WUO of ROW naast loondienst?

Pagina's: 1 [2]
Auteur  Onderwerp: WUO of ROW naast loondienst? (1583 keer gelezen)
Maxn
Legend

Re: WUO of ROW naast loondienst?
« Maxn Antwoord #15 Gepost op: 12 oktober 2017, 17:10 »

Nam vroeger dit soort zaken niet zo heel serieus, en heb toen een keer bij de vraag over de te verwachten winst in het eerste jaar "NIHIL" ingevuld.   
Ze vonden niettemin dat ik gewoon een ondernemer was. Dus dit kan alle kanten uit...
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #16 Gepost op: 12 oktober 2017, 17:24 »

Quote : Maxn op 12 oktober 2017, 17:10
Nam vroeger dit soort zaken niet zo heel serieus, en heb toen een keer bij de vraag over de te verwachten winst in het eerste jaar "NIHIL" ingevuld. Ze vonden niettemin dat ik gewoon een ondernemer was. Dus dit kan alle kanten uit...

Daar zou ik tegenwoordig niet meer op rekenen. De tijden zijn definitief veranderd ... resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Wat dat betreft hoeft de Zelfstandigenaftrek niet eens te worden afgeschaft ... het volstaat om de bestaande beleidsregels iets zorgvuldiger toe te passen ... hetgeen al aan de orde van de dag is. Makkelijker kan het niet.

En ja, je kunt maar beter 3 of meer opdrachtgevers per jaar hebben; en ja, je kunt maar beter enige investeringen doen; en ja, je kunt maar beter meer uren per week aan je onderneming besteden dan in loondienst; en ja ...

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.
Lou.
Junior

« Lou. Antwoord #17 Gepost op: 13 oktober 2017, 23:18 »

Hmmm, dus wie weet hoef ik de moeite van de hele afspraak niet te nemen  

Nou ja, we zien het wel.
Branko Collin
Webdeveloper
Ambassadeur
Legend

« Branko Collin Antwoord #18 Gepost op: 16 oktober 2017, 11:33 »

Je kunt dat soort dingen vast ook sturen. Als jouw intentie is om 2 ton per jaar te gaan omzetten, dan komt dat anders over bij degene die een stickertje op jou moet plakken dan wanneer je het als slechts een hobby ziet.

Front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.
Lou.
Junior

« Lou. Antwoord #19 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:15 »

Quote : Branko Collin op 16 oktober 2017, 11:33
Je kunt dat soort dingen vast ook sturen. Als jouw intentie is om 2 ton per jaar te gaan omzetten, dan komt dat anders over bij degene die een stickertje op jou moet plakken dan wanneer je het als slechts een hobby ziet.

Ja, dat is beiden niet echt van toepassing. Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby. Maar op het moment wel erg kleinschalig en zodoende ook met weinig inkomsten.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #20 Gepost op: 17 oktober 2017, 20:42 »

Quote : Lou. op 17 oktober 2017, 18:15
Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby. Maar op het moment wel erg kleinschalig en zodoende ook met weinig inkomsten.

Het klinkt misschien raar, maar de Belastingdienst beoordeeld een startende onderneming anders dan een gevestigde onderneming. Het zal niet snel gebeuren dat de winst uit onderneming wordt teruggezet naar resultaat uit overige werkzaamheden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #21 Gepost op: 17 oktober 2017, 20:55 »

Quote:
Ik schrijf mij per 1 januari opnieuw in bij de KVK, na een korte stop. Reden hiervoor is dat eigenlijk alle gegevens gewijzigd moeten, ik nu naast loondienst onderneem en ik eigenlijk gewoon een nieuwe start wil.

Zonder persoonlijk te willen worden, draait dit topic m.i. om dit gegeven in de introductie. Wat is een korte stop? En in welk opzicht worden alle gegevens dan gewijzigd? Heb je ooit de Belastingdienst hierover gebeld voor advies?

Zijn jouw ondernemersactiviteiten ooit feitelijk gestaakt? En met alle respect, maar waarom zou je voor 6 tot 10 opdrachtgevers als ondernemer willen werken voor 6.000 EURO omzet op jaarbasis met alle bijbehorende (administratieve) verplichtingen? Mij lijkt dat eerlijk gezegd geen ondernemerschap meer. Zonder te weten wat je feitelijk doet. Wat voor kosten maak je daarbij? Bij welke uurbesteding?

Quote:
Ik ben er serieus mee bezig, heb er vier jaar voor gestudeerd en daarna 6 of 7 jaar als ondernemer gewerkt. Dus het is niet ineens een hobby.

Nou? Grens wordt officieus geloof ik wel eens bij 10k gelegd (die Norbert eerder ook al aanhaalt) en daar zit je naar verwachting ruim onder.

Groet,

Highio

HelicopterLandingsplaats...
Lou.
Junior

« Lou. Antwoord #22 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:32 »

Quote : Cosara op 17 oktober 2017, 20:42
Het klinkt misschien raar, maar de Belastingdienst beoordeeld een startende onderneming anders dan een gevestigde onderneming. Het zal niet snel gebeuren dat de winst uit onderneming wordt teruggezet naar resultaat uit overige werkzaamheden.

Maar jouw eerste antwoord was toch dit?

"Uw hoofdinkomen - in tijd en geld - geniet u in loondienst. De nevenwerkzaamheden zullen als bijverdiensten worden geëtiketteerd (Resultaatgenieter of resultaat uit overige werkzaamheden). Dat betekend dat u voor de Inkomstenbelasting niet in aanmerking komst voor de Zelfstandigenaftrek, de Startersaftrek (met urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling (zonder urencriterium). Voor deze belastingvoordelen moet u ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn."

Quote : Highio op 17 oktober 2017, 20:55
Zonder persoonlijk te willen worden, draait dit topic m.i. om dit gegeven in de introductie. Wat is een korte stop? En in welk opzicht worden alle gegevens dan gewijzigd? Heb je ooit de Belastingdienst hierover gebeld voor advies?

Zijn jouw ondernemersactiviteiten ooit feitelijk gestaakt? En met alle respect, maar waarom zou je voor 6 tot 10 opdrachtgevers als ondernemer willen werken voor 6.000 EURO omzet op jaarbasis met alle bijbehorende (administratieve) verplichtingen? Mij lijkt dat eerlijk gezegd geen ondernemerschap meer. Zonder te weten wat je feitelijk doet. Wat voor kosten maak je daarbij?

Het is voor mij niet belangrijk om mij een ondernemer te voelen (het maakt mij ook niet uit welke stempel ik krijg, maar wil uiteraard wel graag weten welke dat wordt). Ik vind het fijn om elke maand een paar honderd euro extra te besteden te hebben. Administratie vind ik amper werk; offerte maken, factuur sturen, btw aangifte... Het kost me misschien een uur per maand. Mijn werk vind ik ontzettend leuk (fotografie, videomontage, websites) en eigenlijk heb ik amper kosten.

Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen, omdat het me nog niet duidelijk is allemaal. Wat gewijzigd wordt is de bedrijfsnaam, adresgegevens, bankrekening, deels de bedrijfsactiviteiten, en voor mij is het hele bedrijf anders, omdat het eerst mijn volledige inkomen was en nu een extra. De insteek is dus anders en ik wil een nieuwe start.

Quote : Highio op 17 oktober 2017, 20:55
Nou? Grens wordt officieus geloof ik wel eens bij 10k gelegd en daar zit je naar verwachting ruim onder.

Mijn vraag is daarom ook of het WUO of ROW is, en ik heb begrepen dat er geen duidelijke grens is. Ik probeer niets te bewijzen hoor, maar ik doe opdrachten voor bedrijven, met een dagprijs van 400-500 euro en dat doe ik met een hobby niet. Nogmaals, het maakt mij niet uit wat het wordt, ik wil gewoon af en toe bij kunnen verdienen met een interessante opdracht.
Highio
Moderator

« Highio Antwoord #23 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:39 »

Quote:
Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen

Ze bijten niet...

12 of 15 x 400-500 EURO maakt 6.000 EURO omzet. Dat doe je m.i. in je vrije tijd. Kosten en BTW? Dat zou toch uit moeten maken wat het wat jou betreft wél wordt?

Groet,

Highio

HelicopterLandingsplaats...
Lou.
Junior

« Lou. Antwoord #24 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:52 »

Quote : Highio op 17 oktober 2017, 21:39
Quote:
Ik heb de Belastingdienst nog niet gebeld, maar ga dit zeker doen

Ze bijten niet...

12 of 15 x 400-500 EURO maakt 6.000 EURO omzet. Dat doe je m.i. in je vrije tijd. Kosten en BTW? Dat zou toch uit moeten maken wat het wat jou betreft wél wordt?

Groet,

Highio

Ik weet het, ik heb ze vaker gebeld. Maar ik dacht dat mijn vraag simpel genoeg was om hier te stellen   Blijkbaar is het allemaal niet zo zwart wit!

Ik doe een paar duizend euro verdienen niet in mijn vrije tijd, maar misschien anderen wel, haha.

Ik weet niet of ik je vraag snap, maar BTW hoef ik niet af te dragen ivm KOR en kosten heb ik dus amper.
Cosara
Europhile
Legend

« Cosara Antwoord #25 Gepost op: 17 oktober 2017, 22:37 »

Quote : Lou. op 17 oktober 2017, 21:32
Maar jouw eerste antwoord was toch dit?

"Uw hoofdinkomen - in tijd en geld - geniet u in loondienst. De nevenwerkzaamheden zullen als bijverdiensten worden geëtiketteerd (Resultaatgenieter of resultaat uit overige werkzaamheden). Dat betekend dat u voor de Inkomstenbelasting niet in aanmerking komst voor de Zelfstandigenaftrek, de Startersaftrek (met urencriterium) en de MKB-winstvrijstelling (zonder urencriterium). Voor deze belastingvoordelen moet u ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn."

Correct ... en met alle informatie daarna zal duidelijk worden dat je een bestaande onderneming beter kunt laten doorsudderen dan stoppen en opnieuw beginnen. Dat stoppen en starten zal overigens niet geaccepteerd worden als daar niet enige tijd - in weken tot maanden - tussen zit.

Zo langzamerhand raak ik het spoor enigszins kwijt. Des te meer je schrijft, des te minder begrijp ik wat je nu wel en wat niet met je onderneming hebt gedaan en ook het waarom van dit alles.

Joost Rietveld
Denarius Fiscaal- en Bedrijfsadvies
Moderator

« Joost Rietveld Antwoord #26 Gepost op: 17 oktober 2017, 22:46 »

Tja, bij 6.000 winst en loondienst ernaast blijft het lastig. Het onderscheid is gewoon een grijs gebied.

De fiscus bellen zal waarschijnlijk resulteren in row.
Je kunt ook gewoon zelf een standpunt innemen en je aangifte indienen als ondernemer. Als de fiscus later vindt van niet dan loop je hooguit het risico dat je de Mkb-winstvrijstelling terug moet betalen. Uiteraard nadat je strijd hebt gevoerd en alle argumenten ter staving van je ondernemerschap hebt aangedragen.

Succes
Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Denarius advies Linkedin
Norbert Bakker
Adviseur risicobeheer en verzekeringen
Moderator

« Norbert Bakker Antwoord #27 Gepost op: 18 oktober 2017, 11:51 »

Mod edit: crosspost verwijderd.

Voor toelichting van Lou, zie deze reactie

Ter voorkoming van discussie in 2 topics tegelijk, zet ik deze op slot

B2Bsure, de verzekeringsadviseur nieuwe stijl

Mijn nieuwste Blog: Verzuim verzekeren wordt duurder; kijken naar alternatieven loont
Pagina's: 1 [2]  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons