
Legend

« odeon Antwoord #6 Gepost op: 26 maart 2010, 14:43 »

Hou er wel rekening mee dat het hier gaat om een uitspraak van een lagere rechter. De Belastingdienst heeft wel eens de neiging uitspraken van lagere rechters naast zich neer te leggen, ook al is er geen hoger beroep aangetekend. Of ze zeggen dat de feiten in het specifieke geval net even iets anders liggen.

Maar er is in ieder geval sprake van een pleitbaar standpunt, dus nee heb je, ja kun je krijgen.

WouterB
Newbee

« WouterB Antwoord #7 Gepost op: 29 maart 2010, 16:50 »

Quote : joost rietveld op 25 maart 2010, 21:18
beiden worden wezenlijk anders behandeld in de wet. Ik zie geen reden om nu een volle parallel te trekken naar de woning in eigendom. Er is bij eigendom geen sprake van een huurrecht dat tot het ondernemingsvermogen kan behoren.

groet
Joost

Wellicht te simpel gedacht van mijn kant, maar wat als ik als privé persoon een gedeelte (zonder eigen opgang e.d)  van mijn koopwoning zou verhuren aan mijn bedrijf?
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #8 Gepost op: 29 maart 2010, 22:18 »

Quote : WouterB op 29 maart 2010, 16:50
Wellicht te simpel gedacht van mijn kant, maar wat als ik als privé persoon een gedeelte (zonder eigen opgang e.d)  van mijn koopwoning zou verhuren aan mijn bedrijf?

ehhh, dat is precies wat bedoeld wordt hier   

LinkedIn
WouterB
Newbee

« WouterB Antwoord #9 Gepost op: 29 maart 2010, 23:33 »

Quote : joost rietveld op 29 maart 2010, 22:18
ehhh, dat is precies wat bedoeld wordt hier   

Ik lees nergens in dit topic het idee van huiseigenaar die gedeelte van zijn eigen huis verhuurd aan zijn eigen bedrijf om zodoende dat gedeelte als huurder zijnde als aftrekpost op te kunnen geven. Misschien lees ik er overheen, dus waar staat dat in dit topic?   

Je hebt dus een ZZP'er met huurhuis die een gedeelte (kamer(s) zonder eigen opgang en toilet e.d) van zijn huurhuis voor de onderneming kan gebruiken en als aftrekpost kan opgeven terwijl het bedrijf van de ZZP'er dat gedeelte niet huurt van de privé persoon ofwel hoofdhuurder.

Op de vraag of je als huiseigenaar gebruik kunt maken van dezelfde mogelijkheden geef jij als antwoord:
Quote:

Naar jouw mening kunnen huiseigenaren dus geen gebruik maken van dit voorbeeld. Dus stel ik de vraag:

Wat als mijn bedrijf een gedeelte van mijn eigen woning zou huren van mij als privé persoon zijnde? Valt het dan wel onder het huurrecht en kan het dan wel tot het ondernemingsvermogen behoren? Op dat moment is het bedrijf immers huurder van een gedeelte van het huis.
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #10 Gepost op: 29 maart 2010, 23:40 »

Nog steeds precies wat ik bedoel. De zin:

Quote:
Er is bij eigendom geen sprake van een huurrecht dat tot het ondernemingsvermogen kan behoren

moet je dan ook absoluut uitleggen. Dus nee, de onderneming kan niet een onzelfstandige werkruimte huren van privé.

groet
Joost

LinkedIn
Wize
Newbee

« Wize Antwoord #11 Gepost op: 15 april 2010, 20:50 »

Dag mensen,

allereerst wil ik graag zeggen dat dit echt een geweldig forum is, waar ik dankzij de search al heel veel nuttigs heb gevonden. Toch maar eens tijd om dus te registreren :-)

Echter, met betrekking tot dit topic heb ik een iets specifiekere vraag:

Ik ben een ondernemer (eenmanszaak) en woon op dit moment in een huurappartement.
De planning was om dit appartement (gezien lokatie en uitstraling) zakelijk te gaan huren, als kantoorpand. Uiteraard moet ik mijzelf hiervoor ergens anders inschrijven.

Na het lezen van bovenstaand artikel, vraag ik me nog steeds af wat fiscaal aantrekkelijker is.
Nu snap ik dat om zoiets te kunnen adviseren, er waarschijnlijk wat meer details nodig zijn, maar misschien is er iemand die me alvast een duw in de richting kan geven ..

Alvast dank!
Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #12 Gepost op: 15 april 2010, 20:53 »

Dag Wize

Je ergens anders inschrijven maakt van een huurpand nog geen ondernemingspand. Ga je ook daadwerkelijk ergens anders wonen?

groet
Joost

LinkedIn
Wize
Newbee

« Wize Antwoord #13 Gepost op: 28 april 2010, 16:35 »

Hoi Joost,

excuus voor de extreem late reactie, helaas gaan de werkzaamheden voor :-)

Ik ga inderdaad ergens anders wonen. Althans, dat is één van de 2 opties.
Mocht bovenstaande artikel gunstiger voor mij uitpakken, dan is dat uiteraard ook interessant.

Hoe dan ook ben ik inmiddels dringend op zoek naar een accountant die mij met een aantal zaken uit de brand kan helpen.
Om er nou zo maar één van internet te plukken, heb ik wat moeite mee.
Hebben jullie hier wat advies in (liefst regio Den Haag, maar ben niet vies van een paar km's extra :-) ), of is dit een iets te globale vraag?

nogmaals dank,

Dennis

Quote : joost rietveld op 15 april 2010, 20:53
Dag Wize

Je ergens anders inschrijven maakt van een huurpand nog geen ondernemingspand. Ga je ook daadwerkelijk ergens anders wonen?

groet
Joost

Joost Rietveld
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #14 Gepost op: 28 april 2010, 20:51 »

Quote : Wize op 28 april 2010, 16:35
Ik ga inderdaad ergens anders wonen. Althans, dat is één van de 2 opties.

Dag Dennis

Wat zijn de andere opties dan?

Een belastingadviseur (niet een accountant voor een fiscale vraag raadplegen) ken ik zo snel niet in de regio DH. Kijk eens bij WieWatWaar bovenaan de pagina..

groet
Joost

LinkedIn
Pagina's: [1] 2 3 ... 22  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons