Kvk nummer en rekeningnummer op de website riskant?

Higherlevel.nl
  Financiering, juridische en fiscale zaken
  KvK, UWV en overige juridische zaken
Pagina's: [1] 2 3
Auteur  Onderwerp: Kvk nummer en rekeningnummer op de website riskant? (14907 keer gelezen)
Design engineer
Junior

« Design engineer Gepost op: 18 januari 2011, 22:02 »

Ik krijg zojuist een email van een bezoeker van mijn website die mij erop wijst dat het vermelden van mijn contact gegevens, en dan met name het kvk nummer en het rekeningnummer, riskant is. Internetcriminelen zouden zo goederen op mijn naam kunnen bestellen.
In hoeverre heeft deze persoon gelijk?

Volgens mij is het sowieso verplicht om het kvk nummer op de website te plaatsen.
Peter Bonjernoor
Webdeveloper
Moderator

Re: Kvk nummer en rekeningnummer op de website riskant?
« Peter Bonjernoor Antwoord #1 Gepost op: 18 januari 2011, 22:03 »

Je KvK-nummer is via de site van de KvK gemakkelijk terug te vinden, dus die kun je net zo goed op je website zetten.

Ik kan alleen geen enkele goede reden bedenken om je rekeningnummer daar ook bij te plaatsen.

Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #2 Gepost op: 18 januari 2011, 22:26 »

Over het kamer van koophandelnummer kunnen we kort zijn het is verplicht die te vermelden op de website.

Quote:
Handelsregisternummer Kamer van Koophandel 
Alle ondernemingen en rechtspersonen moeten hun handelsregisternummer (KvK-nummer) vermelden op uitgaande brieven, orders, facturen en offertes. Dit nummer moet u ook vemelden op uw bedrijfswebsite en in uitgaande e-mailberichten (behalve bij reclame-uitingen). Deze verplichting geldt niet voor verenigingen en stichtingen zonder onderneming, Verenigingen van Eigenaars, overheden en kerkgenootschappen. Bij verhuizing van uw bedrijf naar een andere KvK-regio, blijft het inschrijfnummer ongewijzigd. 

Het vermelden van een bankrekeningnummer zou ik niet doen. Dit dient meestal geen doel, voorkomen is beter dan genezen. Dat nummer zet je gewoon op je facturen zodat mensen die je moeten betalen hem kennen en als je een webshop hebt waar je ook met bankoverschrijving werkt dan zorg je dat dit nummer vermeld word in het bestelproces, maar op de algemene website voegt het weinig toe.
Maar laat je angst aan jagen met allerlei spook verhalen, de laatste tijd duiken er weer allerlei verhalen op rondom het vermelden van kvk en btw nummers. Maar ja vermelden van kvk nummer is verplicht en het btw nummer in sommige gevallen ook. en met de nummers an sich kunnen ze niet zoveel.

Luuc_Eu
Incassobureau Luuc
Senior

« Luuc_Eu Antwoord #3 Gepost op: 18 januari 2011, 22:32 »

Ik heb pas geleden gehoord dat het verplicht is om je btw-nummer te vermelden op je website, hoe zit dat? Weet iemand dat?

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Roel J
Organisatie HL Dag
Moderator

« Roel J Antwoord #4 Gepost op: 18 januari 2011, 22:45 »

Ik heb op het forum van de kvk een discussie gevolgd daaruit kwam naar voren dat dit op bepaalde voorwaarden als vermeld in Boek3 artikel 15d lid f. als onderdeel van het vermogensrecht.

Quote:
Artikel 15d
1Degene die een dienst van de informatiemaatschappij verleent, maakt de volgende gegevens gemakkelijk, rechtstreeks en permanent toegankelijk voor degenen die gebruik maken van deze dienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of toegankelijk te maken:
[knip]

f:  voor zover hij een aan de BTW onderworpen activiteit uitoefent: het btw-identificatienummer zoals bedoeld in artikel 2a, eerste lid, onder g, van de Wet op de Omzetbelasting 1968.

3: Onder dienst van de informatiemaatschappij wordt verstaan elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg, op afstand en op individueel verzoek van de afnemer van de dienst wordt verricht zonder dat partijen gelijktijdig op dezelfde plaats aanwezig zijn. Een dienst wordt langs elektronische weg verricht indien deze geheel per draad, per radio, of door middel van optische of andere elektromagnetische middelen wordt verzonden, doorgeleid en ontvangen met behulp van elektronische apparatuur voor de verwerking, met inbegrip van digitale compressie, en de opslag van gegevens.

Zoals ik het begrepen heb zijn dus webshops verplicht dit te vermelden. En bedrijven die een website hoofdzakelijk als informatie middel gebruiken en hun verkopen (hoofdzakelijk) in een winkel danwel kantoor doen het niet verplicht zijn.
John B
Legend

« John B Antwoord #5 Gepost op: 18 januari 2011, 22:50 »

Quote : Roel Jongman op 18 januari 2011, 22:45
Zoals ik het begrepen heb zijn dus webshops verplicht dit te vermelden.

Volgens mij gaat het dan alleen om webshops die ook hun product of dienst langs electronische weg leveren. Dus bijvoorbeeld software die je kunt downloaden of ringtones.

De nieuwe site van de Belastingdienst is wat dat betreft verwarrend, want daarop staat dat het verplicht is voor "internet ondernemers". Ik heb een vraag daarover aan Antwoord voor Bedrijven gesteld en die vraag is inmiddels doorgestuurd naar het Ministerie van Financiën. Zodra er een sluitend antwoord is zal ik dat hier ergens posten.
Luuc_Eu
Incassobureau Luuc
Senior

« Luuc_Eu Antwoord #6 Gepost op: 19 januari 2011, 00:07 »

Quote : John Bouwmans op 18 januari 2011, 22:50
Quote : Roel Jongman op 18 januari 2011, 22:45
De nieuwe site van de Belastingdienst is wat dat betreft verwarrend, want daarop staat dat het verplicht is voor "internet ondernemers". Ik heb een vraag daarover aan Antwoord voor Bedrijven gesteld en die vraag is inmiddels doorgestuurd naar het Ministerie van Financiën. Zodra er een sluitend antwoord is zal ik dat hier ergens posten.

Dat is mooi. Toch vreemd dat dit zo onduidelijk wordt gecommuniceerd.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Raoul K
Legend

« Raoul K Antwoord #7 Gepost op: 19 januari 2011, 00:22 »

Persoonlijk vind ik de BTW nummer verplichting gevaarlijker.

Ik heb als particulier wel eens mee gemaakt dat een tegel-leverancier in belgie om een btw nummer vroeg zodat hij 21% korting kon geven (niet op ingegaan uiteraard!)   
wouterz
Super Senior

« wouterz Antwoord #8 Gepost op: 19 januari 2011, 09:14 »

BTW nummer zou ik sowieso niet aanbeginnen als je een BTW nummer hebt waarin je BSN zit (volgens mij is dat zo als je zelf rechtpersoon bent in de zaak dus voor o.a. eenmanszaken).

BSN in combinatie met andere informatie kunnen criminelen ook prive een hoop schade mee aanrichten. Volgens mij maken we het dan wel erg makkelijk op identiteitsfraude te plegen. Eerlijk gezegd snap ik ook niet helemaal waarom de belastingdienst tot persoon herleidbare BTW nummers uitgeeft.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl
Mathieu
WordPress coder
Super Senior

« Mathieu Antwoord #9 Gepost op: 19 januari 2011, 13:50 »

Heeft iemand hier wel eens fraude op zulke wijze meegemaakt?

Ik heb er nog niet eerder van gehoord van personen zelf.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

www.brommert.nl |  Alles over brommers en scooters
Design engineer
Junior

« Design engineer Antwoord #10 Gepost op: 19 januari 2011, 19:06 »

Ik had mijn rekeningnummer op de website staan bij de andere bedrijfsgegevens. Het leek me handig om al die gegevens bij elkaar te hebben.
Ik heb voor de zekerheid het rekeningnummer maar weggehaald.
member123
Legend

« member123 Antwoord #11 Gepost op: 19 januari 2011, 19:17 »

Quote : Luuc_Eu op 18 januari 2011, 22:32
Ik heb pas geleden gehoord dat het verplicht is om je btw-nummer te vermelden op je website, hoe zit dat? Weet iemand dat?

http://www.belastingdienst.nl/internetondernemers/ vul bij de stappen maar kvk en btw nummer niet op de website in en je krijgt de melding dat de website niet aan de wettelijke eisen voldoet.
John B
Legend

« John B Antwoord #12 Gepost op: 19 januari 2011, 19:30 »

Quote : Vossie (Daniël) op 19 januari 2011, 19:17
http://www.belastingdienst.nl/internetondernemers/ vul bij de stappen maar kvk en btw nummer niet op de website in en je krijgt de melding dat de website niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Zie mijn eerdere reactie. Ik heb hierover dus al een vraag gesteld aan Antwoord voor Bedrijven.
wouterz
Super Senior

« wouterz Antwoord #13 Gepost op: 20 januari 2011, 08:19 »

Quote : Vossie (Daniël) op 19 januari 2011, 19:17
Quote : Luuc_Eu op 18 januari 2011, 22:32

Deze vragen lijst is duidelijk alleen gericht op webshops en dan ook alleen nog op business 2 consumer., want als je een zakelijk dienst aanbied waarvoor geen bestelproces bestaat dan zijn vraag 4 en 5 ook onzin. Volgens mij is er over die vragen lijst niet al te lang nagedacht of heeft de belastingdienst een veel smallere definitie van internetondernemer dan ik zou aanhouden..

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl
member123
Legend

« member123 Antwoord #14 Gepost op: 20 januari 2011, 08:56 »

Voor zover mij bekend is is het voor elke ondernemer die op wat voor manier dan ook via nternet handeld verplicht om zaken als KvK nummer en BTW nummer te vermelden.
Staan ook behoorlijk hoge boetes op op het niet plaatsen.

heb dat een tijd terug eens nagezocht en staat volgens mij bepaald in telecommunicatie wetgeving.
Heb al eens iets over op dit forum geplaatst maar kan even niet zo snel vinden.
Pagina's: [1] 2 3  

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons